رفتن به مطلب

مدوله سازی


ارسال های توصیه شده

مقدمه:

مدوله سازی یکی از مهمی است که برای انتقال موثر ومطمئن اطلاعات در فرستنده صورت می پذیرد.مدوله سازی شامل دو شکل موج است. یک سیگنال مدوله گر که نماینده پیام است ویک موج حامل که با توجه به کاربرد مشخص و مورد نظر انتخاب می شود. مدوله کننده موج حامل را هماهنگ با تغییرات سیگنال مدوله گر تغییر می دهد. در نتیجه موج مدوله شده حاصله اطلاعات پیام را حمل می کند.بطور کلی ترخیح داده می شود عمل مدوله سازی پدیده ای معکوس باشد بطوریکه اطلاعات را بتوان با استفاده از فرآیند مکمل ومشابه بنام مدوله سازی دوباره بدست آورد. جالب توجه است که شما در هنگام صحبت کردن بعوان یک مدوله کننده موج پیوسته عمل می نمائید.انتقال صحبت شما در هوا در واقع توسط ایجاد نواهای حامل درتارهای صوتی و مدوله کردن این نواها بوسیله حرکت ماهیچه ای حفره صوتی صورت می پزیرد. هم چنین صحبتی که گوش انسان می شنود موج صوتی مدوله شده می باشد. هدف اصلی در مدوله سازی،تولید سیگنال مدوله شده مناسب با مشخصه های کانال انتقال می باشد.

در واقع علل وانگیزهای استفاده از مدوله سازی را در سیستم های مخابراتی می توان به صورت زیر ذکر کرد:

 

1- انتقال سیگنال به فواصل دور معمولا ً شامل موج الکترومغناطیسی است که در محیط هدایت کننده ویا بدون آن در یا بدون آن در حال حرکت می باشد. کارایی و موثر بودن هر روش انتقال به فرکانس سیگنال ارسالی بستگی دارد. با استفاده از خاصیت جابجایی فرکانسی مدوله سازی اطلاعات پیام را می توان در حاملی که فرکانس آن برای روش انتقال مورد نظر مناسب می باشد قرار داد. به عنوان مثال انتشار رادیویی دید مستقیم به انتنهایی که با ابعاد فیزیکی حداقل یک دهم طول موج سیگنال نیاز دارد.برای انتقال مدوله نشده سیگنال صوتی که مولفه سیگنال پایین آن حتی100 هرتز نیز می رسد آتن هائی به طول حدوداً 300 کیلو متر مطرح می شوند. انتقال مدوله شده سیگنال مذکور در100 مگا هرتز مانند رادیوییfm باعث کاهش طول آنتن به طول حدود یک متر میگردد. در فرکانسهای پائین 100 مگا هرتز حالت انتشار دیگری نیز وجود دارد که کارایی بهتر واندازه آنتن قابل قبول دارند.

2- در طراحی یک سیستم مخابراتی همیشه هزینه ودر دسترس بودن سخت افزار باید در نظر گرفته شود. کیفیت وعمل کرد سخت افزار نیز به فرکانس بستگی دارد. طراح یک سیستم مخابراتی می تواند با استفاده از مدوله سازی سیگنال را درگستره ای از فرکانس قرار دهد تا درحد امکان دچار محدودیت های سخت افزاری نشود.نکته مهم در این رابطه پهنای باند نسبی است که بصورت نسبت پهنای باند مطلق به فرکانس مرکزی تعریف می شود. اگر این پهنای باند نسبی در محدودی یک تا ده درصد قرار داده شود هزینه هاو پیچیدگی های سخت افزار به حداقل مقدار خود می رسد. در واقع پهنای باند نسبی عامل اصلی دراستفاده از واحد های مدوله کننده و دمدوله کننده در فرستننده وگیرنده می باشد.

