رفتن به مطلب

تکنولوژی های شبکه ماهواره ای


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=align: center][/TD]

[TD=align: left] top_right.gif[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

امروزه با رشد روز افزون تکنولوژی مخابراتی روش‌های متفاوتی جهت ایجاد شبکه‌های ارتباط ماهواره‌ای به وجود آمده است. در این مقاله به معرفی برخی از روش‌های متداول درشبکه‌های ماهواره‌ای و مشخصات هر کدام خواهیم پرداخت. به طور کلی تصمیم‌گیری برای انتخاب راه‌حل مناسب, نیازمند بررسی پارامترهای موثر در امر طراحی شبکه می‌باشد, برخی از این پارامترها عبارتند از :

۱- گستردگی شبکه ارتباطی, شامل تعداد لینک‌های ارتباطی مورد نیاز در فاز اول و نحوه افزایش آن در فازهای بعدی

۲- نوع کاربردهای شبکه (اینترانت, دیتا, صوت, ویئو کنفرانس, اینترنت)….

۳- توپولوژی یا ساختار شبکه

۴- Scalability و نحوه گسترش شبکه

۵- Availability یا قابلیت اطمینان سیستم

۶- سرمایه‌گذاری اولیه و هزینه‌های جاری

با توجه به موارد فوق راه‌حل‌های زیر ارائه گردیده و در مورد هر کدام پارامترهای فوق بررسی می‌گردد.

- راه‌حل (Single Channel Per Carrier) SCPC

این روش یک راه‌حل ایده‌آل جهت کاربردهایی است که در آن حفظ کیفیت ارتباط و داشتن یک پهنای باند ارتباط اختصاصی جزء مهم‌ترین عوامل تصمیم‌گیری می‌باشد. راه‌حل فوق مناسب‌ترین روش جهت راه‌اندازی یک ارتباط نقطه به نقطه

(point-to-point) می‌باشد. سهولت راه‌اندازی, نیاز به حداقل تجهیزات و در نتیجه قیمت مناسب از مزیت‌های استفاده از این روش می‌باشد. این روش با توجه به استفاده از یک پهنای باند ارتباطی اختصاصی راه‌حل مورد علاقه سرویس‌دهندگان ارتباطات صوتی در دنیا می‌باشد. در صورت نیاز به ایجاد یک شبکه ارتباطی چند نقطه‌ای (Point-to-Multi point) روش فوق کارآیی مناسبی نداشته و افزایش زیاد تجهیزات و افزایش هزینه پهنای باند بخش فضایی از دلایل ناکارآمدی روش فوق می‌باشد. برای رفع این موانع راه‌حل‌هایی ارائه گردیده است که یکی از بهترین روش‌ها تکنولوژی SkyPerformer SCPC-می‌باشد.

مشخصات اصلی این تکنولوژی- Sky Performer SCPCموارد ذیل می‌باشد:

- این روش جهت ایجاد یک شبکه ارتباطی چند نقطه‌ای کارآیی مناسبی داشته و قابل پیاده‌سازی به صورتFull Mesh , Distributed Mesh , Star Partial Mesh , می‌باشد.

- تعداد ریموت‌های قابل پیاده‌سازی در این روش در توپولوژی Star تا سیصد و پنجاه نود و در صورت استفاده از توپولوژیMesh Distributed نامحدود می‌باشد.

- در این روش لایه دوم شبکه Frame relay بوده و تمامی پروتکل‌های لایه بالاتر همچون TCP/IP را پشتیبانی می‌نماید.

- پهنای باند ارسالی از ریموت‌ها (Inbound) به صورت اختصاصی بوده (SCPC) و پهنای باند ارسالی از سایت مرکزی (Outband) با استفاده از تکنولوژی Sky performer برای تمامی ریموت‌ها به صورت مشترک ارسال می‌گردد. برای هر یک از ریموت می‌توان به میزان نیاز پهنای باند CIR (گارنتی شده ) و به میزان بالاتری (Burst) BIR معین نمود.

- کاهش تجهیزات سایت مرکزی در توپولوژی ستاره و نیز کاهش هزینه پهنای‌باند بخش فضایی این روش را به جایگزین مناسبی برای شبکه‌های SCPC تبدیل نموده است.

- تجهیزات سایت‌های مرکزی و ریموت در این تکنولوژی مولتی سرویس بوده و جهت استفاده همزمان دیتا و صوت وتصویر مجتمع‌سازی شده‌اند.

- این روش کاملا” Scalable بوده و شروع و پیاده‌سازی آن از دو نقطه به صورت Point-to-Point قابل آغاز بوده و افزایش تعداد ریموت‌ها و پیاده‌سازی روش Point-to-Multi point به تدریج و به سادگی امکان‌پذیر می‌باشد.

- سیستم‌های نصب شده در سایت مرکزی در روش Star به صورت Redundant پیاده‌سازی می‌گردد که با این روش Availability سیستم به بالاتر از ۵٫۹۹% می‌رسد. در صورت پیاده‌سازی روش Mesh بروز اشکال در یک سایت مانع از اثرگذاری بر کل شبکه ارتباطی خواهد گردید.

- در این روش در دو سمت ارسال و دریافت از سایت مرکزی و ریموت امکان استفاده از تکنیک‌های Coding مدرن مانند Turbo Code وجود دارد این امر باعث صرفه‌جویی در توان ارسالی ترانسپورت ماهواره شده که هزینه‌های جاری سیستم را کاهش می‌دهد. ارسال به روش توربوکد دریافت اطلاعات با Eb/No پایین تر را در سایت‌های ریموت با حفظ BER مناسب امکان‌پذیر می‌نماید.

