رفتن به مطلب

تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مهندسی برق


ارسال های توصیه شده

الکترومغناطیس

 

 

 

بسياري از داوطلبان درس الكترومغناطيس را براي كنكور ارشد مطالعه نمي‌كنند و از آن رد مي‌شوند. چه بسا سؤالاتي كه به راحتي و با مطالعه‌‌ي معمولي از اين درس قابل حل باشند. بنابراين دانشجو بايستي حداقل روي مباحث نسبتاً ساده‌تر اين درس سرمايه‌گذاري كند، كه اگر سؤال مربوط به اين بخش‌ها راحت بود، آن را پاسخ دهد. مثلاً در كنكور امسال، سؤالات 130، 132، 134 و135 به راحتي قابل پاسخ دادن بود، حيف است كه دانشجو در اين درس مهم حدود 32 درصد (4 سؤال) را از دست بدهد.

سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال 92 بسيار راحت‌تر بود و لطمه به دانشجوياني زد كه اين درس را به طور كلي كنار گذاشته بودند. در هر صورت پاسخ دادن به سؤالات اين درس، نسبت به بقيه‌ي دروس براي داوطلبان كار مشكل‌تري است، كه با تمرين زياد و حل سؤالات كنكور سال‌هاي قبل مي‌توان تا حدود زيادي به اين مشكل غلبه كرد.

لینک به دیدگاه

الکترونیک 1 و 2

 

 

در ابتدا بیان این نکته کاملاً ضروری است که الکترونیک، درسی کاملاً منطقی بوده و به جز سؤالات سال 88 بقیه سؤالات از روندی منطقی و خطی برخوردار بوده‌اند. به همین دلیل توصیه‌اي که می‌توان به دانشجویان داشت این است که سرمایه‌گذاری روی این درس کاملاً صحيح بوده و داوطلب می‌تواند به نسبت سرمایه‌گذاری و زمانی که برای این درس گذاشته است پاسخ مطلوبش را دریافت نماید و به درصدهای بالایی (بالاي80%) فکر كند.

سؤالات الکترونیک کارشناسی ارشد سال 93 به نسبت سال‌های گذشته ساده‌تر بوده‌اند. طراح کنکور 93 علاقه زیادی به مبحث فیدبک از خود نشان داده است و از چهار سؤالی که برای این مبحث در نظر گرفته، 2 سؤال بسیار ساده و 2 سؤال متوسط در نظر گرفته است. همچنین در سال‌های گذشته همواره از تقویت‌کننده عملیاتی (opamp) بطور مستقیم سؤال طرح شده است، که عموماً بسیار وقت‌گیر بوده‌اند ولی امسال از (opamp) در مدار فیدبک بهره برده است و استفاده از فیدبک در کاربردهای واقعی را مدنظر قرار داده است. مبحث مدارهای دیودی و رگولاتور نیز بسیار ساده بود که داوطلب به راحتي مي‌توانست جواب اين سؤال‌ها را بدهد. مبحث زوج تفاضلی همواره مورد توجه طراحان بوده و امسال هم به همین صورت می‌باشد. در این مبحث همواره مدارهايي وجود دارد، که از نظر عملی ارزش بالایی ندارد ولی از نظر تئوری دارای ارزشمندی خاصی است، زیرا شکل مدار مقداری پیچیده می‌شود. مبحث تقویت‌کننده‌های توان بسیار ساده مطرح شده است و فقط با اضافه کردن سیم‌پیچ در پایه خروجی ما را به یاد تست‌های سال‌های خیلی قبل می‌اندازد زيرا چند سالی بود که خبری از سیم‌پیچ نبود.

به طور كلي دانشجو با يك مطالعه خوب مي‌توانست سؤالات را سريع جواب بدهد، زيرا تقريباً 50% سؤال‌ها آسان بودند.

