رفتن به مطلب

آشنایی با سیلو کردن علوفه


masi eng

ارسال های توصیه شده

مقدمه

 

بیشتر دامداران مقداری از علوفه سبز تولید شده در فصل های بهار و تابستان را برای مصرف زمستانه دام های خود ذخیره می کنند. دو روش برای نگه داری علوفه وجود دارد: الف ) خشک کردن علوفه در آفتاب. ب ) سیلو کردن علوفه. خشک کردن روش خوبی برای ذخیره علوفه است، ولی اشکال هایی دارد. یکی از این اشکال ها این است که باعث کم شدن ارزش غذایی علوفه می شود. سیلو کردن یکی از روشهای ذخیره علوفه می باشد. اگر این روش به درستی انجام شود اشکال روش خشک کردن را ندارد. همچنین با این روش می توان ارزش غذایی بعضی از خوراک های دام را بهتر کرد.

 

 

 

سیلو چیست و چه فایده هایی دارد؟....

 

 

 

در دامپروری سیلو به محلی گفته می شود که در آن مواد غذایی را برای سالم ماندن، انبار و ذخیره می کنند.

با سیلو کردن علوفه، در فصل سرما می توان علوفه ی تازه و آبدار در اختیار دام قرار داد.علوفه ی سیلو شده در مقایسه علوفه ی خشک جای کمتری را می گیرد.

همچنین با استفاده از این روش با روش مخلوط کردن دو یا چند ماده خوراکی با هم ، می توان ارزش غذایی علوفه ی حاصل را بهتر کرد. به عنوان مثال با سیلو کردن کاه همراه اوره می توانید علوفه ای تهیه کنید که ارزش غذایی آن از کاه خیلی بیشتر است.

نکته: در هنگام سیلو کردن اگر بعضی شرایط رعایت نشود، نه تنها سیلو کردن فایده ای ندارد بلکه ممکن است باعث کم شدن شدید ارزش غذایی علوفه و گاهی مسمومیت دام ها شود. مهمترین خصوصیت سیلو حفظ مواد در مقابل هوا و آب است. در واقع به هر وسیله ای مواد خوراکی از تماس با هوا یا آب دور بماند شرایط برای شرایط برای تولید علوفه ی سیلو شده مرغوب فراهم شده است.

بسته بودن محیط سیلو، وزن مواد غذایی انبار شده و فشاری که ما بر روی آن وارد می کنیم از جمله عوامل موًثردر حفظ ارزش غذایی علوفه می باشد. با فشردن علوفه و در نتیجه در اثر خارج شدن هوا، میکروب های مضرکه باعث فساد مواد غذایی می شود از بین رفته و میکروب های مفید شروع به فعالیت می کنند. در اثر فعالیت میکروب های مفید که بدون هوا فعالیت می کنند، موادی تولید می شود که این مواد از فعالیت های میکروب های زیان آور و فاسد شدن علوفه جلوگیری می کنند.

برای ساخت سیلو می توان به سه روش زیر عمل کرد:

الف) کندن گودال در زمین

ب) ساختن یک چهار دیواری در زمین

ج) پوشاندن کامل علوفه با استفاده از پلاستیک

که با توجه به امکانات و شرایط می توان یکی از انواع سیلو ها را مورد استفاده قرار داد.

برای داشتن علوفه ی سیلو شده مرغوب باید موارد زیر رعایت شود:

الف) انتخاب محصول مناسب

محصول مناسب محصولی است که به مقدار کافی مواد قندی برای عمل میکروب های مفید داشته باشد. میکروب های مفید مواد قندی را به موادی تبدیل می کنند که مانع فعالیت های میکروب های زیان آور شده، در نتیجه از فساد علوفه جلوگیری می شود. به عنوان مثال از گیاه ذرت به دلیل وجود مقدار زیاد مواد قندی می توان علوفه سیلو شده ی مرغوبی بدست آورد، ولی در مورد یونجه این چنین نمی باشد.

نکته: خشکی زیادی از حد باعث باقی ماندن هوا در توده ی علوفه و باعث کم شدن ارزش غذایی علوفه می شود. رطوبت زیاد از حد باعث می شود مواد غذایی به همراه آب خارج شود و همچنین تغییرات نا مطلوبی در ارزش غذایی علوفهبه وجود می آید. پس لازم است ماده خوراکی که برای سیلو کردن به کار می رود مقداری رطوبت داشته باشد، یعنی نه زیاد خشک باشد و نه زیاد مرطوب باشد.

