رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام..

تصميم داريم از اين به بعد.. تمام خبرها و تازههاي دنياي پزشكي رو دراينجا قرار دهيم تاارشيوي باشيد از خبرهاي دنياي پزشكي..

و لطفا در اين بخش(فقط موضوعات متفرقه رو قرار دهيم و دهيد..):

اخبارو مقالات و موضوعات متفرقه

 

 

 

متشكرم از همكاري تمام دوستان عزيز:icon_gol:

لینک به دیدگاه

[table]

[tr=bgcolor: #cae4ff]

[td=width: 292, bgcolor: #ffffff, align: Center] کشف یک ژن جدید برای مهار سرطان پروستات

همان‌گونه که این روزها سرطان سینه درمیان زنان روبه گسترش است سرطان پروستات هم درمردان رشد قابل‌ملاحظه‌ای یافته است و همه ساله سبب مرگ و میر عده زیادی از مبتلایان می‌شود. سرطان پروستات از شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان است که فقط در انگلستان سالانه حدود 375 هزار نفر را مبتلا می‌کند.

[/td]

[/tr]

[tr=bgcolor: #cae4ff]

[td=width: 214, bgcolor: #ffffff, align: Center]

[/td]

[/tr]

[tr]

[td=width: 503, bgcolor: #ffffff, colspan: 3, align: Right]

شایان ذکر است برخی توده‌های سرطانی پروستات رشدی آرام و کند دارند اما برخی از آنها رشدی سریع دارند و بسرعت به نقاط دیگر بدن گسترش یافته و بافت‌های بدن را درگیر و در نهایت سبب مرگ بیمار می‌شوند. اما در تحقیقاتی که اخیرا توسط دانشمندان انجام یافته، آنها موفق شدند ژن و پروتئینی را بیابند که از رشد و گسترش این بیماری در مردان جلوگیری می‌کند. آنها برای این کار ابتدا توده‌های سرطان پروستات را درآزمایشگاه رشد دادند و دریافتند که پروتئینی به نام fus از رشد و گسترش این توده‌ها جلوگیری می‌کند. دراین مطالعات مشخص شد پروتئین fusازرشد توده‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و شاید علت رشد کند برخی از توده‌ها فعالیت این پروتئین باشد. آنان در این تحقیقات میزان این پروتئین را در بیماران مبتلا اندازه‌گیری کردند و مشاهده شد بیمارانی که سطح بالایی از این پروتئین را دارند، روند پیشرفت بیماری و رشد توده سرطانی کند است و توده‌ها کمتر به دیگر نقاط بدن مخصوصا استخوان‌ها گسترش می‌یابند. آنها دریافتند بین سطح بالای این پروتئین و زندگی طولانی بیماران رابطه مستقیم وجود دارد. این نتایج پیش‌بینی می‌کند که سطح پروتئین fusمی‌تواند از علائم مفید برای پزشکان باشد تا از طریق آن چگونگی تهاجم یک تومور سرطانی یعنی خوش‌خیم بودن یا بدخیم بودن آن را پیش‌بینی کنند. از آنجا که وجود این پروتئین احتمالا سبب مهار توده سرطانی و عدم‌گسترش آن به دیگر نقاط بدن می‌شود می‌توان امیدوار بود که همین عامل بتواند راهی برای درمان این بیماری فراهم آورد. هرچند این یافته برای قطعیت کامل نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد اما محققان امیدوارند در مطالعات آینده، روش‌های درمانی جدیدی را برمبنای فعالیت این پروتئین بیابند. از آنجا که سرطان پروستات وابسته به هورمون‌های مردانه است و در واقع این هورمون‌های مردانه هستند که سبب تحریک سلول‌های سرطانی به رشد و تقسیم شدن می‌شوند لذا روش‌ها و شیوه‌های درمانی باید بتواند سطح این هورمون‌ها را کاهش داده و یا متوقف کند تا به این ترتیب توده سرطانی بتواند به معالجات درمانی پاسخ داده و از بین برود. در این راستا دانشمندان دریافتند که هورمون‌های مردانه سبب می‌شوند تا میزان کمتری پروتئین fus تولید شود، لذا با کاهش سطح این پروتئین که به نوعی مهارکننده رشد این توده‌هاست، توده سرطانی رشد کرده و به دیگر نقاط بدن گسترش می‌یابد. مشاهده شد با مهار هورمون‌های مردانه میزان پروتئین fus افزایش می‌یابد که این امر به مهار توده و درمان بیماری کمک زیادی می‌کند.

[/td]

[/tr]

[/table]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 292, bgcolor: #FFFFFF, align: center] تاثیر غذاهای چرب در بدن

تأثیر غذاهای چرب در بدن همانند تأثیر ماری جوانا است، بر اساس نتایج یک پژوهش آمریکایی، مصرف مواد غذایی چرب منجر به ‏تولید مولکول هایی در بدن می شود که حسی شبیه به حس مصرف ماری جوانا ایجاد می کند و واکنش های شیمیایی بدن را به‎ ‎افراط در خوردن مواد غذایی سوق می دهد.

