رفتن به مطلب

عوامل مرتبط با فقر شهري ايران طي سال های 85-1363


ارسال های توصیه شده

طرح مسئله: چگونه شاخص هاي فقر در مناطق شهري نسبت به متغيرهاي اقتصادي واكنش نشان داده است؟ و شدت تأثير هر يك از اين متغيرهاي اقتصادي بر فقر شهري به چه اندازه بوده است؟ سئوالي است كه با آن روبرو شده و بنابراين در پاسخ به سئوالات مذكور هدف اصلي اين تحقيق سنجش «اثر متغيرهاي كلان اقتصادي بر فقر شهري» است.

روش: تحقيق حاضر بر اساس داده هاي اقتصاد كلان در طي سال هاي 85-1363 و تدوین يك مدل اقتصاد سنجي، درصدد شناسايي اثر متغيرهاي اقتصادي بر فقر در مناطق شهري مي باشد. ابتدا رابطة متغيرهاي اقتصادي با فقر به صورت توصيفي و كلي بيان شده، سپس براي تجزيه و تحليل اثر متغيرهاي اقتصادي بر فقرشهري يك مدل اقتصاد سنجي تشكيل داده مي شود.

يافته ها: افزايش توليد ناخالص داخلي سرانه، افزايش هزينه هاي جاري و عمراني دولت و افزايش ماليات هاي مستقيم و غيرمستقيم موجب كاهش فقر شهري شده در مقابل افزايش نرخ و افزايش نرخ بيكاري موجب افزايش فقر شهري مي شود.

نتايج: در مناطق شهري نرخ بيكاري باعث افزايش در هر دو شاخص فقر مي شود كه البته اثر بيكاري برشاخص نسبت سرشمار بي شتر است . در مناطق شهري، بيكاري از عوامل اصلي فقر به حساب م يآيد. اثر نرخ بيكاري بر درصد فقرا نسبت به شكاف فقر بي شتر بوده است.

 

كليدواژه ها: شاخص شكاف فقر، شاخص نسبت سرشمار، عوامل مؤثر بر فقر شهری، فقر شهری

 

نویسندگان: مهدي نورمحمدي، حاتف حاضري

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...