رفتن به مطلب

تغییر در نحوه انتخاب شهرداران: شهرداران با رای مردم انتخاب می شوند


ارسال های توصیه شده

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تقدیم لایحه مدیریت شهری به دولت خبر داد و گفت: یکی از مهم ترین بندهای این لایحه، نحوه انتخاب شهرداران است که طبق آن باید در شهرهای بالای 200 هزار نفر ، شهرداران توسط مردم انتخاب شوند.

 

هوشنگ خندان دل روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: از دیرباز موضوعات متعددی در خصوص شهرداری ها بصورت قانون مدنظر بود و برخی از آنها که بسیار اهمیت داشت، بنا به دلایلی به تاخیر افتاد اما با استقرار دولت تدبیر و امید و همت کارشناسان تلاش شده است آن دسته از تکالیفی که بسیار اهمیت دارد، مورد لحاظ قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: از زمان برنامه دوم توسعه، موضوع مدیریت شهری مورد علاقه و تاکید مجامع کارشناسان و قانونگذاران بوده و اکنون اهمیت توجه به این موضوع برای بهبود رضایتمندی شهروندان و ارائه خدمات بهتر ضرورت دارد.

 

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با یادآوری تلاش هایی که درباره موضوع توجه به مدیریت شهری شده است، گفت: هیچ یک از تلاش هایی که در گذشته انجام پذیرفته، منجر به تدوین یک بسته قابل توجه و مورد نظر برای ارائه به مجامع ذیربط و قانونی نشده است اما خوشبختانه در طی ماه های پایانی سال گذشته و روزهای آغازین سال جاری موفق شدیم با مشورت کارشناسان زبده لایحه ای در زمینه مدیریت شهری را تدوین کنیم.

 

خندان دل اضافه کرد: لایحه مدیریت شهری از طرف وزارت کشور تقدیم دولت شده که پس از بررسی در مجامع کارشناسی قوه مجریه به مجلس تقدیم می شود.

 

وی به برخی از نکات این لایحه اشاره کرد و گفت: اصلی ترین ویژگی این لایحه نحوه انتخاب شهرداران است؛ در متن لایحه پیش بینی شده در شهرهای 200 هزار نفری و بالاتر از آن مردم، شهرداران را انتخاب کنند.

 

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار داشت: در حال حاضر انتخاب شهرداران دو مرحله ای است یعنی بعد از انتخاب اعضای شورای شهر، آنها برای انتخاب شهردار اقدام می کنند اما بنا بر این لایحه که اگر بعد از تایید کارشناسان و ارائه به مجلس عملیاتی شود، در شهرهای بالای 200 هزار نفر مردم شهردار را انتخاب می کنند.

 

خندان دل اضافه کرد: در این لایحه پیش بینی شده است در شهرهای بالای 200 هزار نفر همزمان با انتخاب شورای شهر، مردم رای خود را برای انتخاب شهردار نیز به صندوق بیندازند.

 

وی به دیگر بندهای این لایحه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات شهرداری ها، ریشه در مسایل مالی دارد که بهترین راه آن و رفع برخی مشکلات تاسیس صندوق مالی است که نام آن صندوق توسعه ای شهری است که باید برای تامین مالی شهرداری ها به وجود آید.

 

وی اضافه کرد: تشکیل صندوق توسعه شهری می تواند مشکلات شهرهای متوسط و کوچک را رفع کند که این موضوع نیز در لایحه پیش بینی شده است.

 

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور یکی دیگر از بندهای لایحه مدیریت شهری را تشکیل پلیس شهر دانست و گفت: پلیس شهر می تواند تابع مقررات نیروی انتظامی و با همکاری آن پدید آید و برای کنترل مقرراتی که بی توجهی به زندگی مردم می شود، فعالیت کند.

 

خندان دل اضافه کرد: پلیس شهر می تواند در زمینه هایی همچون ساخت و ساز غیرمجاز، سد معبر و توجه به زندگی شهری مردم فعالیت کند.

 

منبع: تابناک

 

 

اگه همچین لایحه ای تصویب بشه، به نظرتون خوبه یا نه؟

لینک به دیدگاه
amin 202 مهمان

خوبه...به شرطی که ... خودتون میدونید به چه شرطی دیگه...:banel_smiley_4:

 

خندان دل اضافه کرد: پلیس شهر می تواند در زمینه هایی همچون ساخت و ساز غیرمجاز، سد معبر و توجه به زندگی شهری مردم فعالیت کند.

