رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چکیده

 

هزار و یکشب شامل حماسه هاي پهلوانی، ادبیات حکمی، قصه هاي حیوانات، افسانه هاي جهان شناختی،مشاجرات ادیبانه وانبوهی شعراست. روایت شنو در زمانی کوتاه با شخصیتهاي بسیاري آشنا می شود و بعدازآگاهی یافتن از گذشته، حال وآیندة آنها به حکایتی دیگر و شخصیتهاي دیگري می رسد . شهرزاد براي فرار از مرگ و نجات جان خویش حکایت شبها را سلسله وار طی میکند تا به سرانجام و پایان کار خویش در پس تمام این حکایتها برسد. او دراین شتاب با حذف صریح بسیاري ازحوادث فرعی وتوصیف اجمالی شخصیتهاي داستانی خواننده را نیز با خود همراه م یسازد وبراي آشناسازي ذهن مخاطب باشخصیتهاي اصلی وفرعی داستان، ازشیوة شخصیت پردا زي مست قیم وغیرمستقیم یاري می جوید.شخصیتها تا حدي توصیف میشوند که ارتباط و وابستگی بیشتري بارخدادها و حوادث داستان داشته باشند و بندرت ازخصوصیات درونی، احساسات واندیشۀ آنها بطورصریح سخن گفته میشود.

 

مشخصات مقاله:مقاله در 21 صفحه به قلم نجمه دري(استادیارادبیات دانشگاه هرمزگان)،سیدمهدي خیراندیش(استادیار زبان وادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور)،الهام کوثري(دانشجوي ارشدزبان وادبیات فارسی).منبع:تاریخ ادبیات بهار و تابستان 1392 شماره 72.ensani.ir

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...