رفتن به مطلب

جایزه جلال آل احمد ظرفیت جهانی شدن را دارد


ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری اختتامیه هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد که امروز در تالار وحدت برگزار شد؛ "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر می‌رسد این همایش در ستایش و اهمیت روایت برگزار شده، روایتی که با جان و زبان ما آمیخته است. به خاطر داریم که در کودکی وقتی می‌خواستند درستی کاری را بر ما گوشزد کنند از روایت استفاده می‌کردند و این نحوه ارتباط اصالت دارد.

 

 

وی ادامه داد: بیان داستان، بیانی است که مخاطب را با جهان آفرینش آشنا می‌کند و داستان‌های شخصیت ما را شکل داده و بواسطه همذات‌پنداری ویژگی‌هایی چون مردانگی و غیره را به ما یاد می‌دهند.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه داستان‌ها به ما آرامش، شور، هیجان، صبر و شکیبایی می بخشد تصریح کرد: قصه‌ها با ما بزرگ می‌شوند و به تناسب ذهنی گسترش می یابند و آنچه در داستان‌ها مشترک است روایت است که آن متن به معنای واقعی داستان باشد یا به شیوه مستندنگاری نوشته شده باشد.

 

 

وی ادامه داد: من دست آنانی را که به خلق داستان می‌پردازند و به گرمی می‌فشارم و به جرات می توانم بگویم کشف آداب هر جامعه و شناخت این آداب در گرو شناخت آثار کلاسیک آن است.

 

 

وی گفت: امروزه ما با حجم داستان روبرو‌ایم و در این میان جایی برای معرفی داستان‌نویسان ما وجود نداشت جایزه جلال این کار را کرده و هر چند تا به امروز با افت و خیزهایی روبرو بوده اما در حال حاضر به اعتبار درخور خود رسیده است.

 

 

جنتی اظهار داشت: دریافت آثار و بررسی‌ آنها در بخش داستان کوتاه نتیجه فعالیت زیاد فعالان این عرصه بوده و هر چند در داستان کوتاه و نقد ادبی آنچنان کار نشده اما در این عرصه آثار خوبی به دست رسیده است.

 

 

وی ادامه داد: جایزه جلال آل احمد در نظر اهالی ادب دارای ارزش است. این جایزه در هفتمین دوره خود کمتر شاهد سیاسی کاری و فتینه گری بود و ویژگی منحصر بفرد دوره هفتم برگزاری این جایزه نسبت به دوره‌های پیشین شفافیت و صداقت در کار برگزار و اجرا است.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: همه‌گیر شدن جایزه جلال آل احمد و اصلاح شیوه‌نامه آن امکان حضور همه گرایش‌ها و سبک‌ها در گستره رقابت این جایزه را فراهم کرد.

 

 

وی در قالب یک اشاره ویژه به بحث نقد ادبی افزود: بحث نقد ادبی که در گردونه جایزه جلال وجود دارد و در گستره زبان آنچنان جای نگرفته در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی نیز به گونه‌ای که باید و شاید پذیرفته نشده است.

 

 

جنتی گفت: نقد به معنای سره از ناسره بوده و نقد ادبی ارزش واقعی آثار را نشان می دهد. بنابراین نقد نوعی آفرینش هنری به حساب می‌آید.

 

 

وی در ادامه سخنانش بررسی دقیق آثار ادبی، به کارگیری خلاقیت، اشراف به علوم ادبی و اجتناب از پردازش صرف به ایرادات اثر را از ویژگی های منتقد ادبی دانست و نقد ادبی زمانی ارزش دارد که دور از شائبه و اغراض باشد.

 

 

وزیر ارشاد ادامه داد: امیدوارم که نقد ادبی بیش از پیش در کشور ما شناخته شود.

 

 

جنتی اظهار داشت: هر چند برگزیده شدن در جایزه جلال آل احمد نوعی اعتبار است بهتر است که معاونت فرهنگی نسبت به خرید کتاب های برگزیده برای کتنابخانه‌ها اقدام کند تا روند خرید این کتاب ها به آیین نامه مصوب تبدیل شود.

 

 

جنتی ادامه داد: به نظر من جایزه جلال ظرفیت جهانی شدن را دارد. از این سو باید با دعوت از کشورهای فارسی‌زبان برای شرکت در این جایزه راه را برای جهانی شدن آن هموار کرد.

 

 

همچنین حجت‌الااسلام مهدوی راد دبیر علمی جایزه جلال آل احمد در بخش دیگری از مراسم اختتامیه هفتمین دوره این جایزه گفت: آن روزی که دوست من یعنی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: این مسئولیت را بپذیر من پذیرفتم و به اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حاذق و فروتن شدم.

 

 

وی ادامه داد: در اولین جلسه هیئت علمی، گفتم که در روند کار هیچگنه دخالت محتوایی نخواهم کرد و از شما هم دقت، تامل و درنگریستن در آثار را می‌خواهم.

 

 

دبیر علمی جایزه جلال اظهار داشت: من بر اساس یک تحلیل تفسیری بر این باورم که عمل صالح دو ویژگی دارد که یکی از آنها برای خدا بودن و دیگری کارآمد بودن و فوریت است.

 

 

حجت‌الااسلام مهدوی راد افزود: جلال در سال‌های پایانی عمرش و بلکه همیشه مصداق عمل صالح و نماد سعی بین صفا و مروه بوده است.

 

 

وی ادامه داد:علی شریعتی در بخشی از نوشته‌های خود اینچنین جلال آل احمد را توصیف کرده که وی در اوج خواستن و در قله پذیرفتن به همه آنهایی که گونه‌ای دیگر وی را بزرگ می کردند پشت کرد و چیزی را خواست که خودش پسندیده بود.

 

 

دبیر علمی هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد تصریح کرد: جلال آل احمد پس از پشت کردن به آنهایی که وی را به گونه‌ای دیگر شهرت می‌بخشیدند به سوی مردم و مذهب آمد و من می گویم در اصل به سوی فطرت پاکش آمده است.

 

 

وی ادامه داد: به گمان من جلال آل احمد به درستی چشم‌هایش را شست و جور دیگر دید.

 

 

حجت الااسلام مهدوی راد ادامه داد: انقلاب ما انقلاب تعقل، تفکر، همه را دیدن و حرمت‌گذاشتن به آنهاست.

 

 

وی خاطر نشان کرد: آنچه را که درک نکرده‌اید نگویید و نگسترانید، البته جایزه جلال قابل نقد است.

 

 

گفتنی است، کتاب‌هایی چون زندان الرشید نوشته محمدمهدی بهداروند، سفر برگذشتنی به قلم محمدرضا توکلی صابری، رازهای سانتی متری نوشته مرد علی مرادی، ملکان عذاب به قلم ابوتراب خسروی و آه باشین نوشته محمدکاظم مزینانی بعنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد معرفی شدند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...