رفتن به مطلب

ماجرای طی الارض های آیت الله بهجت


ارسال های توصیه شده

طی الارض یعنی: « در لحظه ای به هر جای زمین رفتن». طی الارض، امری است غیر عادی و مافوق قدرت طبیعی انسان و انجام آن، برای کسی میسر است که سلسله علل طبیعی را تحت تصرف قدرت خود درآورد. مهمترین مسئله دراین باره کسب معرفت نفس است که انسان بداند می تواند با سیر و سلوک صحیح و مشروع، مظهر تجلی اسما و صفات الهی گردد. برای رسیدن به این معرفت، پاک سازی خود از آلودگی های نفسانی و آراسته شدن به صفات الهی، طبق شریعت الهی، مهمترین کار می باشد.

بر طبق حدیث «قرب نوافل»، انسان می تواند تا جایی پیشرفت کند که خداوند، چشم و گوش و زبان و… او گردد؛ یعنی همه­ی کارهای او الهی شود. البته سلوک در این مسیر حتماً باید با مددگیری از اهل بیت(ع) و تحت اشراف استادی اهل سیر و سلوک انجام شود و به قول شاعر:

طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی

آیا طی الارض که بزرگان دینی ما انجام می‌دادند با کاری که بعضی از مرتاض‌ها(رد شدن از دیوار چین) انجام می‌دهند تفاوتی دارد؟ اما طی الارض از این جهت که کاری است که هر انسانی توان انجام آن‌را ندارد با کار مرتاض‌ها فرقی نمی‌کند به طور واضح‌تر اینکه وجه اشتراک طی الارض و کارهای مرتاض‌ها در این است که از دست هر کسی بر نمی‌آید و فقط کسانی که یکسری سختی‌هایی را تحمل کرده‌اند چه انسان خوبی باشند و چه انسان بد به آن دست می‌یابند زیرا ریاضت و نتایج آن، تحت نظام علّی و معلولی قرار دارد؛ یعنی، اگر علت (به مشقّت انداختن جسم) ایجاد شد، معلول (تقویت روح در بعدی از ابعاد) نیز حاصل می‌شود.

حال این علّت و معلول، ممکن است در قالب یک نظام ارزشی و الهی شکل بگیرد و یا ممکن است خارج از این نظام باشد. درست مثل یک چاقوی تیز که می‌توانیم در راه صحیح و یا غلط از آن بهره‌برداری کنیم و ممکن است این چاقو از طریق صحیح تیز شده باشد و یا از راه غصبی. بنابراین تقویت روح چیزی شبیه تیز کردن چاقو است. لکن در سایه ریاضت‌های دینی، علاوه بر اینکه نفس انسان قدرتمند می‌شود و او به کمالاتی می‌رسد؛ به سعادت واقعی و جاودان نیز دست می‌یابد. این امری است که با ریاضت‌های غیر دینی حاصل نمی‌شود .

اختلافات بسیاری بین طی الارضی که توسط سلوک عرفانی مذهبی بدست می‌آید با طی الارضی که با ریاضت‌های مرتاض‌های هندی حاصل می‌شود،می‌باشد .

آیت الله بهجت با طی الارض عوالم مختلف را می پیمود

آیت الله حسن منفرد می گوید: به طور کلی کسانی که حرکت به سوی ذات مقدس احدیت می کنند، دارای کمالات معنوی و واقعیاتی می شوند که از همان ابتدا یک مکاشفاتی مربوط به عالم طبع و ماده دارند -مکاشفات مادیه و طبیعیه- بعد از این مرحله که شرطش این است که باید موحد و مؤمن باشد، مکاشفاتی است که برای سالک بعد از عبور از عالم طبع و ماده رخ می دهد.

وی می افزاید: باید سالک الی الله قدرت داشته باشد، به همین خاطر از عالم طبع و ماده بیرون می اید و ورود به عالم مثال پیدا می کند، وقتی که در عالم مثال ورودش حاصل شد، آن وقت مکاشفاتی دارد که آن مکاشفات را علمای اخلاق، علمای حکمت فلاسفه نامش را مشاهدات قلبیه گذاشتند.