3- یک راه حل برای خنثی کردن اثرات تخریبی نویز و تداخل، افزایش توان سیگنال ارسالی است ولی افزایش توان علاوه بر بالا بردن هزینه می تواند به وسایل و دستگاه ها صدمه بزند.خوشبختانه برخی از انواع مدوله سازی مانند مدوله سازی فرکانس(fm) خاصیت با ارزش مقابله با هر دو نویز و تداخل را داشته و در نتیجه با استفاده از مدوله سازی های مذکور می توان تا حد زیادی سیگنال را در مقابل اثرات نویز و تداخل مصون نگاه داشت. خاصیت فوق الذکر را کاهش نویز باند وسیع می نامند چون بر اساس آن پهنای با ند انتقال باید به مراتب از پهنای باند سیگنال مدوله گر بیشتر باشد. مدوله سازی باند وسیع باعث می شود که طراح بتواند با استفاده از پهنای باتد بیشتر توان سیگنال ارسالی را کاهش دهد.

4- یک گیرنده مانند رادیو یا تلویزیون سیگنال های متعددی را در هر لحظه از زمان دریافت می نماید. با استفاده از مدوله سازی سیگنال هر ایستگاه فرستنده دارای فرکانس حاملی است که با فرکانس حامل فرستاده های دیگر متفاوت می باشد.بدین علت در گیرنده هر سیگنال مورد نظر با فیلتر کردن از سایر سیگنال ها جدا و آشکار سازی می شود.بدیهی است د رغیر اینصورت کلیه سیگنالهای ارسالی از فرستندهای مختلف با هم تداخل کرده وآشکار سازی یک سیگنال بخصوص ومورد نظر امکان پذیر نمی باشد. همچنین با استفاده از مدوله سازی می توان چند سیگنال را بطورهمزمان یر روی یک کانال انتقال داد. این پدیده راادغام فرکانسی می نامند و در آن هرسیگنال با حامل خاصی مدوله شده و در ناحیه خاصی از باند فرکانسی کانال قرار داده می شود. بعنوان مثال می توان 1800 سیگنال صوتی را ادغام فرکانسی کرده و بوسیله یک کابل هم محور بقطر کمتر از یک سانتیمتر ارسال کرد.بنابراین با ادغام فرکانسی که پایه واساس آن مدوله سازی است می توان کآرایی مخابراتی را افزایش داد.

 

در ذیل توضیح مختصری درباره ی مدوله سازی پالس خواهیم داد.

 

2610-C.jpg

 

لینک به دیدگاه

مدولاسیون پالسی

مقدمه:

مدولاسیون پالسی را می توان برای ارسال اطلاعات آنالوگ نظیر سرعت یا دیتای پیوسته به کاربرد در این سیستم از شکل موج های پیوسته در فواصل زمانی منظم نمونه برداری می شود. اطلاعات مربوط به سیگنال تنها در زمانهای نمونه برداری نشده فرستاده می شود. البته پالسهای سنکرون کننده لازو نیز به همراه این اطلاعات ارسال می شود. اگر نمونه ها با سرعت مناسب گرفته شود در مقصد می توان شکل موج اولیه را با استفاده از نمونه برداری ساخت. از آنجایی که اطلاعات در مورد سیگنال هئی مانندAMو FM بطور پیوسته نیست خروجی گیرنده دارای اعوجاج اندکی است.

مدولاسیون پالسی به دو گروه بزرگ آنالوگ و دیجیتال قابل تقسیم است، در حالت اول دامنه یک پالس می تواند هر مقداری باشد در صورتیکی در حال دوم به ازاء ه ردامنه یک کد که نزدیک ترین مقدار را به نمونه بردار است و از قبل تعیین شده است ارسال می شود.

مدولاسیون دامنه و زمانی پالس که بعداً برسی می گردد هر دو آنالوگ بوده در حالی که سیستم های مدولاسیون زمانی پالس و مدولاسیون دیتا هر و دیجیتالی می باشند. تمام سیستم های مدولاسیونی که بحث خواهد شد بطور مشترک نمونه برداری شده اما تمام آنها بر حسب دامنه نمونه برداری با هم متفاوت می باشند.

