رفتن به مطلب

گروه بیوتکنولوژی پاستور


pary naz

ارسال های توصیه شده

معرفی

---

امروزه پيشرفت تكنولوژي و دستاوردهاي علمي در بعضي از كشورهاي جهان صرف نظر از نوع حكومت و موقعيت جغرافيائي آنها تقسيم بندي جديدي را در جهان پديد آورده است . علم و تكنولوژي ، كشورهاي پيشرفته صنعتي را چنان بهم نزديك نموده كه آنها را به اتحاد موضع گيريهاي سياسي مشترك نزديك نموده است . در اين ميان بيوتكنولوژي بعنوان يكي از 7 تكنولوژي كليدي قرن حاضر در توسعه و تأمين نيازهاي بشر و امنيت بهداشتي ، اقتصادي و غذائي كشورها جايگاه ويژه اي بخود اختصاص داده است.

اين تكنولوژي چنان دچار تحولات سريعي شده است كه بسياري از كشورهاي توسعه يافته ، آينده خود را براساس آن پايه گذاري نموده اند . از اين رو اين كشورهاي پيشرفته و درحال توسعه به منظور حمايت از برنامه هاي بيوتكنولوژي ملي به سرمايه گذاري در منابع زيربنائي و آموزش نيروهاي انساني خود پرداخته اند و همزمان با اين حركت سياستهايي را جهت تسهيل تحقيق و توسعه بيوتكنولوژي در بخشهاي خصوصي و دولتي اتخاذ نموده اند .

كشور ما ، با جمعيتي بالغ بر 60 ميليون نفر و بيش از 6/1 كيلومتر مربع مساحت سابقه تاريخي درخشاني در علم ، هنر و فرهنگ دارد . بعلاوه موقعيت جغرافيائي ، ايران را در زمره كشورهاي استراتژيك دنيا قرار داده است . همسايگي با روسيه از شمال ، دسترسي به اقيانوس هند از جنوب نقطه اتصال آسيا به اروپا و از سوي ديگر چهره جديد ايران پس از انقلاب اسلامي منجر به توجه هر چه بيشتر جهانيان گرديده است .

پرواضح است كه سهم ما در پيشرفت بيوتكنولوژي و بهره برداري از نتايج علمي آن ، در مقايسه با اهميت كشورمان در سطح جهان و امكانات بالقوه آن بسيار ناچيز است كه در شأن ايران و انقلاب اسلامي ما نيست . اما اين سؤال مطرح است كه چرا كشور ما تا كنون در اين زمينه موفق نبوده است ؟ يكي از دلايل عمده اين امر عدم برخورداري از ساختار مناسب تحقيق و توسعه و جايگاه تحقيق دركشور ماست . دومين و مهمترين عامل بازدارنده ، عدم استفاده بهينه از نيروي انساني ، تجهيزات و امكانات موجود در كشور است .

در روزهاي پاياني قرن بيستم و شروع قرن بيست و يكم ، پيشرفت علم و تكنولوژي چهره اي جديد بخود گرفته است كه از ويژگي هاي دوران “ فراصنعتي “ است . اكنون ديگر يافته هاي علمي يا اختراعات ثبت شده جديد كه به بازار جهاني راه مي يابند به بيش از يك يا دو مركز علمي يا چند پژوهشكده متعلق مي باشند . به بيان بهتر شايد مي توان گفت كه ديگر دوران شكوفائي يك فرد يا مركز به تنهايي بعنوان چهره علمي ملي به پايان رسيده است و موفقيت تنها در گرو همكاريهاي گروهي قابل دستيابي است .

انستيتو پاستور ايران به عنوان قديمي‌ترين مركز تحقيقات علوم پزشكي كشور و خاورميانه، سابقه ارزشمندي در ارتباط با مراقبت، ريشه‌كني و كنترل بيماريها داشته و امروزه با تلاش در جهت همگامي و راه‌اندازي روشهاي نوين تحقيق، توسعه و توليد به همراه آموزش و پژوهش مي‌تواند الگوي مناسبي در سطح كشور، منطقه و جهان باشد.

 

مركز تحقيقات بيوتكنولوژي كه از سال 76 فعاليت خود را آغاز نموده در قالب بخش بيوتكنولوژي (تاسيس در سال 1374) با 2 عضو هيات علمي شروع به كار نموده ولي امروزه با 21 عضو هيات علمي(PI ) و مجموعاً 170 (كارشناس، دانشجوPhD و (MSc فعاليت مي‌نمايد. استراتژي مركز، توانمند سازي ساختار نيروي انساني با پذيرش نيروهاي جوان، فعال، خلاق و در اختيار گذاشتن امكانات حمايتي در راستاي اولويتهاي بخش سلامت بوده و با روند توسعه مركز هم‌اكنون بيش از 16% نيروهاي تخصصي انستيتو پاستور ايران را شامل ميشود.

 

دامنه فعاليتهاي مركز در زمينه‌هايHelth System Research وQuality Control، تشخيص و كنترل بيماريهاي عفوني، بيماريهاي ژنتيكي و خوني، Drug Discovery، Drug and Insecticide Resistance، ايدز، مالاريا، هليكوباكتر پيلوري ، هاري و ... مي‌باشد.

