رفتن به مطلب

معلم تربیت بدنی باید چه خصوصیاتی داشته باشد


masi eng

ارسال های توصیه شده

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در میان معلمان ورزش همه جور معلمی پیدا می شود و بهطور صحیح نمی توان اثبات کرد که همه آن ها ازخصوصیات یک معلم ورزش خوب برخور دارند در بین آن ها معلمانی هستند که با همه وجود به شغل خود علاقه مند بوده وجود آن ها در این جمع فقط به خاطر علاقمندی و به علت خدمت و پرورش نونهالان هموطن خود است آنها خصوصیات لازم را قبلا” بدست آورده اند یا با سعی تمام در راه کسب آننداز طرف دیگر معلمانی نیز هستند که واجد شرایط این شغل نبوده و به حرفه خود به عنوان شغل دوم می نگرند و بدون در نظر گرفتن مسؤلیت های مهمی که در این حرفه متوجه آن ها است به این امر خطیر روی آورده اند.صرف نظر از علل وجودی آن ها در این جمع و صرف نظر از کمبود فضای ورزشی و امکانات و وسایل و عدم برنامه های جامع تربیت بدنی، به جرأت می توان گفت که بقای درس تربیت بدنی در مدارس ما که تضمین کننده سلامت نسل آینده جامعه است بستگی زیادی به معلمان خوب تربیت بدنی دارد.

معلم خوب کیست؟

جمله ، معلم ما خیلی خوب است را بارها از زبان دانش آموزان شنیده ایم اما به دست آوردن آن عوامل نامحسوسی که باعث به وجود آمدن چنین احساسی در آن ها شده است کار بسیار مشکلی است.بارها از خود پرسیده ایم که راستی این معلم دارای چه ویژگی و هنری است که می تواند پاسخ مطلوب خود را از ضمیر دانش آموز بیرون بکشد؟ این معلم ورزش و تربیت بدنی چه می کند که دانش آموزانش اهمیت ورزش و نقش آن را درک کرده و پرداختن به آن را در طول زندگی او گوشزد خود می سازند.این ها ویژگی هایی است که انسان می بیند اما ترجمان آن ها همیشه برایش مقدور نیست.

خوشبختانه معلمانی هستند که به اهمیت کیفیت آموزش معتقدند و دائم می کوشند تا توانایی های خود را به عنوان یک معلم بهبود بخشند چنین افرادی احتمالأ دارای ویژگی های زیادی هستند از جمله خود وقفی.تا وقتی معلمان خود را با تمام وجود وقف آموزش و پرورش نسازند حفظ شور و اشتیاق و شجاعت لازم برای تدریس برایشان مشکل خواهد بود.دانش آموزان نسبت به معلمی که حتی جزئیات بسیار کوچک مربوط به مدیریت کلاس و امر تدریس را نادیده گرفته و در کلاسی که به طرز ضعیفی اداره شود آموزش به طرز مناسبی ارایه نمی گردد. این امر دانش آموزان را وا می دارد که توجه خود را به جهات نامربوط دیگر که با موضوع درس ارتباطی ندارد معطوف دارند. در این مطلب به چند مورد از ویژگی های معلم تربیت بدنی اشاره می کنیم.

 

دانش و معلومات

معلمان تربیت بدنی باید با مهارت ها و فنونی که می خواهند آموزش دهند آشنا باشند.دانش آموزان کلاس تربیت بدنی و ورزش بی صبرانه در انتظار فراگرفتن فنون صحیحی هستند تا اجرای مهارت آن ها را بهبود بخشد، آن ها برای مربی یا معلمی که نتواند موجبات فراگیری این فنون و معلومات را فراهم سازد ارزش کمتری قائل می شوند.

شخصیت

معلمان موفق آن هایی هستند که همراه و یاور دانش آموزان بوده و قادرند با آن ها روابط انسانی برقرار سازند اما معلمانی که اخلاقی تند داشته و رفتارشان غیر دوستانه است طولی نمی کشد که در ارائه برنامه های مطلوب آموزشی دچار عدم موفقیت می گردند.حسن سلوک، سازگاری، توانایی به ایجاد رابطه با اشخاص مختلف از قبیل دانش آموزان، همکاران، مدیر، مدرسه و والدین دانش آموزان از ویژگی های بسیار مطلوب برای یک مربی تربیت بدنی می باشد.

