رفتن به مطلب

etodolac ایتودولاک


masi eng

ارسال های توصیه شده

ایتودولاک

 

در مورد این دارو

ایتودولاک یک مسکن غیرمخدر است برای تسکین دردهای متوسط یا شدید مثل سردردهای عروقی و دردهای عضلانی استخوانی ناشی از رگ به رگ شدنها و پارگی لیگامانها تجویز میشوند. ایتودولاک به سبب خواص ضد التهابیاش در درمان استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتوئید، و آرتریت نقرسی حاد بسیار مؤثر است. ایتودولاک از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی است.

 

چگونگی مصرف

کپسول و قرصهای ایتودولاک را باید با غذا و همراه یک لیوان پر از آب مصرف کرد. برای جلوگیری از تحریک و آسیب به مری، تا 30-15 دقیقه پس از خوردن این دارو دراز نکشید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که آن را به یاد آورید مصرفش کنید، ولی اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمولتان باز گردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هر یک از علایم زیر مصرف ایتودولاک را قطع کرده با پزشکتان تماس بگیرید: خستگی یا خوابآلودگی شدید؛ درد یا سوزش معده؛ تهوع یا استفراغ؛ مدفوع سیاه و قیری؛ علایم شبه انفلوآنزا (تب، لرز، درد عضلانی)، بهخصوص اگر این علایم درست پیش از یا همزمان با بروز بثورات جلدی رخ دهند؛ افزایش فشارخون افزایش وزن (بیش از 5/1 کیلوگرم در 48-24 ساعت)؛ تنگی نفس یا خس خس سینه؛ تورم صورت، دستها، و ساقها؛ افت قوای ذهنی؛ ادرار تیره زردی پوست یا چشمها؛ تاری دید کبودی یا خونریزی غیرعادی؛ زخمهای دهانی؛ یا تب یا گلودردی که پیش از درمان با ایتودولاک وجود نداشته و با بیماریای که به خاطرش ایتودولاک تجویز شده بیارتباط باشد. افراد مسن بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات گوارشی و سایر مشکلات خونریزی دهنده قرار دارند. یک واکنش حساسیتی نادر به ایتودولاک آنافیلاکسی است، که به مراقبت و توجه فوری پزشکی نیاز دارد. آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت میکند. در صورت بروز تورم لبها و اطراف چشمها، کهیر یا تورمهای روی پوست، ضربان قلب تند، خسخس سینه، یا مشکل در تنفس، مصرف ایتودولاک را قطع کرده، یا یک مرکز فوریتهای پزشکی تماس بگیرید.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف پزشکتان را ایتودولاک، مطلع سازید:

حساسیت به آسپیرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی

بارداری یا شیردهی

مصرف داروهای دیگر، بهویژه داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، آسپیرین، ضد انعقادها (رقیقکنندههای خون نظیر وارفارین)، آنتیبیوتیکها (سفالوسپورینها)، داروهای ضد سرطان (متوترکسات، پلیکومایسین)، سیکلوسپورین، لیتیم، پروبنسید (یک داروی نقرس)، داروهای پرفشاری خون بهویژه داروهای مد مثل تریامترن، و اسید والپروئیک

عادت به مصرف بیش از 3 قوطی نوشیدنی الکلی

سابقه یا ابتلا به پولیپهای بینی مرتبط با آسپیرین؛ زخمها یا التهابهای دستگاه گوارش؛ هموفیلی یا دیگر مشکلات خونریزی دهنده؛ زخمهای دهانی؛ یا بیماریهای کبدی یا کلیوی

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

برچسب روی تمامی داروهای مجاز بدون نسخه را به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید که دارویی مصرف نمیکنید که حاوی داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (آسپیرین، ایبوپروفن) یا داروهایی که با ایتودولاک تداخل ایجاد میکنند باشد.

اگر ایتودولاک را برای درد مصرف میکنید و دردتان ظرف 14 روز بهتر نشده یا حتی بدتر شده است به پزشکتان اطلاع دهید.

فقط به مقدار تجویز شده ایتودولاک مصرف کنید.

بهطور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیرنظر داشته باشد.

پیش از هرگونه عمل جراحی یا کارهای دندانپزشکی سایر پزشکان را از این که ایتودولاک مصرف میکنید مطلع سازید.

ایتودولاک را دور از دسترس کودکان، و دور از گرما، نور مستقیم یا حرارت مرطوب نگهداری کنید (ایتودولاک در این شرایط فاسد میشود).

ایتودولاک تاریخ مصرف گذشته را در توالت دور بریزید.

 

در هنگام مصرف نباید

نوشیدنیهای الکلی بنوشید. در این صورت مشکلات معدی بیشتر رخ میدهد

تا مشخص شدن پاسخ بدنتان نسبت به ایتودولاک رانندگی کنید یا در فعالیتهای پرخطر شرکت کنید؛ این دارو در برخی افراد موجب سرگیجی، سرگیجه، یا خوابآلودگی میشود.

 

مسمومیت

در صورت شک به چنین مسمومیتی فوراً تقاضای کمک پزشکی اورژانس کنید. علایم این مسمومیت عبارتند از: خستگی یا خوابآلودگی شدید، کبوید یا خونریزی غیرعادی، ادرار تیره یا عدم تولید ادرار، تشنج، یا اغماء.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...