لینک به دیدگاه

بررسي سيستم‌هاي قدرت 1

 

 

 

سؤالات درس بررسي سيستم‌هاي قدرت در سال 93 بسيار راحت‌تر از سال 92 بود. به طوري كه دانشجو با فهم مطالب درس به راحتي مي‌تواند درصدي بالاي 80 را در اين درس كسب كند. يكي از مهم‌ترين فصل‌هاي اين درس كه هر ساله بيشترين تعداد سؤال از آن مطرح مي‌شود، فصل «مدل و عملكرد خط انتقال» مي‌باشد كه در سال 93، شش سؤال از آن مطرح شد. قسمت جالب توجه در سؤالات 93 اين بود كه برخلاف هر سال، امسال از فصل شبكه‌هاي توزيع انرژي سؤالي داده نشد. در عين حالي كه سؤالات امسال بسيار ساده بود، اما در صورت عدم فهم مطالب توسط دانشجو، مي‌تواند مشكل به نظر برسد. اگر دقت شود مي‌بينيم كه اكثر سؤالات درس بررسي سيستم‌هاي قدرت در سال 93 به صورت پارامتري مي‌باشد و دانشجو بايستي فرمول‌هاي اوليه‌ي درس را براي پاسخ‌گويي به اين گونه سؤالات در نظر داشته باشد.

لینک به دیدگاه

تجزيه و تحليل سيستم‌ها

 

 

 

اين درس، انواع سیگنال‌ها و سیستم‌ها، خواص و ابزار کار با آنها و تحلیل آنها را معرفی می‌کند و به همین دلیل تمرکز سؤالات بر روی همین خواص و ابزارهاست و کمتر سؤالات مفهومی به چشم می‌خورد. از آن جهت که این ابزارها در عین شباهت، تفاوت زیادی با یکدیگر داشته و نیز حجم زیادی از خواص را دارند، پیدا کردن مهارت، سرعت و دقت در بکارگیری و حل مسائل مربوط به آنها در کنکور نیازمند صرف وقت نسبتاً زیادی برای مطالعه و کار کردن با آنها است. برای مثال در کنکور سراسری سال 93 حل برخی از سؤالات مربوط به تبدیل z و تبدیل فوریه سیگنال‌های گسسته در زمان، فقط با تسلط بسیار زیاد بر روی فرمول‌ها و خواص، غیر ممکن می‌باشد.

در سؤالات امسال هيچ سؤالي نبود كه بسيار دشوار باشد و دانشجو قادر به پاسخ‌گويي نباشد، اما به طور كلي در كنكور امسال سؤالات در سطح بالاتري نسبت به سال گذشته قرار داشتند. تمام سؤالات نيازمند به محاسبه بودند و سؤالي كه فقط بتوان بدون حل به جواب رسيد وجود نداشت.

به همين دليل حتماً پيشنهاد مي‌شود كتاب تجزيه و تحليل سيستم‌هاي مدرسان شريف را مطالعه كنيد تا بتوانيد با تسلط كافي با سؤالات روبه رو شويد.

لینک به دیدگاه

رياضيات (معادلات ديفرانسيل، رياضيات مهندسي، آمار و احتمالات)

 

 

 