دو نوع مدولاسیون انالوگ پالسی، مدولاسیون دامنه ای پالس و زمانی پالس تقریباً معادل با مدولاسیون دامنه و فرکاس می باشند. سیستم های دیجیتالی نسبت به آنهائی که تا بحال بررسی شده اند. کاملاً متفاوتند. علل اینکه چرا مدولاسیون پالسی بعضی اوقات بجای مدولاسیون پیوسته بکار می رود در زیر توضیح خواهیم داد.

 

مدولاسیون دامنه ای پالسPAM

این ساده ترین شکل مدولاسیون پاسی است که در شکل شماره 1 نشان داده شده است.

پالسهای دیگری که فرکانسی برابر فرکانس نمونه برداری دارند به ورودی دیگر گیت داده می شوند. تا آنرا در فواصل زمانی لازم باز کنند.

خروجی دیگر این گیت یک رشته پالس است که فرکانس آن به اندازه فرکانس نمونه برداری بوده و دامنه آن برابر دامنه سیگنال در هر لحظه است. این پالسها سپس وارد یک شبکه می شوند که کار آن شکل دادن به پالسها و مسطح کردن آنها است.

 

(a)سیگنال،(b) PWM با پلاریته مضاعف،© PAM تک پلاریته

 

همانطور که گفتیم پس از این مرحله مدولاسیون فرکانس به کار می رود.یعنی به این ترتیب سیستم به صورت AMو FM در می آید. درگیرنده ابتدا پالسها با یک مدولاتور استاندارد FM ساختته می شوند، و سپس به آشکار ساز معمولی دیدودی وارد می شود. به دنبال این آشکار ساز یک فیلتر پایین گذر قرار دارد. اگر فرکانس قطع این فیلتر چنان با لا باشد که بالاترین فرکانس سیگنال از آن عبور کند. در ضمن به اندازه کافی پائین باشد که دندانه های فرکانس نمونه برداری را حذف کند، یک شکل بدون اعوجاج از سیگنال اصلی بدست می آید.

 

 

14184_133_4.jpgCommunication-10.jpg

لینک به دیدگاه

مدولاسیون زمانی پالس PTM

در این نوع از مدولاسیون همانند قبل ابتدا عمل نمونه برداری انجام می شود. اما پالس هائی که مقدار لحظه ای دامنه نمونه را نشان می دهند همگی دارای دامنه ثابتی بوده و یکی از مشخصه های زمانی آنها متناسب با دامنه نمونه سیگنال در آن لحظه تغییر می کند. این مشخصه های متغییر ممکن است عرض،محل ی فرکانس پالسها باشد. به این ترتیب سه نوع مختلف PTM وجود دارد. دو نوع اول مور بررسی قرار خواهیم داد ولی مدولاسیون فرکانس پالس چونکه کاربرد خاصی ندارد مورد بررسی قرار نخواهیم داد. باید توجه نمود که هر سه نوع PTM نسبت به PAM دارای همان مزیتی است که FM نسبت بهAM داراست. در تمام آنها دامنه پالس ثابت می ماند. و در نتیجه می توان از محدود کننده دامنه استفاده کرد تا مصونیت بهتری نسبت به نویز به دست آورد.

قضیه نمونه برداری.این قضیه چنین است: اگر سرعت نمونه برداری در یک سیستم مدولاسیون پالسی از دو برابر حداکثر فرکانس سیگنال زیادتر شود، سیگنال اولیه را در گیرنده با اعوجاج بسیار کوچکی میتوان دوباره ساخت.

در عمل از قضیه نمونه برداری برای تعیین حداقل سرعت نمونه برداری میتوان استفاده کرد. اکنون مدولاسیون پالسی انجام می گیرد و محدوده فرکانسی در نتیجه بین 300 تا HZ 3400 است. برای این کاربرد سرعت نمونه برداری 8000 نمونه در ثانیه تقریباً یک استاندارد جهانی است. همچنان که دیده می شود این سرعت پالس براحتی بیش از دو برابر بالاترین فرکانس صوتی است و در نتیجه قضیه نمونه برداری رعایت شده است و سیستم عاری از هر گونه خطای ناشی ز نمونه برداری است.