[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 214, bgcolor: #FFFFFF, align: center]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right]

البته پیش از این نیز محققان می دانستند بعضی از غذاها می تواند باعث ایجاد تشنگی ‏شود اما نمی دانستند تأثیر این قبیل غذاها تا چه حد است. یک پژوهش جدید نشان می.دهد که مصرف مواد غذایی چرب باعث تولید ‏مواد شیمیایی با نام آندوکانابیونید در بدن می شود. تأثیر این مولکول ها در بدن شباهت بسیار زیادی به اثرات ماری جوانا دارد.در ‏واقع این مولکول ها از مدتها قبل کشف شده بود و محققان در مدت مطالعاتشان دریافتند که بدن کاملاً توانایی تولید این ‏کانابیونیدهای خاص را دارد که روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و احساس غم و اضطراب را از بین می برد.اما مشکل اینجا است ‏که محققان مشاهده کردند این آندوکانابیونیدها همچنین میل به خوردن مواد غذایی چرب مانند سیب زمینی سرخ کرده و غیره را ‏افزایش می دهند. این مسئله کم کم باعث مصرف بیش از حد چربیها می شود و آسیبهای بعدی را در پی دارد. دانیل پیوملی محقق ‏دانشگاه ‏Irvine‏ کالیفرنیا می گوید: ما برای نخستین بار نشان دادیم که آندوکانابیونیدها نقش بسیار مهمی در تنظیم میزان مصرف ‏چربی.ها دارند.‏

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 292, bgcolor: #FFFFFF, align: center] دلایل زوال مغز و بروز آلزایمر

ضربه به سر،شخص را در مراحل بعدی زندگی نسبت به ابتلا به آلزایمر آسیب پذیر تر می کند.

[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 214, bgcolor: #FFFFFF, align: center]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right]

این یافته، نتیجه یک پژوهش پزشکی در آمریکا وابسته به ارتش ایالات متحده است. مرکز والتر رید وابسته به ارتش آمریکا با مطالعه پرونده پزشکی بیش از 250 هزار نفر چنین نتیجه ای را اعلام کرده است. یافته های این پژوهش پزشکی در نشست سالانه انجمن بین المللی آلزایمر که اخیرا در پاریس برگزار شد مورد بحث قرار گرفت. این نشست در صدد بررسی همه شواهد پزشکی برای نتیجه گیری درباره دلایل زوال مغز است. خانم دکتر لورا رایان مسئول برنامه پژوهشی آلزایمر در موسسه ملی بهداشت در آمریکا در این باره می گوید: بررسی سوابق پزشکی گذشته بیماران ضربه مغزی، مبنای جالبی برای پژوهش در این باره است. اما در این پژوهش باید از جراحت های ساده تر مغزی نیز غافل نشویم. در ضمن برای ادامه پژوهش باید افراد را بعد از ضایعات مغزی در طول زمان در آینده تحت نظر قرار دهیم. آلزایمر در حال گسترش است تا جایی که برخی می گویند یک بیماری همه گیر جهانی است، چرا که تا سال 2050 احتمالا 106 میلیون نفر به آن مبتلا خواهند شد. دلایل آن گرچه ناشناخته است ولی فشار های خانوداگی، اجتماعی و شخصی از یک طرف، دخانیات، افسردگی، چاقی مفرط ، قند و فشار خون نیز از طرف دیگر می تواند در بروز آن تاثیر داشته باشد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 292, bgcolor: #FFFFFF, align: center] تولید اولین واکسن سرطان تایید شد

سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (FDA) پنجشنبه گذشته با تایید تولید اولین واکسن سرطان قدم به دورانی جدید از درمان سرطان در جهان گذاشت.

[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 214, bgcolor: #FFFFFF, align: center]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] این واکسن با نام "Provenge" با هدف درمان سرطان پروستات ساخته شده است و در دوره‏های آزمایش کلینیکی توانسته است در مقایسه با دارونماها طول عمر بیماران را تا چهار ماه افزایش دهد. این دارو شیوه‏ای برای درمان یا پیشگیری از بیماری به شمار نمی‏رود و شباهتی به واکسنهایی که برای درمان سرخک یا هپاتیت تولید شده‏اند ندارد اما واکسن درمانی به شمار می‏رود. به این معنی که می‏تواند توانایی سیستم ایمنی بدن بیمار را بهبود ببخشد. تا کنون دهها نمونه واکسن برای انواع مختلف سرطان تولید شده‏اند اما واکسن "Provenge" اولین نمونه‏ای است که مورد تایید سازمان FDA قرار گرفته است. عدم تایید این دارو در حدود سه سال منجر به اعتراض شدید بیماران و سرمایه گذاران شده بود. این واکسن برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته می‏شود. به این معنی که گلبولهای سفید خون بیمار جمع آوری شده و سلولهای خاص ایمنی از میان آنها استخراج می‏شوند. این سلولها در کنار پروتئینهایی که در تومورهای پروستات یافت می‏شوند قرار گرفته و با مواد بهبود دهنده ایمنی بدن ترکیب می‏شوند. سپس سلولهای نهایی در دوره‏ای یک ماهه سه بار به بیمار تزریق می‏شوند. هزینه این واکسن 93 هزار دلار اعلام شده است. شیوه‏های رایج درمان سرطان از قبیل پرتو درمانی، شیمی‏درمانی و حتی جراحی برداشتن پروستات صدمات زیادی به بدن بیمار وارد می‏آورند و از این رو دارویی که بتواند سیستم ایمنی طبیعی بدن بیمار را تحریک کرده و بهبود ببخشد می‏تواند جایگزین ارزشمندی برای این شیوه‏ها به شمار رود. میزان اثرات جانبی این واکسن نیز بسیار محدود بوده و در حد تب، خستگی و درد بوده است. بر اساس گزارش پاپ ساینس، واکسن Provenge برای بیمارانی مورد استفاده قرار می‏گیرد که سرطان پروستات تمامی‏بدن آنها را فراگرفته باشد. در سال 2009 میلادی موسسه ملی سرطان در آمریکا از حدود 192هزار مورد جدید از ابتلا به سرطان پروستات خبر داد که در حدود 27 هزار نفر از آنها در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[table]

[tr=bgcolor: #cae4ff]

[td=width: 285, bgcolor: #ffffff, align: Center] ژن های مرتبط با آلزایمر کشف شدند

دو ژن که به طور بالقوه در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند توسط محققان بریتانیایی کشف شده اند.