 

 

جمع آوری این وانت بارهای مزاحم رو هم کاش اضافه کنن به فعالیتشون...بابا هیشکی مسئولیت مزاحمت اینارو بر عهده نمیگیره...نه پلیس نه شهرداری...هیشکی....همینجوری یکی یه بلندگو گرفتن دستشون محله هارو متر میکنن!:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

نظر قالیباف درباره انتخاب شهردار با رأی مردم

 

شهردار تهران با بیان اینکه اگر بنا باشد شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب شود، حتما باید قوانین و مقررات و نحوه اداره شهر تغییر کند، خاطر نشان کرد: البته در قانون فعلی هم باید اصلاحاتی انجام شود

 

شهردار تهران به موضوع انتخاب شهردار شهرهای بالای 200 هزار جمعیت با رأی مستقیم مردم که چندی است بحث آن دوباره مطرح شده، واکنش نشان داد.

 

دکتر محمدباقر قالیباف در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی در مدرسه استثنایی رجائیه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتخاب شهردار شهرهای بالای 200 هزار جمعیت با رای مستقیم مردم گفت: بحث انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم چند وقتی است که مطرح شده و درباره آن صحبت‌های مختلفی شده است؛ اما به طور کلی در بعضی از شهرهای دنیا پارلمان شهری شهردار را انتخاب می‌کند و در برخی دیگر شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

 

قالیباف ادامه داد: این موضوع بر می‌گردد به قوانین و مقررات و نوع نگاهی که به این موضوع وجود دارد.

 

شهردار تهران با بیان اینکه اگر بنا باشد شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب شود، حتما باید قوانین و مقررات و نحوه اداره شهر تغییر کند، خاطر نشان کرد: البته در قانون فعلی هم باید اصلاحاتی انجام شود؛ به طوری که امروز مدیریت یکپارچه شهری به یکی از دغدغه‌های شهرهای ما تبدیل شده است.

 

قالیباف با اذعان به اینکه به نظر می‌رسد مجموعا در حوزه دولت‌های محلی که پایه آن شهرداری‌ها هستند نتوانستیم یک گام جدی و اساسی برداریم افزود: این موضوع نه در آن بخشی که شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود وجود دارد و نه به شکلی که امروزه شهردار به صورت پارلمانی انتخاب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه امروزه در حوزه مدیریت یکپارچه این اتفاق رخ نداده است، گفت: تصریح کرد: من فکر می‌کنم باید در قوانین شهرداری‌ها و مدیریت شهری یکسری تغییر جدی ایجاد شود.

 

به گفته قالیباف، بحث انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم یک لایحه‌ای است که بیش از سه سال تمامی صاحب نظران روی آن کار کرده و حالا تحت عنوان لایحه خدمات یکپارچه مدیریت شهری در دولت در حال بررسی است و پس از آن باید به مجلس برود.

 

قالیباف افزود: اگر این لایحه رای بیاورد و به عنوان مبنا قرار بگیرد بر اساس آن شهردار شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

 

شهردار تهران با بیان اینکه در آن صورت تمامی قوانین و مقررات عوض می‌شود، اظهار کرد: در این خصوص طبیعتا این مجلس شورای اسلامی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

 

منبع: تابناک

لینک به دیدگاه

چمران: شوراها موافق انتخاب مستقیم شهردار نیستند

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران: با انتخاب شهردار از جانب مردم روند پیچیده‌ای شکل می‌گیرد و مطمئناً این بند در طرح‌ جدید حساب نشده، تدوین شده است.

 

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر مهدی چمران در نشست خبری که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت توسط مردم، افزود: قطعاً شوراها موافق این طرح نیستند و ما نیز دوستانه به دولت و وزارت کشور توصیه می‌کنیم که از این بند در قانون جدید بگذرند.

 

وی گفت: شوراهای شهر برای انتخاب یک شهردار متخصص تشکیل شده‌اند و آن شهردار نباید تنها یک آدم محبوب و شناخته شده در زمینه‌های مختلف باشد بلکه باید یک مدیر و آشنا به شهر باشد.

 

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: 1084 شهر در کشور داریم که در این شهرها، شهرداران در شورای شهر انتخاب می‌شوند و اگر شورا حق نظارت نداشته باشد، آن شورا باید منحل شود و اگر این نظارت را داشته باشد می‌تواند شهردار را برکنار کند بنابراین مجددا باید انتخابات شهردار در وزارت کشور برگزار شود که این روند وظایف این وزارتخانه‌ها را بیشتر می‌کند.

