رفتن به مطلب

تنها يك دهم درصد dna عامل تفاوت‌هاي عظيم در ميان انسان‌ها


ارسال های توصیه شده

عضو انجمن ژنتيك ايران گفت: تنها يك دهم درصد DNA ،عامل تفاوت‌هاي عظيم در ميان انسان‌ها است

 

 

 

کد خبر : 05072 تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۸۹

 

 

 

عليرضا احمدي، عضو انجمن ژنتيك ايران در گفت‌و‌گو با فارس در اين‌باره گفت: ژن‌ها در همه انسان‌ها شباهت بسيار زيادي با هم دارد، اما اين شباهت زياد به معناي شباهت كامل نيست بلكه تفاوت‌هايي در ژن‌ها وجود دارد كه همين اختلافات جزيي، تفاوت‌هاي بسيار مهمي را در انسان‌ها ايجاد كرده است.

 

وي افزود: خصوصيات رفتاري انسان ها تابع نقشه ژنتيكي آن‌هاست. ابتلاي فرد به يك بيماري يا تظاهر يك ويژگي و خصلت رفتاري مثلا خشونت، ارتباط مستقيمي با ساختار ژنتيكي افراد دارد. به عنوان مثال در صورت غالب بودن ژن‌هاي مرتبط با خشونت، عصبانيت و خشونت فرد در رفتارهاي او تظاهر بيشتري دارد.

 

احمدي با بيان اينكه عوامل ژنتكي رفتارهاي انسان در كنار عوامل محيطي با غالب‌ بودن عوامل ژنتيكي، منجر به بروز رفتارهاي خاصي در فرد مي‌شود گفت: به عنوان مثال برخي افراد نسبت به محيط واكنش سريع‌تري از خود نشان مي‌دهند كه ممكن است همراه با عصبانيت هم باشد.

 

عضو هيئت مديره انجمن ژنتيك ايران ادامه داد: در عين حال ممكن است افرادي باشند كه نسبت به حوادث محيط واكنش ملايم‌تري داشته باشند و در ارتباط با محيط كمتر دچار حالت‌هايي از خشم و عصبانيت شوند كه همگي اين حالت‌ها مطابق با ژنتيك انسان‌ها بروز مي‌كند.

 

وي گفت: شناخت بيشتر ابعاد مختلف شخصيت و رفتار انسان‌ها و پايه‌هاي ژنتيكي و زيستي آنها مي‌تواند بسياري از مسائل اجتماعي را با ديدي نو و بر اساس يافته‌هاي علمي نقد و بررسي كند.

 

عضو هيئت مديره انجمن ژنتيك ايران افزود: افراد از لحظه تشكيل نطفه منحصر به فرد هستند و اينگونه نيست كه تصور شود زندگي، آنها را افرادي مشخص و معين مي‌سازد و شكل مي‌بخشد؛ بلكه هر كدام از ما به عنوان يك شخص، به عرصه اين جهان پا مي‌گذاريم و بقيه زندگيمان را در اين راه به كار مي‌گيريم تا خود را كشف كنيم.

 

وي ادامه داد: پروژه ژنوم انسان در عرض كمتر از 10سال و با هزينه‌اي بالغ بر سه و نيم ميليارد دلار انجام شد.اين پروژه سرآغاز تحولات بزرگي در علم ژنتيك شده است. شناخت ژنوم يك موجود به معني شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌هاي يك فرد از فرد ديگر يا يك گونه از گونه‌اي ديگر است.

 

تعيين توالي بيش از 90 درصد ژنوم انسان در فوريه سال 2010 به پايان رسيد. اما هنوز بسياري از ژن هاي انسان شناسايي نشده‌اند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...