رفتن به مطلب

مقدمه اي بر صنعت پرورش بوقلمون


ارسال های توصیه شده

همانطور كه پيشرفت مرغداري در كشور ما نقشي اساسي در توليدات دامپروري جهت تامين نيازمنديهاي گوشت سفيد مرغ داشته، بدون شك صنعت در حال پيشرفت و سودآور پرورش بوقلمون نيز مي‌تواند بسياري از احتياجات و نيازمنديهاي پروتئيني كشور را تامين نمايد.

از طرف ديگر با توجه به رشد و افزايش جمعيت كره زمين، نيازمنديهاي خوراكي نيز از لحاظ مواد غذايي پروئيني از نوع سفيد افزايش مي‌يابد و بديهي است که تامين نيازهاي غذائي اين جمعيت رو به رشد تنها با الگو گرفتن از روشها و سنتهاي قديمي جوابگو نخواهد بود.

بنابراين پيشرفت علم و صنعت، خصوصاً در بخش دامپروري به كمك ما آمده تا بتوانيم با استفاده از حداكثر پتانسيل ژنتيكي بر عوامل محدودكننده فشار آورده و بر آن غلبه نماييم كه از جمله فوايد آن توليد و بوجود آوردن نژادهاي مطمئن و پر بازده در بخش طيور و ساير ماكيان مي‌باشد، كه طرح پرورش بوقلمون صنعتي نيز از چنين طرحها است.

بايد توجه داشت كه براي موفقيت در اداره يک پروژه، يك پرورش دهنده بايد به سه عامل توجه داشته باشد:

 

1- برنامه‌ريزي

 

2- نظم در اجرا

 

3- كنترل، آگاهي و تسلط كافي در اجراء

بهترين قانون مديريت در واحد پرورش بوقلمون، تامين احتياجات اوليه اين پرنده، شناخت و ارزشيابي مواد غذائي و همچنين تشخيص نيازمنديهاي دام در جهت تامين حداكثر توليدات با حداقل هزينه مي‌باشد. به همين جهت در سال‌هاي اخير پرورش بوقلمون مورد توجه عده كثيري از توليدكنندگان قرار گرفته و به خصوص در اطراف شهرهاي بزرگ نگهداري بوقلمون به علت رونق بازار آن در حال افزون شدن است.

همچنين امروزه با توجه به ماشيني شدن زندگي و به طبع آن وقت کم، بسياري از مردم از رژيم صحيح غذائي غافل هستند که اين امر در دراز مدت مي تواند منجر به تغيير الگوهاي مصرف و استفاده از غذاهاي آماده گردد که همين مطلب در کنار زندگي کم تحرک و ماشيني امروزي منجر به بروز يکي از بزرگترين معضلات نسل فعلي بشر يعني چاقي بيش از حد و بيماري قلبي و عروقي مي شود. با توجه بدين موارد و از آنجا که گوشت بوقلمون علاوه بر مرغوبيت داراي ويژگيهاي غذائي منحصر به فرد ديگري از جمله کلسترول پائين مي باشد لذا مي توان از اين گوشت بعنوان غذائي رژيمي و مقوي در سفره هاي غذائي مردم استفاده نمود .

lمنبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سودآوري صنعت پرورش بوقلمون

 

 

نخستين بار بوقلمون در مكزيك توسط جهانگردان اروپايي مشاهده شد. آن ها اين پرنده را با خود به اروپا بردند. پس از آن در ايتاليا، فرانسه و انگلستان بوقلمون پرورش داده شد. با كشف آمريكا مهاجران به خوبي با اين پرنده و مزه آن آشنايي داشتند بنابراين به سرعت پرورش و مصرف بوقلمون در آمريكا گسترش يافت به طوري كه هم اكنون ايالات متحده و اتحاديه اروپا به ترتيب اولين و دومين توليدكننده و نيز مصرف كننده گوشت بوقلمون در دنيا هستند.