[/td]

[/tr]

[tr=bgcolor: #cae4ff]

[td=width: 217, bgcolor: #ffffff, align: Center] شمار مبتلایان به آلزایمر رو به افزایش بوده است

[/td]

[/tr]

[tr]

[td=width: 503, bgcolor: #ffffff, colspan: 3, align: Right] کشف دو ژن اولین سرنخی است که در طی شانزده سال اخیر در حوزه تحقیقات در باره آلزایمر به دست آمده و باعث شده است محققان نظریه های خود را در باره چگونگی به وجود آمدن این بیماری در انسان بازنگری کنند. این ژن ها در جریان مطالعه شانزده هزار نمونه از دی ان ای رد یابی شده است و سابق بر این محققان آنها را در ایجاد تورم در داخل بدن انسان و همچنین تجزیه کلسترول موثر می دانسته اند. این امید وجود دارد که مطالعه ای که نتیجه آن در نشریه علمی "نیچر ژنتیک" منتشر شده است راه را برای درمان های جدید هموار کند. تنها ژنی که با شکل متدوال تر بیماری آلزایمر مرتبط دانسته شده، ژن apoe4 است که محور اغلب تحقیقاتی بوده که تا کنون انجام گرفته است. اطلاعات به دست آمده از تازه ترین تحقیق، که کار گروهی دانشگاه های بریتانیا بوده است، در اختیار محققان فرانسوی که سومین ژن، ژن cr1، را شناسایی کرده اند، گذاشته شده است. دو ژنی که توسط گروه بریتانیایی کشف شده اند - clu و picalm - نقش حفاظتی در مغز ایفا می کنند. تغییر در این ژن ها ممکن است تاثیر حفاظتی آنها را ضایع کند یا آنها را از نقش "محافظ به مهاجم" تبدیل کند. پرفسور کوین مورگان، یکی از اعضای این گروه تحقیقی از دانشگاه ناتینگهام، می گوید فعل و انفعالاتی که به خاطر این کشف جدید مشخص شده، فعل و انفعالاتی است که در تجزیه کلسترول و همچنین بخشی از دستگاه ایمنی، که در ایجاد تورم در داخل بدن انسان دست دارد، نقش دارد. او گفت: "فعل و انفعالاتی که جدیدا کشف شده اند، راه های تازه ای را برای درمان دارویی آلزایمر باز می کند." آقای مورگان گفت: "اکنون سوال این است که آیا با کاهش کلسترول بد در خون و همچنین کاهش تورم این امکان وجود دارد که خطر ابتلا به آلزایمر کمتر شود یا نه." جولی ویلیامز، که هدایت تحقیقات جدید را برعهده داشته است گفت: "ما به نظریه های خاصی در باره بیماری آلزایمر توجه داشته ایم اما اطلاعات ما نشان می دهد که اتفاقات مختلفی در بدن انسان موجب این بیماری می شود." او گفت: "ما واقعا نمی دانیم چه چیزی باعث این بیماری می شود. در چند سال آینده ما ممکن است درک خوبی از این بیماری داشته باشیم." شمار بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر در سراسر جهان رو به افزایش بوده است و فقط در بریتانیا 700 هزار نفر به این بیماری، که علاوه بر اخلال در حافظه فرد باعث معلولیت های جسمی و ذهنی زیادی نیز می شود، مبتلا هستند.انتظار می رود تا سال 2050 تعداد مبتلایان به یک میلیون و هفتصد هزار نفر افزایش یابد.

[/td]

[/tr]

[/table]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 320, bgcolor: #FFFFFF, align: center] کمردرد بدون علت، زنگ خطری است برای پوکی استخوان

با توجه به اینکه پوکی استخوان در مراحل اولیه علامت ویژه ای ندارد، کمر دردهای بی دلیل به ویژه در زنان میانسال می تواند زنگ خطری برای این عارضه باشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] پوکی استخوان به دلیل پایین آمدن سطح هورمون استروژن و کاهش فعالیتهای بدنی و عوامل ارثی ایجاد می شود که در مراحل اولیه علامت چندانی ندارد. اما بررسی ها نشان داده اند در مراحل حاد ممکن است با دردهای استخوانی شدید در مناطقی از کمر و پا و حتی دستها خود را نشان دهد و حتی مناطقی از استخوانها بدون ضربه و اتفاق خاصی دچار ترک یا شکستگی شود که در این مراحل ناتوان کننده می شود. البته استفاده از داروهای کورتونی و اشعه درمانی برای سرطان تخمدان و کمبود کلسیم و پروتئین نیز در ابتلا به این عارضه موثر است. مصرف منظم لبنیات کم چرب و ورزشهایی نظیر پیاده روی نیز به منظور جلوگیری از این امر مفید است. [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 510, bgcolor: #FFFFFF, align: center] احتمال ابتلا به بیماری های عفونی در اثر انجام کاشت ابرو

احتمال ابتلا به بیماری های عفونی خطرناک در اثر انجام تاتو یا کاشت ابرو در خانم ها وجود دارد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, align: right] به دلیل انجام این اعمال در آرایشگاه احتمال انتقال بیماری های مختلفی از جمله ایدز و انواع هپاتیت وجود دارد که علت آن می تواند غیربهداشتی بودن شرایط انجام این کار و نیز انجام آن توسط افراد ناوارد و غیرمتخصص باشد. تاتو کردن یا خالکوبی و همچنین کاشت ابرو یک عمل تهاجمی است که می تواند باعث انتقال آلودگی ها و میکروب ها به زیر سپر حفاظتی پوست شود و ایجاد یک کانون عفونت نماید.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 285, bgcolor: #FFFFFF, align: center] بیضه 'منبع سلول پایه است'

براساس تحقیقات تازه تنها وظیفه سلول های موجود در بیضه تولید اسپرم نیست و این سلول ها می توانند منبعی برای تامین سلول پایه باشند که قابلیت بدل شدن به کلیه انواع سلول های بدن را دارد.