 

مدولاسیون عرض پالس

این قسم از PTM در اغلب موارد PDM(مدولاسیون دوره پالس) و در موارد کمتری PLM (مدولاسیون طول پالس) خوانده می شود در این سیستم همانطور که در شکل شماره 2 نشان داده شده است، دارای یک دامنه ثابت و زمان شروع معین برای هر پالس است که عرض هر پالس متناسب با دامنه سیگنال با دامنه های (مثلاً) 9/0، 5/0و 4/0 ولت در نظر گرفته شده است.مقادیر این نمونه ها را میتوان با عرض پالس های 9/1، 5/1، 0/1 و 6/0 میکروثانیه نشان داد.

 

مدولاسیون عرض پالس(a)سیگنال(b) PWM

 

عرض نظیر دامنه صفر در این سیستم برابر یک میکرو ثانیه اختیار شده وفرض شده است که دامنه سیگنال دراین نقطه بین حدودV1+(عرض =2US ) ودرV1-(عرض=0US) تغییر می کند. به این ترتیب دامنه صفر مقدار متوسط است و عرض پالس 1S متناظر با ای دامنه اختیار شده است. در اینجا پالس با دامنه منفی ممکن نیست. عرض منفی به معنای اختتام پالس قبل از شروع آن است وسبب بر هم زدن زمانبندی در گیرنده می شد. اگر در یک سیستم عملی پالسها داری تناوب PPS8000 باشند، زمان بین شروع پالسهای مجاور = است.این مقدار نه تنها برای عرض های متغییر کافی است، بلکه همچنین استفاده از سیستم مولتی پلکس با تقسیم زمانی را ممکن می سازد.

عیب مدولاسیون عرض پالس نسبت به مدولاسیون محل پالس(PPM) آنست که چون پالسها دارای عرض های متفاوت می با شند ، در نتیجه دارای توان مختلفی هستند. این به ان معنی است که فرستنده باید بتواند متعلق به عریض ترین پالس را تحویل دهد. در حالی که توان متوسط تشعشی احتمالاً نصف این مقدار حداکثر است. از طرف دیگر اگر هم زمانی بین گیرنده و فرستنده از بین می رود ،PWM هنوز امکان کار دارد. حال آنکه مدولاسیون محل پالس غیر قابل استفاده

است.

لینک به دیدگاه

تولید و دمدولاسیون pwm

یکی از روش های تولید مدولاسیون عرض پالس آنست که پالس تریگر برای کنترل زمان شروع پالسهی یک مولتی ویبراتور تک پایا بکار رود. فرکانس این پالسهای تریگر برابر با اندازه فرکانس نمونه برداری می باشد. کنترل کنترل عرض پالس با وارد کردن سیگنالی که باید نمونه برداری شود انجام می شود ترتیب چنین مداری در شکل شماره 3 نمایش داده شده است.

مولتی ویبراتور تک پایا با تزویج امیتر که در شکل 3 نمایش داده شده است ،یک تبدیل کننده عالی ولتاژ به زمان می باشد. زیرا عرض گیت بستگی به مقدار ولتاژی دارد که خازن c را پر می کند. اگر این ولتاژ با ولتاژ سیگنال تغییر کند ، یک رشته پالس چهار گوش که عرض آ ن متغییر است ، بدست می آید. ابن مدار هم عمل نمونه برداری وهم تبدیل نمونه ها به pwm را انجام می دهد.

می دانیم برای این نوع مولتی ویبراتور حالت پایدار حالتی است که در آن t1 قطع و t2 وصل است. وقتی پالس تریگر وارد شود t1 وصل شده وجریان کلکتور t1 برقرار می شود.در این حالت ولتاژ c1 می افتاد و ولتاژ b2 نیز کاهش می یابد وt2در نتیجه عمل باز زایائی قطع می شود پس از این عمل c از طریق مقاومت r تا ولتاژ تغذیه کلکتور پر خواهد شد. پس از مدت زمانی که بوسیله ولتاژ تغذیه وثابت زمانی rc شبکه پر کننده خازن تعیین می شود b2 چنان مثبت می شود که t2 را وصل می کند.