 

 

File_23665_30882.jpg

shadow561.png

در ايران نيز تا پيش از دوره صفويه بوقلمون يافت نمي شد و اولين بار ارامنه اي كه براي تجارت از ايران به اروپا رفتند، بوقلمون اهلي را با خود به ايران آوردند و آن را به شاه عباس تقديم كردند و بعد به دستور شاه، تخم بوقلمون در خانه هاي ارامنه تقسيم شد تا آن ها به پرورش اين پرنده بپردازند.

 

امروزه با گذشت سال ها با پيشرفت علوم ژنتيك، تغذيه و مديريت و تاثير آن ها بر پرورش بوقلمون سبب شد تا پرورش بوقلمون از حالت سنتي خارج شده و نوع جديدي از بوقلمون هاي صنعتي به وجود آيد كه گوشت آن حاوي پروتيين زياد و چربي و كلسترول كم تري است.

 

فعاليت بیش از 25 واحد پرورش بوقلمون

 

هم اكنون بیش از 25 واحد پرورش بوقلمون در كشور با ظرفيت 95 هزار قطعه در حال فعاليت هستند.

پرورش بوقلمون از گذشته هاي دور به صورت سنتي بوده و هم اكنون 1/7 ميليون قطعه بوقلمون بومي در كشور وجود دارد كه سالانه 10 هزار تن گوشت توليد مي كنند. پرورش بوقلمون به روش سنتي از سال 1380 شروع شده و تا پايان برنامه چهارم توليد گوشت بوقلمون به 100 هزار تن خواهد رسيد.

ميزان توليد بوقلمون صنعتي را در كشور يك هزار و 700 تن در سال ذكر كرد. از سوي ديگر براساس گزارش روابط عمومي صندوق بيمه محصولات كشاورزي براي نخستين بار در كشور، طرح آزمايشي بيمه بوقلمون گوشتي در سال زراعي 85586 توسط اين صندوق اجرا مي شود.

 

TASVIR2.jpg

shadow561.png

 

مدت قرارداد بيمه بوقلمون از يك روزگي تا پايان 18 هفتگي است و صندوق بيمه خسارت هاي ناشي از سوانح طبيعي و قهري و همچنين امراض عمده بوقلمون و خسارت هاي ناشي از حذف كانون را در مدت قرارداد تحت پوشش بيمه قرار مي دهد.

افزايش 25درصدي مصرف گوشت بوقلمون

 

مصرف گوشت بوقلمون در كشور ما نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد رشد يافته است.

در حال حاضر بوقلمون از كشور كانادا و انگلستان به صورت جوجه يك روزه به كشور ما وارد مي شود به طوري كه هر جوجه يكروزه 130 گرمي با قيمتي بين 3000 تا 3500 تومان در اختيار پرورش دهندگان اين پرنده قرار مي گيرد.جوجه هاي بوقلمون ايراني نسبت به نوع كانادايي آن داراي ضعف هاي نژادي هستند. در پاهاي اكثر_ جوجه بوقلمون هاي ايراني بعد از چند روز زخم هاي عفوني مشاهده مي شود، از اين رو نگهداري آن ها در مقايسه با جوجه هاي يكروزه كانادايي چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

 

به طور كلي بوقلمون ها از دو نژاد برنز آمريكاي شمالي و سفيد هلندي تشكيل مي شوند كه در حال حاضر بوقلمون هاي نژاد برنز وحشي بيش تر با مقاصد تجاري توليد مي شوند كه از علت هاي اصلي آن مي توان به سينه پرگوشت و پهن اين نمونه اشاره كرد. وزن متوسط بوقلمون در سنين بلوغ در نژاد درشت جثه نر حدود 10 تا 18 كيلوگرم و ماده اين نژاد بين هشت تا 16 كيلوگرم و در نژادهاي ريز جثه نر حدود هشت كيلوگرم و ماده حدود پنج كيلوگرم است.