[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 217, bgcolor: #FFFFFF, align: center] سلول های پایه امکان بدل شدن به انواع سلول های بدن را دارند

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] پژوهشگران آلمانی و بریتانیایی می گویند که سلول های بیضه را می توان به سلول های پایه، مشابه آنچه در جنین تا پیش از هشت هفتگی یافت می شود، تبدیل کرد.

این مطالعه که نتایج آن در مجله "نیچر" چاپ شده است، امید دستیابی به منبعی بی پایان برای تامین سلول های مرمت کننده اعضای مختلف بدن را افزایش می دهد.

قابلیت دگرگونی سلول های استخراج شده از بدن یک فرد بزرگسال به سلول های پایه، و بعد بدل کردن آنها به انواع بافت های بدن، آرمان اصلی تحقیقات سلول پایه است.

با بدل کردن سلول پایه به سلول های مغز، استخوان یا قلب، می توان آن را بدون ترس از طرد شدن آنها توسط سیستم دفاعی، به بدن بیمار تزریق کرد. این شیوه همچنین از جنجال پیرامون استخراج سلول پایه از جنین پرهیز می کند.

در این پروژه تحقیقی، که شامل دانشمندانی از "کینگز کالج لندن" می شد، 22 نمونه مختلف برداشت شد.

دانشمندان نوعی سلول به نام "سلول پیشاهنگ اسپرم" - که به سلول اسپرم بدل می شود - را از این نمونه ها استخراج کردند.

اینها سپس از لحاظ شیمیایی طوری دستکاری شد که تا به وضعیتی مشابه سلول های جنین نزدیک شوند، یعنی وضعیتی که قابلیت تبدیل به کلیه انواع سلول ها را دارد.

با این حال هنوز معلوم نیست که بتوان در آینده به طور ایمن از این سلول ها در بدن انسان استفاده کرد.پروفسور رابین لاول-بج، متخصص سلول پایه از موسسه ملی تحقیقات پزشکی گفت که دی ان ای سلول های دستکاری شده فاقد برخی از خواصی است که فعالیت شماری از ژن ها را تنظیم می کند که این وضع ممکن است بر توانایی سلول های به دست آمده در تولید بافت های مختلف بدن اثر بگذارد. او افزود که همین سلول ها احتمالا سرمنشاء تومورهای بیضه هستند، بنابراین نمی توان قاطعانه گفت که کاملا طبیعی هستند.

وی همچنین اشاره کرد که از آنجا که اهداکنندگان این سلول ها مردان هستند، زنان نمی توانند امیدی به بهره مندی از شیوه های مشابه داشته باشند.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 285, bgcolor: #FFFFFF, align: center] نوزادان درشت در معرض خطر سرطان پستان

دانشمندان بریتانیایی می گویند شواهدی به دست آورده اند که نشان می دهد بین وزن نوزادان دختر در زمان تولد و احتمال ابتلای آنها به سرطان پستان در بزرگسالی ارتباط وجود دارد.

[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 217, bgcolor: #FFFFFF, align: center] نوزادی که درشت تر است، احتمالا در رحم مادر در معرض استروژن بیشتری قرار دارد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] براساس این تئوری که به دهه 1990 میلادی برمی گردد، نوزادان دختر چنانچه به هنگام تولد، از نظر وزن و قد بزرگ باشند، خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها در سنین بزرگسالی به نسبت نوزادان دختری که از نظر جثه کوچکتر هستند، بیشتر است.

اما تاکنون شواهد به دست آمده یکدست نبوده اند.در تازه ترین تحقیقات انجام شده در این باره، گروهی از پژوهشگران دانشکده بهداشت و پزشکی حاره ای در لندن به امید دستیابی به نتایجی بیشتر، به تحلیل و بررسی مجدد اطلاعاتی که ظرف سی سال گذشته دراین باره بدست آمد، پرداختند.

محققان دریافته اند که در مطالعات انجام شده بر روی اطلاعات بدست آمده درباره جثه نوزادان به هنگام تولد، هماهنگی کاملا واضحی در این باره دیده می شود. این اطلاعات معمولا به هنگام تولد توسط دکتر و یا ماما به ثبت می رسد.

هر نیم کیلو اضافه وزن به هنگام تولد در نوزادان دختر، به میزان هفت درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را در این نوزادن در سنین بزرگسالی افزایش می دهد.

به نظر می رسد وزن و اندازه سر کودک به هنگام تولد، شاخص های مورد نظر در این تحقیقات بوده، هر چند که به نظر می رسد قد نوزاد به هنگام تولد، عاملی مهم تر برای پیش بینی میزان خطر در این باره باشد. اما، چرا نوزادانی که به هنگام تولد قد بلند تر هستند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پستان هستند. خوب این موضوع هنوز مشخص نیست.

براساس یک تئوری که در این باره وجود دارد، نوزادی که از نظر اندازه بزرگتر است احتمالا در رحم مادر در معرض استروژن بیشتری قرار دارد. اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان ارتباطی را که در این باره وجود دارد، مشخص کرد.

