رفتن به مطلب

estrogens_conjugated استروژن کونژوگه


masi eng

ارسال های توصیه شده

استروژن کونژوگه

 

در مورد این دارو

استروژن در زنهای سالم موجب رشد و تکامل اعضای جنسی، حفظ عملکرد طبیعی ادراری تناسلی، و افزایش ثبات رگهای خونی (و در نتجه جلوگیری از گرفتگی) میشود. وقتی از استروژن به عنوان درمان جایگزین در زنانی که دچار یائسگی طبیعی هستند یا بهدنبال جراحی یائسه شدهاند استفاده میشود، این دارو از علایم ناشی از کمبود استروژن، نظیر گرگرفتگی و خشکی واژن، پوکی استخوان و بیماری تصلب شرایین (سخت شدن جدار رگها یا آترواسکلروز) جلوگیری میکند. درمان با استروژن در کنار درمانهای دیگر برای مهار رشد سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان یائسه و برخی از مردان مبتلا کاربرد دارد.

 

چگونگی مصرف

استروژن برای زنها به در صورت پیوسته (هر روز) یا دورهای (در 21 تا 25 روز اول هر ماه تقویمی) تجویز میشود. دارو را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. اگر دارو موجب تهوع شد میتوانید آن را با غذا بخورید. شکلهای خوراکی دارو را میتوان همراه با شکلهای واژینال مصرف کرد. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردیکه به یاد آورید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را حذف کرده، به برنامه دارویی منظمتان باز گردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

استفاده از استروژن طولانیمدت بدون استفاده همزمان از پروژستین با خطر بروز سرطان لایه داخل رحم همراه بوده است. پزشک شما حداقل سالی یکبار شمار را ملاقات کند تا ببیند به ادامه درمان نیاز دارید یا خیر. در صورت بروز هر یک از علایم زیر بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید: تودههای پستانی؛ درد، یا حساسیت شکم درد؛ یا زردی پوست یا چشمها. بهعلاوه زنهایی که استروژن مصرف میکنند، در صورت مشاهده خونریزی واژینال (خونریزی شدیدتر یا خونریزی بین دو عادت ماهانه متوالی) یا شک به حاملگی باید بلافاصله پزشکشان را مطلع سازند. در مردانی که به هر دلیل استروژن کونژوگه مصرف میکنند، دارو ممکن است موجب حمله قلبی، آمبولی ریوی (لخته خون در ریه)، و ترومبوفلبیت (لخته خون در سیاهرگها پا) شود. بیماران مصرفکننده استروژن، چه مرد چه زن، باید علایم زیر را بلافاصله به پزشکتان گزارش کنند. درد قفسه سینه، کشاله ران یا رانها؛ سردرد ناگهانی و شدید؛ تنگی نفس ناگهانی؛ تکلم نامفهوم ناگهانی؛ تغییرات ناگهانی بینایی؛ یا ضعف یا کرخی دست یا پا. علایم زیر ممکن است ایجاد شوند که اگر مشکلساز شوند باید با پزشک در میان گذاشته شوند: دلپیچه، نفخ، تهوع، سرگیجه خفیف، اسهال خفیف، تغییر میل جنسی، یا عدم توانایی تحمل لنزهای تماسی.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف استروژن کونژوگه، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به استروژن

بارداری یا شیردهی

در حال مصرف داروهای دیگر، بهویژه بروموکریپتین (دارویی که در درمان قطع عادت ماهانه، ناباروری و پارکینسون استفاده میشود)، سیکلوسپورین، و داروهایی که ممکن است به کبد آسیب برسانند.

مصرف سیگار، توتون یا تنباکو

سابقه یا ابتلا به ترومبوفلبیت، ترومبوز (لخته در رگها)، یا اختلالات ترومبوآمبولیک، اندومتریوز؛ بیماریهای کیسه صفرا، فیبروم رحمی؛ سرطان پستان یا شک به آن (به جز در کسانی که به همین علت استروژن مصرف میکنند)؛ خونریزی واژینال غیرطبیعی و تشخیص داده نشده؛ یا مشکلات کبدی.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

دستورالعمل همراه دارو را بخوانید و تمام سؤالاتان را از پزشکتان بپرسید.

برای کشف علایم زودرس سرطان، هر ماه پستانهای خود را معاینه کنید (اگر این کار را بلد نیستید، روش آن را از پزشکتان بپرسید).

سالی یکبار (یا بنابر نظر پزشکتان در فواصل کوتاهتری) برای انجام ماموگرافی، آزمون گستره پاپانیکولا، و معاینه بالینی به پزشکتان مراجعه کنید.

با مسواکزدن و استفاده از نخ دندان بهطور منظم بهداشت دهانتان را حفظ کنید. مصرف این دارو ممکن است موجب تورم، خونریزی و حساسیت لثهها شود. در صورت بروز این علایم با دندانپزشکتان مشورت کنید.

برای به حداقل رساندن تغییرات رنگ پوست، از قرارگیری در معرض آفتاب به ویژه از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر بپرهیزید. از لوسیونهای ضد آفتاب با قدرت محافظتی (راس پی راف) حداقل 15 برای دستها و پوست صورت استفاده کنید.

سایر پزشکان را از این که چنین دارویی مصرف میکنید، آگاه کنید.

استروژن کونژوگه را دور از دسترس کودکان، و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مطلوب نگهداری کنید (در این شرایط استروژن فاسد میشود).

استروژن تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.

 

در هنگام مصرف نباید

سیگار بکشید؛ زیرا سیگار اثر این دارو را کاهش میدهد و احتمال بروز عوارض جدی آن را نیز افزایش میدهد (به ویژه در افرادی که خیلی سیگار میکشند یا افراد بالای 35 سال)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...