رفتن به مطلب

فضای سیاه مشق ، اثری از پرستو فروهر


ارسال های توصیه شده

فضای سیاه مشق ، اثری از پرستو فروهر

پرستو فروهر هنرمندی ایرانی مقیم آلمان است که با اختصاص تمام سطوح داخلی فضاهای معماری به صورت یک بوم آماده برای بازنمایی سیاه‌مشقی پیچیده و سیال از ترکیبات بی‌معنا و بامعنای حروف خط عربی-فارسی سعی در ارائه‌ای متفاوت از هنر خوش‌نویسی ایرانی برای مخاطب امروز جهانی دارد. او به دلایل مشخص وابستگی‌های سیاسی و نگاه سیاهی و دشمنانه‌ای که به دین و فرهنگ اسلامی-ایرانی دارد در این‌ اثر نیز سعی بر سنت و معنا زدایی از یکی از سنتی‌ترین و روحانی‌ترین هنرهای اسلامی دارد. عدم شناخت درست امثال پرستو فروهر از سنت، دین و فرهنگ بومی ایران زمین که حتی گاهی تا حد تخاصم و توهین نیز پیش می‌رود - در باقی کارهای فروهر به خوبی به چشم می‌خورد- ریشه در برخوردهای سطحی ظاهری و بدون آگاهی ناب شهودی با این گونه مسائل دارد. در برخورد او با خوش‌نویسی و هنر سیاه‌مشق ایرانی نیز به خوبی می‌بینیم جلوت و خلوت و قوس و کشش و … حروف که هر کدام معادلی سنتی و مناسکی در قلم‌زنی هنرمند خوش‌نویس دارد بدون آگاهی و تنها به بازی فرمی نازل بر روی همه سطوح و با کیفیت‌هایی که به کل از کیفیت خالی شده‌اند و تنها کمیتی ریاضی وار پیدا کرده‌اند، نقش می‌بندد.

ای کاش جریان آوانگارد هنر ایرانی -که دیگر در حال دست و پا زدن است- کمی از نظرگاه مغرورانه خود پایین می‌آمد و کمی هم به خودش زحمت دو زانو نشستن و تلمذ دانش می‌داد تا شاید حداقل با «فهم» به خلق یک اثر هنری آن‌هم در جلو چشم جریان هنر مغرب زمین و با شناسامه ایران اسلامی دست می‌زد…

 

منبع:میهن نما

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...