اطلاعاتی که در تحقیقات اخیر مورد تحلیل و بررسی مجدد قرار گرفت، مربوط به ششصد هزار زن می شود که از این عده تنها حدود 22 هزار نفر به سرطان پستان مبتلا بودند.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 285, bgcolor: #FFFFFF, align: center]روش تشخیصی جدید برای سندرم داون

محققان از کشف روش کم خطرتری برای پیشبینی ابتلای فرزندان زنان باردار به سندرم داون خبر داده اند.

[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 217, bgcolor: #FFFFFF, align: center] کودکان مبتلا به سندرم داون یک کرومزوم بیشتر از دیگران دارند

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] روش های تشخیصی فعلی با خطر سقط جنین و آسیب دیدگی جنین همراه است. محققان دانشگاه استنفورد در آمریکا موفق شده اند با آزمایش بر روی هجده زن باردار، به درستی اتبلای فرزندان نه تن از آنان را به سندرم داون تشخیص دهند.

این دانشگاه قصد دارد این آزمایش را در سطح گسترده تری ادامه دهد. در ساختار ژنتیک کودکانی که با سندرم داون متولد می شوند، یک نسخه اضافی از کرومزوم شماره ۲۱ دیده می شود و آنها به جای ۴۶ کرومزوم، ۴۷ کرومزوم دارند.

احتمال دیده شدن نسخه اضافی کرومزوم ۲۱ در خون مادران بارداری که فرزند مبتلا به داون دارند، زیاد است زیرا خون نوزاد و مادر از محل بند ناف مبادله می شود. محققان دانشگاه استنفورد روش تشخیصی خود را بر این اساس پایه گذاری کرده اند.

این روش تشخیصی بسیار حساس است و حتی نسبت به مقادیر بسیار کم زیاد شدن کرومزوم ۲۱ جریان خون مادران باردار واکنش نشان می دهد. دکتر استفن کوویک، سرپرست محققان دانشگاه استنفورد می گوید برای اطمینان بیشتر از درستی این روش تشخیصی به تکرار آن در ابعاد بزرگتر نیاز است ولی از رواج آن تا چند سال دیگر ابراز اطمینان کرده است. به گفته دکتر کوویک این روش به علت نیاز نداشتن به نمونه برداری بسیار کم خطرتر از روش های کنونی است. یکی از روش های تشخیصی کنونی برای بررسی احتمال ابتلای جنین به سندرم داون، آمنیوسنتز نام دارد که در آن از مایع آمنیوتیک داخل رحم زن باردار نمونه برداری می شود.

آمار بیانگر بروز سقط جنین در یک درصد از زنانی است که این روش درباره آنها به اجرا گذاشته می شود. نمونه برداری از پرزهای پرده کوریون روش تشخیصی تهاجمی دیگری است که با خطر دو درصدی سقط جنین همراه است. این روش را می توان در هفته دهم بارداری به اجرا گذاشت در حالی که آمنیوسنتز از هفته پانردهم به بعد قابل اجراست.

دکترکوویک می گوید روش جدید در فاصله کمتری از آغاز بارداری قابل اجرا است و به مادر فرصت بیشتری برای تصمیم گیری درباره بارداری خود می دهد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 285, bgcolor: #FFFFFF, align: center] خوردن گوشت کانگورو برای حفظ محیط زیست

پژوهشگران استرالیایی می گویند خوردن گوشت کانگورو به جای گوشت گاو و گوسفند، می تواند بطور قابل ملاحظه ای در جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای موثر باشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] گاز متان که گاوها و گوسفندان با بادگلو (آروغ) و باد معده خود تولید می کنند، حتی از دی اکسید کربن هم بیشتر به محیط زیست آسیب می رساند.

اما بر اساس یافته های جدید، به دلیل تفاوت دستگاه گوارش کانگوروها با گاوها و گوسفندان، بادگلو و باد معده کانگوروها، گاز متان تولید نمی کند.

دکتر جورج ویلسون از اداره حیات وحش استرالیا، با توجه به این یافته ها، توصیه می کند که دامداران به جای گاو و گوسفند بهتر است کانگورو پرورش دهند.

او می گوید ساختار سلولی اندام گوارش این جانواران کیسه دار، با گاوها و گوسفندان متفاوت است.

دامهایی مانند گوسفند و گاو، یازده درصد آلودگی های کربنی استرالیا را تولید می کنند و در سال های گذشته، تلاش های زیادی برای حل این مشکل انجام شده است.

اکنون دکتر ویلسون معتقد است که جواب این معما، ممکن است کانگورو باشد. او می گوید: "گوشت کانگورو مزه عالی دارد، بی شباهت به گوشت گوزن نیست، فقط طعم آن قدری متفاوت است".

در مزارع و دامداری های کشور پهناور استرالیا، درحال حاضر سی میلیون کانگورو پرورش داده می شود.

اما دکتر جورج ویلسون آرزو دارد که پرورش این نوع جانور، به گونه قابل ملاحظه ای افزایش یابد تا گوشت کانگورو بتواند جای گوشت سایر دام ها را در سفره خانواده ها بگیرد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 284, bgcolor: #FFFFFF, align: center] 'میوه های مغزدار جنین را در معرض آسم قرار می دهد'

مادران بارداری که هر روز میوه های مغزدار مصرف می‌کنند، فرزندان خود را در معرض ابتلا به آسم قرار می‌دهند. محققان هلندی می گویند احتمال ابتلای این کودکان به آسم ۵۰ درصد است.

[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 220, bgcolor: #FFFFFF, align: center] بادام زمینی از میوه هایی است که حساسیت زایی بالایی دارد و حتی می تواند به بروز شک آنافیلاکتیک منجر شود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] این محققان در مطالعات خود از ۴۰۰۰ زن باردار خواستند تا پرسشنامه هایی را درباره رژیم غذایی خود پر کنند. آنها سپس به مدت هشت سال فرزندان آنها را زیر نظر گرفتند.

