رفتن به مطلب

propranolol پروپرانولول


masi eng

ارسال های توصیه شده

پروپرانولول

 

در مورد این دارو

پروپرانولول به علل گوناگونی مثل کاهش فشارخون؛ تسکین درد قلبی؛ پیشگیری از سردردهای میگرنی؛ و درمان بینظمی ضربان قلب تجویز میشود. همچنین برای جلوگیری از دومین حمله قلبی در افرادی که یک بار دچار قلبی شدهاند، کاربرد دارد. ممکن است در شرایط دیگری نیز پزشکتان این دارو را برایتان تجویز کند. به همین علت آن را را یک مسدودکننده بتا میشناسند. با مسدودکردن این تکانهها، به قلب کمک میکند تا منظمتر و مؤثرتر بزند و در نتیجه بار کاری قلب کاهش یابد.

 

چگونگی مصرف

مقادیر متفاوتی از پروپرانولول برای علل مختلف تجویز میشود. شکل طولانی اثر پروپرانولول معمولاً روزی یک بار مصرف میشود. مهم است که دارو را هر روز ساعت معینی بخورید. معمولاً بهتر است دارو را صبح پیش از صبحانه مصرف کنید تا فراموش نکنید. پروپرانولول را میتوان با یا بدون غذا مصرف کرد. هر روز پیش از خوردن پروپرانولول نبضتان را بشمارید و فشارتان را اندازه بگیرید اگر کمتر از 60 در دقیقه بود، یا فشار سیستولی (عدد بالایی) کمتر از 90 میلیمتر جیوه بود، پیش از خوردن داروی آن روز با پزشکتان مشورت کنید. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر کمتر از 8 ساعت تا نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه منظم داروییتان بازگردید. اگر بیش از یک نوبت در روز پروپرانولول مصرف میکنید، اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید و دارو را بدون هماهنگی با پزشکتان قطع نکنید. با قطع مصرف پروپرانولول ممکن است در معرض خطر یک حمله قلبی باشید. در اکثر مواردی که پروپرانولول تجویز میشود، بیماری را مهار میکند و نه درمان. و این بدین معناست که ممکن است لازم باشد چندین سال یا تا پایان زندگی آن را مصرف کنید.

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هر یک از علایم نادر ولی جدی زیر، مصرف آتنولول را قطع کرده، با پزشکتان تماس بگیرید: اشکال در تنفس تنگی نفس، یا خسخس سینه؛ سرد شدن کف دست و پا؛ ضربان قلب زیر60 در دقیقه؛ سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم در هنگام بلند شدن از حالت خوابیده با نشسته با تورم دستها و پاها یا افزایش وزن ناگهانی (1/5 کیلو در 48-28 ساعت)؛ افسردگی، گیجی، یا توهم (شنیدن، دیدن، یا احساس چیزهایی که وجود ندارند)؛ درد قفسه سینه، مفاصل یا کمر؛ تب؛ گلودرد؛ بثورات جلدی؛ یا هرگونه کبودی که یا خونریزی غیرعادی. نشانههای زیر تا هنگام عادت کردن بدنتان با دارو ممکن است مشاهده شوند: خواب آلودگی، خستگی، مشکل در خوابیدن، اضطراب، یبوست یا اسهال، کابوس، یا کاهش توانایی جنسی، اگر این علایم ادامه یافتند یا مشکل ساز شدند، وضعیت را با پزشکتان در میان بگذارید.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف آتنولول، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به آتنولول یا دیگر داروهای مسدودکننده بتا

بارداری یا شیردهی

مصرف داروهای دیگر، به ویژه تزریقات حساسیتزدایی، کافئین، داروهای آسم (آمینوفیلین، دیفیلین، اکستریفیلین، تئوفیلین)، داروهای دیابت (انسولین، داروهای خوراکی پایینآورنده قند)، دیگر داروهای کاهنده فشار خون (مسدود کنندههای کانالهای کلسیمی، کلونیدین، گوانابنز)، کوکائین، یا مهارکنندههای مونوآمیناکسیداز (فورازولیدون، ایزوکاربوکسازید، فنلزین، سلجیلین، ترانیل سیپرومین، پروکاربازین).

سابقه یا ابتلا به حساسیت، آسم، یا آمفیزم؛ مشکلات احتقانی قلب؛ بیماری قند؛ پرکاری تیرویید؛ افسردگی؛ یا بیماریهای کلیوی یا کبدی. اگر بیماری قند دارید، پروپرانولول ممکن است قند خون شما را افزایش دهد و نیز ممکن است علایم افت قند خون را مخفی کند. اگر دچار حساسیت باشید با مصرف پروپرانولول واکنشهای حساسیتیتان ممکن است تشدید شود.

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودیتان را زیر نظر داشتهباشید.

در مورد میزان فعالیت قابل قبول براساس، وضعیت بدنیتان با پزشکتان مشورت کنید. پروپرانولول ممکن است درد قفسه سینه را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند و در نتیجه باعث شود تا از آن حد که برایتان بیخطر است فعالتر باشید. که این خود موجب درد قفسه سینه و علایم جدی دیگر میشود.

وزنتان را نسبت به قد و استخوانبندیتان در یک محدوده مناسب نگه دارید. در صورت نیاز برای کاهش وزن از پزشکتان کمک بگیرید.

اگر برای کاهش فشار خون پروپرانولول مصرف میکنید، مصرف سدیم (نمک) خود را محدود کنید. از پزشکتان درخواست کنید دستورات تغذیهای در اختیارتان بگذارد یا شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کند.

اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید، از پزشکتان بخواهید شما را به یک مشاور یا گروه ترک سیگار معرف کند.

الکل ننوشید.

از وضعیت خوابیده به نشسته یا ایستاده و یا از حالت نشسته به ایستاده آرام تغییر وضعیت دهید تا دچار سرگیجه، سیاهی رفتن چشم یا غش نشوید.

در هوای سرد لباس گرمتر بپوشید، چرا که پروپرانولول ممکن است شما را به سرما حساستر کند.

قرصهای طولانی رهش را یکجا ببلعید؛ آنها را نشکنید یا خرد نکنید.

قرصهای معمولی را در صورت مشکل در بلع میتوانید خرد کرده و با نصف قاشق مربا یا پودینگ مخلوط کنید.

محلول خوراکی را با مقداری نوشیدنی یا غذای نیمه جامد مخلوط کرده، سپس استفاده کنید.

برای روزهای تعطیل مقدارکافی دارو در دسترس داشته باشید.

یک برگه شناسایی پزشکی که نشان دهد پروپرانولول مصرف میکنید به همراه داشته باشید.

پزشکان دیگر را از اینکه پروپرانولول مصرف میکنید مطلع سازید؛ زیرا ممکن است بر روی برخی آزمونهای آزمایشگاهی اثر بگذارد یا موجب بروز واکنش به دنبال تزریقات مربوط به حساسیتزدایی شود.

پروپرانولول را دور از دسترس کودکان، و دور از گرما، نورمستقیم، و حرارت مرطوب نگه دارید (در این شرایط پروپرانولول فاسد میشود).

در هنگام مصرف نباید

تا مشخصشدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگی کنید یا با وسایل خطرناک کار کنید. اگر خوابآلودگی یا سرگیجه مشکل ساز شد، با پزشکتان مشورت کنید.

بدون مشورت با پزشکتان دارویی مصرف کنید؛ به ویژه داروهای محرک و داروهای سرفه یا سرماخوردگی که بدون تجویز پزشک قابل تهیه هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...