 

چمران با بیان اینکه نباید راه‌های رفته را بازگردیم، گفت: در حال حاضر ما دنبال مدیریت یکپارچه شهری هستیم.

 

رئیس شورای شهر تهران افزود: شهرداران در شوراها انتخاب می‌شوند که در حال حاضر آبادانی شهرها بیشتر از زمانی شده است که شهرها توسط دولت اداره می‌شد.

 

چمران گفت: این طرح با اصل 44 قانون اساسی نیز مغایرت دارد و ما نیز خواستار حذف این بند از طرحی که ارائه شده هستیم .

 

منبع: خبرگزاری فارس

لینک به دیدگاه

تصویب طرح انتخاب شهرداران با رای مردم

 

نمایندگان مجلس دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی، شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب شوند.

 

در صورت تصویب نهایی این طرح، شهرداران با رای مستیم مردم انتخاب خواهند شد و شوراهای شهر نقش نظارتی خود را بهتر ایفا خواهند کرد. نماینده بوکان در مجلس و از طراحان این طرح، هنگام بررسی قید فوریت در سخنانی گفت: در شرایط فعلی تداخل کار شوراهای شهر با شهرداران مشکلات عدیده ای ایجاد کرده و انتخاب شهرداران توسط شوراها منجر به دخالت در امور اجرایی شده است.

 

قسیم عثمانی ادامه داد: فصل یکصدم قانون اساسی نقش نظاراتی به شوراها داده که هم اکنون با اختلال مواجه شده است. نماینده مردم بوکان در مجلس تصریح کرد: اصولا شهرداران که توسط شوراهای شهر انتخاب می شوند از امنیت کافی برخوردار نیستند و بعضا انتخاب شهردار، حاشیه های نادرستی را ایجاد می کند که در شان مدیران نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: اختیارات شوراها در خصوص انتصاب شهردار و عزل آن باید یک حیطه قانونی معقول و منطقی پیدا کند، در غیر این صورت نقش نظارتی و قانونی شوراها دچار اختلال می شود و از طرفی دیگر شوراها که نوعی پارلمان محلی هستند چندان پاسخگوی نمایندگان مردم در مجلس نیستند و در حالی که مردم مشکلات شورا و شهرداری و تعلل آنها را در انجام وظیفه قانونی خود، به نمایندگان ربط می دهند.

 

وی ادامه داد: با تصویب این طرح پاسخگویی شوراها به نمایندگان افزایش می یابد و ارتباط نماینده، فرماندار، شورا و شهردار تقویت خواهد شد و از طرفی دیگر قدرت پاسخگویی وزیر کشور درباره شوراها و شهرداران نیز افزایش می یابد و مجلس می تواند از ابزارهای نظارتی خود در این حوزه استفاده کند.

 

عثمانی خاطرنشان کرد: با تصویب این طرح نقش نظارتی شوراها افزایش یافته و از امکان دخالت در امور اجرایی کاسته می شود همچنین انتخاب شهرداران ضابطه مند شده و استیضاح شهردار منطقی و امنیت شغلی برای شهرداران تامین خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: با تصویب این طرح شوراهای حل اختلاف شهرستان ها فعال تر شده و نمایندگان مجلس در این هیات ها نقش پیدا می کنند که همین موضوع باعث تعامل بیشتر خواهد شد در عین حال با تصویب این طرح جایگاه شورا به جایگاه قانونی مطابق قانون اساسی نزدیک شده و نقش نظارتی شوراها تقویت و امکان دخالت در امور اجرایی کاهش خواهد یافت.

 

نماینده بوکان در مجلس اضافه کرد: ضمنا با کاهش تعداد اعضای شورا، ضمن امکان انسجام بیشتر، از هزینه های اضافی که از محل منابع مردم تامین می شود، جلوگیری خواهد شد. این طرح، شورا را به همان جایگاهی خواهند رساند که در قانون اساسی در نظر گرفته شده است.

 

طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران به امضای 133 نفر از نمایندگان رسید که در نهایت محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت ، دو فوریت آن را به رای گذاشت. در این رای گیری از مجموع 200 رای اخذ شده، 135 رای موافق، 29 رای مخالف و 14 رای ممتنع داده شد و بدین ترتیب دو فوریت آن به تصویب نمایندگان رسید.