بر اساس نتیجه این تحقیق که در آمریکا منتشر شده است، مواد حساسیت زای میوه های مغزداری مانند بادام، گردو، بادام زمینی و پسته شامی جنین مادران را در معرض بروز واکنش های آلرژیک قرار می دهد.

تحقیقات دیگر تایید کننده نتیجه بررسی محققان هلندی نیستند.

عواملی که در دوران جنینی و کودکی به بروز آسم منجر می شود، چندان مشخص نیست. محققان می گویند علاوه بر نقش وراثت در ابتلا به این بیماری، عوامل محیطی هم در بروز آن نقش دارد.

در این حال، محققان دانشگاه اوترخت در هلند با مقایسه مادرانی که در طول بارداری به طور مرتب میوه های مغزدار خورده اند با سایر مادران به این نتیجه رسیده اند که احتمال ابتلای فرزندان مادران گروه اول به آسم ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از گروه دوم است.

دکتر ساسکیا ویلرز، سرپرست گروه محققان دانشگاه اوترخت درباره نتیجه تحقیقات گفت: "در حالی که خیلی زود است از زنان باردار بخواهیم از خوردن میوه های مغزدار پرهیز کنند، مهم است بگوییم تغذیه سالم برای آنها مهم است. این نکته درباره مصرف خیلی از مواد خوراکی صحت دارد که خوردن مقادیر زیاد آن کار سالمی نیست."

این تحقیقات بر انواع میوه های مغزدار و به خصوص بادام زمینی متمرکز بود. بادام زمینی از میوه هایی است که حساسیت زایی بالایی دارد و حتی می تواند به بروز شک آنافیلاکتیک منجر شود.

این تحقیق همچنین نشان داد احتمال بروز آسم در فرزندان مادرانی که در دوران بارداری میوه زیاد مصرف می کنند، کاهش می یابد.

کارشناسان می گویند شاید سایر جنبه های زندگی سالم این مادران در کاهش احتمال بروز بیماری در فرزندانشان موثر بوده است. در این حال، محققان خواستار آزمایش های بیشتر برای تایید نتیجه گروه تحقیقاتی دانشگاه اوترخت هستند.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 284, bgcolor: #FFFFFF, align: center] رابطه فشار خون با تحلیل قوای فکر

به گفته محققان، کنترل فشار خون از دوران میانسالی به بعد ممکن است احتمال تحلیل قوای فکر (در اصطلاح پزشکی، دمانس) را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] نتایج دو مطالعه مجزا، از ارتباط بین فشار خون بالا و خطر ابتلا به تحلیل قوای فکر حکایت دارد.

نتایج یکی از این بررسی ها که توسط تیمی از کالج سلطنتی لندن انجام شده، نشان می دهد که با درمان مناسب می توان جلوی این روند را گرفت.

نتایج این مطالعه، که در نشریه عصب شناسی لانست منتشر شده، نشان می دهد که داروهای کنترل فشار خون، احتمال تحلیل قوای فکر را تا ۱۳ درصد کاهش می دهند.

به گفته انجمن آلزایمر، با کنترل بهتر فشار خون، می توان سالانه جان پانزده هزار نفر را نجات داد.

از هر چهار نفر، یک نفر مبتلا به فشار خون است، که در بسیاری از موارد تشخیص داده نمی شود یا تحت درمان قرار نمی گیرد.

دلایل دقیق اینکه چرا فشار خون بالا می تواند احتمال ابتلا به تحلیل قوای فکر را افزایش دهد، روشن نیست. هرچند گروهی از دانشمندان معتقدند که فشار بالای خون می تواند بر روی جریان خون در مغز و میزان اکسیژنی که به آن می رسد، تاثیر منفی بگذارد.

حدود یک چهارم از مبتلایان به تحلیل قوای فکر را بیمارانی تشکیل می دهند که به علت اختلالات عروقی دچار مشکل خونرسانی به مغز هستند.

هنوز ارتباط روشنی بین فشار خون و انواع دیگر تحلیل قوای فکر مثل بیماری آلزایمر، دیده نشده؛ اما برخی از متخصصین فکر می کنند که فشار خون ممکن است در گونه هایی از این بیماری، نقش داشته باشد.

تحقیق عصب شناسی لانست، روی افراد مسن مبتلا به فشار خون بالا متمرکز شده بود. در این تحقیق، افرادی که برای کنترل فشار خون تحت درمان بودند، با کسانی که دارویی دریافت نمی کردند، از نظر احتمال ابتلا به تحلیل قوای فکر مقایسه شدند.

نتایج این بررسی ها در کنار نتایج تحقیقات مشابه در گروه های سنی متفاوت نشان داد که شیوع تحلیل قوای فکر در میان افرادی که از داروهای کنترل فشار خون استفاده می کردند، ۱۳ درصد کمتر بود.

دکتر اینگمار اسکوگ از موسسه علوم عصبی دانشگاه گوتبورگ سوئد معتقد است که نیاز به درمان فشار خون برای کاهش خطر حملات قبلی و سکته، حتی بدون دست یافتن به نتایج مشخص در مورد تحلیل قوای فکر، به اندازه کافی مهم و روشن است.

ربکا وود از موسسه خیریه تحقیقات آلزایمر نیز می گوید نتایج بدست آمده، "پیشرفتی چشمگیر" است که در صورت استمرار، می تواند امید را در دل هفتصد هزار بیمار در بریتانیا، زنده کند.

با این وجود، انجمن آلزایمر بر نیاز به تلاش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید می کند.

