رفتن به مطلب

شبیه سازی تبادلگر حرارتی فشرده با انسیس ورک بنچ Ansys Workbench


sanaz10078

ارسال های توصیه شده

با سلام خدمت دوستان عزیز،

غرض از مزاحمت، من برای پروژه ی پایانی کارشناسی ارشدم قراره که دو نوع خاص از تبادلگرهای حرارتی فشرده را شبیه سازی کنم. مسئله اینه که من کاملاً تازه کارم و چون رشته ی کارشناسیم هم سیالات نبوده، لذا میتونیم با تقریب خوبی فرض کنیم هیچی از شبیه سازی هیدرولیکی و حرارتی نمیدونم! البته قبلا یک مدل خیلی ساده را با گامبیت و فلوئنت شبیه سازی کردم، اما الان میخوام به توصیه ی دوستان با ورک بنچ کار کنم.

فکر میکنم بهتر باشه اول موضوع پروژه ام رو بهتر روشن کنم و بعد برم سراغ سوالهام. قول میدم بعد از تموم شدن کارم یه فایل آموزشی از کارم تهیه کنم و اینجا برای تازه کارهایی مثل خودم قرار بدم! از اونجایی که خیلی سوالهام پایه ایه و خوب زیاد هم هست اصلا ناراحت نمیشم اگه هرکس به اندازه ی وسعش کمک کنه! :)

**************************************

یک شرکت تولید تبادلگرهای حرارتی خودرو، قصد داره تبادلگرهای حرارتی فشرده اش شامل پره با آفست و پره موجی رو بهینه سازی کنه. پروژه ی من از اینجا شروع میشه که اول باید برای یک مدل که داده های از آزمایش به دست اومده ی حرارتی و فشاری آن موجوده، شبیه سازی انجام بشه تا صحت شبیه سازی تأیید بشه و بعد با تغییر پارامترهای هندسی اثر این پارامترها بررسی بشه.

من کارم را با پره آفست شروع کردم. (Offset strip fin)

**************************************

و حالا سوالات من:

 

1. درمورد ساختن هندسی مدل، از اونجایی که من باید بعداً قادر باشم اندازه ها رو تغییر بدم آیا امکان انجام اینکار به صورت سیستماتیک و با پارامتر هست یا هربار باید دستی تغییرشون بدم؟

 

2. تبادلگر حرارتی من شامل دو سیاله، هوا و آب. برای من تحلیل هوا مهمه. آیا با این وجود آب رو هم باید درنظر بگیرم و مش بندی کنم مثلاً؟

 

3. آیا برای ساختن مدل من قسمت جامد و مایع را به صورت قطعه ی توپر بسازم و مشخص کنم که سیاله یا جامد درسته؟

 

4. با توجه به هندسه ی مسئله، (اگه جواب سوال قبل بله باشه!) اون به اصطلاح قطعه ی مربوط به هوا در واقع از چندین و چند قسمت ساخته شده با عمیات اکسترود تحت شرایط فریز ایجاد شده. (add freeze) آیا وقتی این قطعه ها رو باهم میگیرم و یک قطعه ی واحد باهاشون میسازم الان اینا دیگه باهم تبدیل به یه قطعه مرتبط شدند و مش بندی روشون طوری انجام میشه که انگار یه قطعه ی واحدن؟

5. در آزمایش واقعی این آزمایش روی تبادلگر با حدود 90 تا پره در جهت عرض و 25 تا در طول تشکیل شده که خود این ردیفها 15 تا هستند و 16 تا لوله ی مسطح ازشون رد میشه. مسلماً من قرار نیست همشو شبیه سازی کنم که؟!! من فعلا با یه سری پره که 25 تا پشت سر مه قرار گرفتند شروع کردم ببینم داده هام چی میشن که اگه خوب نبود روی یک ردیف شبیه سازی کنم. اینجا یه عکس از این نوع پره ها میتونید ببینید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اون عدد 90 که گفتم در جهت s و اون عدد 25 در جهت l و ردیفها هم در جهت b هستند.

 

6. در آزمایش واقعی، داده ها در 350 میلیمتری اندازه گیری میشن. آیا منم باید یه کانال دراز برای هوا درنظر بگیرم و بعدش هم مش بندیش کنم؟

 

7. در مش بندی، گفته شده که من میتونم ترتیب مش بندی رو تعیین کنم که از قطعات کوچیک شروع بشه. و گفته اینو در main menu در preprecessor با دستور order میتونم انجام بدم. با عرض شرمندگی این main menu کجاست؟!!

 

8. درمورد نوع المان آیا بذارم به عهده ی انسیس یا دخالت کنم؟ اگه باید دخالت کنم چطوری؟

 

 

این یه عکس از مدلیه که فعلا درست کردم. دوتا لوله های مسطح بالا و پایین رو پنهان کردم که خود پره پیدا باشه. اون قسمت هوا رو چون فریز کردم بیرنگه. یکیشو انتخاب کردم که پررنگ بشه پیدا بشه.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

خیلی ممنونم که بهم کمک میکنید. :)

Unbenannt2.jpg

offsetfin.jpg

لینک به دیدگاه

ظاهراٌ جواب سوال دوم اینه که به جای لوله ی آب، از یک دیوار با دمای ثابت باید استفاده کنم.

 

درمورد سوال چهارم، باتوجه به این سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اگه که من برای اشتراک توپولوژی از گزینه ی خودکار استفاده کنم، این بلاکهای هوا به هم متصل میشند. به نظرم این همونیه که میخوام.

 

درمورد هوا هم شنیدم که باید از شرایط مرزی متناوب استفاده کنم، کجاشو هنوز نمیدونم البته!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...