 

منبع: ایرنا

لینک به دیدگاه

سلام،به نظربنده بسیار عالی ست،با این کار شهردار از سلطه اعضای شورا خارج میشه و دیگر تن به انجام کارای غیرتخصصی نمی دهدومی تواند برای پیشرفت وآبادانی شهرسیاست هاو برنامه های مدیرتی خودشو پیاده کنه.:a030:

لینک به دیدگاه

خیلی جالبه.

با این تصمیمشون دیگه عملا شورا هیچ نقشی نداره. چون مهمترین نقش و ابزار شورا از دستش خارج شده. نقش نظارتی که هم خودشون میدونن فقط در حد تعارف و روی کاغذه. شورا هیچ وقت نظارت مستقیمی روی نهادهای شهری به صورت شفاف نداشته و این توجیه که با این کار نقش نظارتی پر رنگ میشه خواب و خیالی بیش نیست.

تنها چیزی که پیش میاد اینه که مردم کلی میرن نماینده شورا انتخاب می‌کنن که بعد معلوم نیست این آقایون قراره چه کاری بکنن و به چه دردی می‌خورن!

 

به نظرم تنها چیزی که هست به نوعی بازگشت به عقبه. گفته شده که این تصمیم به خاطر اینه که یک سری اختلال ها و تداخل در کار شورای شهر و شهرداران صورت گرفته. واقعا سواله که چرا به جای این که سعی کنن این اختلال‌ها رفع بشن فقط سعی در پاک کردن مسئله به صورت کلی دارن؟

 

جالبه که همه‌ی این کارها هم همیشه تحت لوای مدیریت یکپارچه صورت می‌گیره!!! کسی هم تعریف دقیقی از اونچه که از مدیریت یکپارچه در نظر اقایون هست ارائه نمیده.

لینک به دیدگاه
amin 202 مهمان
خیلی جالبه.

با این تصمیمشون دیگه عملا شورا هیچ نقشی نداره. چون مهمترین نقش و ابزار شورا از دستش خارج شده. نقش نظارتی که هم خودشون میدونن فقط در حد تعارف و روی کاغذه. شورا هیچ وقت نظارت مستقیمی روی نهادهای شهری به صورت شفاف نداشته و این توجیه که با این کار نقش نظارتی پر رنگ میشه خواب و خیالی بیش نیست.

تنها چیزی که پیش میاد اینه که مردم کلی میرن نماینده شورا انتخاب می‌کنن که بعد معلوم نیست این آقایون قراره چه کاری بکنن و به چه دردی می‌خورن!

 

به نظرم تنها چیزی که هست به نوعی بازگشت به عقبه. گفته شده که این تصمیم به خاطر اینه که یک سری اختلال ها و تداخل در کار شورای شهر و شهرداران صورت گرفته. واقعا سواله که چرا به جای این که سعی کنن این اختلال‌ها رفع بشن فقط سعی در پاک کردن مسئله به صورت کلی دارن؟

 

جالبه که همه‌ی این کارها هم همیشه تحت لوای مدیریت یکپارچه صورت می‌گیره!!! کسی هم تعریف دقیقی از اونچه که از مدیریت یکپارچه در نظر اقایون هست ارائه نمیده.

اون آقایون و خانم ها فقط ماهی 5-6میلیون درآمد از بودجه شهر کسر میکنن...فقط همین.:ws37:

چیزی که من ازش میترسم اینه که یه تبصره به این لایحه اضافه کنن و اونم این باشه که شهرداری که با رای مردم انتخاب شده باید رای شورای شهرم بدست بیاره....یچیزی مثل شورای نگهبان...:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

مشکل بیشتر تو سیستم کلی و نحوه اجرا هستش. عدم وجود نیروی متخصص تو همه شغل ها و پست ها هستش، ولی متأسفانه تو سیستم مدیریت شهری از رده بالا تا پیینش خیلی نمود بیشتری داره.

همون شورای شهر اگه یه فیلینگی واسش باشه که هرکس غیرمتخصصی پانشه بیاد عضو شورا بشه، اونوقت شورا دیگه کارش فقط هدر دادن بودجه شهر نمیشه. میتونن انتخاب شهردار بهتری هم داشته باشن و نظارت درست تری رو انجام بدن.

چون ما ایرانیا هم اسما و شخصیتا واسمون مهمه. هرکی یه کمی اسم و رسم داشته میتونه عضو شورا بشه بدون هیچ تخصص مرتبط و درست حسابی.