T1 همزمان با عمل باز زایائی قطع می شود و تا رسیدن پالس تریگر بعدی قطع باقی می ماند. ولتاژ بیس لازم برای آنکه t2وصل شود،اندکی مثبت تر از ولتاژ دو سر مقاومت مشترک امیتر ها rk می باشد. ابن ولتاژ بستگی به جریانی دارد که از آن عبور می کند که در این موقع همان جریانی می باشد که از کلکتور می باشد. (که در این موق وصل است) جریان کلکتور بستگی به بایاس بیس دارد که با تغییرات لحظه ای ولتاژ سیگنال تعیین می شود بدین ترتیب ولتاژ مدولاسیون اعمال شده، ولتاژ لازم برای b2 را سبب وصل شدن t1می شود کنترل می کند. مشاهده می شود که چون این افزایش ولتاژ خطی است ولتاژ مدولاسیون مدت زمانی را که2 t قطع است یعنی عرض پالس را کنترل می کند باید توجه کرد که این عرض پالس حتی نسبت به بالا ترین فرکانس سیگنال بسیار کوچک است و در نتیجه وقتی t 2 قطع است هیچگونه اعوجاج در نتیجه تغییرات دامنه سیگنال رخ نمی دهد.

 

 

 

مولتی ویبراتور تک پایا که برای مدولاسیون عرض پالس به کار می رود

 

دمدولاسیون این نوع مدولاسیون بسیار ساده می باشد کافی است pwm را به یک مدار انتگرال گیر وارد کنیم. خروجی این مدار سیگنالی خواهد بود که دامنه آن در لحظه متناسب با عرض پالس در آن نقطه است.

 

 

 

 

position.gifnea_0205comsnet-1fig4.gif

مدولاسیون محل پالسPPM

در این سیستم دامنه و عرض پالس ثابت نگاه داشته می شود در حالی که محل هر پالس نسبت به یک رشته پالس مرجع تغییر می کند. این تغییر متناسب با مقدار لحظه ای هر نمونه موج مدوله کننده صورت می گیرد.

همانطور که گفتیم مدولاسیون محل پالس نسبت بهPWM دارای این مزیت است که توان ثابتی برای فرستنده نیاز دارد. اما عیب آن لزوم هم زمانی گیرنده وفرستنده است.

 

 

تولید ودمدولاسیونPPM

مدولاسیون محل پالس را به راحتی می توان از PWM بدست آورد.این موضوع در شکل شماره 4 نمایش داده شده است . اگر PWM و نحوه تولید آن را در نظر بگیریم ، مشاهده می شود که هر پالس دارای یک لبه جلویی و یک لبه عقبی است(مانند هر پالس دیگر). در این مورد سرعت تکرار ابه جلویی ثابت است، اما این سرعت برای لبه عقبی ثابت نمی باشد. محل این لبه بستگی به عرض پالس دارد. واین عرض با دامنه سیگنال در آن لحظه تعیین می شود. بنابراین می توان گفت که لبه عقبی پالسهای PWM مدوله محل شده است.

روش بدس آوردن PPM بلافاصله روشن میشود. PWM تولید می شود وبه دنبال آن لبه جلوئی وبدنه پالسهای PWM حذف می شود. این عمل بسیار آسان است شکل a4 وb بار دیگر PWM مربوط به یک سیگنال داده شده را نشان می دهد. اگر از رشته پالس هایی که بدست می آید دیفرانسیل گرفته شود ، رشته پالس دیگری حاصل می شود که از پالسهای مثبت باریک مربوط به لبه جلوئی وپالسهای باریک منفی متعلق به لبه عقبی حاصل شده است.