تحقیقات منتشرنشده این انجمن نشان داد احتمال ابتلا به تحلیل قوای فکر در اثر اختلالات عروقی در میان افرادی که در دهه های چهارم و پنجم عمر خود مبتلا به فشار خون بوده اند، شش برابر بیشتر است.

بر اساس این تحقیقات، اگر برای مردم بریتانیا، درمان فشار خون با "بهترین کیفیت" صورت گیرد، به این معنی که همه موارد شناسایی و درمان شوند، سالانه جان پانزده هزار نفر حفظ خواهد شد.

پروفسور کلایو بالارد، مدیر تحقیقات این موسسه می گوید: "تنها نیمی از جمعیت بالای ۶۵ سال، تحت درمان موثر قرار می گیرند."

نیل هانت، مدیر عامل این موسسه خیریه، همه مردم، حتی افراد میانسال را به کنترل منظم فشار خون و کلسترول تشویق می کند.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

رابطه احتمالی آلزایمر با مصرف زیاد پنیر سویا

مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد که خوردن مقدار زیاد فرآورده های دانه های سویا، از جمله پنیر سویا ( tofu ) ممکن است خطر ابتلا به اختلال مشاعر را افزایش دهد.

این تحقیقات بر روی 719 سالخورده اندونزیایی که در جزیره جاوه زندگی می کنند، صورت گرفته است.

پژوهشگران متوجه شدند که مصرف زیاد پنیر سویا یعنی دست کم یک بار در روز به زوال حافظه به خصوص درمیان کسانی که بیش از 68 سال دارند کمک می کند.

در کشورهای توسعه یافته عده زیادی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن به جای گوشت از فرآورده های سویا استفاده می کنند.

دانه های سویا دارای مواد مغذی هستند که فیتواستروژن، خوانده می شود.

این مواد همان تاثیر هورمون زنانه استروژن را دارند.

شواهدی که به دست آمده نشان می دهد که فیتواستروژن ها ممکن است مانع صدمه خورن مغز اشخاص جوان و میان سال شوند ولی تاثیر آن بر مغز افراد سالخورده کمتر روشن است.

مطالعات اخیر مبین این است که مصرف زیاد فیتواستروژن ها ممکن است خطر اختلال مشاعر را افزایش دهد.

پرفسور ایف هوگرورست، که سرپرستی این مطالعات را به عهده داشته می گوید تحقیقات قبلی نشان داده بود که استروژن درمانی، خطر ابتلا به زوال عقل را در میان افرادی که بیش از 65 سال دارند افزایش می دهد.

پرفسور هوگرورست، می افزاید استروژن ها و شاید فیتواستروژن ها به رشد سلول های مغز کمک می کنند و این تاثیر برای مغز افراد سالخورده، لزوما چیز خوبی نیست.

پژوهشگران اذعان دارند که باید مطالعات بیشتری صورت گیرد تا معلوم شود این نتیجه گیری در مورد سایر گروه های قومی نیز صدق می کند یا نه.

البته لازم به گفتن است که در تحقیقات قبلی مصرف زیاد پنیر سویا علت افزایش خطر ابتلا به اختلال مشاعر در میان مردان سالخورده ژاپنی تبار آمریکایی معرفی شده بود.

پرفسور دیوید اسمیت از دانشگاه آکسفورد می گوی پنیر سویا دارای یک فرمول پیچیده است و دارای اجزاء زیادی است که ممکن است در بدن تاثیر بگذارند.

ربکا وود، از بنیاد تحقیقات درباره آلزایمر، که هزینه پروژه مورد بحث را به عهده گرفته نیز معتقد است باید تحقیقات بیشتری در باره تاثیر سویا و فرآورده های آن بر حافظه صورت گیرد.

ربکا وود، می گوید بیش از نیم میلیون نفر در بریتانیا مبتلا به بیماری آلزایمر هستند و نیاز مبرمی به یافتن راه معالجه آن و یا جلوگیری از ابتلا به آن، وجود دارد.

لینک به دیدگاه

تاثیر افسردگی پدران بر یادگیری کودکان

پدران افسرده، یادگیری فرزندانشان را به تاخیر می‌اندازند .

جدیدترین بررسی ها نشان می دهد : فرزندان پدران افسرده در مقایسه با سایر همسالان خود از تعداد لغات کمتری استفاده می‌کنند.

نتایج این تحقیق که درباره 5 هزار خانواده انجام گرفته است نشان می‌دهد ؛ افسردگی مادران تاثیری در مهارت کلامی فرزندان ندارد چرا که حتی مادران افسرده نیز ارتباط خوبی با فرزندانشان دارند اما پدران افسرده به علت کم صحبتی و برقرار نکردن ارتباط با فرزندان باعث کاهش ذخیره لغات کودکانشان می شود .

روانشناسان می گویند: پدران افسرده به طور میانگین 9 درصد کمتر از سایر پدران برای فرزندانشان کتاب می‌خوانند.

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 284, bgcolor: #FFFFFF, align: center] مکیدن پستانک خطر عفونت گوش را افزایش می دهد

پژوهشگران توصیه می کنند والدین به نوزادانی که زیاد مبتلا به عفونت گوش می شوند، پستانک ندهند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] طی پنج سال مطالعه روی نوزادان در هلند مشخص شد آنهایی که پستانک می مکند، 10 برابر بیشتر از بقیه دچار عفونت های گوش می شوند.

این گروه پژوهشگر در مقاله ای در نشریه پزشکی "فمیلی پرکتیس" نوشته اند که پزشکان باید به والدین اطفال این مسئله را گوشزد کنند. عفونت گوش در بین نوزادان بسیار شایع است.