 

با این تغییر روش هم شاید جلوی یه سری از مشکلاتی که این نیروی غیرمتخصص شورای شهر به وجود میاد گرفته بشه و رشوه گیریا کمتر بشه (یادمون نره تو انتخابات امسال شهرداری تهران چند میلیارد تومان از بودجه شهرداری صرف این کار شد!) اما باز هم انتخابات براساس معروفیت بیشتر انجام میشه نه صلاحیت بیشتر. و همون بودجه که صرف رشوه دادنا میخواست بشه، صرف تبلیغات گسترده میشه و شاید پول بیشتری هم به این شکل هدر بره و باز هم تو کلیت ماجرا فرق چندانی حاصل نشه.

 

تا وقتی کلیت سیستم مشکل داره، این تغییر روش ها به نظرم تأثیر چندانی نداره.

لینک به دیدگاه
اون آقایون و خانم ها فقط ماهی 5-6میلیون درآمد از بودجه شهر کسر میکنن...فقط همین.:ws37:

چیزی که من ازش میترسم اینه که یه تبصره به این لایحه اضافه کنن و اونم این باشه که شهرداری که با رای مردم انتخاب شده باید رای شورای شهرم بدست بیاره....یچیزی مثل شورای نگهبان...:banel_smiley_4:

کاملا درسته

یه حالت دیگش هم اینه که اون فیلتر اولیه قبل از انتخاب شدن کاندیداها توسط خود وزارت کشور صورت بگیره!

لینک به دیدگاه

 

با این تغییر روش هم شاید جلوی یه سری از مشکلاتی که این نیروی غیرمتخصص شورای شهر به وجود میاد گرفته بشه و رشوه گیریا کمتر بشه (یادمون نره تو انتخابات امسال شهرداری تهران چند میلیارد تومان از بودجه شهرداری صرف این کار شد!) اما باز هم انتخابات براساس معروفیت بیشتر انجام میشه نه صلاحیت بیشتر. و همون بودجه که صرف رشوه دادنا میخواست بشه، صرف تبلیغات گسترده میشه و شاید پول بیشتری هم به این شکل هدر بره و باز هم تو کلیت ماجرا فرق چندانی حاصل نشه.

 

تا وقتی کلیت سیستم مشکل داره، این تغییر روش ها به نظرم تأثیر چندانی نداره.

 

من منظورتو در این باره نفهمیدم. اگه سیستم عوض بشه به هر حال کسی مثل قالیباف که میدونه سال بعد می‌خواد تو انتخابات شهردار تهران شرکت کنه به هر وسیله‌ای که شده تبلیغات خودشو می‌کنه (چه بنرهای تعریف تمجید از مدیریت شهر تهران چه باقی مسائل) حالا فرقی هم نداره از طرف شورا انتخاب شده باشه یا وزارت کشور و مردم !!!

لینک به دیدگاه
من منظورتو در این باره نفهمیدم. اگه سیستم عوض بشه به هر حال کسی مثل قالیباف که میدونه سال بعد می‌خواد تو انتخابات شهردار تهران شرکت کنه به هر وسیله‌ای که شده تبلیغات خودشو می‌کنه (چه بنرهای تعریف تمجید از مدیریت شهر تهران چه باقی مسائل) حالا فرقی هم نداره از طرف شورا انتخاب شده باشه یا وزارت کشور و مردم !!!

 

خب منم تو ادامه همون قسمت که پر رنگ کردی گفتم همچین پولی حتی بیشتر صرف تبلیغات گسترده میشه و بیشتر هم پول هدر میره :ws3: کارها واقعاً نمادین تر از الان میشن :icon_pf (34):

 

تو وضعیت فعلی هم خیلیا میان رانت خواری میکنن و یه پولی به چندتا از این اعضای شورا میدن تا رای بخرن و انتخاب بشن. اتفاقی که تو انتخاب این سری قالیباف هم افتاد بعد از مساوی شدن رای ها تو دور اول رای گیری شورا و بعدش خرید رای 8 میلیاردی یکی از اعضا واسه رای اوردن :ws3:

 

یعنی در هر صورت سیستم از ریشه مریض هست و با این تغییرات فرق چندانی نمیکنه.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

آیا مردم شناخت و آگاهی کافی دارند؟ بر چه اساسی رای میخوان بدند؟

 

 

صرف نظر از این که رای مردم در این کشور اهمیتی نداره ، بنظر من یک تیم متشکل از افراد مرتبط با مسایل شهری که سواد و حرفه شون اینه باید حق انتخاب داشته باشند نه همه مردم عادی...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...