 

انتقال تكنولوژي از ديگر زمينه‌هاي فعاليت اين مركز بوده كه در قالب برگزاري كارگاهها وسمينارهاي داخلي و بين المللي (افغانستان، پاكستان، عراق) در مباحث بيوانفورماتيك، Real Time، Cloning، تشخيص، پيشگيري و كنترل بيماريهاي عفوني همچون مالاريا و ... بطور مداوم اجرا مي‌شود.

 

مشاركت اعضاي هيات علمي مركز در بوردهاي تخصصي به عنوان عضو و دبير (بيوتكنولوژي، ژنتيك، مبارزه با ناقلين و ...)، كميته‌هاي مختلف در معاونتهاي سلامت و...، كارشناسي مباحث مختلف در سازمان نظام پزشكي، همكاري با روابط بين الملل و تدوين قراردادهاي بين المللي، همكاري در تهيه دستورالعمل‌ها و پروتكل‌هاي كشوري تشخيص و كنترل بيماريها (تشخيص پيش از تولد، مالاريا و ...)، ميزباني 3 شبكه تحقيقاتي كشوري و بين المللي (بيوتكنولوژي پزشكي، پزشكي مولكولي، شرق مديترانه‌اي ژنوميكس و بيوتكنولوژي سلامت) و كانديد بودن به عنوان مركز همكاريWHO براي مالاريا، آزمايشگاه مرجع كشوري در تشخيص قبل از تولد و انتقال تكنولوژي به استانهاي فارس، سيستان بلوچستان، كرمانشاه، اصفهان، آزمايشگاه مرجع كنترل تالاسمي در كشور، داشتن بيشترين دانشجوي بيوتكنولوژي پزشكي، بيوتكنولوژي داروئي و رشته‌هاي مرتبط در داخل و خارج از انستيتو پاستور ايران در قالب پروژه‌هاي ژنوميكس، پروتئوميكس، كشف دارو و داروهاي نوتركيب، اثرگذاري و مشاركت در تغيير خط درمان، تشخيص و درمان بعضي از بيماريها (ايدز، مالاريا، ليشمانيا و ....)، مشاركت اعضاي هيات علمي مركز تحقيقات بيوتكنولوژي انستيتو پاستور ايران در تدريس واحدهاي آموزش فوق در انستيتو و دانشگاهها در سطحMSc وPhD از ديگر فعاليت‌هاي مركز مي باشد

 

  1. تعيين پروژه هاي تحقيقاتي براساس اولويت هاي كشوري براي خلق و ترويج فن آوريهاي جديد و روز بيوتكنولوژي
  2. استفاده بهينه از امكانات در دسترس و در اختيار ( مالي ، نيروي انساني و تجهيزات و مديريت ) براساس شرايط تدوين شده توسط مرکز
  3. تقويت بنيه علمي و همكاريهاي مشترك اعضاء مرکز
  4. شناسائي نيروي انساني متخصص موردنياز و در دسترس و به کارگیری بهینه آنها
  5. ايجاد بانك اطلاعات و نيروي انساني
  6. برقراري ارتباط و جذب نيروي انساني متخصص جهت پروژه هاي موردنياز
  7. آموزش نيروي انساني فني تخصصي در كادر موجود
  8. شناسائي منابع مالي در چهارچوب برنامه های ارتباط با صنعت
  9. انتقال تكنولوژي و ايجاد زمينه هاي توليد
  10. افزايش تعداد انتشارات علمي اعضاء مرکز
  11. افزايش همكاريهاي مشترك در طرح ها

 

 

 

 

تاریخچه

مركز تحقيقات بيوتكنولوژي كه از سال 76 فعاليت خود را آغاز نموده در قالب بخش بيوتكنولوژي (تاسيس در سال 1374) با 2 عضو هيات علمي شروع به كار نموده ولي امروزه با 21 عضو هيات علمي(PI ) و مجموعاً 170 (كارشناس، دانشجوPhD و (MSc فعاليت مي‌نمايد. استراتژي مركز، توانمند سازي ساختار نيروي انساني با پذيرش نيروهاي جوان، فعال، خلاق و در اختيار گذاشتن امكانات حمايتي در راستاي اولويتهاي بخش سلامت بوده و با روند توسعه مركز هم‌اكنون بيش از 16% نيروهاي تخصصي انستيتو پاستور ايران را شامل ميشود.

 

استراتژی

---

ما مي كوشيم تا با افزايش سهم ايران در اعتلاي دانش بشري در عرصه بيوتكنولوژي . از آلام مردم دردمند بكاهيم ، به توسعه پايدار كشور مي انديشيم و افزايش ثروت ملي را وجهه همت خويش قرار داده ايم ، تا از اين طريق به رسالت ملي و انساني خويش عمل نمائيم .

این مرکزمي كوشد با استفاده بهينه از امكانات و پتانسيل هاي علمي موجود ، تقويت همكاريها و ارتباطات علمي ، ايجاد و ترويج فناوريهاي روز بيوتكنولوژي در ارتقاء سطح سلامتي جامعه و توسعه پايدار كشور مشاركت داشته باشد.

 

به نقل از سایت انستیتو پاستورایران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...