رفتن به مطلب

erythromycin اریترومایسین


masi eng

ارسال های توصیه شده

اریترومایسین

 

در مورد این دارو

اریترومایسین یک آنتیبیوتیک رایج است که برای درمان عفونتهای گوناگونی نظیر عفونت پوست و بافت نرم، عفونت گوش میانی، برونشیت، گلودرد، ذاتالریه (پنومونی)، سینوزیت، دیفتری، سیاهسرفه، و عفونتهای کلامیدیایی، سیفلیس، و گونورهای استفاده میشود. این دارو همچنین برای پیشگیری از تب روماتیسمی و اندوکاردیت مصرف میشود.

 

چگونگی مصرف

اریترومایسین را میتوان با شکم خالی همراه یک لیوان پر از آب مصرف کرد. در صورتی که معده را ناراحت کند میتوان آن را با غذا خورد. بهتر است دارو در نوبتهایی با فواصل زمانی یکسان در شبانهروز مصرف شود تا سطح خونی آن ثابت باقی بماند. برای مثال، اگر لازم است روزی 4 بار اریترومایسین مصرف کنید، نوبتها باید 6 ساعت فاصله داشته باشند (مثلاً 12 ظهر، 6 عصر، 12 شب و 6 صبح). اگر این برنامه با برنامه کار یا خواب شما تداخل داشت از پزشکتان بخواهید در تعیین یک برنامه مؤثرتر به شما کمک کند. مهم است که دارو را سر وقت و بهطور کامل مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی دارید. اگر پیش از اتمام دارو آن را قطع کنید. ممکن است علایمتان عود کند. قرصهای جویدنی اریترومایسین باید پیش از بلعیده شدن، جویده یا خرد شوند. میتوان کپسولهای طولانیرهش اریترومایسین را باز کرد و قرص دانههای روکشدار داخلش را پیش از مصرف با یک غذای نرم مخلوط کرد. اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هریک از علایم زیر با پزشکتان تماس بگیرید: اسهال، دلپیچه، تهوع و استفراغ، سوزش دهانی یا زبانی، خارش واژن یا ترشح از آن، پلاکهای سفید روی مخاط دهان یا زبان، افت شنوایی، تب، بثورات جلدی، یا زردی چشمها یا پوست.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف اریترومایسین، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به اریترومایسین.

بارداری یا شیردهی.

مصرف داروهای دیگر، به ویژه استمیزول، کاربامازپین، والپروئیک اسید، سیکلوسپورین، داروهای ضدانعقاد (رقیقکنندههای خون مثل وارفارین)، زانتینها، و آنتیبیوتیکهای دیگر (کلرامفنیکل، لینکومایسین).

ابتلا به یا سابقه بینظمی ضربان قلب (آریتمی)، افت شنوایی، یا بیماری کبدی.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

حتی در صورت احساس بهبودی اریترومایسین را بهطور کامل مصرف کنید تا عفونتتان درمان شده، از عود بیماری جلوگیری شود.

اریترومایسین را دور از دسترس کودکان، و دور از گرما، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط اریترومایسین فاسد میشود). برخی از سوسپانسیونهای اریترومایسین پس از آماده شدن باید در یخچال نگهداری شوند؛ دستورالعمل روی بستهبندی دارو را بخوانید. پیش از مصرف شیشه سوسپانسیون را به خوبی تکان دهید.

از پیمانه داخل جعبه دارو برای اندازهگیری مقدار دارو استفاده کنید.

اگر ظرف 3 روز از شروع درمان احساس بهبودی نداشتهاید با پزشکتان مشورت کنید.

 

در هنگام مصرف نباید

داروی تاریخ مصرف گذشته مصرف کنید.

دارو را ناتمام قطع کنید، مگر به توصیه پزشک.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...