رفتن به مطلب

هنرنمایی بهار در قاب سحرانگیز طبیعت/ برای ضیافت بهشتی قلب طبیعت ایران دعوت دارید


ارسال های توصیه شده

بهار که می‌شود قلب طبیعت ایران در دامنه رشته کوه پربرکت زاگرس لباس رنگارنگ خویش را برتن می‌کند تا هر آنچه دلربایی و فریبایی دارد در چشمان طبیعت گردان بریزد و آنها را به این ضیافت بهشتی دعوت کند.

به گزارش مهر: جادوگری بهار را می‌توان در دل دشت‌های سرسبز، رودخانه های خروشان و کوه‌ها و جنگل‌های زیبای بام طبیعت ایران دید، جایی که بهار هر آنچه از زیبایی را در چنته داشته بر بوم زیبای طبیعت ریخته تا زیباترین و ناب ترین صحنه ها را خلق کند.

دست توانای یگانه خالق هستی در آستین فصل زیبای بهار نقوشی را بر طبیعت این دیار ترسیم کرده که می‌توان هر آنچه را طالب بود در این دیار به نظاره نشست، از کوه و دشت گرفته تا رودخانه و آبشار و جنگل و گلهای رنگارنگی که دامن بهار را عطرآگین کرده است.

لرستان را می‌توان سرزمین کوه های سربه فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت‌های بهشتی، دریاچه‌های منحصر به فرد، تالابهای بکر و جنگل‌های انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای داده است.

IMG13525421.jpg

شاید در کمتر جایی بتوان به فاصله چند کیلومتری تالاب‌های منطقه گرمسیر پلدختر به رشته کوه پربرف اشترانکوه و تونل برفی ازنا رسید، چهارفصل بودن لرستان فرصتی است که به نظر می رسد کمتر به آن پرداخته شده است.

موقعیت منحصر به فرد استان لرستان به لحاظ نقش شاخص ارتباطی از دیگر مزایای این استان زرخیز است. لرستان از شمال به استان های مرکزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از خاور به استان اصفهان و از باختر به استانهای کرمانشاه و ایلام محدود می شود.

موقعیت ویژه استان در بین استانهای مذکور، لرستان را به عنوان شاهراهی ویژه برای ارتباط شمال – جنوب و شرق – غرب تبدیل کرده است و همین فاکتور می تواند زمینه جذب بسیاری از مسافران عبوری از این استان را فراهم آورد.

وجود جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارها از جمله آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار آب سفید، آبشار وارک، آبشار تله زنگ، چشمه های آب معدنی نظیر چشمه گراب کوهدشت، چشمه گراب امامزاده حسن الیگودرز، چشمه گوگردی برآفتاب طلایه چم سنگر و چشمه سراب در دهقان کاکاشرف، دریاچه های دیدنی مانند دریاچه گهر و دریاچه کیو، تالاب های زیبا مانند بیشه دالان بروجرد و تالابهای هفتگانه پلدختر این استان را به لحاظ طبیعت گردی در میان دیگر استانهای کشور شاخص کرده است.

لرستان، سرزمین کوههای سر به فلک کشیده

لرستان سرزمینی کوهستانی است و کوه ها نیمی از مساحت آن را پوشانیده اند. در این استان ۳۵ قله با ارتفاع بیش از سه هزار متر وجود دارد که هر کدام جاذبه‌ای منحصر به فرد برای طبیعت گردان محسوب می شوند.

IMG12194546.jpg

مرتفع ترین قلل استان لرستان در ناحیه شرقی و جنوب شرقی این استان واقع شده است. اشترانکوه با حدود ۴۱۵۰ متر ارتفاع از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته و دارای قلل متعدد است.

این کوهها در تمامی سال پوشیده از برف هستند و از منابع آبی مهم استان به شمار می روند و دریاچه های زیبای این کوهها در حوزه آبریز رودخانه دز قرار دارند.

IMG12055176.jpg

در شمال استان لرستان کوههای مرتفع از قبیل گرین با ۳۶۲۳ متر، رخاش با ۳۵۹۲ متر، میش پرور با ۳۵۸۷ متر و خرگوشناب وجود دارد. این کوهها در حد فاصل بروجرد و الشتر قرار گرفته و به صورت سدی ارتباط بخش شمال غربی با شمال شرقی را از یکدیگر قطع نموده است.

همچنین رشته کوهی که بخش میانی شهر خرم آباد را در برگرفته ، سفید کوه نام دارد. این کوه که در شمال غربی شهر قرار گرفته است از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد و ارتفاع آن ۲۹۳۱ متر می باشد و نیز کوه هشتاد پهلو با ۲۹۹۱ متر در این ناحیه قرار دارد.