آیت الله منفرد با اشاره به اینکه بعد از ورود به عالم مثال و خروج از عالم طبع و ماده در آنجا سالک بعضی از معانی جزئیه را بصورت تجسم می بیند، ابراز داشت: مانند خواب، چطور در خواب انسان صور افراد صور اشیاء را می بیند و درک می کند مسافرت هایش حرکت هایش پروازهایش، آن وقت همین معانی جزئیه را و درک صور جزئیه را سالک در بیداری می بیند، لذا بعد از این سومین مکاشفاتی است که برای سالک دست می دهد و عالم طبع و ماده، عالم مثال را پشت سر گذاشت، به مرحله بالاتری وارد می شود به نام عالم روح و عقل.

وی ادامه می دهد: در عالم روح و عقل آنچه را که مشاهده می کند که بزرگان نامش را گذاشتند، مشاهدات روحیه که به وسیله قدرت روح و سیطره او در عالم برایش حاصل می شود، روح قوی و تسلط پیدا می کند و بسیاری از حقائق را مانند احاطه بر خواطر، افکار، طی الارض و طی در هوا و عبور از آتش، اطلاع از آینده، تصرف در نفوس به مرض یا صحت، تصرف در افکار عامه تمام اینها برایش حاصل می شود.

این هم دوره ای آیت الله بهجت با بیان اینکه طی این مراحل برای عارف کامل و انسان کامل اصلاً ارزشی ندارد و اصلاً برای انسان کامل هدف نیست، اذعان داشت: حالا در همین زمینه بنده خودم با مشاهداتی که داشتم با چشم خودم دیدم، چه حرکت هایی که حضرت آیت الله العظمی بهجت تصرف می کردند در نفوس و کارهای بسیار عجیبی را انجام می دادند، نمونه هایی از آنها را هم خودم دیدم، اما آیة الله العظمی بهجت مافوق اینها بود.

وی با اشاره به نقل خاطره ای از دوران جوانی خود، ادامه داد: درس آیت الله العظمی بروجردی بود، بعد از درس من تصمیم گرفتم، هرجوری شده خودم را به آقای بهجت برسانم، بعد از درس دنبال ایشان حرکت کردم آمدم گذرخان، از گذرخان هم یک مقداری آمدیم پایین تر، منزل ایشان به اصطلاح یک منزلی بود استیجاری بود مال یک سید بزرگواری بود یک منزل محقّر و حتی خیلی محقّر بود، من دنبال ایشان حرکت کردم با فاصله صد متر تقریباً، همین طور که حرکت کردم یک مرتبه دیدم آقا ایستادند، وقتی که ایستادند از دور به من اشاره فرمودند بیا، همان جا من دیدم ایشان نیازی نیست که سرش را برگرداند پشت سرش را ببیند دیدم برای ایشان دیوار حاجب نیست، خدمتشان رفتم سلام کردم و بعد رفتیم منزل. بعد فرمودند که همین مقدار که حرکت کردی نصف راه را آمدی، نصف راه را هم باید با عمل بیایی و دستوراتی در این زمینه دادند که نصف راه را باید با عمل بیایی.

آیت الله منفرد با بیان اینکه آیت الله بهجت، این عارف عامل کامل مانند اساتیدشان بزرگوارهای دیگر مصداق کلام امیرالمؤمنین هستند، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علیه السلام درباره «رجال لاتنهی تجارة ولا بیع عن ذکرالله» یک خطبه ای دارد که در آن خطبه می فرماید «ناجاهم فی فکرهم وکلمهم فی ذات عقولهم»، اینها در همان عالمی که ما بین مردم هستند، فکرشان مناجات با حق است، «وکلّمهم فی ذات عقولهم»، اینها در عالم لاهوت و اخلاص آنجا با ذات ربوبی حرف می زنند، در عین حال اینکه ما بین مردمند.

__________________

منبع

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

بحث طی الارض همیشه جز مباحث جالب بوده

دانشگاه ماساچوست داره رو تلترنپورتیشن کار میکنه ک یکی از مستندات فیزیکز ایمپازیبل بود انگار ی اتم رو جاب جا کردن :banel_smiley_4:

جدا از فیزک ش .

من کاری ب دین و مرتاض و اینا ندارم. من میگم، ما ادمیزاد، قدرت خواستن داریم. قدرت " کن فیکن" یعنی اگر، و فقط اگر بتوانیم واقعا چیزی را بخواهیم ب ان می رسیم.

