رفتن به مطلب

خزندگان خانگی مهمترین دلیل ابتلا به سالمونلا


ارسال های توصیه شده

[h=1]خزندگان خانگی مهمترین دلیل ابتلا به سالمونلا[/h] [h=3]تهران - ایرنا - مطالعات مرکز بیماری های کودکان انگلیس نشان می دهد که نگهداری خزندگان و دوزیستان خانگی مهمترین عامل بروز بیماری سالمونلا است.[/h]

81438870-6161402.jpg به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از رویترز، سالمونلا یک عفونت روده ای است که بوسیله میکروبی به نام سالمونلا به وجود می آید. دل درد، تب و اسهال مهمترین علایم این بیماری هستند.

 

میکروب سالمونلا علاوه بر بیماری های روده ای، می تواند منجر به بروز حصبه، عفونت های خونی و عفونت های موضعی شود.

 

آرشیو مرکز بیماری های کودکان آمریکا نشان می دهد که نگهداری دوزیستانی چون سمندر، لاک پشت، قورباغه، مار آبی و وزغ باعث بیماری سالمونلا می شود. این تحقیقات که به مدت سه سال انجام شده نشان می دهد که اکثر کودکانی که با این دوزیستان خانگی سروکار دارند، بر اثر عفونت های روده ای و علایمی چون اسهال، تب، باکتری در خون، آبسه و مننژیت در بیمارستان بستری می شوند.

 

در این گزارش آمده است که در سال های اخیر نگهداری این موجودات در خانه ها و به ویژه توسط کودکان زیر 5 سال بسیار رایج شده است. برای مثال کودکان انگلیسی به این دوزیستان بیشتر از سگ علاقه دارند و آنها را در خانه نگهداری می کنند.

 

این تمایل در کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است؛ برای مثال چند سالی است که افراد سودجو در ایران سمندرهای زیبای رو به انقراض را از کردستان برای فروش در سفره هفت سین به شهرهای بزرگ می آورند و می فروشند.

 

نگهداری خزندگان خانگی علاوه بر بیماری عفونی سالمونلا، باعث بروز عفونت های قارچی نیز می شود.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: box-tbl, width: 100%]

[TR]

[TD=class: box-head-r][/TD]

[TD=class: box-head-m]» علائم و نشانه های بیماری سالمونلا[/TD]

[TD=class: box-head-l][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=class: box-tbl, width: 100%]

[TR]

[TD=class: box-body-r][/TD]

[TD=bgcolor: white] [TABLE=align: center]

[TR]

[TD]

علائم و نشانه های بیماری سالمونلا

alame%20salmo_134671.jpgعفونت سالمونلا معمولاً موجب سرگیجه، استفراغ، دل درد، اسهال (گاه اسهال خونی)، تب و سردرد می شود. از آنجایی که بسیاری از بیماری ها ممکن است این علائم را داشته باشند بیشتر پزشکان برای تشخیص دقیق، نمونه مدفوع بیمار را آزمایش می کنند.

علائم بیشتر عفونت های سالمونلا معمولاً سه روز پس از آلودگی آشکار می شوند و بدون نیاز به مصرف دارو از بین می روند.

اگر باکتری سالمونلا موجب بروز تب تیفوسی شود علائم اولیه با علائم اولیه سایر عفونت ها یکسان است. اما دراین بیماری در هفته دوم، کبد و طحال بزرگ می شوند و ممکن است روی پوست دانه های " قرمز" مشاهده شود. از اینجا به بعد است که این بیماری مشکلات دیگری برای سلامت بیمار به وجود می آورد مثل مننژیت و ذات الریه.

افرادی که در معرض مشکلات سخت عفونت سالمونلا هستند شامل افرادی هستند که:

· سیستم ایمنی اشان ضعیف است ( بیماران مبتلا به اچ ای وی)

· افرادی که داروهایی برای مبارزه با سرطان استفاده می کنند

· افرادی که دچار بیماری کم خونی داسی شکل هستند و یا طحال ندارند و یا طحالشان از کار افتاده است

· افرادی که داروهای مهارکننده ی اسید معده مصرف می کنند

پزشکان عفونت را در بیمارانی که بیشتر در معرض خطر هستند با انتی بیوتیک درمان می کنند تا مانع از سرایت آن به سایر بخش های بدن شوند و جلوی مشکلات دیگر جسمانی را بگیرند.

پیشگیری

ممکن است راههای متعددی برای جلوگیری از ابتلای اعضای خانواده به این بیماری وجود داشته باشد. بیشتر باکتریهای سالمونلا در محصولات حیوانی یافت می شوند و می توان با حرارت دادن در هنگام پخت غذا، آنها را از بین برد. بنابراین مهم است که مطمئن شوید تخم مرغ خام، مرغ یا گوشت خام نمی خورید. پختن غذا با مایکروویو روش قابل اطمینانی برای کشتن این باکتری ها نیست.

ازآنجایی که باکتری سالمونلا می تواند موجب آلودگی تخم مرغ های درجه یک و دست نخورده و سالم شود از خوردن تخم مرغ های آب پز عسلی یا تخم مرغ هایی که فقط یک طرفشان پخته شده است خودداری کنید.

هنگام پختن غذا حتماً گوشت پخته نشده را دور از غذاهای آماده و پخته شده نگه دارید. علاوه براین، دستهای خود، تخته خرد کردن مواد غذایی، میز آشپزخانه، و چاقوها را پس از تماس با غذاهای خام کاملاً بشویید.

ممکن است بعضی از غذاها حاوی محصولات خام غذایی باشند که در ظاهر خام بودن آنها معلوم نیست بنابراین باید از آنها پرهیز کرد. چاشنی سالاد سزار، دسر تیرامیسوی ایتالیایی، خامه یخی خانگی، خامه شکلاتی، مخلوط زرده تخم مرغ و شیر، خمیر کلوچه و خامه روی کیک می توانند حاوی تخم مرغ خام باشند. شیر غیرپاستوریزه و آب میوه نیز ممکن است آلوده به سالومونلا باشند.

مواد مدفوعی ( گاز معده ) معمولاً منبع آلودگی سالمونلا هستند بنابراین شستن دست ها پس از رفتن به توالت و پیش از آماده کردن غذا بسیار حائز اهمیت است.

مراقب باشید که با مدفوع حیوانات خانگی – به ویژه خزندگان – تماس نداشته باشید. پس از دست زدن به حیوانات حتماً دستان خود را تمیز بشویید و به هیچ وجه اجازه ندهید امکان تماس نوزاد و خزنده وجود داشته باشد. حتی خزندگان سالم ( به ویژه لاکپشت و سوسمار ) حیوانات مناسبی برای بچه های کوچک نیستند و نباید در خانه خانواده هایی که نوزاد دارند نگهداری شوند.

درمان

اگر کودکتان مبتلا به عفونت سالمونلا است و سیستم ایمنی اش سالم است ممکن است پزشک دارویی برای او تجویز نکند. اما اگر کودکان دچار تب، سردرد، اسهال خونی شود باید به پزشک مراجعه کنید تا جلوی مشکلات دیگر گرفته شود.

اگر کودکتان آلوده شده و تب دارد شاید بخواهید به او استامینوفن بدهید تا دمای بدنش کاهش یابد و درد شکمش تسکین یابد. از آنجایی که هر عفونتی موجب اسهال می شود حتماً باید به کودک خود به مقدار فراوان آب بدهید تا او آب بدنش را از دست ندهد.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...