 

تبديل تخم به جوجه در بوقلمون 28 روز طول می کشد و وزن يك بوقلمون گوشتي ظرف مدت يك هفته به دو برابر مي رسد و در سن چهار هفتگي 40 بار سنگين تر از روز اول مي شود و در طول دوره پرورش 14 تا 18 هفتگي به وزن مطلوب جهت كشتار مي رسد.

فضاي موردنياز براي پرورش و نگهداري 10 بوقلمون دوماهه يك مترمربع می باشد و براي هر 10 بوقلمون سه ماهه دو مترمربع و از چهارماهگي به بعد 5/2 متر مربع بايد در نظر گرفته شود.

TASVIR3.jpg

shadow561.png

 

24 هزار تومان سرمايه موردنياز براي پرورش هر بوقلمون

 

40 درصد گوشت بوقلمون قرمز و 60 درصد آن گوشت سفيد است و به طور كلي از هر بوقلمون آماده براي كشتار 65 درصد گوشت به دست مي آيد.

علاوه بر گوشت بوقلمون كه از ارزش غذايي بالايي برخوردار است، چرم خام حاصل از پاهاي اين پرنده نيز براي تيكه دوزي روي انواع كيف و كفش مورداستفاده قرار مي گيرد.

 

نيازهاي تغذيه اي بوقلمون برحسب سن متغير است. همچنان كه سن اين پرنده افزوده مي شود نيازهاي پروتييني، ويتاميني و مواد معدني بدن اين حيوان كاهش مي يابد و بر نيازهاي آن به مواد انرژي زا افزوده مي شود.

 

پرورش بوقلمون از جمله فعاليت هايي است كه تجربه، آگاهي و دانش بالايي را طلب مي كند و فعاليت در اين زمينه براي افراد آگاه و با تجربه قطعاً سودآور خواهد بود.

 

 

قيمت ها در بازار بوقلمون

 

قيمت گوشت بوقلمون در بازار خريد و فروش آن در مقايسه با سال گذشته از قيمت ثابتي برخوردار بوده است .

به گفته برخي از فعالان بازار در حال حاضر بوقلمون زنده كيلويي 3000 تومان و گوشت آن نيز از كيلويي 4500 تا 5500 تومان در نقاط مختلف شهر تهران عرضه مي شود.

 

وضعيت توليد و تجارت گوشت بوقلمون در جهان و دورنماي آن.

 

با توجه به آخرين برآوردها از ميزان توليد، تجارت و مصرف گوشت بوقلمون که توسط usda گزارش گرديده نتايج پيش بيني شده تا حدي نگران کننده مي باشد. اگر چه اين داده ها تمام کشورها را شامل نمي شود اما بررسي آمارها در کشورهائي که نقش اساسي را در اين صنعت ايفا مي کنند حاکي از آن است که اين صنعت در بهترين وضعيت در حالت سکون قرار دارد.

گرچه در خلال سالهاي 2001 تا 2004 تغييرات جزئي در توليد گوشت اين پرنده در حد متوسط 9/4 ميليون تن مشاهده مي شود، اما بر اساس پيش بيني هاي ميزان مصرف در کشورهاي عمده اين صنعت، در سال 2004 توليد گوشت بوقلمون به رکورد خوبي در جهان خواهد رسيد.

البته شايان ذکر است که توليد گوشت بوقلمون در اتحاديه اروپا (15 کشور) به طور مشخصي تنزل داشته است به طوريکه از ميزان 83/1 ميليون تن در سال 1999 به حدود 71/1 در سال 2003 رسيده و پيش بيني مي شود امسال شاهد نزول بيشتري تا حدود 69/1 ميليون تن باشيم.

اما خوشبختانه با اين وجود توليد بزرگترين توليد کننده جهان (آمريکا) همچنان رو به افزايش است و رقم توليد گوشت بوقلمون در اين کشور از ميزان 37/2 در سال 1999 به حدود 56/2 ميليون تن در سال گذشته رسيده است و به نظر مي رسد امسال نيز توليد آمريکا با رشد خود به حدود 3 ميليون تن برسد که در اينصورت ميزان سهم توليد جهاني آمريکا به مرز 52% خواهد رسيد (در 5 سال گذشته اين رقم حدود 50% بوده است.)