این ک میگن سختی ها و غیره. همه ب این مورد اشاره داره ک انسان خودش رو شناخته و در حال نزدیک شدن ب ادمیزاد ه. البته مرحله ورای مرحله پیش رو هست.

لینک به دیدگاه
جلل خالق :ws3:

 

:ws3:

ب خاطر طی الارض یا ب خاطر تله ترسنپورتیشن؟

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

البته در فارسی " دورنوردی" برگردون شده و مرسومه سفر در بعد غیر مادی دانسته میشه. ولی شاید با دیدگاه "مادی واقع گرایی" بهتر باشیه بگیم گذر از دروزاه های ابعادی جهان !

ی کتاب درباره علم اعداد منسوب به "اصف ابن برخیا" خوندم ک شدیدا ذهن من رو درگیر کرده شاید مفاهیم اونها درگیر اعیان ادوار خودشون بوده.

 

ب هر صورت، خیلی دوس دارم تو دنیایی زندگی کنم ک انقدر وقتم ب خاطر سفر در مکان هدر نره. خدا کنه کرم چاله ها رو پایدار کنن :sigh: من داوطلب میشم برم تو اولین کرم چاله :ws3:

لینک به دیدگاه
:ws3:

ب خاطر طی الارض یا ب خاطر تله ترسنپورتیشن؟

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

البته در فارسی " دورنوردی" برگردون شده و مرسومه سفر در بعد غیر مادی دانسته میشه. ولی شاید با دیدگاه "مادی واقع گرایی" بهتر باشیه بگیم گذر از دروزاه های ابعادی جهان !

ی کتاب درباره علم اعداد منسوب به "اصف ابن برخیا" خوندم ک شدیدا ذهن من رو درگیر کرده شاید مفاهیم اونها درگیر اعیان ادوار خودشون بوده.

 

ب هر صورت، خیلی دوس دارم تو دنیایی زندگی کنم ک انقدر وقتم ب خاطر سفر در مکان هدر نره. خدا کنه کرم چاله ها رو پایدار کنن :sigh: من داوطلب میشم برم تو اولین کرم چاله :ws3:

 

 

فیلم interstellar رو دیدی؟

لینک به دیدگاه
:ws3:

ب خاطر طی الارض یا ب خاطر تله ترسنپورتیشن؟

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

البته در فارسی " دورنوردی" برگردون شده و مرسومه سفر در بعد غیر مادی دانسته میشه. ولی شاید با دیدگاه "مادی واقع گرایی" بهتر باشیه بگیم گذر از دروزاه های ابعادی جهان !

ی کتاب درباره علم اعداد منسوب به "اصف ابن برخیا" خوندم ک شدیدا ذهن من رو درگیر کرده شاید مفاهیم اونها درگیر اعیان ادوار خودشون بوده.

 

ب هر صورت، خیلی دوس دارم تو دنیایی زندگی کنم ک انقدر وقتم ب خاطر سفر در مکان هدر نره. خدا کنه کرم چاله ها رو پایدار کنن :sigh: من داوطلب میشم برم تو اولین کرم چاله :ws3:

 

نه بخاطر آیت الله! :ws3:

 

هیچ جوری نمیتونم تو ذهنم تحلیلش کنم که این آقا به قول شما تله ترنسپورتیشن داشته. :banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه
پس حتما نگاه کن.....میرن تو کرمچاله....فیلمش خیلی خـــوبِ:ws3:

 

 

خنده ام بخاطر این بود ک چند شب پیش همین طوری، زدم دانلود شه ببینم چی ه. زده بود جدید :ws3: بعد الان تو گفتی :ws3:

ایول.

چشم حتما میبینم مهندس :w16:

مرسی.:icon_gol:

 

نه بخاطر آیت الله! :ws3:

 

هیچ جوری نمیتونم تو ذهنم تحلیلش کنم که این آقا به قول شما تله ترنسپورتیشن داشته. :banel_smiley_4:

 

مهمه واقعا؟؟

:banel_smiley_4:

توفیقی داره ؟

چ داشته باشه چ نه!

 

 

پشت سر کسی ک مرده حرف نزنیم بهتره. اخلاقی نیست :w16:

 

این بحث" اعداد و ارقام" ک ب " طلسمات " معروف بین عامه هست هم جای بحث مفصل داره :hanghead:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...