رفتن به مطلب

تاریخچه شنا (ایران)


viyona

ارسال های توصیه شده

تاریخ پیدایش ورزش شنا به قدمت آفرینش بشر و دوران ماقبل از تاریخ باز میگردد. انسان بنا به احتیاجات خود برای شکار یا فرار از خطر مجبور به یادگیری و ممارست در امر شنا بوده است.

شاید بعلت همین نیازها و ارتباط تنگاتنگ شنا با حفظ حیات و سلامتی باشد که در اسلام توصیه شده به "فرزندان خود شنا بیاموزید". در طول تاریخ نیز آشنایی با این ورزش یک مزیت محسوب می شده است.

 

استانداردهای نوین ورزش شنا در دنیا از اوائل قرن بیستم شکل دیگری یافت و در ایران نیز با ورود مهندسین انگلیسی شرکت نفت، اولین استخر استاندارد شنای ایران در مسجد سلیمان خوزستان ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

اولین استخر شنای ٥٠ متری تهران نیز در سال ١٣١٩ در ورزشگاه امجدیه (استادیوم ورزشی شهید شیرودی فعلی) احداث گردیده است.

سخت افزار مناسب آموزش شنا در کشور نسبتاً گرانقیمت و دسترسی به آن مشکل است و بهمین علت علیرغم علاقه آحاد جامعه به این رشته شنا چنان که باید و شاید در اقشار جامعه رواج پیدا نکرده است.

 

در طول تاریخ شنا علیرغم میزبانی بازیهای آسیائی ١٣٥٣ در تهران، به هیچ مدال بین المللی و آسیائی دست نیافتیم و پس از انقلاب، اولین مدال بین المللی تاریخ شنا در سال ١٣٧٣ طی مسابقات "آسیا پاسیفیک" توسط بهزاد مهدی خبازیان در رده سنی جوانان بدست آمد.

 

با تلاش بی وقفه دست اندرکاران و پی گیری و اجرای برنامه های طولانی مدت، این موفقیت با کسب مدالهای مختلف در آسیا همچنان ادامه یافت و اولین مدال طلای تاریخ شنای کشور در اردیبهشت ماه سال ١٣٨٤ توسط پاشا وحدتی در مسابقات دانش آموزان جهان (اسپانیا) کسب شد.

 

سال هزار و سيصد و هشتاد و شش را بايد سالي پربار و افتخار آفرين براي رشته هاي شنا، شيرجه و واترپلو ايران لقب داد بطوري که موفقيت در رويدادهاي داخلي و بين المللي امسال نويد بخش روزهاي پرباري براي ورزشهاي آبي ايران دارد.

 

تکاپوي حضور در عرصه رقابت هاي بين المللي از نخستين روزهاي سال جديد با حضور 4 شناگر کشورمان در مسابقات شناي قهرماني جهان در ملبورن استراليا آغاز شد که همآوردي جوانان شناي ايران با قهرمانان نامدار جهان سنگ محک مناسبي براي ارزيابي جايگاه شناي ايران در سطح جهان بود. قرار گرفتن محمد عليرضايي شناگر اول کشورمان در رنکينگ جهاني و شکسته شدن دو رکورد ملي در بالاترين سطح از مسابقات شناي قهرماني جهان دستاوردهاي مهمي بود که نشان داد شناي ايران با وجود فاصله معني دار با شناي جهان، به مرز خودباوري و اعتماد به نفس لازم براي حضور در رقابتهاي بزرگ جهاني و المپيک و رقابت با تيم ها و شناگران صاحب نام جهان دست يافته است.

 

پنجمين دوره مسابقات واترپلو جام باشگاههاي آسيا در کويت و کسب عنوان نايب قهرماني تيم باشگاه نفت و گاز گچساران (قهرمان مسابقات ليگ برتر) در ميان شش تيم آسيايي، از آغاز سالي پربار در اين رشته نويد داد. تيم ملي جوان شده واترپلو تنها چند روز پس از اين مسابقات در نخستين دوره کاپ فينا در کويت دست به کار بزرگي زد و در حضور تيم هاي مطرح از قاره هاي مختلف جهان برسکوي سوم قرار گرفت تا نشان دهد واترپلو در مسير پيشرفت و مدال آوري در آسيا به جايگاهي در خور و ويژه دست يافته است .

