رفتن به مطلب

آیا می‌دانید تصویر برج ایفل در شب کپی رایت دارد؟!


Imaaan

ارسال های توصیه شده

بعد از عمری گذرتان به پاریس افتاده‌است. در یک شب زیبا و مهتابی عکسی از برج ایفل می‌گیرید و آن را در اینستاگرام خود منتشر می‌کنید. اما از یک نکته خبر ندارید؛ باید کپی رایت عکس را به برج ایفل پرداخت کنید.

eiffel-tower-copy-right-law.jpg

 

 

طبق یک بند قدیمی و فراموش شده قانون کپی رایت اتحادیه اروپا، انتشار عکس از نمای شبانه برخی از مکان‌ها و ساختمان‌ها در برخی شهرها، کپی رایت دارد و منوط به اجازه از مسئولین و مالکین مادی و معنوی آن بنا است. پس چرا بسیاری از مردم از نمای شبانه بناهای معروفی مانند برج ایفل پاریس عکاسی کرده و عکس آن را منتشر می‌کنند، اما تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند؟ زیرا این بند از قانون بسیار مبهم است و فقط در برخی از نقاط اروپا اجرا می‌شود. بنابراین معلوم نیست تکلیف فردی که از این بناها عکس می‌گیرد اما در جایی منتشرمی‌کند که این قانون اجرا نمی‌شود چیست. البته این بناها اغلب قانون خود را اعلام می‌کنند. در وبسایت برج ایفل این متن آمده‌است:

 

نماهای روز برج ایفل کپی رایت ندارد. با این‌حال، نماهای این برج در حالت‌های نوری دیگر، کپی رایت داشته و استفاده از آن منوط به اجازه از صاحب آن یعنی « شرکت اجرایی برج ایفل » می‌باشد.

 

 

جالب اینجاست که معلوم نیست چرا این قانون در مورد نمای روز این برج صدق نمی‌کند.نمونه دیگر از این گونه قانون‌های تقریباً خنده‌دار و البته دست‌وپا گیر، ساختمان پارلمان اروپا است. سازندگان ساختمان پارلمان اروپا، عکاسی از این بنا غیر از موارد خبری را ممنوع کرده‌اند. به همین دلیل هم بود که چندی پیش «ویکیپدیا» سر انتشار عکس این ساختمان در سایت خود به مشکل برخورده بود و مجبور بود این بنا را بدون انتشار عکس معرفی کند!

 

 

منبع: فارنت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...