رفتن به مطلب

برتری دانشگاه شریف در ایران و حضور در جمع بهترین دانشگاه‌های جهان


ارسال های توصیه شده

بررسی رتبه‌بندی‌های دانشگاه شریف بر اساس معیارهای QS نشان از پیشرفت دانشگاه شریف در زمینه‌ی میزان ارجاع به مقالات منتشرشده توسط استادان این دانشگاه را دارد.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، بر اساس رتبه بندی موسسه QS دانشگاه صنعتی شریف همانند سال گذشته در بین 800 دانشگاه برتر جهان و در دامنه 601 تا650 قرار گرفت.

 

موسسه QS برای مشخص کردن 800 دانشگاه برتر جهان، دانشگاه‌ها را در چهار زمینه تحقیقات (Research)، آموزش (Teaching)، کارآفرینی (Employability) و چشم انداز بین المللی (International Outlook) مورد ارزیابی قرار می دهد و این چهار زمینه بر اساس شش معیار شهرت علمی، شهرت کارآفرینی، تعداد دانشجو به ازای عضو هیأت علمی، میزان ارجاعات تحقیقات هیأت علمی، میزان جذب دانشجویان بین ‏المللی و میزان جذب هیأت علمی‏‌های بین‏ المللی ارزیابی می‌‏شوند.

 

تعاریف این شش معیار بدین شرح است: «1. شهرت علمی (40 درصد): بر اساس نظرسنجی‏‌هایی که از هیأت علمی‏‌های دانشگاه‌‏ها در مورد بهترین موسسات در حوزه‏‌ی تخصص‏شان به عمل می‏‌آید. برای نمونه در رتبه‏‌بندی سال 2015-2014، از 63.700 نفر نظرسنجی به ‏‌عمل آمده است. 2. شهرت کارفرما (10 درصد): بر اساس نظرسنجی‏‌هایی از فارغ‏‌التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاه‌‏ها به عمل می‌‏آید که به نظرشان دانشگاه‏‌ها را از لحاظ کارآفرینی، چگونه ارزیابی می‌‏کنند. برای نمونه در رتبه‏‌بندی سال 2015-2014، از 28.800 نفر نظرسنجی به‌‏ عمل آمده است. 3. تعداد دانشجو به ازای عضو هیأت علمی (20 درصد): یک شاخص ساده به منظور بیان کردن میزان کیفیت آموزشی یک دانشگاه است. بدین معنی که به طور متوسط، هر عضو هیأت علمی دانشگاه، کنترل‏‌کننده‏‌ی وضعیت آموزشی چه تعداد دانشجو است. 4. میزان ارجاعات تحقیقات هیأت علمی (20 درصد): معیاری برای بیان اینکه چه میزان از تحقیقات انجام شده توسط اعضای هیأت علمی یک دانشگاه، کاربردی بوده و توسط محققان دیگر، مورد ارجاع (Citation) قرار گرفته‏‌اند که این آمارها از بانک اطلاعاتی Scopus جمع‏‌آوری و استخراج می‌‏شوند. 5. میزان جذب دانشجویان بین‌‏المللی (5 درصد): معیاری برای نشان دادن اینکه دانشگاه چه میزان در جذب دانشجویان کشورهای دیگر، موفق بوده است. 6. میزان جذب هیأت علمی‌‏های بین‌‏المللی (5 درصد): معیاری برای نشان دادن اینکه دانشگاه چه میزان در جذب استادان و هیأت علمی کشورهای دیگر، موفق بوده است».

 

 

بر اساس آماری که از موسسه QS در دو سال اخیر منتشر شده، دانشگاه صنعتی شریف توانسته رتبه‌ی خود را با صعود 57 پله ای در زمینه تعداد ارجاعات به ازای هر عضو هیأت علمی از 260 به 203 ارتقا دهد و جایگاهش را در دامنه601 تا 650 حفظ کند.

 

بر اساس این گزارش، در این رتبه بندی که در آن تنها دو دانشگاه ایرانی؛ صنعتی شریف و تهران حضور دارند، دانشگاه تهران نیز در دامنه 700-651 قرار دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...