رفتن به مطلب

شوره زار چیست؟


ارسال های توصیه شده

شوره زارها نواحی وسیع و مسطحی در خشکی ها هستند که زمانی بستر دریاچه ای بوده اند. شوره زارها با نمک و سایر مواد معدنی پوشیده شده اند و به خاطر وجود نمک، اغلب سفید به نظر می رسند. شوره زارها معمولاً در بیابان ها و دیگر مکان های خشک و در جاهایی که بدنه های بزرگ آبی در طول بیش از هزاران سال خشک شده اند و نمک و دیگر مواد معدنی از خود باقی گذاشته اند تشکیل شده اند. شوره زارها در سراسر جهان وجود دارند.

نحوه تشکیل شوره زارها

براساس داده های سرویس پارک های ملی ایالات متحده آمریکا، سه شرط اساسی برای تشکیل شوره زارها وجود دارد. این سه شرط عبارتند از: وجود یک منبع نمک، یک حوضه محصور در خشکی به طوری که نمک ها شسته نشوند و همچنین آب و هوای خشک. آب وهوای خشک جایی است که در آن تبخیر بیش از بارندگی است بنابراین وقتی آب تبخیر می شود نمک ها باقی می مانند.

salt-flats.jpg

شوره زار بونویل آمریکا باقی مانده دریاچه BONNEVILLE است که در بیش از 10000 سال پیش یک سوم ایالت یوتا را می پوشانده. این مکان یکی از صاف ترین مناطق روی زمین است و محلی ایده آل برای ثبت سرعت در خشکی محسوب می شود

آب و هوای خشک مهم ترین شرط تشکیل شوره زار است. در مکان های خشک، رودخانه های بزرگ و شبکه های نهرهای پرپیچ وخم به دلیل کمبود آب نادرند. این باعث می شود که بسیاری از دریاچه ها، در صورتی که دریاچه ای وجود داشته باشد، درروهای طبیعی مانند نهر نداشته باشند.حوضه های محصور در خشکی برای تشکیل شوره زارها اهمیت دارند چرا که مانع از شکل گیری درروهای آب می شوند.به عنوان مثال توپوگرافی دو شوره زار در غرب ایالات متحده نشان می دهد که آنها کاسه های مسطح عمیقی هستند. آنها حوضه های محصور در خشکی هستند و دلیل این محصور بودن این حوضه ها این است که آب منطقه نمی تواند از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
های اطراف صعود کند و به آنها برسد. در نهایت، آب و هوای خشک وارد بازی می شود از آن جا که در آب وهوای خشک تبخیر بیش از بارش آب است در نهایت به تشکیل شوره زار می انجامد.

علاوه بر حوضه های محصور در خشکی و شرایط آب و هوایی خشک، نمک و مواد معدنی دیگر نیز باید در دریاچه ها وجود داشته باشد تا شوره زارها تشکیل شوند. همه بدنه های آبی حاوی مقادیر متنوعی از مواد معدنی حل شده هستند. وقتی دریاچه ها در نتیجه هزاران سال تبخیر خشک می شوند، مواد معدنی جامد می شوند و در جایی که زمانی دریاچه وجود داشته رها می شوند. کلسیت و گچ از جمله مواد معدنی ای هستند که در آب ها یافت می شوند. اما نمک ها، بیشتر نمک طعام با غلظت های زیاد، تنها در برخی از بدنه های آبی یافت می شود. در مکان هایی که در آنها نمک طعام و دیگر نمک ها به وفور یافت می شود در نهایت نمکزار تشکیل می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...