- امکان استفاده از Voice با تکنیک (Voice over frame relay ) VOFR در این روش یک کانال ارتباطی صوت با کیفیت بالا (MOS =4.15) و با استفاده از حداقل پهنای باند (۶kb/s) را مهیا می‌نماید.

راه حل (D-TDMA) Deterministic TDMA

این تکنولوژی راه‌حل مناسبی جهت شبکه ماهواره‌ای مبتنی بر پروتکل IP می‌باشد در روش D-TDMA, مقدار پهنای باند اختصاص داده شده به هر ایستگاه VSAT بر اساس پارامترهایی نظیر اندازه صف اطلاعات در هر ایستگاه, کیفیت سرویس‌دهی (Quality of Service), ملاحظات اولویت‌بندی ایستگاه‌ها و برخی پارامترهای دیگر به صورت پویا ) (Dynamic تعیین می‌گردد. روش D-TDMA موجب ایجاد صرفه‌جویی قابل توجهی از نظر پهنای باند بخش فضائی خواهد شد.

به عنوان مثال در مقایسه بین تکنولوژی DVB-RCS و D-TDMA, سیستم‌های DVB-RCS برای انتقال بسته‌های اطلاعات IP, آنها را داخل فرم‌های اطلاعاتی MPEG تعبیه می‌نمایند که این امر باعث کاهش کارآیی سیستم می‌گردد به طوری که برای انتقال اطلاعات با پروتکل IP روش D-TDMA نسبت به DVB-RCS بین ۱۰ تا ۵۰ درصد در پهنای باند صرفه‌جویی به همراه دارد.

اهم مشخصات سیستم‌های D-TDMA عبارتند از :

- توپولوژی این سیستم‌ها ستاره (Star) می‌باشد.

- تعداد ریموت‌های قابل استفاده از لحاظ تئوری نامحدود بوده ولی به طور معمول به دلیل محدودیت‌های تکنیکی برای کاربردهای تا ۸۰۰ ریموت مناسب می‌باشد.

- شبکه بر اساس پروتکل IP طراحی گردیده است.

- از نظر روش Access Multiple , برای Outband (از هاب به ریموت) روش TDM و Inbound (از ریموت به هاب) D-TDMA می‌باشد.

- با توجه به IP Base بودن‌, شبکه برای کاربردهای Data , Voice (VoIP) و کلا” شبکه‌هایی که Application های تحت IP دارند مناسب می‌باشد.

- در هر دو سمت ارسال و دریافت از سایت و ریموت امکان استفاده از تکنیک‌های Coding مدرن ماننده Turbo code وجود دارد.

راه‌حل DVB-RCS

با افزایش تقاضای IP broadband service در دنیا روش‌های DVB-RCS از سال ۲۰۰۲ به صورت اجرایی در نقاط مختلف دنیا ارائه گردید. این روش راه‌حل مناسبی جهت ارائه سرویس اینترنت به مشترکین انتهایی در یک شبکه بزرگ می‌باشد.

مشخصات اصلی این تکنولوژی عبارتند از:

- این روش شامل یک هاب مرکزی بوده که قابلیت پشتیبانی از چند صد تا چند هزار کاربر را برحسب نوع سرمایه‌گذاری امکان پذیر می‌نماید.

- روش ارتباطی ریموت‌ها با مرکز در این روش Star می‌باشد.

- دراین روش بسترهای اطلاعات IP به فرمت MPEG-DVB تبدیل شده و از هاب مرکزی به تمامی ریموت‌ها ارسال می‌گردد. هر ریموت بر حسب PID خاص خود (Packet Identifier) سیستم اطلاعات مربوط به خود را جدا می‌نماید. ارسال اطلاعات از سایت‌های ریموت به هاب مرکزی با تبدیل بسترهای IP به فرمت ATM و ارسال با روش MF-TDMA صورت می‌پذیرد انجام این مراحل باعث ایجاد کمی سربار اضافی (Overhead) در شبکه ارتباطی نیز می‌گردد.

- این روش با توجه به نیاز به ایجاد یک هاب مرکزی و سرمایه‌گذاری اولیه نسبتا” زیاد برای کاربردهایی با تعداد ریموت بالاتر از پانصد عدد قابل توجیه می‌باشد. مزیت آن این است که با نصب یک هاب مرکزی امکان افزایش ریموت‌ها به سادگی امکان‌پذیر می‌باشد. کوچک بودن ابعاد تجهیزات ریموت و پایین بودن هزینه هر ریموت از مزیت‌های اصلی این تکنولوژی می‌باشد.

- Availability این سیستم‌ها با توجه به حساسیت زیاد هاب مرکزی وابسته به نوع طراحی این سایت می‌باشد. عموما” در هاب مرکزی از روش Full Redundant برای تمامی تجهیزات استفاده می‌نمایند تا امکان بروز مشکل را به حداقل برسانند با اتخاذ این تدابیر نرخ Availability هاب مرکزی به ۹/۹۹% می‌رسد.

تکنولوژی‌هایی که در بالا معرفی می گردید به عنوان روش‌های غالب در شبکه‌های ماهواره‌ای کنونی در نظر گرفته می‌شوند.

همان طور که ملاحظه گردید هر یک از روش‌هایی که توضیح داده شد در جای خود مناسب بوده و انتخاب نهایی یک روش در کاربردهای چند منظوره و ترکیبی نیاز به بررسی دقیق‌تر مهندسان این فن خواهد داشت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...