علاوه بر کشور آمريکا، در برزيل نيز ميزان توليد افزايش چشمگيري داشته است به طوريکه از رقم 115000 تن در سال 99 به حدود 210000 تن در سال 2003 رسيده است.

 

TASVIR5.jpg

shadow561.png

 

در کشور لهستان و مجارستان نيز افزايش توليد مشاهده مي شود. هر دوي اين کشورها از پتانسيل گسترش توليد خوبي برخوردار هستند. اين رشد ناشي از دو عامل ازرش پائين غذا در اين کشورها و مجاورت آنها با بازار اروپا است.

تجارت جهاني گوشت بوقلمون خيلي مهيج نيست و کل پيش بيني امسال و تمام حجم صادرات سه سال گذشته بين 590000 تن تا 625000 تن بوده است. تنها صادر کننده عمده آمريکا و اتحاديه اروپاست. اين دو سهم زيادي از تجارت جهاني بوقلمون را دارا هستند اما علائمي هست که نشان مي دهد برزيل مي تواند يک مدعي بر سر راه صادرات آمريکا باشد. غذاي مصرفي و کارگر ارزانتر و نرخ ارزان تبديل ارز باعث اين پيش بيني شده است.

در اين صورت صادرات برزيل افزايش خواهد يافت به طوريکه از رقم 26000 تن در سال 99 به رقم تقريبي 110000 تن در امسال خواهد رسيد. همچنين بر اساس يک پيش بيني در 8 سال آينده اين رقم به حدود 200000 تن خواهد رسيد.

از سوي ديگر تنها 3 کشور عمده وارد کنندهئ گوشت بوقلمون هستند که عبارت اند از: مکزيک، اتحاديه اروپا، و روسيه.

نکته ديگر آن است که تنها در چند کشور معدود مصرف گوشت بوقلمون داراي رشد مي باشد. در اروپا مصرف اين گوشت با توجه به آمار سالهاي گذشته بدون افزايش يا کاهشي به نظر مي رسد و در حالت سکون است.

همچنين با توجه به پتانسيلهاي موجود آمريکا گسترش اين صنعت در آنجا نيز به طور مشخص محدود خواهد بود. از جمله اين محدوديتها مي توان به وجود گوشتهاي متنوع با قيمتهاي رقابتي در بازار آمريکا و اين نکته که نسبت مصرف گوشت به ازاي هر نفر از گذشته بالا بوده است اشاره داشت.

در انتها جداول زير اطلاعات کامل تري در مورد توليد و عرضه و تقاضا در سطح جهان را نشان مي دهند:

 

 

e94j8a7xzoh986oq8ir4.jpg

لینک به دیدگاه

7xouf0cgmnrkrg9oy1ir.jpg

 

 

بوقلمون در طبقه بندی حیوانات از خانواده مله اگرینه (melegrine )و جنس مله اگریس ( meleagrinae ) میباشد در این جنس سه گونه وجود دارد که عبارتند از مکزیکی آمریکایی و هندو راسی دو گونه اول اجداد بوقلمون های فعلی بوده ولی گونه سوم هنوز به صورت وحشی باقیمانده است .

بوقلمون از کشور مکزیک به تمام جهان راه یافته در حالی که از نام آن اینگونه به نظر میرسد که منشا آن کشور ترکیه ( turkey ) است .

بوقلمون پرنده ایست که دارای جثه ای نسبتا درشت میباشد . بطور معمول وزن متوسط این پرنده در سنین بلوغ در نژاد درشت جثه نر حدود 10 تا 14 کیلوگرم و ماده این نژاد بین 7 تا 8 کیلوگرم و در نژادهای ریز جثه نر حدود 8 کیلوگرم و ماده حدود 5 کیلوگرم است . چنانکه ملاحظه میشود وزن جنس ماده در هر دو نژاد بمقدار قابل ملاحظه ای کمتر از نرهای همان نژاد است و شکل جنس ماده نیز ظریف تر و باریک تر از پرنده نر است .

