رفتن به مطلب

ampisilin آمپیسیلین


masi eng

ارسال های توصیه شده

آمپیسیلین در مورد این دارو

آمپیسیلین یک آنتیبیوتیک رایج است. از این آنتیبیوتیک در درمان عفونتهای گوناگون باکتریایی نظیر عفونت گوش میانی؛ سینوزیت؛ و پوست، بافت نرم، دستگاه تنفس، و دستگاه ادراری استفاده میشود.

 

چگونگی مصرف

بهمنظور جذب بهتر آمپیسیلین باید با شکم خالی حدوداً 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا خورده شود. بهتر است آمپیسیلین در نوبتهایی با فواصل مساوی در طی شبانهروز مصرف شود تا سطح خونی و ادراری ثابتی داشته باشد. برای مثال، اگر لازم است روزی 4 نوبت آمپیسیلین مصرف کنید، باید بین هر نوبت 6 ساعت فاصلهگذاری کنید (مثلاً 12 ظهر، 6 عصر، 12 شب، 6 صبح). اگر این برنامه با برنامه کاری یا خواب شما مغایرت دارد، برای تعیین یک برنامه مناسبتر از پزشکتان کمک بخواهید. مهم است که دارو سر وقت و به مقدار کامل مصرف شود؛ حتی اگر احساس بهبودی میکنید. اگر پیش از اتمام دارویتان آن را قطع کنید ممکن است دچار عود علایم شوید. اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته، اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، به برنامه منظم داروییتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز علایم زیر آمپیسیلین خود را قطع کرده بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید: اسهال شدید یا اسهال خفیف ولی پایدار، سردرد، تهوع و استفراغ، بثورات جلدی، زخم دهانی یا زبان، خارش یا ترشح واژن، پلاکهای سفید در دهان یا روی زبان، اختلالات ذهنی، یا زردی چشمها و پوست. یک پاسخ حساسیتی نادر نسبت به آمپیسیلین آنافیلاکسی است، که به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد. از آنجایی که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت میکند، در صورت بروز تورم لبها و دور چشمها، بثورات جلدی، کهیر، یا تورمهای پوستی، تب، غش ناگهانی، ضربان قلب تند، یا خسخس سینه یا مشکل در تنفس، بلافاصله دارو را قطع کرده با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود یکی از موارد زیر پیش از مصرف آمپیسیلین پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به هر نوع ماده غذایی، نگهدارندهها، رنگهای خوراکی، یا سایر داروها، به ویژه آنتیبیوتیکها (پنیسیلینها).

بارداری یا شیردهی.

مصرف داروهای دیگر، به ویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی (مثل ایبوپروفن، آسپیرین)، داروهای ضدانعقادی (رقیقکنندههای خون نظیر وارفارین)، قرصهای ضدبارداری حاوی استروژن (آمپیسیلین ممکن است اثرات این قرصها را کاهش دهد)، داروهای نقرس (پروبنسید، آلوپورینول)، متوترکسات، یا دیگر آنتیبیوتیکها (آمینوگلیکوزیدها، اریترومایسین، تتراسایکلین).

سابقه یا ابتلا به مشکلات خونریزیدهنده (مثل زخم معده، هموفیلی، کمبود پلاکتی)، مونونوکلئوز عفونی، کولیت (التهاب روده بزرگ) مرتبط با آنتیبیوتیک، یا بیماری کلیوی.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

حتی در صورت احساس بهبودی، تمام داروی تجویز شده را برای درمان عفونتتان و جلوگیری از عود بیماری مصرف کنید.

در صورتی که از قرص ضدبارداری استفاده میکنید تا یک دوره درمان با آمپیسیلین، از یک روش جلوگیری از بارداری دیگر نظیر کاندوم یا ژل اسپرمکش هم استفاده کنید.

با خوردن ماست از اسهال ناشی از این آنتیبیوتیک پیشگیری کنید.

آمپیسیلین را دور از دسترس کودکان، و دور از حرارت، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگه دارید (در این شرایط آمپیسیلین فاسد میشود). پس از تهیه سوسپانسیون آمپیسیلین، دارو را در یخچال نگهداری کنید؛ پیش از مصرف سوسپانسیون شیشه دارو را به خوبی تکان دهید.

از پیمانهای که در داخل جعبه دارو فراهم شده است جهت اندازهگیری مقدار دارو استفاده کنید.

اگر در ظرف 3 روز از مصرف آمپیسیلین احساس بهبودی ندارید با پزشکتان مشورت کنید.

 

در هنگام مصرف نباید

دیگران را در مصرف دارو سهیم کنید؛ چرا که ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشند.

داروی تاریخ گذشته را مصرف نکنید.

پیش از اتمام دارو، درمان را قطع کنید، مگر با صلاحدید پزشکتان.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...