رفتن به مطلب

amitriptyline آمیتریپتیلین


masi eng

ارسال های توصیه شده

آمیتریپتیلین

 

در مورد این دارو

آمیتریپتیلین برای تسکین علایم افسردگی، شبادراری، اختلالات خوردن، دردهای عصبی، و مواردی دیگر تجویز میشود. این دارو از دسته داروهای ضدافسردگی سهحلقهای است.

 

چگونگی مصرف

آمیتریپتیلین با مقادیر متفاوتی برای مشکلات متفاوت و افراد متفاوت تجویز میشود هیچگاه بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. آمیتریپتیلین خوراکی را میتوان با غذا مصرف کرد تا دل به هم خوردگی ناشی از آن کاهش یابد. ممکن است 6-1 هفته طول بکشد تا اثرات این دارو آغاز شود. پس از آغاز اثرات حتی در صورت احساس بهبودی نیز دارو را ادامه دهید. به دقت از دستورات پزشکتان پیروی کنید. اگر روزی یک نوبت پیش از رفتن برای خواب آمیتریپتیلین مصرف میکنید و حال یک نوبت را فراموش کردهاید ، نوبت فراموش شده را صبح مصرف نکنید، چرا که ممکن است موجب خوابآلودگی بیش از حد در طول روز شود؛ در این مورد با پزشکتان مشورت کنید. اگر روزی چند نوبت آمیتریپتیلین مصرف میکنید، نوبت فراموش شده را بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید. اگر تقریباً موقع مصرف نوبت بعدی شده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی منظم خود برگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هریک از علایم نادر ولی جدی زیر آمیتریپتیلین خود را قطع کرده، با پزشکتان تماس بگیرید: افکار خودکشی؛ تاری دید؛ گیجی؛ یبوست؛ مشکل در ادرار کردن؛ چشمدرد؛ ضربان قلب تند، کند یا نامنظم؛ لرزش دست؛ غش؛ اضطراب؛ مشکل در صحبت کردن؛ عدم تعادل؛ سفتی عضلات دست و پا؛ صورت شبیه ماسک؛ گلودرد؛ تب؛ کبودی یا خونریزی غیرعادی؛ زردی پوست یا چشم؛ بثورات جلدی؛ تورم صورت یا زبان. علایم زیر ممکن است رخ دهند، ولی فقط در صورتی که مشکلساز شوند باید گزارش شوند: سرگیجه، خوابآلودگی، خشکی دهان، سردرد، مشکل در خوابیدن؛ افزایش وزن. علایم ترک دارو ـ نظیر سردرد، تهوع، استفراغ، اسهال، تحریکپذیری، یا خواب مختل همراه با رؤیاهای واضح ـ ممکن است در صورت قطع ناگهانی آمیتریپتیلین مشاهده شود. معمولاً برای قطع دارو باید مقدارش ظرف 2-1 ماه به تدریج کاهش یابد.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف آمیتریپتیلین پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به آمیتریپتیلین یا دیگر داروهای ضدافسردگی سهحلقهای؛ سایر داروهای ضدافسردگی (ماپروتیلین، ترازودون)؛ کاربامازپین (دارویی ضدتشنج)؛ یا هر نوع ماده غذایی، رنگ خوراکی یا نگهدارنده.

بارداری یا شیردهی.

مصرف داروهای دیگر، به ویژه الکل، آرامبخشها، دیگر داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدتشنج، داروهای ضدتیرویید، سایمتیدین، داروهای فشار خون (کلونیدین، گوانادرل، گوانتیدین)، مهارکنندههای مونوآمیناکسیداز، یا سمپاتومیمنیکها (داروهایی که در حساسیت، آسم، سرفه و سرماخوردگی مصرف میشوند).

سابقه یا دچار الکلیسم (اعتیاد به الکل)، آسم، اختلال دوقطبی (افسرده ـ شیدایی)، ابتلا به اسکیزوفرنی، صرع، گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم)، پرکاری تیرویید، بزرگی پروستات، احتباس ادراری، مشکلات قلبی یا خونی، یا بیماریهای دستگاه گوارش، کبدی یا کلیوی.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

بهطور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بتواند بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.

تا پیش از مشخص شدن پاسخ بدنتان به این دارو در رانندگی و کار با وسایل خطرناک احتیاط کنید. برخی افراد با مصرف آمیتریپتیلین دچار خوابآلودگی و کاهش سطح هوشیاری میشوند. این به ویژه وقتی برای اولین بار دارو را شروع میکنید اتفاق میافتد و تا وقتی بدنتان به آن عادت کند ادامه مییابد؛ بنابراین برای فعالیتهای خود برنامهریزی کنید.

در هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا ایستادن از حالت نشسته احتیاط کنید؛ چرا که ممکن است دچار سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم شوید. به آرامی تغییر وضعیت دهید.

برای تسکین خشکی دهان از آدامس یا آبنباتهای بدون قند استفاده کنید. اگر خشکی دهان بیش از 2 هفته طول کشید با پزشکتان مشورت کنید.

از مواجهه مستقیم و بدون حفاظت با آفتاب و استفاده از وسایل برنزهکننده بپرهیزید، چرا که ممکن است دچار آفتاب سوختگی شدید شوید. سعی کنید تا حد امکان از آفتاب بین ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر اجتناب کنید. در زیر آفتاب از یک عینک آفتابی، یک کلاه و پوشش محافظ، و کرمهای ضدآفتاب با قدرت محافظتی (spf) حداقل 15 استفاده کنید.

در مورد نیاز به مقادیر اضافی ویتامین (ریبوفلاوین یا ویتامین ب ـ 2) با پزشکتان مشورت کنید.

پیش از هرگونه عمل جراحی، کارهای دندانی یا درمانهای اضطراری، پزشک را از اینکه آمیتریپتیلین مصرف میکنید، مطلع سازید.

یک برگه شناسایی پزشکی همراه داشته باشید که نشان دهد آمیتریپتیلین مصرف میکنید.

آمیتریپتیلین را دور از دسترس کودکان، و دور از حرارت، نور مستقیم و حرارت مرطوب قرار دهید (در این شرایط آمیتریپتیلین فاسد میشود).

آمیتریپتیلین تاریخ گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.

 

در هنگام مصرف نباید

الکل مصرف کنید.

بدون تأیید پزشکتان دارویی دیگر مصرف کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...