اگر محل لبه عقبی پالسهای مدوله نشده را به عنوان جابجائی مربوط به سطح سیگنال صفر در نظر بگیریم لبه عقبی پالس های دیگر نسبت به آن زودتر یا دیرتر خواهد رسید. یعنی دارای جابجایی زمانی غیر صفر خواهد بود. این جابجایی زمانی متناسب با مقدار لحظه ای ولتاژ سیگنال است. پالس های ناشی از دیفرانسیل گیری لبه های جلویی با یک قطع کننده دیودی یا یک یک سوکننده حذف می شود و پالسهای باقی مانده همانطور که در شکل 4 نشان داده شده است مدولاسیون محل شده اند.

 

 

تولید مدولاسیون محل پالس(a)سیگنال،(b)PWM ،©دیفرانسیل گرفته شده،(d)PWM قطع شده

 

وقتی PPM در گیرنده دمدوله شود مجدداً ابتدا تبدیل به PWM می شود . برای اینکار از یک فیلپ فلاپ یا یک مولتی ویبراتور دو پایا استفاده می کنیم. یک ورودی مولتی ویبراتور از مولدی که در گیرنده قرار دارد و با پالس های دریافت شده از فرستنده هم زمان شده است ، پالسهای تریگر دریافت می کند. این تریگر برای قطع کردن طبقه فلیپ فلاپ بکار می رود. پالسهای PPM به بیس دیگر فلیپ فلاپ نیز وارد شده و آن طبقه را وصل می کند(در حقیقت با قطع طبقه دیگر). طول زمانی که این طبقه بخصوص در طی آن قطع است بستگی به اختلاف زمانی بین دو تریگر دارد.به این ترتیب عرض پالس های حاصل بستگی به جابجایی هر پالس PPM خواهد داشت، رشته پالسهای PWM حاصل پس از آن که به روشی که گفتیم پالس های PWM مدوله نشده بدست می آید که مقدار لحظه ای سیگنال صفر باشد. این پالس ها در شکل b4 بطریق مناسبی نشان داده شده اند، دمدوله می شود.

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

مدولاسیونPCM

مدلاسیون PCM به همان اندازه AM و FM با انواع مدولاسیون که تا کنون برسی کرده ایم متفاوت است .تفاوت PAM و PTM باAM و FM در این بود که بر خلاف آن دو مدولاسیون پیوسته، در PTM وPAM از سیگنال نمونه برداری شده و بعد به شکل پالس فرستاده می شود. اگر چه این دو نوع مدولاسیون نظیر AMو FM هر دو از انواع روش مخابرات آنالوگ هستند، در تمام این انواع مدولاسیون یک سیگنال که یکی از مشخصات آن بطور نا محدود متغییر است واین تغییر متناسب با ولتاژ مدوله کننده است فرستاده می شود. در PCM مانند انواع دیگر مدولاسیون پالسی از روش نمونه برداری استفاده می شود، اما تفاوت آن با انواع مدولاسیون پالسی در آنست که این پردازش دیجیتالی است. به این معنا که به عوض فرستادن یک رشته پالس که یکی از پارامترهای آن به طور پیوسته قابل تغییر است ، مولد PCM یک رشته عدد تولید می کند ، از این رو آنرا یک پردازش گر دیجیتالی میخوانیم.هر یک از این اعداد که تقریباً همواره بصورت یک کد دوتایی است، دامنه تقریبی نمونه را در آن لحظه را نمایش می دهد، تقریب را تا حد امکان می توان دقیق ساخت اما همواره یک تقریب باقی می ماند.

