رفتن به مطلب

Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

ملانوما چیست ؟

ملانوم ، جدی ترین نوع سرطان پوست می باشد که بارشد فزاینده سلول های رنگ ساز پوست مشخص می شود .

ملانوم در شرایط پیشرفته ، توانایی انتشار به ارگانهای داخلی را داشته و می تواند منجر به مرگ شود اما در صورتیکه درمراحل اولیه تشخیص داده شود ، معمولا با موفقیت قابل درمان می باشد .

ساليانه حدود ۵۳۶۰۰ نفر در ايالات متحده آمريکا متوجه درگيري با اين نوع سرطان مي شوند . در بعضي از مناطق ، بخصوص مناطق و کشورهاي غربي ، ملانوم هر سال شايعتر مي شود . بعنوان مثال ، در ايالات متحده درصد ابتلا به ملانوم در طي سي سال گذشته حدوداً دو برابر شده است . ملانوم در واقع نوعي سرطان پوست مي باشد که از سلولهايي در پوست بنام ملانوسيت منشاء مي گيرد و به ساير نواحي بدن و عمدتاً گره هاي لنفاوي ، کبد ، ريه ها و دستگاه عصبي مرکزي گسترش مي يابد .

همانطور که مي دانيم پوست بزرگترين عضو بدن است و ساير اعضاي بدن را در مقابل گرما ، نور ،‌ جراحت و عفونت محافظت مي نمايد و به کنترل دماي بدن کمک مي نمايد ، آب و چربي را ذخيره مي نمايد و ويتامين دي توليد مي نمايد .

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

سرطان ملانوما رشد بدخيم سلولهاي ملانوميسم است. اين سلولها رنگدانه تيره پوست، مو، چشم و خال‌هاي بدن را توليد مي‌کنند. از اين رو تومورهاي ملانوما اکثراً قهوه‌اي و يا سياه است. ولي در موارد معدودي نيز سرطانهاي ملانوم رنگدانه توليد نکرده و به رنگ پوست صورتي، قرمز و يا بنفش ظاهر مي‌شوند.

ملانوما از خطرناک ترين انواع اشکال سرطان پوست بشمار مي رود. اين نوع سرطان اگر زود تشخيص داده شود درمان آن 100 درصد امکان پذير است. اما چنانچه حالت تهماجمي پيدا کرده و به ساير بافتهاي بدن سرايت کند درمان آن امکان پذير نخواهد بود .

 

مهمترین عامل مستعد کننده ملانوم آفتاب می باشد . در مناطق با تابش شدید آفتاب ،شیوع این بیماری بیشتر است و نیز در افرادی که در سنین ۱۸-۱۰ سالگی در معرض آفتاب شدید بوده اند نیز میزان این بیماری بالاتر می باشد .باید بدانیم که همه ملانوم ها ناشی از آفتاب نبوده و فاکتورهای ژنتیک و نقایص سیستم ایمنی نیز در این امر دخیل می باشند .

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ملانوما هستند ؟

۱-افراد باسابقه قبلی ملانوم دریک منطقه از بدن

۲-افراد با تعداد خال های زیاد ، بزرگ و غیر عادی

۳-افراد باسابقه ملانوم در خویشاوندان خونی نزدیک مثل والدین ، فرزندان ، خواهرو برادر

۴-افراد با موهای قرمز ، بلوند و چشم های آبی یا سبز

۵-افرادیکه در سنین ۱۸-۱۰ سالگی در معرض تابش زیاد آفتاب بوده اند

۶-افراد با سابقه آفتاب سوختگی های متعدد

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

خال غیر عادی چیست ؟

خال غیر عادی معمولا بزرگ تر از خال های نرمال می باشد ، تنوع رنگ داشته و در حاشیه ها نامنظم می باشد . این گونه خال ها معمولا در پشت و گاهی در ناحیه سینه ،شکم و یادر ناحیه پای خانم ها دیده می شوند . البته باید بدانیم که در هرقسمتی از بدن ، احتمال وجود این گونه خالها هست .

وجود تعداد زیاد خالهای غیرعادی ، می تواند فرد را مستعد تشکیل ملانوم نماید

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

چگونه ملانوما را زود تشخیص دهیم ؟

چهار نکته مهم در توجه به یک خال مشکوک به ملانوم وجود دارد :

۱-غیر قرینگی : نیمه ای از ضایعه با نیمه دیگر آن قرینه نیست

۲-نامنظمی درحاشیه ضایعه : حاشیه خال مضرس ، محویا بریده بریده می باشد

۳-رنگ : رنگ یکنواخت نبوده و سایه روشنی از قهوه ای خاکستری و سیاه درخال موجود است

۴-اندازه : اندازه ملانوم معمولا بزرگتر از ۶ میلی متر می باشد ، ولی در اندازه های کوچکتر نیز احتمال بروز ملانوم وجود دارد .

نکته مهم

درصورت بروز هر تغییر در اندازه ، رنگ ،شکل و فرم یک خال یا درصورت ایجاد یک خال جدید یا هرگونه تغییر غیر طبیعی در پوست ، باید فورا بایک متخصص پوست مشورت نمود .