 

سر حیوان نسبت به جثه ، در مقام مقایسه با سایر پرندگان ، کمتر از متوسط است و پوشیده از پوستی چین و کرکدار میباشد . در عقب سوراخ های بینی در جنس نر زائده ای گوشتی شکل وجود دارد که در حال عادی قریب به 5سانتی متر و در مواقع تظاهرات و تمایلات جنسی به 10 سانتی متر میرسد . معتقدند که این زائده و سایر زوائد ریز و درشت گوشتی که در قسمت های بدون پر یا کم پر حیوان وجود دارد نوعی وسیله حسی و مظهر واکنشهای حسی حیوان است . زیر گردن بوقلمون نیز پرده ای گوشتی شبیه به غبغب مشاهده میشود . پوست پشت سر حیوان از جمله زائده بزرگ در مواقع ابراز تمایلات حسی بخصوص جنسی، رنگهای مختلف به خود میگیرد ولی در حالت عادی قرمز گلی رنگ است .

 

در روی سینه بوقلمون ها دسته ای موی سخت وجود دارد که رشته های آن مانند سیم های فولادی نازک به نظر میرسد . این موها در سنین 2 تا 3 سالگی بدین شکل ظاهر میشوند . در جنس نر پرهای دم به علت داشتن عضلات نسبتا قوی میتواند بصورت چتر ( بخصوص در مواقع ابراز تمایلات جنسی ) درآید که بوقلمون نیز مانند طاووس از این نظر شهرت دارد .

 

ویژگیهای ژنتیکی بوقلمون صنعتی

 

تخم بوقلمون به رنگ قهوهای مایل به زرد با لکه های قهوه ای و بزرگتر از تخم مرغ میباشد . دوره انکو باسیون تخم ( تبدیل تخم به جوجه ) در بوقلمون 28 روز است . وزن یک بوقلمون گوشتی ظرف مدت یک هفته به دوبرابر میرسد و در سن 4 هفتگی 40 بار سنگین تر از روز اول است هر جوجه بوقلمون نر گوشتی 40 کیلوگرم غذا میخورد تا به وزن 16 کیلو گرم برسد امروزه بکار گیری روشهای مدرن پرورش بوقلمون گوشتی زمان بهره دهی و ضریب تبدیل غذایی را در آنها کاهش داده است بوقلمون های ماده را معمولا تا سن 14 هفتگی و رسیدن به وزن 5/7 کیلو گرم پرورش میدهند . در حالیکه بوقلمون های نر تا سن 20 هفتگی و رسیدن به وزن 16 کیلوگرم نگه داشته میشوند .

 

TASVIR6.jpg

shadow561.png

 

 

بوقلمون ماده معمولا به صورت لاشه کامل به فروش میرسد در حالیکه بوقلمون های نر اغلب به صورت فراورده های گوشتی نظیر سوسیس ، کالباس ، ژامبون ، همبرگر و .... نیز عرضه میگردد یک بوقلمون ماده 5/7 کیلویی حدود 60% گوشت سفید ( عمدتا در قسمت سینه ) و 40 % گوشت قرمز دارد . هر دو لاشه نر و ماده بصورت قطعات کوچکتر بسته بندی شده ، تازه یا منجمد تهیه و توزیع میگردند .

