رفتن به مطلب

amoxicillin_clavulanate آموکسیسیلین/ کلاوولانات


masi eng

ارسال های توصیه شده

آموکسیسیلین/ کلاوولانات

 

در مورد این دارو

آموکسیسیلین/ کلاوولانات یک آنتیبیوتیک رایج است. از آن برای درمان عفونتهای باکتریایی گوناگون مثل عفونت گوش میانی، سینوزیت، و عفونتهای پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری استفاده میشود.

 

چگونگی مصرف

آموکسیسیلین/ کلاوولانات را میتوان با یا بدون غذا مصرف کرد. خوردن آن با غذا میتواند از دل به هم خوردگی ناشی از آن جلوگیری کند. قرصهای جویدنی آن حتماً باید جویده یا خرد شوند. بهتر است این دارو در فواصل زمانی برابر در طول شبانهروز مصرف شود تا مقادیر ثابتی از آن در خون و ادرار وجود داشته باشد. برای مثال اگر قرار است روزی 3 نوبت مصرف شود، فواصل باید 8 ساعتی باشند (مثلاً 6 صبح، 2 بعدازظهر و 10 شب). اگر این برنامه با برنامه کاری یا خواب شما مغایرت دارد، از پزشکتان بخواهید در تعیین یک برنامه مناسبتر شما را یاری دهد. مهم است که دارو سر وقت و به مقدار کامل مصرف شود، حتی اگر احساس بهبودی میکنید. چنانچه پیش از اتمام کل داروی تجویزی آن را قطع کنید ممکن است دچار عود علایم شوید. اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که به یاد آورید مصرفش کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، به برنامه منظم داروییتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هریک از علایم زیر بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید: اسهال شدید یا خفیف ولی پایدار، سردرد، تهوع و استفراغ، زخم دهان یا زبان، خارش یا ترشحات واژن، یا پلاکهای سفید در دهان یا روی زبان. یک پاسخ حساسیتی نادر به این دارو آنافیلاکسی است، که به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد. از آنجایی که آنافیلاکسی سریع پیشرفت میکند، در صورت بروز تورم لبها و دور چشم؛ بثورات جلدی؛ کهیر یا تورمهای بر روی پوست؛ تب؛ غش ناگهانی؛ ضربان قلب سریع؛ یا خسخس سینه یا تنفس مشکل، دارو را قطع کرده و با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف آموکسیسیلین/ کلاوولانات پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به هر نوع ماده غذایی، نگهدارندهها، رنگهای خوراکی یا سایر داروها، بهویژه آنتیبیوتیکها (پنیسیلینها، سفالوسپورینها، مهارکنندههای بتا ـ لاکتاماز).

بارداری یا شیردهی.

مصرف داروهای دیگر، به ویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی (مثل ایبوپروفن و آسپیرین)، داروهای ضدانعقاد (رقیقکنندههای خون نظیر وارفارین)، قرصهای ضدبارداری حاوی استروژن (این دارو اثرات این قرصها را کاهش میدهد)، داروهای نقرس (پروبنسید، آلوپورینول)، و آنتیبیوتیکهای دیگر (آمینوگلیکوزیدها، اریترومایسین، تتراسایکلین).

دارای سابقه یا دچار مشکلات خونریزیدهنده (مثل زخم معده، هموفیلی، یا کمبود پلاکتی)، کولیت (التهاب روده بزرگ) ناشی از آنتیبیوتیکها، یا بیماری کلیوی.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

حتی در صورت احساس بهبودی، تمام داروی تجویز شده را برای درمان عفونت و جلوگیری از عود مجدد آن مصرف کنید.

اگر از قرصهای ضدبارداری استفاده میکنید، تا یک ماه پس از پایان دوره درمان با آموکسیسیلین/ کلاوولانات از یک وسیله جلوگیری از بارداری دیگر نیز نظیر کاندوم یا ژلهای اسپرمکش استفاده کنید.

برای جلوگیری از اسهال ناشی از این دارو ماست بخورید.

آموکسیسیلین/ کلاوولانات را دور از دسترس کودکان، و دور از حرارت، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگه دارید (در این شرایط این دارو فاسد میشود). پس از تهیه سوسپانسیون آن را در یخچال نگهداری کنید؛ پیش از مصرف شیشه محتوی سوسپانسیون را به خوبی تکان دهید.

در موارد شکلهای مایع دارو از پیمانه داخل جعبه دارو برای اندازهگیری مقدار دارو استفاده کنید.

اگر ظرف 3 روز از مصرف این دارو احساس بهبودی نمیکنید با پزشکتان مشورت کنید.

 

در هنگام مصرف نباید

دیگران را در مصرف این دارو سهیم کنید؛ آنها ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشند.

دارو را پس از تاریخ انقضایش مصرف کنید.

دارو را ناتمام قطع کنید؛ مگر در صورتی که پزشکتان چنین توصیه کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...