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

آیا ملانوما درمان دارد ؟

درصورت تشخیص زود رس ملانوم و با درمان های جراحی بصورت برداشتن کامل ضایعه ، ملانوم قطعا قابل درمان می باشد . آنچه اهمیت دارد ،تشخیص زودرس ملانوم قبل از ضخیم شدن ضایعه درون پوست و پیشرفت به سمت اعضای دیگر می باشد .

نکته مهم :

معاینه پوست توسط خود شخص یکی از مهمترین روش های تشخیص زودرس ملانوم می باشد.

بیمارانی که از ریسک فاکتورهای ذکرشده بالا از نظر استعداد به تشکیل ملانوم برخوردار هستند ، می بایست سالانه توسط یک متخصص پوست معاینه گردند . همواره به یاد داشته باشیم که هرگونه تغییر مشکوک دریک خال مستلزم توجه و معاینه توسط متخصص می باشد .

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

آیا می توان از تشکیل ملانوم پیشگیری نمود ؟

از آنجائیکه آفتاب یکی از مهمترین فاکتورهای مستعد کننده ملانوم می باشد توصیه مهم متخصصین پوست این است که :

۱-در ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعداز ظهر از مواجهه با آفتاب خودداری کنید

۲-درصورتیکه سایه شما از قدشما کوتاه تر باشد ، به معنای شدت بالای نور آفتاب و ریسک بالای آفتاب سوختگی است .

۳-درمواجهه با آفتاب ، از لباس های پوشیده مثل کلاه لبه دار ، دستکش و لباس های با آستین بلند استفاده نمائید .

۴-از ضدآفتاب های با spf ( فاکتور حفاظتی ) ۱۵ و بالاتر، نیم ساعت قبل از مواجهه با آفتاب ، در زمان فعالیت های خارج از منزل ودر محیط های باز استفاده نمائید .

۵-ضدآفتاب خودرا هر۲ ساعت تجدید نمائید .

توجه کنید که استفاده از ضدآفتاب به معنای مجوز مواجهه طولانی مدت با آفتاب شدید یا به معنای پرهیز از لباس های پوشیده نمی باشد .

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

پیگیری پس از جراحی ملانوما

در بیمارانیکه ملانوم اولیه داشته وتحت عمل جراحی قرار گرفته اند وعلائمی از گسترش تومور فراتر از محل اولیه نداشته اند پیگیری با سه هدف صورت می گیرد :

۱-عود موضعی در اسکار ملانوم برداشته شده

۲-لمس غده های لنفاوی درناژکننده به منظور کشف گسترش تومور به غده لنفاوی

۳-معاینه پوست سالم از جهت بروز ملانوم ثانویه

فاصله قابل قبول و مدت زمان پیگیری هر سه ماه یکبار طی ۵-۳ سال اول پس از جراحی است .

بیمارانیکه فقط ملانوم درجا داشته اند پس از عمل جراحی ترخیص میشوند و دیگر نیازی به پیگیری پس از جراحی ندارند .

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

اشکال سرطانهاي ملانوم به چهار دسته تقسيم مي شوند:

ملانو م سطحي : اين نوع ملا نوم به صورت لکه اي مسطح و يا کمي بر آمده با حاشيه نامنظم ظاهر مي شود. اين لکه ممکن است به رنگها‌ي قهوه‌اي –سياه – قرمز –آبي و يا سفيد نيز ظاهر شود.

لنتيگو ماليگنا : لنتيگو ما ليگنا مانند ملانومهاي سطحي نزديک به سطح پوست رشد مي کند و همراه با سايه هاي برنزه – قهوه‌اي و يا قهوه‌اي تيره همراه است. اين سرطان که به آهستگي رشد مي کند و ممکن است به ملانوم لنتيگو ماليگنا که حالت تهاجمي دارد تبديل شود.

ملانوم اکرال لنتيجينوس : ملانوم اکرال لنتيجينوس قبل از اينکه لا يه هاي عميق تر پوست را در بر بگيرد، ابتدا به طور سطحي رشد مي‌کند. اين نوع ملانوما با ساير اشکال ملانوم متفاوت است زيرا به شکل سايه‌هاي سياه و يا قهوه‌اي زير ناخنها، کف پا و يا کف دست نمايان مي‌شود. اين نوع سرطان از شايع‌ترين اشکال ملانوما در بين سياه پوستان آمريکايي و آسيايي است و از جمله نادرترين اشکال ملانوما در بين سياهپوستان آفريقايي است.

ملانوم گره‌اي : ملانوم گره‌اي معمولاً جنبه تهاجمي داشته و زماني تشخيص داده مي‌شود که سطح آن بر آمده شده است. رنگ اين گره‌ها اکثرا سياه و بعضي اوقات آبي، خاکستري، سفيد، قهوه‌اي، برنزه، قرمز و يا همرنگ پوست است. اين نوع سرطان معمولاً در تنه، پا، دست افراد مسن و بر روي سر مردان ديده مي‌شود. اين نوع سرطان شديدترين و تهاجمي‌ترين نوع سرطان ملانوم است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...