مباحث اين درس كه ضريب (4) در رشته مهندسي برق (براي همه گرايش‌ها) دارد را مي‌توان تقريباً مستقل از هم در نظر گرفت و همين امر باعث مي‌شود كه داوطلب كنكور سراسري، اگر حتي نتواند همه‌ي مطالب را بخواند، يا خودش از خواندن مطالب ثقيل، خودداري كند، مي‌تواند با احتمال زيادي به سؤال‌هاي مطرح شده از مبحث‌هايي كه خوانده جواب دهد. به عبارت ديگر، مي‌توان گفت كه سؤال‌هاي درس رياضي، مستقيماً از همان مبحث طرح مي‌شوند. درس رياضي شامل 12 سؤال است و آنچه در كنكور امسال و سال‌هاي پيش آمده، نشان داده كه از اين تعداد، 7 سؤال مربوط به درس رياضي مهندسي، 3 سؤال مربوط به معادلات ديفرانسيل و 2 سؤال باقي مانده هم به درس آمار و احتمالات اختصاص داده مي‌شود. درجه‌ي سختي سؤال‌هاي آمار و احتمال در چند سال كنكور اخير ، تغيير عمومي نكرده و داوطلب با مطالعه‌ي اندكي روي آمار، مي‌تواند از عهده‌ي جواب دادن به سؤالات اين درس در جلسه‌ي آزمون برآيد. درس ديگر، معادلات ديفرانسيل است كه در سال 93 برخلاف سال 92، سؤالات كمي سخت‌تر مطرح شده بودند و داوطلب به راحتي نمي‌توانست از گزينه‌ها و با جايگذاري آن‌ها يا روش‌هاي ابتكاري ساده، به جواب درست برسد. در نهايت به درس رياضي مهندسي مي‌رسيم كه تقريباً نيمي از سؤالات بخش رياضي (تقريباً شش سؤال) را پوشش مي‌دهد. بنابراين داشتن تسلط كافي روي مباحث اين درس، كمك شاياني به گرفتن درصد بالا در بخش رياضي مي‌شود. در كنكور سال 93، سؤالات اين درس نيز مانند معادلات ديفرانسيل، سخت‌تر از كنكور سال قبل طرح شده بودند. به طوري كه سؤالات نيازمند داشتن ديدي عميق و مفهومي به مباحث رياضي مهندسي داشت. از نظر پخش سؤالات بين مباحث مختلف نيز مي‌توان گفت كه به طور كل روي مبحث خاصي تأكيد نشده بود. در كل درس رياضي مهندسي در سال 93، 2 سؤال در مبحث فوريه (تبديل فوريه ـ سري فوريه)، 3 سؤال از مشتقات جزئي (شرايط مرزي و معادلات حرارت و موج) و 2 سؤال هم از مبحث مختلط (نگاشت و مانده) طرح شد. در آخر بايد گفت اگر چه براي گرفتن درصدي متوسط در اين قسمت، نكات گفته شده كمك بسزايي مي‌كند، ولي به داوطلبيني كه وقت كافي براي مطالعه دارند، توصيه مي‌شود كه تمام مباحث را دقيق بخوانند تا شايد اگر در كنكور از مبحثي كه كمتر توجهي به آن شده بود سؤالي آمد، قادر به پاسخ‌گويي باشند و به درصد بالاتري از حد متوسط برسند.

لینک به دیدگاه

سیستم‌های کنترل خطی

 

 

 

سؤالات درس سیستم‌های کنترل خطی در سال‌های اخیر بسیار مفهومی شده‌اند و عملاً سؤالات محاسباتی به ندرت در آزمون‌هاي سال‌های اخیر دیده می‌شود. در سال 93 نیز سؤالات مفهومی زیادی طرح شده‌اند. علی‌رغم این موضوع، تمرین و پاسخ‌گویی به سؤالاتی که در گذشته در آزمون‌های سراسری سنوات قبل طرح شده‌اند با نگرش مفهومی و تأمل در فلسفه طرح سؤالات بسیار راه‌گشا خواهد بود. در ادامه نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمون 93 خواهیم داشت.

با نگاهی اجمالی به سؤالات در می‌یابیم که:

1. سؤال 55 به نوعی مشابه سؤالاتی است که در سال‌هاي مختلف کنکور طرح شده است و با موضوع یافتن تابع تبدیل سیستم از روی بلوک دیاگرام آن ارتباط دارد.

2. سؤال 56 مشابه سؤالی است که در کنکور سال 91 و سال‌های مختلف برگزاری کنکور دیده شده است. در نگاه اول به نظر می‌رسد این سؤال که با طراحی سیستم ارتباط دارد، نیاز به محاسبات طولانی داشته باشد. اما عملاً با توجه به نحوه طرح گزینه‌ها به راحتی سؤال مربوطه قابل پاسخ‌گویی است.

3. سؤال 57 از ضعف دانشجویان در شناخت نوع سیستم‌ها استفاده می‌کند. در واقع این سؤال مشابه سؤال کنکور سال 91 رشته ابزار دقيق و اتوماسیون است.