این عفونت معمولا نیاز به درمان آنتی بیوتیک ندارد و بعد از چند روز بهبود پیدا می کند اما بعضی کودکان زیاد به آن مبتلا می شوند.

در پژوهش انجام شده 476 کودک شرکت داشتند که 216 نفر از آنها پستانک می مکیدند. در این بچه ها خطر ابتلا به عفونت گوش 90 درصد بیشتر از کودکانی بود که پستانک نمی مکیدند.

پژوهشگران می گویند که اولین عفونت ممکن است احتمال عفونت های بعدی را بیشتر کند.

آنها همچنین می گویند که مکیدن پستانک باعث می شود باکتریها راحتتر از مجرای بینی به گوش میانی منتقل شوند.

پروفسور استیو فیلد، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی بریتانیا می گوید که پیشتر نیز پژوهش هایی در این زمینه انجام شده بود اما خیلی منسجم نبود.

پروفسور فیلد می گوید که لازم نیست والدین نگران شوند اما در کودکانی که پستانک نمی مکند، احتمال بازگشت عفونت گوش خیلی کمتر است.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=bgcolor: #cae4ff]

[TD=width: 284, bgcolor: #FFFFFF, align: center] سیگار ، پوست را پیر می کند

مصرف مواد دخانی، چین و چروک پوست بدن را به شدت افزایش می دهد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 503, bgcolor: #FFFFFF, colspan: 3, align: right] نتیجه بررسی جدید "دانشگاه میشیگان" نشان داد: تاثیر سیگار بر پوست بدن، فقط به چهره محدود نمی شود و در واقع مصرف دخانیات، چین و چروک کل بدن را دو برابر می کند.

این بررسی ها مشخص می کند سیگار کشیدن، به کالوژن یا پروتئینی که پوست بدن را کشیده و جوان نشان می دهد، به شدت آسیب می رساند.

پیش از این، پژوهشگران درباره آثار زیانبار مصرف سیگار در بروز بیماری های تنفسی، هشدار داده بودند.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[h=1]حل جدول در دوران یائسگی مانع زوال عقل می شود[/h] [h=3]تهران-ایرنا-پزشکان به زنان توصیه می کنند که در دوران یائسگی فعالیت های ذهنی مانند کتاب خواندن و جدول حل کردن انجام دهند تا به زوال عقل مبتلا نشوند.[/h]

81353536-6020820.jpg به گزارش ایرنا از دیلی میل، کارشناسان می گویند:دوران یائسگی را باید زمان کاهش مصرف کالری ها، انجام بیشتر تمرینات ورزشی و فعالیت های ذهنی تلقی کرد.

 

این تغییرات می توانند به پیشگیری از بروز بیماری های بیشماری مانند دیابت، پوکی استخوان، بیماری قلبی و زوال عقل که معمولا 10 سال بعد از یائسگی بروز می کنند کمک کند.

 

در گزارشی که توسط انجمن بین المللی یائسگی منتشر شده همچنین از زنان خواسته شده است که درمان جایگزین با هورمون (HRT) را نیز مد نظر قرار دهند.

 

زمانی که یک زن به دوران یائسگی می رسد بدن وی هورمون استروژن بسیار کمی تولید می کند که زنان را در معرض پوکی استخوان و بیماری قلبی قرار می دهد.

 

به گفته پزشکان، از آنجایی که یک سوم زندگی یک زن در دوران بعد از یائسگی سپری می شود مهم است که قسمت اعظم این زمان در سلامت گذرانده شود.

لینک به دیدگاه

[h=1]داروی جادویی برای کاهش 92 درصدی خطر اچ‌آی‌وی[/h] آزمایش بالینی یک داروی جادویی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی، اثر حفاظتی بالای دارو در برابر این ویروس را نشان می‌دهد.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیش از 35 میلیون نفر در جهان مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند و باید با استفاده از روش‌های مختلف، از ابتلای افراد اچ‌آی‌وی منفی و پر خطر پیشگیری کرد.

 

پیشگیری قبل از در معرض قرارگرفتن (PrEP)، شامل اقداماتی از جمله مصرف دارو است که برای جلوگیری از ابتلا به یک بیماری پیش از قرار گرفتن در معرض آن انجام می‌شود.

 

بطورمثال برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در افراد پر خطر، داروهای ضدویروسی که معمولا برای درمان اچ‌آی‌وی تجویز می‌شوند، به افرادی که در حال حاضر مبتلا نبوده اما در خطر بالای ابتلا قرار دارند، داده می‌شوند.

 

داروی جادویی با نام تجاری Truvada نیز یک روش PrEP است؛ این دارو شامل دو داروی تنوفوویر و امتریسیتابین است که در ترکیب با سایر داروها، به پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی کمک می‌کند.

 

این دارو برای افراد پر خطر – دارای روابط جنسی کنترل نشده یا معتادان تزریقی – تجویز شده و مصرف روزانه این قرص می‌تواند از ابتلا به یک عفونت دائمی پیشگیری کند.

 

مجوز استفاده از داروی Truvada از سال 2012 در آمریکا صادر شده و مطالعات بالینی نشان می‌دهد، مصرف روزانه این قرص می‌تواند خطر ابتلا به عفونت اچ‌آی‌وی را تا 92 درصد کاهش دهد.

 

آزمایش بالینی این دارو توسط محققان دانشگاه کالج لندن بر روی 407 مرد در شهرهای برایتون، لندن، یورک، منچستر، بیرمنگام و شفیلد انجام شد.

 

این پژوهش، نخستین مطالعه بالینی پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در چنین مقیاسی در انگلیس محسوب می‌شود که اثر محافظتی بسیار بالای داروی Truvada در برابر این ویروس را نشان می‌دهد.

 

 

انتهای پیام

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...