رفتن به مطلب

انویدیا دو کارت گرافیک جدید GeForce GTX 980 و ۹۷۰ را با سرعت بالا و گرمای پایین رونمایی کرد


Imaaan

ارسال های توصیه شده

در مراسم جشنی با عنوان Game24 انویدیا از جدیدترین کارت گرافیک‌های خود با نام GeForce GTX 980 و GeForce GTX 970 رونمایی کرد. این کارت گرافیک‌ها در بخش گرافیک‌های بالارده با یک پردازنده گرافیکی قرار می‌گیرند که قرار است جایگزین مدل‌های جی‌تی‌ایکس ۷۸۰Ti، جی‌تی‌ایکس ۷۸۰ و جی‌تی‌ایکس ۷۷۰ شوند که دیگر تولید نخواهند شد. با هم نگاهی اجمالی به کارت گرافیک‌های مذکور می‌اندازیم. با ما همراه باشید . [h=3]GeForce GTX 980[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جی‌تی‌ایکس ۹۸۰ بر پایه معماری مکسول انویدیا تولید شده و دارای ۲۰۴۸ هسته CUDA می‌باشد. بیس کلاک این کارت گرافیک ۱۱۲۶ مگاهرتز، بوست کلاک ۱۲۱۶ مگاهرتز و میزان مموری کلاک آن نیز ۷۰۰۰ مگاهرتز اعلام شده است.

 

این کارت گرافیک همچنین دارای ۴ گیگابایت حافظه GDDR5 و مموری باسی ۲۵۶ بیتی است که پهنای باند حافظه ۲۲۴GB/s را برای کاربر فراهم می‌کند.

مدل پیشین آن ۷۸۰Ti اگرچه دارای میزان هسته CUDA بیشتری است (۲۸۸۰ هسته) با این حال از لحاظ میزان بیس کلاک و بوست کلاک پایین‌تر و به ترتیب ۸۷۵ و ۹۲۸ مگاهرتز می‌باشد.

 

۷۸۰Ti در میزان مموری باس با اندازه‌ای ۲۸۴ بیتی و پهنای باند ۳۳۶GB/s نیز بیشتر از مدل ۹۸۰ هستند. اما از طرفی ۷۸۰Ti دارای سه گیگابایت حافظه رم (یک گیگابایت کمتر) می‌باشد.

 

در بحث اتصالات نیز تفاوت‌هایی میان مدل جدید و مدل قبل‌تر مشاهده می‌شود. ۷۸۰Ti دارای چهار پورت شامل: HDMI، دیسپلی پورت، DVI-I دوگانه و DVI-D دوگانه می‌باشد. در حالی که در این پورت‌ها در ۹۸۰ به سه مدل دیپسپلی پورت، HDMI و یک پورت DVI دوگانه کاهش یافته است.

 

یکی از بهترین و شاید «مهم‌ترین» ویژگی‌های ۹۸۰ مصرف کمتر انرژی نسبت به ۷۸۰Ti است. جی فورس جی‌تی‌ایکس ۹۸۰ دارای توان طراحی حرارتی ۱۶۵ وات می‌باشد در حالی که این فاکتور در ۷۸۰Ti به ۲۵۰ وات می‌رسد. بنابراین میزان نیاز انرژی در مدل جدید با ۱۰۰ وات کاهش از ۶۰۰ به ۵۰۰ وات خواهد رسید.

 

[h=3]GeForce GTX 970[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید مدل ۹۷۰ رده‌ای پایین‌تر از مدل ۹۸۰ تازه‌معرفی‌شده است. این کارت گرافیک نیز بر پایه معماری مکسول انویدیا تولید شده و دارای ۱۶۶۴ هسته CUDA می‌باشد. میزان بیس و بوست کلاک این کارت گرافیک به ترتیب ۱۰۵۰ و ۱۱۷۸ مگاهرتز ذکر شده و در نهایت مموری کلاک ۷۰۰۰ مگاهرتز را ثبت کرده است. حافظه رم مدل ۹۷۰ چهار گیگابایت است که دو برابر بیش از مدل جی‌تی‌ایکس ۷۷۰ می‌باشد.

 

۹۷۰ کارت گرافیکی ۲۵۶ بیتی است و از پهنای باند ۲۲۴GB/s بهره می‌برد. در این کارت گرافیک سه پورت دیسپلی پورت، HDMI و یک پورت DVI دوگانه تعبیه شده است.

مدل ۹۷۰ نسبت به مدل قبل خود یعنی ۷۷۰ در میزان مصرف انرژی نیز خوش درخشیده است. جی‌تی‌ایکس ۹۷۰ دارای توان طراحی حرارتی ۱۴۵ واتی است، در حالی که ۷۷۰ با تقریبا ۱۰۰ وات بیشتر رقم ۲۳۰ را برای توان طراحی حرارتی خود ثبت کرده است.

 

هر دوی این محصولات از دیروز راهی بازارهای فروش شده‌اند. قیمت مدل ۹۸۰ حدود ۵۵۰ دلار اعلام شده که ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل ۷۸۰Ti می‌باشد.

همچنین مدل ۹۷۰ نیز با قیمتی ۳۳۰ دلاری به بازار وارد خواهد شد که تقریبا هم قیمت با مدل ۷۷۰ می‌باشد، ولی با توجه به مصرف پایین‌تر انرژی و ارائه قدرت سخت‌افزاری بهتر، خرید آن کاملا به صرفه خواهد بود.

 

انویدیا در کنار اعلام قیمت دو گرافیک خود، قیمت مدل جی‌تی‌ایکس ۷۶۰ را نیز پایین آورده است. پیش‌تر این کارت گرافیک بین ۲۴۰ تا ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسید که حالا این قیمت به ۲۱۹ دلار رسیده است.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...