 

در مهم ترين رويدادهاي داخلي سه ماهه اول سال نبايد از کنار ثبت 12 رکورد ملي در رده هاي سني زير 14 سال و 9 رکورد ملي در رده عموم نيز به سادگي گذشت که نشان از پويايي و بالندگي شناي کشور در رده هاي پايه و تأکيدي بر ارتقاء سطح کمي و کيفي شنا در

رده سني پايه دارد.

 

برگزاري مجمع عمومي ساليانه فدراسيون شنا و ترسيم خط مشي و برنامه هاي سال جاري فدراسيون ديگر رويداد مهم سه ماهه اول سال بود. دستور رئيس سازمان تربيت بدني مبني بر موظف شدن استخرهاي سراسر کشور به تيمداري و ابلاغ سازمان در صدور مجوز تأسيس استخرهاي جديد زير نظر هيأت هاي شناي استانها ضمن فراهم شدن بستري مناسب براي رشد کمي شنا، در بخش سخت افزاري نيز مي تواند تحولي شگرف در توسعه شناي کشور فراهم کند.

 

سه ماهه دوم سال 86 براي ورزش کشور و فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو با موفقيت ها و افتخارآفريني هاي تازه اي در سطح بين المللي همراه بود.

 

تيم ملي واترپلو زير 18 سال کشورمان در پنجمين دوره مسابقات قهرماني رده هاي سني و عموم آسيا در اندونزي با اقتدار و براي دومين دوره پياپي بر سکوي قهرماني آسيا ايستاد تا بار ديگر شايستگي هاي جوانان مستعد واترپلو در عرصه رقابتهاي قاره اي ثابت شود .

 

تيم ملي شيرجه نيز در رقابتهاي قهرماني رده هاي سني و عموم آسيا موفق به کسب 2 مدال نقره و 5 برنز شد که "علي شکول" شيرجه روي جوان و با آتيه کشورمان به تنهايي به دو مدال نقره و يک برنز دست يافت و مدال آورترين ورزشکار کشورمان در اين مسابقات لقب گرفت .

 

همچنين ملي پوشان شناي کشورمان در مسابقات رده هاي سني عموم آسيا با يک مدال طلا، 4 نقره و 4برنز کارنامه درخشاني از خود برجاي گذاشتند ضمن اينکه "محمد عليرضايي" با کسب دومين مدال طلاي بازيها، رکورد 50 متر قورباغه اين مسابقات را به نام خود ثبت کرد.

 

ملي پوشان شنا در پايان اين مسابقات در مجموع 9 رکورد ايران در رده سني عموم و 11 رکورد رده هاي سني را بهبود بخشيدند که بيانگر حرکت روبه رشد و متحول شده شناي کشور است.

 

از ديگر رويدادهاي مهم سه ماهه دوم سال جاري حضور تيم واترپلو جوانان زير 20 سال در چهاردهمين دوره مسابقات واترپلو قهرماني جوانان جهان در شهر لانگ بيچ آمريکا بود. اين مسابقات تجربه مفيدي براي جوانان واترپلو کشورمان بود تا از هم آوري با قدرتهاي جهان به ره توشه اي ارزشمند و دستاوردهاي فني قابل اتکايي دست يابد.

 

نخستين المپياد ورزشي ايرانيان عرصه داخلي مهم و تأثير گذاري در ورزش کشور بود که رشته هاي شنا، شيرجه و واترپلو حضور پربار و همه جانبه اي در اين مسابقات داشتند تا تحرک و حرکتي نوين در اين سه رشته در سطح کشور ايجاد شود.

 

آغاز هفدهمين دوره ليگ برتر واترپلوي باشگاههاي کشور از نيمه شهريورماه نيز با حضور 11 تيم در دو گروه آغاز شد تا ماراتني جذاب و هيجان انگيز در سطح تيم هاي باشگاهي کشور آغاز شود .

 

سه ماهه سوم سال 86 براي فدراسيون شنا توام با خبرهاي خوش و اميدوار کننده اي در سطح بين المللي بود که هريک مي تواند سرفصل تازه اي براي سه رشته شنا ، شيرجه و واترپلو باشد .

 

قطعي شدن نخستين حضور واترپلو ايران درمسابقات انتخابي المپيک 2008 چين و شرکت در ليگ جهاني واترپلو دو عرصه رقابتي مهم جهاني است که بي شک شرکت درچنين ميادين بزرگي در رشد فني و کيفي واترپلو که ايستادن بر سکوي بازيهاي آسيايي 2010 گوانگجو را هدف گرفته است تاثير بسزايي خواهد داشت .

