رفتن به مطلب

ششصدمین سالگرد تولد عبدالرحمان جامی در تاجیکستان برگزار شد


ارسال های توصیه شده

[h=3]دوشنبه – ایرنا- گرامیداشت، ششصدمین سال تولد عبدالرحمان محمد جامی، شاعر و ادیب بزرگ ایرانی، با حضور امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و جمعی از مقامهای فرهنگی و سیاسی کشورهای ایران، هندوستان، تاجیکستان و افغانستان در تالار بزرگ تئاتر' اپرا و بالت' شهر دوشنبه برگزار شد.[/h]

81338605-5995643.jpg امام علی رحمان در این آیین که روز یکشنبه برگزار شد، گفت:مردم تاجیکستان ششصدمین سال تولد عبدالرحمان جامی را با روحیه افتخار و در راستای ارج گذاشتن به ارزشهای فرهنگی به مقدسات ملی تجلیل می کنند.

 

وی برگزاری سالگرد بزرگان علم و ادب و سیاست، فرهنگ ملی و حفظ میراث ادب و فرهنگ را از رکنهای اساسی سیاست دولت و حکومت تاجیکستان عنوان کرد و افزود: جشن 600 سالگی عبدالرحمان جامی، در ادامه و گسترش همین سیاست است.

 

رحمان تصریح کرد: برگزاری جشنهای با شکوه یک هزار و 100 سالگی دولت سامانیان، دو هزار و 700 سالگی اوستا، هزاره شاهنامه، یکهزار و 310 سالگی امام اعظم، بزرگداشت باربد مروزی، استاد رودکی، ابن سینا، ناصر خسرو، کمال خجندی، کمال الدین بهزاد، میرسید علی همدانی، استاد عینی، باباجان غفورف، میرزا تورسونزاده و بزرگان دیگر ازجمله برنامه های این کشور برای توجه به ارزشهای فرهنگی و تاریخی فارسی زبانان در طی 23 سال استقلال تاجیکستان است.

 

وی افزود: چنین برنامه هایی نه تنها موردی بسیار مناسب برای شناخت عمیق و تحقیق و بررسی آثار علمی و ادبی است بلکه واسطه ای موثر در زمینه ارزشهای ملی گذشته و معاصر و تربیت نسل جوان و بالا بردن سطح خودشناسی ملی محسوب می شود'.

 

امامعلی رحمان به سخنان مشهور مولانا جامی در باره معنی نداشتن نزاع بین شیعه و سنی اشاره و بر وحدت مسلمین تاکید کرد.

 

مجتهد شبستری سفیر سابق ایران در تاجیکستان و رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان؛ قهرمان سلیمانی و جعفر یاحقی ازجمله اندیشمندان و محققین ایران بودند که در این همایش بین المللی حضور داشته و مقالات خود را ارائه کردند.

 

در تاجیکستان در سالهای گذشته نیز دو بار بزرگداشت سالگرد تولد مولانا عبدالرحمان جامی برگزار شده بود.

 

امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان پیشتر در نشستی 2014 را سال بزرگداشت نور الدین عبد الرحمان جامی اعلام کرد.

 

رحمان همچنین پیشنهاد برگزاری تجلیل از ششصدمین سال تولد این شاعر نابغه را در سطح بین المللی به یونسکو پیشنهاد داده بود که مورد پذیرش این سازمان فرهنگی قرار گرفت.

 

در سال جاری به مناسبت ششصدمین سال تولد عبدالرحمان جامی در کشورهای مختلف آسیای مرکزی همایشها و برنامه مختلفی در نظر گرفته شده است.

 

پیشتر نیز به همت کتابخانه ملی جمهوری تاجیکستان و حمایت مالی سفارت جمهوری اسلامی ایران به مناسبت 600 سالگی شاعر و حکیم و فیلسوف بزرگ فارسی عبدالرحمان جامی، اثر مهم و معروف عرفانی او نفحات الانس از سوی انتشارات پیوند ایران در شهر دوشنبه تاجیکستان منتشر شد.

 

این کتاب به کوشش دو نفر از استادان دانشگاه دولتی خجند تاجیکستان، معتبر عاقلاوا و بهرام میرسعیداف و زیر نظر علمی و آکادمیک ناصرجان سلیم اف، رییس کتابخانه ملی جمهوری تاجیکستان به رشته تحریر در آمد.

 

از جامی دهها کتاب و رساله نظیر سلسله الذهب، هفت اورنگ، بهارستان، تاریخ صوفیان و تحقیق مذهب آنها، اربعین، ارشادیه، فوائد الضیائیه و شرح مفتاح الغیب صدرالدین قونیوی از نظم و نثر به زبانهای فارسی و عربی به یادگار مانده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...