اصول PCM: در PCM تمامی محدوده ای که دامنه سیگنال تغییر می کند به تعدادی تراز استاندارد تقسیم میشود. این موضوع در شکل 5 نمایش داده شده است. چون این تراز ها با یک کد دوتایی فرستاده می شود تعداد تراز ها تقریباً همواره توانی از 2 است، دراین جا برای سهولت 16 تراز نشان داده شده است ، اما سیستم های عملی تا 128 تراز را بکار می برند. ترازی که عملاً برای هر نمونه فرستاده می شود نزدیک ترین تراز استاندارد(یا کوانتم) است که توسط عمل کوانتیزه کردن تعیین می شود. همانطور که در شکل 5 مشاهده می کنید اگر دامنه سیگنال در یک لحظه V7/6 باشد در عمل 7 فرستاده می شود ، زیرا V7 نزدیک ترین دامنه استاندارد به V7/6 است. حال آنکه در PAM این سطح با یک پالس V8/6 یا اگر در PWM با عرضی US8/6 فرستادن می شد. علاوه بر آن عدد7 با یک رشته پالس که متناظر عدد 7 است فرستاده می شود چون در اینجا دارای 16 تراز هستیم(2)، برای نمایش هر عدد به 4 محل دوتائی نیاز داریم وعدد حاصل به صورت 0111 در می آید که می توان بصورت 0PPP که در آن پالس=P و عدم حضور پالس =0 است، فرستاد. برای سهولت عمل دمدولاسیون (چنانکه خواهیم دید) در عمل در اکثر موارد این عدد بصورت یک عدد دوتائی ا زعقب به جلو فرستاده می شود.

چنانکه در شکل 5 نشان داده شده است از سیگنال بطور پیوسته نمونه گرفته می شود ، کوانیتزه می شود، کد می شود وسپس فرستاده می شود با این اعمال دامنه هر نمونه به نزدیکترین دامنه استاندارد وپس از آن به عدد دوتائی از عقب به جلو متناظر با آن تبدیل میشود. اگر تعداد سطوح کوانتیزه کردن به اندازه کافی باشد حاصل این سلسه اعمال از انتقال آنالوگ قابل تشخیص نیست.

14184_150_2.jpg[/img]

کوانتیزه کردن سیگنال برای PCM

معمولاً گروه کد نمایش یک نمونه کوانتیزه شده است یک بیت برای نظارت یا سیگنالیگ افزوده می شود. به این ترتیب هر گروه پالس که یک نمونه را نمایش می دهد و در اینجا لغت خوانده می شود با n+1 بیت نمایش داده میشود واین در حالی است که 2n تراز استاندارد وجود دارد.

 

 

نویز کوانتیزه کردن

اگر سیگنال حقیقی باسیگنالی که در شکل 5 است مقایسه شود، بلافاصله مشاهده می گردد که کوانتیزه کردن سبب اعوجاج می شود. این را نویز کوانتیزه کردن می نامند. واز این جهت نویز خوانده می شود که خطا ها جنبه تصادفی دارند. این تصادفی بودن به این دلیل است که تفاوت بین عدد فرستاده شده وسیگنال حقیقی در آن لحظه کاملاً غیر قابل پیش بینی است واز این رو تصادفی خوانده می شود.

می بینیم بزرگترین خطای ممکن برابر نصف اندازه نمونه برداریست.به این ترتیب در شکل 5 حداکثر خطا برابر کل محدوده تغییرات دامنه است.گر چه خطا است اگر تصور شود که نسبت سیگنال به نویز (کوانتیزه کردن) در این سیستم لزوماً32:1 است . به این دلیل که نه سیگنال و نه نویز کوانتیزه کردن در هر لحظه حداکثر مقدار خود را دارا نیستند. ملاحضات دیگری نیز در نتیجه کار مؤثر است و مقدار نویز کوانتیزه کردن برای تعداد معینی تراز تنها با کمک روش های آماری قابل محاسبه است.

روش ساده کاهش نویز کوانتیزه کردن زیاد کردن تعداد تراز استاندارد است. با این عمل می توان سطح نویز را به حد قابل قبول تقلیل داد. گر چه زیاد کردن تعداد تراز مستلزم تعداد بیشتری بیت برای فرستادن آن است.عرض باند لازم متناسب با تعداد بیت هائی است که در ثانیه فرستاده می شود. در سیستم های عملی 128 تراز برای کلام کاملاً کافی است.

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...