 

مدیریت پرورش بوقلمون

 

مساحت کف آشیانه:تا 8 هفتگی برای هر 10جوجه بوقلمون یک متر مربع کافی است . از هشت هفتگی تا دوازده هفتگی برای هر 10 جوجه بوقلمون 2 متر مربع و از دوازده هفتگی تا شانزده هفتگی برای هر 10 بوقلمون جوان 5/2 متر مربع باید در نظر گرفته شود . برای بوقلمون های جوان ( نروماده ) در حال رشد در محیط محدود هر بوقلمون 4/0متر مربع لازم است . اگر افراد گله تماما نر باشند برای هر بوقلمون 5/0 متر مربع و چنانچه تماما ماده باشند برای هر بوقلمون 3/0 متر مربع کافی خواهد بود . برای بوقلمون های سبک وزن و بوقلمون هایی که در سیستم بسته ( با شرایط تحت کنترل ) پرورش میشوند مساحت کف لانه باید چیزی کمتر از ارقام بالا باشد .

 

نور رسانی: در دو هفته اول زندگی نور باید بقدر کفایت در آشیانه وجود داشته باشد تا جوجه ها غذا و آب را ببینند و دچار عدم تغذیه نشوند . 10 الی15 شمع چراغ باید شبانه روز روشن باشد ، بدین معنی که لامپ های 200 واتی با فواصلی حدود 3متر مستقر شوند . یک چراغ 5/7 تا15 واتی باید در داخل و زیر هر دستگاه مادر قرار داده شود . پس از دو هفته اول در آشیانه های پنجره دار شب ها لامپ های نیم شمعی کافی خواهد بود . نورهای ضعیف در این سن از ترس ، روی هم ریختن و اضطراب جلوگیری میکند .

 

وسایل دان خوری : از سه هفتگی تا عرضه به بازار باید دان خوری های بزرگ برای بوقلمون های جوان تهیه نمود ، بطوری که عمق دانخوری 10 سانتی متر و طول دانخوری 7 الی 8 سانتی متر برای هر قطعه بوقلمون باشد . از دانخوری لوله ای آویزان نیز میتوان استفاده نمود . در سیستم دانخوری لوله ای برای اینکه میزان طول متناسب آن چیست قطر دانخوری را در 43/4 ضرب میکنیم . اگر دانخوری آنقدر عریض ساخته شده باشد که جوجه ها از هر دو طرف دانخوری بتوانند استفاده کنند ، در این صورت طول واقعی دانخوری دو برابر طول ظاهری آن باید به شمار آید . بدین ترتیب یک متر از این نوع دانخوری دو متر محسوب خواهد شد .

 

آبخوری : آب آشامیدنی جوجه بوقلمون ها را میتوان هم با آبخوری های شیشه ای و هم با آبخوری های اتو ماتیک تامین نمود . از روز اول تا سه هفتگی ، هر یکصد قطعه بوقلمون باید به سه آبخوری 5 تا 10 لیتری چشمه ای دسترسی داشته باشند . از سه هفتگی تا عرضه به بازار برای هر یکصد قطعه بوقلمون دو آبخوری چشمه ای 15 تا 20 لیتری لازم است . برای هر یکصد قطعه بوقلمون جوان باید 10 سانتی متر آبخوری اتوماتیک در نظر گرفت . تغییر در کیفی و کمی آبخوری و دانخوری باید بسیار تدریجی باشد ، بطوری که بوقلمون را از خوردن آب و دان نسازد .

یکی از مهمترین توصیه هائی که باید به پرورش دهندگان بوقلمون بشود انتخاب غذای مناسب میباشد . برای پرورش بوقلمون دو برنامه غذایی اساسی باید در نظر گرفته شود . یکی غذای تمام آردی و دیگری غذای دانه ای که بدان یک مکمل پروتئینی افزوده شده باشد . نیازهای تغذیه ای بوقلمون بر حسب سن متغیر است . همچنانکه بر سن بوقلمون افزوده میشود نیازهای پروتئینی ، ویتامینی و مواد معدنی بدن این حیوان کاهش میابد و بر نیازهای آن به مواد انرژی زا افزوده میشود .

