رفتن به مطلب

جزرومد سرخ چیست؟


ارسال های توصیه شده

شکوفه های سمی و مضر جلبکی یا HAB در امتداد سواحل جهان از جمله سواحل شمال و جنوب ایران به وجود می آیند. اغلب این شکوفه ها آب را به رنگ قرمز سیر درمی آورند.

 

شکوفه های مضر جلبکی موقعی رخ می دهند که توده های جلبک -به طور ساده گیاهانی که در دریا زندگی می کنند- به نحوی خارج از کنترل رشد می کنند و شکوفه های مضر تولید می کنند. شکوفه های مضر جلبکی تأثیرات مضری بر انسان ها، ماهی ها، پستانداران دریایی، پرندگان و صدف ها به جا می گذارند. این جلبک ها باعث بروز بیماری در انسان ها هم می شوند که گرچه نادر است ولی می تواند ناتوانایی هایی به وجود آورد و یا حتی کشنده باشد.

جزر و مد سرخ هرازگاهی در امتداد خطوط ساحلي ایجاد می شود و هزاران ماهي مرده را به سواحل می اندازد. به این ترتیب که گروه بزرگی از ماهی ها در جزرومد سرخ گرفتار می شوند و به خاطر باد شدید به ساحل رانده می شوند. جزر و مد سرخ علاوه براین که می تواند حیات دریایی را بكشد، باعث ايجاد سرفه، عطسه و ريزش آب چشم در انسان ها هم می شود.

بسیاری این شکوفه ها را جزر و مد قرمز یا در ایران کشند سرخ می نامند. در برخی سواحل جهان از جمله فلوریدا هرسال جزرومد سرخ رخ می دهد. جزومد سرخ این منطقه هم به وسیله جلبک های میکروسکوپی ایجاد می شوند که جانداران دریایی را می کشند. این سموم هوا را هم دربرمی گیرند و تنفس را مشکل می کنند. در این منطقه هم شکوفه های جلبکی مضر رنگ آب را قرمز می کنند.

 

البته همه شکوفه های جلبکی مضر نیستند. در حقیقت بیشتر شکوفه ها مفیدند چراکه گیاهان ریزی هستند که غذای جانداران اقیانوسی به شمار می روند. به عبارتی آنها منبع اصلی انرژی هستند که سوخت زنجیره غذایی اقیانوسی به شمار می روند.

 

به این ترتیب درصد ناچیزی از جلبک ها سمومی قوی تولید می کنند که می توانند جانوران را بکشند.

HAB ها شامل شکوفه هایی سمی هستند که اثرات مضری روی اکوسیستم های دریایی دارند. وقتی توده ای از جلبک ها می میرند و تجریه می شوند، این فرایند پوسیدگی می تواند آب را از اکسیژن تهی کند و باعث شود اکسیژن آب به قدری کم شود که جانوران یا منطقه را ترک کنند یا بمیرند.

نمونه ای از کشند سرخ در خلیج مکزیک

يك تحقيق نشان مي دهد هنگامی که جلبك هاي خلیج مکزیک مواد مغذی کافی به دست نمي آورند، بر انرژي باقي مانده خود تمركز مي كنند تا سمي تر شوند و از بقايشان اطمينان پيدا كنند. این مطالعه نشان می دهد که جلبك كارنيا برويس باعث ايجاد شکوفه هاي كشند سرخ در سراسر خلیج مکزیک مي شود. تولید سلول های بسیار سمی به جلبك ها اجازه می دهد تا در مقابل موجودات ريز شناور در سطح دريا از خود دفاع كنند. شكوفه هاي كشند سرخ به كشتار ماهي ها و ساير آسيب هاي محيطي و اقتصادي در منطقه مي انجامد درحالي كه پيش بيني آنها هم سخت است. جلبک ها وقتی از خود دفاع می كنند بسیار سمی می شوند.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...