4. در سال‌های اخیر به طرح سؤالاتی مشابه سؤال 58 تأکید زیادی شده است. در کنکور برق سال‌های 88 و 92 به نوعی سؤالاتی مشابه این سؤال مطرح شده است.

5. سؤالات مرتبط با موضوع راوث در چند سال اخیر با تغییرات زیادی در طراحی مواجه بوده است، به نحوی که مشابه آن‌ها را در آزمون‌های سال‌های گذشته به ندرت می‌توان یافت.

6. سؤال 60 یک سؤال ترکیبی از مبحث مکان هندسی ریشه‌ها و خطای حالت ماندگار است که مشابه آن را در کنکور برق سال 88 می‌توان دید.

7. سؤال 62 نیز سؤال بسیار ساده‌ای است که از مبحث مکان هندسی طرح و در آزمون‌های مختلف می‌توان مشابه آن را یافت.

8. در نگاه اول به نظر می‌رسد در سؤال 63 دو گزینه صحیح وجود دارد. این سؤال از آن دسته سؤالاتی است که قطعاً تعداد زیادی از دانشجویان را به اشتباه واداشته است.

9. سؤال 64 جزء ساده‌ترین سؤالات آزمون 93 بوده و از مبحث پاسخ فرکانسی طرح شده است.

10. سؤال 65 در نگاه اول سؤال ساده‌ای به نظر می‌رسد. پاسخ‌گویی به این سؤال در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد دیاگرام قطبی سیستم حلقه بسته مرتبه دوم نیاز به زمان زیادی برای حل و تحلیل دارد.

11. سؤال 11 نیز مشابه بسیاری از سؤالات طرح شده از مبحث دیاگرام قطبی است که مشابه آن را در سال‌های گذشته دیده‌ایم و پاسخ‌گویی به آن بسیار ساده است.

به طور کلی سؤالات آزمون 93، علی‌رغم مفهومی‌تر شدن سؤالات براساس روال سال‌های اخیر، با حداقل تغییرات نسبت به آزمون سال‌های گذشته طرح شده است و می‌توان گفت با کمی دقت دانشجو قادر به پاسخ‌گویی به سؤالات می‌باشد. به خصوص پاسخ‌گویی به سؤالات مرتبط با مکان هندسی، پاسخ فرکانسی و میسون که تقریباً 50 درصد سؤالات را شامل می‌شود بسیار ساده به نظر می‌رسد.

لینک به دیدگاه

ماشین های الکتریکی ۱ و۲

 

 

برخلاف تصور اولیه، یادگیری فصول ابتدایی درس ماشین یعنی مدارهاي مغناطیسی و تبدیل انرژی برای فهم هرچه بهتر فصول آتی لازم و ضروری است. امسال طراحان به این امر توجه داشتند و سه سؤال مستقیماً از این فصول مطرح شده بود و یک سؤال هم که تحت پوشش نام ترانسفورماتور و جریان مغناطیس کنندگی مطرح شده بود، در واقع مستقیماً با مفاهیم فصل مدارهاي مغناطیسی قابل حل بود. اما اگر این سؤال را جز سؤالات ترانسفورماتور حساب کنیم، از چهار بخش درس ماشین یعنی (مدارهاي مغناطیسی و تبدیل انرژی، ماشین dc، ترانسفورماتور و موتور القائی) هر کدام سه سؤال مطرح شده بود. غیر از مبحث اول که باید پیش از همه فصول خوانده شود، بقیه مباحث تقریباً از هم مستقل هستند و می‌توان بدون ترتیب آن ها را خواند. اما برای کسانی که به دنبال درصد بالا در درس ماشین¬های الکتریکی هستند، اکیداً توصیه می‌شود همه فصول را با قدرت بخوانند و هیچ کدام را حذف نکنند. نکته جالب در تست های ماشین مخصوصاً در سال 93 علاقه طراحان به موتور سری dc است، که به تنهایی 2 سؤال از این قسمت تقریباً جزئی مطرح شده بود. برای موفقیت در درس ماشین لازم است درس را مفهومی فرا بگیرید و نمونه های زیادی از سؤالات مخصوصاً سؤالات کنکورهای سراسری سال های گذشته را حل کنید.