 

مواد غیر قابل حلی مانند سنگ ریزه ( خارا یا گرا نیت ) باید در سنین 8 تا 10 هفتگی به غذای بوقلمون افزوده شود . وقتی بوقلمون ها با غذاهای دانه ای و یا در چراگاه و گردشگاه تغذیه میکنند باید حتما به غذای آنها سنگ ریزه افزوده شود تا بتوانند از آن برای خرد کردن مواد دانه ای و فیبری غذا استفاده کنند .

 

توصیه ها و برنامه های متعددی برای تغذیه بوقلمون ارائه شده است . یکی از ساده ترین و عملی ترین توصیه ها بمنظور تهیه فرمول غذائی برای بوقلمون دانی با 28% پروتئین برای جوجه بوقلمون ها ( پیش دانه ) ، 21 % پروتئین برای بوقلمون های در حال رشد ( رشد دانه ) و 16 درصد پروتئین برای بوقلمون های بالغ میباشد .

در اغلب موارد، بخصوص در مناطقی که بیماری کوکسیدیوز ( اسهال خونی ) در طیور دیده شده باشد ، دان بوقلمون باید حتما حاوی یک ماده مقابله کننده با کوکسیدیوز باشد . همچنین وجود یک ماده پیشگیری کننده بیماری سیاه سر نیز در غذای بوقلمون ضروری است .

 

غذا و آب باید همیشه در دانخوری و آبخوری وجود داشته باشد . غذای غیر نرم یعنی با ذرات درشت ( pellet ) را ، میتوان پس از هفته چهارم زندگی برای جوجه بوقلمون در نظر گرفت .

 

TASVIR7.jpg

shadow561.png

 

غذای جوجه بوقلمون ها ( استار تر ) ، یعنی پیش دانه را میتوان از موسسات تولید کننده دان خرید و یا برابر فرمول های موجود خود تهیه نمود . همچنین میتوان کنستانتره خریداری و با موادی نظیر کنجاله سویا ، ذرت آسیاب شده و مشابه آنها مخلوط نمود و دان مناسبی ساخت .

غذای جوجه بوقلمون های در حال رشد ( رشد دانه ) را از سن هشت هفتگی تا عرضه به بازار باید در اختیار بوقلمون های جوان قرار داد . این جیره در حقیقت پلت های نرمی است که به دانه های خرد شده اضافه میشود . کنستانتره مخصوص را نیز میتوان با دانه های آسیاب شده یا آرد سویا ذرت آسیاب شده به نسبتی که کارخانه سازنده کنستانتره توصیه میکند مخلوط نمود و در اختیار بوقلمون قرار داد .

پروتئین موجود در آرد سویای پوست کنده برای بوقلمون های بالغ بسیار قابل هضم است ولی مواد هیدرو کربنه موجود در ان چندان قابل جذب نیست .

لینک به دیدگاه

توي ولايت ما بوقلمون داري انجام ميشد ... يادش بخير .... ميرفتيم كوه قارچ و دنبل ميچيديم مياورديم با تخم بوقلمون و روغن حيواني درست ميكرديم ميخورديم.

لینک به دیدگاه
توي ولايت ما بوقلمون داري انجام ميشد ... يادش بخير .... ميرفتيم كوه قارچ و دنبل ميچيديم مياورديم با تخم بوقلمون و روغن حيواني درست ميكرديم ميخورديم.

 

سنتی انجام میشد یا صنعتی ؟

برای تخم بوقلمون فقط پرورش میدادن ؟

گوشتش مصرف نمی شد ؟:ws52:

لینک به دیدگاه

نه بابا سنتي همينجوري هر كس 5 تا 10 تا بوقلمون داشت ..... هم تخمش رو مصرف ميكردن هم گوشتش ولي سنتي ، اونجا هر كس حدود 1 تا 2 الاغ، 1 تا 2 سگ ، 1 تا 7 گاو، 10 تا 50 گوسفند، 10 تا 40 مرغ و خروس، 5 تا 10 بوقلمون ، 5 تا 10 مرغابي ، 5 تا 10 غاز نگه ميدارن. مرسوم هست .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...