ثبات عاطفی

یکی از مهمترین صفات ویژه یک معلم خوب، استواری و ثبات عاطفی اوست .معلمان عصبی و هیجان زده مشکلات انظباطی می آفرینند، این ها اتفاقات جزئی و کم اهمیت کلاس را بهم مربوط کرده و از آن ها کوهی می سازند، اما معلمین متعادل، بانشاط، مشتاق و فهیم معمولأ برای آموزش مطلوب و موثر، فضائی سرشار از لطف و آرامش فراهم می آورند.

 

شأن و علاقه شغلی

معلمانی که از راه تحقیق، مطالعه و مشارکت در فعالیت های تخصصی پیوسته به دنبال بهبود و پیشرفت شغلی خود باشند معمولأ معلمان بهتر و برتری هستند. حرکت به موازات آخرین توسعه ها و تکامل تئوری های یادگیری و به کار بستن بهترین روش های ابداعی در آموزش مهارت ها، مربیان را در حصول به سطح یک مربی برتر و بهتر مجهز می سازد. با خبر شدن از پیشرفت های علمی در زمینه های روانشناسی ورزشی، جامعه شناسی ورزشی، فیزیولوژی تمرینی، حرکت شناسی و مفاهیم مهارتهای حرکتی می تواند تأیید مجددی بر علاقمندی او به شغل خود و ارزش های آن باشد.

میزان مقبولیت و احترامی که در مدارس به درس تربیت بدنی و ورزش گذاشته می شود بستگی زیادی به معلمین ورزش دارد. معلمان موفق تربیت بدنی کسانی هستند که علاوه بر کارائی عملی به زیور علوم نیز آراسته اند و در مواقع لزوم با مطرح ساختن نکات و دقایق علمی درباره اهمیت و نقش تربیت بدنی و ورزش آگاهانه از درس خود دفاع کنند و بدین ترتیب بر شأن و منزلت حرفه و شخصیت خود بیافزایند.

منش

معلمان موفق تربیت بدنی الگوهایی هستند که طرز خوب زندگی کردن را متجلی می سازند، تربیت بدنی محدوده ای از برنامه تحصیلی است که باید در آن ویژگی های بارز، منش و ریشه های اخلاقی لازم برای تندرستی و سلامتی و نشاط و خرسندی و کارائی، تجسم یابد معلم باید خود الگوی زنده این ملاک های رفتاری و برخوردی باشد و در این رابطه همیشه باید انصاف و برابری، درستی و صداقت در رابطه معلم– شاگردی مراعات و متجلی شود.

خلاقیت

معلمان خلاق و مبتکر، نوآور می باشند و آن ها ممکن است از روش های آموزشی قدیمی رضایت چندانی نداشته باشند و چنین احساس کند که راه های بهتری از آنچه که در کتاب های منابع آموزشی نوشته شده می تواند به وجود آید در این قبیل مواقع معلمانی که از تخیل سازندهای برخوردارند مبادرت به آزمایش و تجربه کرده در جستجوی روش های عالی تری هستند که از آن طریق دانش آموزان را بیشتر به یادگیری برانگیزند.

اشتیاق

عدم اشتیاق مشکل بسیاری از معلمان است.معلمان ممکن است نسبت به وظایف عادی روزمره خود بی حوصله شوند اما معلمان واجد شرایط و خوب، همیشه با بررسی و تجربه هدف های آموزشی خود و با تهیه مواد درسی دقیق تر خود را مشتاق نگه می دارند. ایجاد اشتیاق در درون، خود یکی از ویژگی های بارز رفتاری است که معلم را زنده، فعال و پرثمر نگه می دارد.

روش های انسانی

معلمان باید جنبه های شناختی و عاطفی آموزش را همپای دیگر جنبه های آن در نظر بگیرند. اگرچه در روش های تکلیف-محوری، معلم مسئول مستقیم به حساب آمده، روش های انسانی نیز برای معلمان کارآمد ارزش بسزائی دارند.اگر آن ها فضا وجوی انسانی در کلاس یا در زمین ورزش به وجود آورند آن وقت می توان گفت که آن ها با وظایف آموزش های فردی و درک دانش آموزان خود مسئولانه برخورد کرده اند. یکی از صاحب نظران تعلیم و تربیت در این باره می گوید:

معلم خوب آن کسی نیست که تنها اطلاعات و معلوماتی را جمع آوری کرده به دانش آموزان عرضه نماید، بلکه کسی است که راه یادگیری را برای آن ها هموار و آسان سازد.

elmevarzesh.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...