لینک به دیدگاه

مدارهای الکتریکی ۱ و۲ با این که در سؤالات مدار کنکور 93 هیچ سؤالی به طور مستقیم مربوط به فصل اول و مبانی مدارهای الکتریکی نبود (مانند محاسبه مقاومت معادل یا مدار تونن و یا پیدا کردن ولتاژ و جریان گره یا شاخه ای خاص)، اما از اهمیت این فصل به هیچ وجه کاسته نمی شود. چون بدون فراگیری آن امکان توفیق در سؤالات فصل های دیگر صفر است. فصول مدار درهم تنیده است و بدون یادگیری فصل های پیشین نمی توان فصول آتی را فراگرفت. برای موفقیت در درس مدار علاوه‌ بر یادگیری مفهومی درس باید تا آنجا که می توانید سؤال حل کنید و نمونه های مختلف مسائل را ببینید. زیرا علاوه بر فهم و بلد بودن محاسباتتان باید سرعت و دقتتان بالا باشد. سؤالات کنکور 93 در درس مدار مفهومی و استاندارد بودند و فصول حالت دائمی سینوسی، فرکانس های طبیعی و تابع و پاسخ شبکه هر کدام با 2 سؤال بیشترین نقش را در کنکور امسال داشتند. همچنین از فصول گراف های شبکه، مدارهاي مرتبه اول، مدارهاي غیرخطی، معادلات حالت، القاکنائی متقابل و شبکه های دو دریچه ای هرکدام یک سؤال مطرح شده بود. تعداد سؤالات از کتاب مدار 2 بیشتر است، اما لازمه فهم مدار 2، فهم دقیق مدار 1 است. غیر از سؤالی که از گراف های شبکه داده شده بود و آسان بود بقیه سؤالات سطح متوسط و دشوار داشتند. لازم به تأکید است که برای درصد بالای درس مدار آن را خوب بفهمید و تا می‌توانید نمونه های گوناگونی از مسائل حل کنید. همچنين لازم به ذكر است كه 12 سؤال مدار كنكور سراسري در آزمون‌هاي آزمايشي مدرسان شريف عيناً آورده شده بود و همچنين در مثال‌هاي تأليفي كتاب مدارهاي الكتريكي 1 و 2 شبيه اين سؤالات به وضوح وجود دارد.

لینک به دیدگاه

مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی

 

 

 

درس مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی، یکی از دروس مربوط به این گرایش از مهندسی برق است که اگر چه ضریب آن نسبت به سایر دروس اختصاصی پایین‌تر است، اما از آنجا که تعداد داوطلبانی که به این درس پاسخ می‌دهند، بسیار کم است، می‌توان با مطالعه منابع این درس، بسیاري از سؤالات این درس را پاسخ داد.

بهترین منبع برای این درس، کتاب ابزار دقیق وبستر است و بهترین منبع سؤال برای این درس، سؤالات سال‌های گذشته هستند. سؤالات این درس در کنکور سال 1393 نسبت به سال‌های قبل به نسبت آسان‌تر بود. به طوری که اگر داوطلبی سؤالات سال‌های قبل را با دقت حل می‌کرد، به راحتی می‌توانست به تست‌های امسال نیز جواب بدهد.

در تست‌های امسال، فقط یک تست به صورت مفهومی (غیر حل کردنی) آمده بود. به طور کلی تعداد تست‌های حل کردنی این درس بسیار بیشتر از تست‌های مفهومی است.

بیشتر تست‌های این آزمون از فصل‌های سنسورها و مبدل‌ها، تقویت‌کننده‌های پتانسیل‌های زیستی طرح می‌شوند، بنابراين به دانشجويان عزيز توصيه مي‌شود اين فصل‌ها را بيشتر مورد توجه قرار دهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...