رفتن به مطلب

indomethacin ایندومتاسین


masi eng

ارسال های توصیه شده

ایندومتاسین

 

در مورد این دارو

ایندومتاسین یک مسکن غیرمخدر است که برای تسکین آرتریتهای متوسط تا شدید استفاده میشود. به سبب خواص ضدالتهابیاش، در درمان بیماریهای مثل آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت نقرسی، بورسیت (التهاب بورس مفصل)، و تاندونیت (التهاب تاندون) بسیار مؤثراست. ایندومتاسین از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی است.

 

چگونگی مصرف

ایندومتاسین را همیشه با غذا، بلافاصله پس از غذا، یا با آنتی اسید بخورید تا به معده کمتر آسیب بزند و موجب سوزش سردل نشود. پیش از ریختن سوسپانسیونآن، شیشه دارو را به خوبی تکان دهید. برای جلوگیری از تحریک و آسیب به مری پس از خوردن قرص و کپسول ایندومتاسین تا 30-15 دقیقه دراز نکشید. مراقب باشید شکل سوسپانسیون و شیاف در یخچال یخ نزند. اگر یک نوبت را فراموش کردید، در صورتی که تقریباً موقع نوبت بعدی نشده است، به مجردی که آن را به یاد آورید، مصرفش کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هریک از علایم زیر مصرف ایندومتاسین را قطع کرده، با پزشکتان تماس بگیرید: درد قفسه سینه؛ خستگی یا خوابآلودگی شدید؛ سردرد شدید هنگام صبح؛ تغییرات خلقی یا گیجی؛ گزگز انگشتان دستها و پاها؛ خونریزی از مقعد (در موارد استعمال شیاف)؛ درد یا سوزش معده؛ تهوع یا استفراغ؛ مدفوع سیاه و قیری؛ علایم شبه آنفلوآنزا(لرز، تب، درد عضلانی)، به ویژه اگر درست قبل یا همزمان با بروز بثورات جلدی رخ دهند؛ افزایش وزن؛ کبودی یا خونریزی غیرعادی؛ بثورات جلدی؛ زخمهای دهانی؛ یا تب یا گلودردی که پیش از مصرف ایندومتاسین وجود نداشته و ناشی از مشکلی که به خاطرش ایندومتاسین برایتان تجویز شده، نباشد. افراد مسن بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات گوارشی و دیگر مشکلات خونریزی دهندهاند. یک واکنش حساسیتی نادر به ایندومتاسین آنافیلاکسی است که به مراقبت و توجه فوری و پزشکی نیاز دارد. آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت میکند. در صورت بروز تورم لبها و اطراف چشم، کهیر یا تورمهای روی پوست، ضربان قلب تند، خسخس سینه، یا مشکل در تنفس، مصرف ایندومتاسین را قطع کرده، با یک مرکز اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف ایندومتاسین، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی.

بارداری یا شیردهی.

مصرف داروهای دیگر، به ویژه داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (مثل دیکلوفناک)، آسپرین، ضد انعقادها (رقیقکنندههای خون نظیر وارفارین)، آنتیبیوتیکها (سفالوسپورینها)، داروهای ضد سرطان (متوترکسات، پلیکومایسین)، سیکلوسپورین، لیتیم، پروبنسید (یک داروی نقرس)، تریامترن، و اسید والپروئیک.

عادت به مصرف نوشیدنیهای الکلی.

سابقه یا ابتلا به پولیپهای بینی مرتبط با آسپیرین؛ زخمهای یا التهابهای دستگاه گوارش؛ هموفیلی یا دیگر مشکلات خونریزیدهنده؛ زخمهای دهانی؛ یا بیماریهای کبدی یا کلیوی.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

برچسب روی همه داروهای مجاز بدون نسخه را به دقت بخوانید تا مطمئنشوید که دارویی مصرف نمیکنید که حاوی داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن) یا داروهایی که با ایندومتاسین تداخل ایجاد میکند باشد. به خاطر داشتهباشید که آسپرین یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی است.

اگر ایندومتاسین را به خاطر درد مصرف میکنید و درد ظرف 14 روز بهبود نیافته یا حتی بدتر شدهاست، پزشکتان را مطلع کنید.

فقط به مقدار تجویزشده توسط پزشکتان دارو مصرف کنید.

به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا بهبودتان را زیرنظر داشته باشد.

پیش از انجام هرگونه عمل جراحی یاکارهای دندانپزشکی سایر پزشکان را از اینکه ایندومتاسین مصرف میکنید مطلع سازید.

ایندومتاسین را دور از دسترس کودکان، و دور از گرما، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط ایندومتاسین فاسد میشود).

ایندومتاسین تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.

 

در هنگام مصرف نباید

بیش از مقدار تجویزشده از آن مصرف کنید. این دارو ممکن است موجب کبودی یا خونریزی شدید شود.

نوشیدنیهای الکلی مصرف کنید. در اینصورت مشکلات معدی بیشتر رخ میدهند.

شکل مایع دارو را با آنتیاسیدها یا دیگر مایعات با خواص بازی (مثل شیر) مخلوط کنید، این کار اثر دارو را کاهش داد.

تا پیش از مشخصشدن پاسخ بدنتان نسبت به دارو رانندگی کنید یا در فعالیتهای پرخطر شرکت کنید؛ این دارو در برخی افراد موجب گیجی، سرگیجه، یا خواب آلودگی میشود.

 

مسمومیت در اثر مصرف بیش از حد

در صورت شک به چنین مسمومیتی فوراً تقاضای کمک پزشکی اورژانس کنید. علایم این مسمومیت عبارتند از: خستگی یا خوابآلودگی شدید، کبودی یا خونریزی غیر عادی، ادرار تیره یا عدم تولید ادرار، تشنج، یا اغماء.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...