IMG13525538.jpg

کوه‌های موجود در غرب استان که شهرستان کوهدشت را در بر گرفته اند به طور عمده به صورت موازی در جهت شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته اند که مهمترین آنها عبارتند از کوه هنجیس با ۲۶۴۲ متر ، پشتکوه با ۲۰۰۲ متر، مله کوه با ۲۰۰۴ متر، کوه بلوران با ۱۹۰۲ متر ارتفاع می باشند.

لرستان، زادگاه دشت های سرسبز و هموار

این در حالی است که لرستان یکی از استانهایی است که د ارای دشت های هموار و سرسبز فراوانی برای طبیعت گردان است.

IMG12193976.jpg

از جمله دشت های استان لرستان می توان به دشت سیلاخور، دشت الیگودرز، دشت الشتر، دشت کوهدشت و دیگر دشتهای پراکنده این استان اشاره کرد.

دشت سیلاخور در شمال شرقی استان لرستان واقع شده است و دو شهر بروجرد و دورود را در منتهی الیه شمال و جنوب خود در بر گرفته است. دشت سیلاخور با قریب ۷۰ هزار هکتار مساحت وسیعترین دشت استان است.

دشت الیگودرز نیز در شرق استان لرستان واقع شده و بالغ بر ۶۰ هزار هکتار مساحت دارد و در ارتفاع بیش از ۱۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد.

IMG12193917.jpg

دشت الشتر در شمال استان و در میان مناطق کوهستانی با ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر قرار گرفته است. این دشت بستر پر تراکم ترین نقاط روستایی کم جمعیت استان به شمار می رود و مساحت آن بالغ بر ۳۰ هزار هکتار است.

دشت کوهدشت نیز در غرب استان لرستان واقع شده است و در ارتفاعی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دشت بالغ بر ۴۰ هزار هکتار است.

IMG12054819.jpg

همچنین در این استان دشتهای پراکنده و کم عرضی نیز وجود دارند که به طور عمده در طرفین رودخانه های مهم لرستان قرار گرفته اند. از جمله این دشت ها می توان به دشت کرگاه در جنوب خرم آباد، دشت ازنا در شرق خرم آباد، چغلوندی، نورآباد، طرهان و خاوه در شمال استان، رومشکان در جنوب و جایدر در جنوب غربی این استان اشاره کرد.

لرستان، بستر خروش رودخانه های پر آب ایران

پر آب ترین حوزه های آبریز ایران در خاک و پهنه جغرافیایی استان لرستان وجود دارد که این امر موجب ایجاد طبیعتی سرسبز و بهشت وار در این قطعه از سرزمین ایران شده است.

IMG14575741.jpg

در استان لرستان بیش از ۳۳ رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. رودهای حـوضـه ی دز و رودهـای حوضـه کـرخه در مجـموع ۹۶ درصـد سطح استـان را دربـر مــی گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی ترین قسمت استان را به خـود اختصاص داده اند.

رودخانه سزار، تیره، رودخانه بختیاری، سرخاب، کشور، سبز، چم چیست، اسک، رودخانه الیگودرز و ازنا از جمله رودخانه های حوضه آبریز دز هستند.

IMG14580025.jpg

رودخانه سیمره، کشکان، کهمان، دره شهر، گند، خرم آباد و گرگانه نیز حوضه آبریز کرخه را تشکیل می دهند.

این در حالی است که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است.

IMG19444058.jpg

در حال حاضر بالغ بر ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند.

لرستانی، مهد جنگل های انبوه و مراتع بکر

وجود رودخانه ها، تالابهای منحصر به فرد، دریاچه های وسیع، کوههای سربه فلک کشیده، دشت های فراخ و آبشارهای منحصر به فرد ویژه گی های خاص پهنه لرستان است که با گذاشتن قطعه جنگل های انبوه و مراتع بکر پازل این بهشت زیبا تکمیل می شود.

IMG09515879.jpg

بنابر این گزارش نیمی از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل و مرتع است. سطح جنگل های این استان بیش از۷۵۰ هزار هکتار است که به این وسعت حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار مرتع را نیز باید اضافه کرد.

پـوشش گیـاهی منطقه لـرستـان ازگونه های مختلف و متنوع گیاهی است. در برخی دامنه ها جنگل های مختلف و پراکنده و در برخی دیگر جنگل های انبوه دیده می شود.

IMG19450380.jpg

بیشتر جنگل های لرستان از نوع بلوط است. پراکندگی درختان بنه، بادام و بلوط بر اساس ارتفاع از سطح دریا تغییر می کند و دیگر انواع درختان جنگلی این استان عبارتند از زالزالک، پسته وحشی، مازو، زیتون، گلابی وحشی، شن، تاک، ارجن، نارون، انجیر، گردو، انار، آلبالو وحشی، مو، زبان گنجشک، توت، کر انجیر، ون و ارغوان.

اکثر جنگل های لرستان در کوههای هشتاد پهلو، سفید کوه، نورآباد، الشتر، کوههای بلوران، خاوه، کوه شاه نشین، اژگن، کوه تخت و ززوماهرو پراکنده است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...