ب) خورد کردن علوفه به طور مناسب

به طور کلی هر ماده خوراکی که سیلو می شود، باید قطعات مناسبی داشته باشد. خرد کردن هر نوع ماده ی خوراکی باید جوری باشد که مواد به طور کامل بر روی هم قرار گیرند. این کار باعث می شود که هوای داخل سیلو براحتی خارج شود.

ج) فاصله زمانی بین برداشت علوفه و سیلو کردن

هر چه فاصله زمانی بین برداشت علوفه و سیلو کردن کمتر باشد، علوفه ی سیلو شده ی بهتری بدست خواهد آمد. هر چه این زمان طولانی تر شود، سلول های گیاهی و باکتری های زیان آور مواد غذایی موجود در علوفه را مصرف می کنند.

د) پر کردن سیلو به طور صحیح

درست پر کردن سیلو اثر خیلی زیادی بر روی مرغوبیت علوفه سیلو شده خواهد داشت. روش صحیح پر کردن سیلو به شرح زیر می باشد:

1 ) علوفه ی داخل سیلو باید به طور کامل فشرده شود و هوایی بین قطعات علوفه باقی نماند.

2 ) پس از ریختن مقدار مشخصی از علوفه، برای خارج کردن هوای داخل آن باید به وسیله ی یک غلطک یا هر جسم سنگین دیگری آن مقدارعلوفه فشرده شود. سپس مقدار دیگری علوفه بر روی آن ریخته شود.

3 ) برای فشده کردن علوفه می توان از تراکتور، بشکه بزرگ پر از شن و سنگ و یا لگد کوب کردن با چکمه استفاده کرد.

4 ) پر کردن سیلو باید سریع انجام شود. هر چه فاصله پر کردن سیلو طولانی ترشود، امکان فاسد شدن علوفه بیشتر است.

ه) خارج کردن هوای داخل سیلو

خارج کردن هوای داخل سیلو خیلی مهم است. برای این کار باید: سیلو را باید تا حدی پر کرد که در سطح آن یک بر آمدگی به وجود آید. حالا زمان پوشاندن سیلو می شود. پوشاندن سیلو باید با پلاستیک های بدون سوراخ و با دقت انجام گیرد. بهتر است روی پلاستیک را با کاهگل پوشاند و یا گونی شن بر روی آن قرار داد. در این صورت از نفوذ نکردن هوا، آب، خاک و سنگ اطمینان به دست می آید.

طریقه برداشت صحیح علوفه از سیلو

برداشت صحیح از علوفه ی سیلو شده نیز مانند پر کردن آن بر مرغوبیت علوفه ی سیلو شده اثر می گذارد. برای برداشت باید پوشش پلاستیکی را فقط به میزان مصرف یک یا دو روز کنار زد، زیرا بی پوشش ماندن علوفه باعث تماس آن با هوامی شود که این امرسبب فاسد شدن علوفه به خصوص در فصل تابستان می شود. و برداشت از علوفه باید از بالا و به صورت عمودی باشد. عرض سیلو باید به گونه ای در نظر گرفته شود که هر روز بتوان حدود 5 تا 7 سانتی متر از ضخامت علوفه ی سیلو شده را مصرف کرد، برداشت ضخامتی کمتر از این حد باعث فساد آن می شود.

نکته: اگر مقداری علوفه ی سیلو شده از روز پیش در آخور دام باقی مانده باشد باید آن مقدار دور ریخته شود و از خوراندن آن به دام خودداری شود.

روش سیلو کردن بعضی از خوراک ها

در سیلو کردن ذرت علوفه ای زمان برداشت ذرت علوفه ای موقعی است که دانه های ذرت حالت خمیری پیدا می کنند و سطح آنها کمی فرو رفته می شود. برداشت و خرد کردن آن به قطعات 2 تا 3 سانتی متری به وسیله ی ماشین های مخصوص انجام می شود. و مدت زمان لازم برای سیلو کردن آن حدود 6 هفته می باشد.

درهنگام سیلو کردن برگ و ساقه ی چغندر قند باید دقت شود تا از ورود خاک به همراه آن به داخل سیلو جلوگیری شود. برای سیلو کردن برگ و ساقه ی آفتاب گردان باید این محصول را به قطعات 1 تا 2 سانتی متری خرد کرد.

با سیلو کردن می توان مزه ی بد برگ و ساقه ی سیب زمینی را از بین برد و از آن در تغذیه دام استفاده نمود.

در هر ناحیه از کشور مواد خوراکی قابل سیلو کردن برای مصرف دام وجود دارد . با سیلو کردن این مواد خوراکی می توانید علوفه ی پر ارزشی برای تغذیه ی دام بدست آورید.

"پایان"

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...