رفتن به مطلب

sosorbideا ایزوسورباید


masi eng

ارسال های توصیه شده

ا

ایزوسورباید

 

در مورد این دارو

ایزوسورباید برای کاهش آنژین صدری تجویز میشود. آنژین صدری درد قفسه سینهای است که مشخصاً کمتر از 15 دقیق طول میکشد و ناشی از خونرسانی ضعیف به ماهیچه قلبی است. این دارو در سه مورد مفید است و کاربرد دارد: (1) تخفیف یک آنژین صدری با مصرف دارو پس از شروع درد، (2) جلوگیری از حمله قلبی با مصرف دارو درست پیش از بروز حمله، و (3) کاهش تعداد حملات با مصرف دایمی و منظم دارو. قرص زیر زبانی ایزوسورباید برای تخفیف یا جلوگیری از حملات آنژین محتمل مصرف میشود. قرص معمولی، قرص جویدنی، قرص طولانی رهش، کپسول و کپسول طولانی رهش ایزوسورباید برای پیشگیری از حملات آنژین استفاده میشوند.

 

چگونگی مصرف

دارو را درست مطابق تجویز پزشک مصرف کنید. اگر مطمئن نیستید که چه شکلی از دارو را مصرف میکنید، قبل از استفاده از دارو با پزشکتان مشورت کنید. هر شکل از ایزوسورباید دستور مصرف خاص خودش را دارد:

قرص زیر زبانی ایزوسورباید برای تخفیف یا جلوگیری از درد یک حمله آنژین مصرف میشود. این قرصها را نباید بلعید، خرد کرد، یا جوید، بلکه باید در زیر زبان یا میان لب یا گونه و لثههای فوقانی قرار داد. وقتی قرص را در محل قرار دادهاید، سیگار نکشید و چیزی نخورید و ننوشید. با آغاز درد آنژینی، بنشینید و یک قرص را زیر زبان یا بین گونه و لثه بالایی قرار دهید. اگر احساس غش، سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم داشتید، چند نفس عمیق بکشید و سرتان را بین دو زانویتان نگه دارید تا اینکه این احساس از بین برود. میتوان هر 5 دقیقه تا دوبار دیگر دارو را تکرار کرد. اگر پس از 15 دقیقه با مصرف 3 قرص دردتان برطرف نشد، با پزشکتان یا یک مرکز فوریتهای پزشکی تماس بگیرید، یا از کسی بخواهید شما را فوراً به یک بخش فوریتهای پزشکی برساند. اگر ایزوسورباید را برای پیشگیری از حمله آنژینی مصرف میکنید، 15-10 دقیقه پیش از هر فعالیت تنشزایی که قبلاً هم موجب حمله میشده است یک قرص زیر زبان بگذارید. ایزوسورباید را در یک محل خنک و خشک نگهداری کنید. این دارو در معرض هوا، گرما، و رطوبت فاسد میشود.

قرصهای جویدنی ایزوسورباید برای تخفیف یا جلوگیری از یک حمله آنژینی مصرف میشوند. این نوع قرص باید به خوبی جویده شود و برای 12-1 دقیقه در دهان نگه داشته شود تا از طریق مخاط دهان جذب شود. در صورت احساس سیاهی رفتن چشم غش، یا سرگیجه، چند نفس عمیق بکشید و سرتان را میان دو زانو نگه دارید تا این احساس رفع شود. دارو را میتوان با فاصله 5 دقیقه دو نوبت دیگر تکرار کرد (مجموعاً سه نوبت). اگر پس از 15 دقیقه با سه قرص درد تسکین نیافت، با پزشکتان یا یک مرکز فوریتهای پزشکی تماس بگیرید، یا از کسی بخواهید شما را بلافاصله به بخش فوریتهای یک بیمارستان برساند. اگر ایزوسورباید را برای پیشگیری از حمله آنژینی مصرف میکنید، 15-10 دقیقه پیش از هر فعالیت تنشزایی که قبلاً نیز موجب حمله شده است، یک قرص را بجوید و در دهان نگاه دارید. این قرص میتواند به مدت یک ساعت از بروز درد آنژینی جلوگیری کند. قرصها را در محل سرد و خشک نگهداری کنید. این دارو در معرض هوا، گرما و رطوبت فاسد میشود.

انواع دیگر قرص و کپسولهای ایزوسورباید را باید درسته همراه با یک لیوان پر از آب با معده خالی (یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا) بلعید. این داروها را باید در محل سرد و خشک نگهداری کرد. اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر کمتر از 2 ساعت تا نوبت بعدی باقی مانده نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هر یک از علایم زیر با پزشکتان تماس بگیرید: تاری دید، خشکی دهان، سردرد شدید، یا بثورات جلدی. علایم مسمومیت در اثر مصرف بیش از حد ایزوسورباید عبارتند از: کبودی لبها، بستر ناخنها، و کف دستها؛ سرگیجه شدید؛ احساس فشار در سر؛ مشکل در تنفس؛ خستگی شدید؛ ضربان قلب تند؛ تب؛ و تشنج. برخی از مصرف کنندگان ایزوسورباید همچنین ممکن است دچار سردرد خفیف، برافروختگی صورت و گردن، و تهوع شوند. با استفاده مداوم از دارو سردرد معمولاً طی چند روز تا چند هفته رفع خواهد شد. این سردردها را میتوان با مسکنهای معمولی تسکین داد. اگر این علایم مشکلساز شوند یا نمیدانستید که برای تسکین سردردتان چه دارویی مصرف کنید با پزشکتان مشورت کنید.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف ایزوسورباید، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به هر نوع ماده غذایی، نگهدارندهها، یا رنگهای خوراکی، ایزوسورباید، یا داروهای دیگر (به ویژه نیتراتها و نیتریتها)

بارداری یا شیردهی

مصرف داروهای دیگر، به ویژه الکل، داروهای پرفشاری خون، یا دیگر داروهای قلبی

سابقه یا ابتلا به خونریزی مغزی یا ضربه به سر اخیر، کمخونی، گلودرد (افزایش فشار داخل چشم)، پرکاری تیروئید، مشکلات قلبی، یا بیماریهای کلیوی.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

بهطور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.

به آرامی از حالت نشسته یا خوابیده برخیزید تا دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم نشوید.

اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید. از پزشکتان بخواهید شما را به یک مشاور یا گروه ترک سیگار معرفی کند.

یک برگه شناسایی پزشکی به همراه داشته باشید که نشان دهد ایزوسورباید مصرف میکنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...