رفتن به مطلب

برنامه جلوگیری از تخریب ساختمان‌های دارای عمر مفید


ارسال های توصیه شده

برنامه جلوگیری از تخریب ساختمان‌های دارای عمر مفید/ صنعتی‌سازی مسکن در کشور زیر ۵ درصد است

 

 

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی مصر است تا از تخریب ساختمان‌هایی که هنوز عمر مفید آنها تمام نشده است، جلوگیری شود، گفت: متوسط عمر مفید ساختمان‌ها در کشور بین ۲۰ تا ۳۰ سال است در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد بیش از ۵۰ سال است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد شکرچی‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پائین است، گفت: پائین بودن عمر مفید ساختمان‌ها تنها به مجموعه تولید مصالح ساختمانی، طراحی و اجرای ساختمان باز نمی‌گردد بلکه نگهداری از این ساختمان‌ها نیز می‌تواند بر عمر مفید ساختمان‌ها تاثیر بگذارد.

 

وی با اشاره به اینکه عمر مفید ساختمان‌ها در کشور عدد قابل ملاحظه‌ای نیست و باید تلاش مستمر و همه‌جانبه‌ای از سوی تمام نهادها صورت گیرد، گفت: تمام سازندگان، انجمن‌های صنفی و انبوه‌سازان، مراجع حاکمیتی مثل وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان از یک سو و خواست عمومی از سوی دیگر در بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

وی با بیان اینکه خواست عمومی برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌هایی که هنوز عمر مفید آنها تمام نشد است، بسیار مهم و اثرگذار است، گفت: مرکز تحقیقات و ساختمان مسکن می‌تواند در حوزه وظایف و اختیارات خود برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز اقدام به چاپ بروشور و تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها اقدام کند.

 

شکرچی‌زاده ادامه داد: در کشورهای صنعتی عمر مفید ساختمان‌ها به طور متوسط بیش از 50 سال است در حالی که این عدد در کشور به طور متوسط 20 تا 30 سال است.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: در خیلی از شهرها می‌بینیم قبل از اینکه عمر مفید یک ساختمان به سر برسد، برای اینکه از اضافه تراکم آن استفاده شود، تخریب می‌شود و این همان بحث مهمی است که اسراف منابع نامیده می‌شود.

 

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی شهرسازی برای آنکه تخریب واحدهای مسکونی قبل از به سر رسیدن عمر مفید آنها انجام نشود، مصر است اقداماتی را انجام دهد، اما این موضوع نیازمند مصوبات و خواست عمومی است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که صنعتی سازی مسکن در کشور چند درصد است، گفت: سیاست ما تشویق به انبوه‌سازی است بنابراین در آیتم‌ها شاید عدد صنعتی‌سازی مسکن در کشور به 10 درصد برسد، اما در سیستم‌هایی که پیاده می‌شود این عدد کمتر از 5 درصد است. به گفته وی میزان در نظر گرفته شده برای صنعتی‌سازی مسکن در طرح جامعه مسکن هنوز مشخص نشده است.

 

شکرچی‌زاده همچنین از یک پروژه مستندسازی مسکن مهر در مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: در حوزه مسکن مهر پروژه‌ای به نام پروژه مستندسازی مسکن مهر در دستور کار قرار دارد و گروهی نیز بر روی آن در حال کار کردن هستند.

 

وی افزود: این برنامه در حال انجام است اما از تصمیماتی که برای این پروژه گرفته شده است، خبر قطعی ندارم. اما در مستندسازی مسکن مهر بحث‌های فنی و اجتماعی مطرح است.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تاسیس پژوهشکده مالی و اقتصادی حوزه حمل و نقل و مسکن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: این پژوهشکده مالی و اقتصادی تلاش خواهد کرد مقولات مربوط به حوزه حمل و نقل و ساختمان را تنها از دید تکنیکی مورد بررسی قرار ندهد، بلکه از حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز آنها را بررسی کند.

 

وی افزود: بعد از ابهام وزارت راه و وزارت مسکن که زمان زیادی از آن نمی‌گذرد، تلاش کردیم با نشست‌هایی که بین محققان و نیروهای تخصصی آغاز کرده‌ایم، شناخت زیادی را از مرکز تحقیقات ارائه دهیم، البته تلاش می‌کنیم موضوعات تحقیقاتی بین حوزه‌ای را تشریح کنیم تا یک هم افزایی در مجموعه مرکز تحقیقات ایجاد شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...