 

تيم ملي واترپلو به همراه قزاقستان درمسابقات انتخابي المپيک که اسفند ماه در شهر"ارادا" روماني برگزارمي شود، شرکت خواهد کرد . تيم کشورمان در اين رقابتها که در دو گروه شش تيمي برگزار مي شود با تيم هاي مکزيک، آلمان، ايتاليا ، کانادا و مقدونيه همگروه است و سه تيم برتر راهي المپيک پکن مي شوند.

 

اين تيم طي ماههاي ارديبهشت و خرداد سال آينده نيز در رقابتهاي ليگ جهاني با تيم هاي چين ، ژاپن ، استراليا و نيوزلند پيکار خواهد کرد تا ملي پوشان واترپلو کشورمان در کوران اين دو تورنمنت سنگنين با تيم هاي برتر و صاحب کلاس جهاني ، بر داشته هاي فني و کيفي خود بيفزايد .

 

اما مهمترين افتخار ورزشي براي شناي کشور در آبان ماه و در جريان دومين دوره بازيهاي داخل سالن آسيا در ماکائو براي کشورمان رقم خورد جائي که "محمد عليرضايي" در ششمين روز اين مسابقات نخستين مدال شناي ايران و کاروان ورزشي ايران را به گردن آويخت . تيم شناي کشورمان که براي نخستين بار در دو رشته مسافت کوتاه و فين سوئيمينگ در اين مسابقات شرکت کرد ، علاوه بر مدال طلاي عليرضايي با جابجايي 15 رکورد ملي کارنامه اي درخشان در اين مسابقات از خود برجاي گذاشت و به اين ترتيب اولين مدال طلاي آسيايي در تاريخ شناي کشورمان ثبت شد .

 

در بخش داخلي نيز برگزاري دو مرحله از پنجمين دوره ليگ برتر شنا طي ماههاي آبان و آذر با درخشش شناگران تيم ملي و بويژه "شاهين برادران" پرامتيازترين شناگر هر دو مرحله همراه بود .

 

در بخش بانوان نيز دومين دوره ليگ برتر شنا و ثبت 9 رکورد ملي از رشد نسبي بانوان شناگر کشور به لحاظ کمي و کيفي با تمام محدوديت ها و کمبود امکانات حکايت داشت .

 

شيرجه نيز در راستاي برنامه هاي توسعه اي و گسترش اين رشته در سطح کشور از سه ماهه سوم سال ، برنامه ريزي تازه اي را در جهت توسعه و تعميم اين رشته در کشور و حضور در ميادين مهم آسيايي و قاره اي آغاز کرد . تيم شيرجه کشورمان در آخرين روزهاي پاييز راهي اردوي تدارکاتي کويت شد تا زير نظر سرمربي چيني خود با پيگيري برنامه هاي تمريني ويژه و اختصاصي بتواند به افزايش مهارت هاي فني خود براي حضور در مسابقات و تورنمنت هاي قاره اي بپردازد .

 

مهمترين رويداد بين المللي سه ماهه چهارم سال 86 اعزام تيم ملي واترپلو به اردوي مجارستان و مسابقات انتخابي المپيک در روماني بود که با حضور تيم هاي مطرح و صاحب نام واترپلو جهان ، تجربه گرانبهايي براي تيم متحول شده واترپلو ايران تلقي مي شود .

 

قهرماني تيم واترپلو ايران توسعه کرج در هفدهمين دوره ليگ برتر واترپلو نيز مهمترين رويداد داخلي واترپلو سال بود ضمن اينکه تيم هاي نفت و گاز گچساران و دانشگاه آزاد ابهر جايگاههاي دوم و سوم اين فصل از رقابتها را به خود اختصاص دادند .

 

به هرحال شناي کشور با توجه به بضاعت و موجوديت خود تلاش بايسته اي در جهت افتخار آفريني در صحنه رويدادهاي داخلي و بين المللي داشته و تلاش مي کند همگام و همراه با ديگر بخش هاي ورزش در جهت اعتلاي نام و عزت ايران اسلامي گام بردارد و اميد مي رود اين تلاش در سال جاري در سايه مساعدت ها و حمايت هاي هميشگي سازمان تربيت بدني افق هاي تازه اي از موفقيت را براي سه رشته شنا ، شيرجه و واترپلو به ارمغان بياورد .

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...