رفتن به مطلب

تست اسیدیته خاک


ارسال های توصیه شده

[h=2]میزان اسیدی بودن خاک بسیار در رویش گیاهان در باغچه یا یاغ اهمیت دارد؛ پس قبل از هر کاری اسیدیته خاک را تعیین کنید.

 

اسیدها از تجزیه مواد آلی تولید میشوند؛ به این دلیل خاک بسیاری از باغها تا حدودی اسیدی است. هر قدر خاک کهنهتر شده و مواد شیمیایی آن مصرف گردند، خاک اسیدیتر و خواهد شد.

بسته به نوع گیاهانی که میخواهید در باغتان رشد دهید، باید بدانید که اکثر آنها تاحدودی خاک اسیدی را ترجیح میدهند. البته سطحی از اسیدیته است که یک گیاه در آن دوام آورده و رشد میکند تا حد زیادی بستگی به نوع گیاه دارد. اما در اغب اوقات pH بین 6 و 6.5 ایدهآل است. این امر زمانی که در مورد بسیاری از میوهها، سبزیجات و گلها، سیب و تمشک، لوبیا، نخود فرنگی و گلهای بنفشه صحبت میکنیم، صادق است.

موارد دیگر از گیاهان مقاوم در خاک اسیدی تر نیز دوام میآورند؛ مانند آزالیا، گل انگشتانه، خلنگ (علف جاروب)، کاملیا و تمشک آبی؛ این گیاهان به خاکی با pH بین 4.5 و 6 نیاز دارند.

 

آنچه نیاز دارید:[/h]

  1. یک باغ یا باغچه؛
  2. یک کیت آزمون اسیدیته خاک؛
  3. جوش شیرین.

 

دستورالعمل

 

 

  1. قبل از کاشت گیاه در یک باغ، عاقلانه است که ابتدا میزان اسیدی بودن خاک را تعیین کنید. در غیر این صورت ممکن است، مقدار زیادی زمان، انرژی و پولتان را با کاشت گیاهانی که با خاک سازگار نبودهاند به هدر بدهید. پس بهتر است ابتدا PH خاک را تعیین کنید. PH ۷ خنثی است، هر چه PH زیر ۷ باشد، خاک اسیدیتر و هرچه از ۷ بیشتر باشد، خاک قلیاییتر است.
  2. PH خاک را میتوان به سرعت و به آسانی با خریداری یک کیت تست PH از مغازههای فروش گیاهان و ابزارآلات کشاورزی تعیین کرد. همچنین میتوانید برای دریافت نظر کارشناسان کشاورزی یک نمونه از خاکتان را به آنها بدهید. این کار قطعا دقیقترین جواب را به دست میدهد، اما گرانترین هزینه را نیز در بر خواهد داشت. بیشتر مردم روش ساده تست به وسیله کیت را انتخاب میکنند. همچنین برای تست اسیدیته خاک میتوانید به عنوان نمونه خاک بردارید، سپس آن را مرطوب کرده و قدری جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر مخلوط صدایی فییز مانند ناشی از تولید گاز را ایجاد کرد، نشانه این است که خاکتان احتمالاً برای اکثر سبزیجات و گیاهان باغ بیش از حد اسیدی است.

 

اما پس از آزمایش خاک، اگر متوجه شدید بیش از اندازه اسیدی است باید چه کار کنید؟ راههایی زیادی برای کاهش اسیدیته خاک وجود دارد:

 

برای کاهش اسیدیته در خاک باغ شما:

1تا 4 کیلوگرم سنگ آهک دولومیت را به ازای هر 9 مترمربع از خاک تهیه کنید، میزان دقیق به نوع خاکی بستگی دارد که با آن کار میکنید. خاک رسی سنگین بیش از خاک شنی به اصلاح نیاز دارد. برای افزایش PH، آهک را با ۱۵ سانتیمتر از سطح خاک مخلوط کنید.

همچنین استفاده از خاکستر شومینه و یا خاکستر چوب سوخته نیز میتواند خاکتان را «شیرین» کند. 2 تا 4.5 کیلوگرم از این خاکستر به ازای هر 9 مترمربع، PH را به اندازه یک واحد افزایش میدهد.

 

نکات و هشدارها

در مناطق پر باران خاک سریعتر اسیدی شده و کلسیم آسانتر از خاک شسته میشود. حتی اگر PH در سطح مناسب است، شما میتوانید قدری سنگ آهک روی خاک بپاشید تا به آرامی عمل کرده و به سمت پایین برود.

 

مترجم: نغمه خالقی

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...