رفتن به مطلب

کتاب «حقوق بشر دوستانه و مسائل نوظهور» منتشر شد


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

کتاب «حقوق بشر دوستانه و مسائل نوظهور (جنگ‌های پسانوین)» نوشته «نادر ساعد» روانه بازار نشر شد.

به گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، کتاب «حقوق بشر دوستانه و مسائل نوظهور (جنگ‌های پسانوین)» دارای دو با عنوان «ارزیابی تحول در مبادی سنتی حقوق بشر دوستانه» و «حقوق بشر دوستانه و چالش‌های ناشی از درگیری های آینده» و گفتارهایی نظیر «مبانی و چارچوب جنگ‌های مردمی در پرتو موازین حقوق بشر دوستانه»، «حقوق درگیری‌های مسلحانه و مسأله مقاومت مردمی در برابر قدرت اشغالگر»، «موازین حقوقی ناظر بر کاربرد تسلیحات در رزم» و «ساختار و اسلوب جنگ نامتقارن و برآیندهای آن در رویکرد بشر دوستانه» است.

 

هدف از نوشتن این کتاب توسط «نادر ساعد»، بررسی دقیق ابعاد حقوقی جنگ‌های آینده در پرتو تحولات پست مدرنیته و ارزیابی اندیشه‌های کنونی در مورد این جنگ‌ها با درنظر گرفتن مبانی، اصول و منابع حقوق بشردوستانه است.

 

در بخشی از این کتاب درباره «الزامات حقوقی در کاربست جنگ و مقاومت مردمی»، آمده است: جایگاه مقاومت مردمی در نیروهای مسلح کشور و ادبیات نظامی کشورمان، بسیج به عنوان زیرمجموعه سپاه در واقع، است. با توجه به وضعیت وقوع انقلاب اسلامی و نقش گسترده مردم در تحقق آن، ایجاد ساختارهایی با هدف تأمین و حفظ دستاوردهای آن طبیعی به نظر می‌رسید.

 

wajcz0scyr7v64mtoo.jpg

وقوع انقلاب اسلامی که متصف به سه وصف مردمی یعنی «اعتقاد ملت، انقلاب ملت و رهبری ملت» بود، شکل‌گیری نهادهای عمومی به ویژه بسیج مردمی در کشور را به نحوی دیگر مطرح نمود. اصل یکصد و پنجاه و یکم قانون اساسی، تبیین تکوین و اهمیت پدیداری بسیج از منظر قانونگذار اساسی را نشان می‌دهد.

 

این اصل مقرر داشته که «به حکم آیه کریمه، دولت موظف است برای همه افراد کشور برنامه و امکانات آموزش نظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم سازد به طوری که همه افراد توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند ولی داشتن اسلحه باید با اجازه مقامات رسمی باشد.»

 

همانطور که پیدا است، بنیان شکل‌گیری بسیج در پرتو این اصل، سازماندهی اقدام مردمی در جهت دفاع مسلحانه از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است. از این جهت، شکل‌گیری بسیج در قالب سپاه که بر اساس مأمور دفاع از دستاوردهای انقلاب است، با نظم حقوقی مبتنی بر اولویت قانون اساسی همساز است.

 

بر اساس این گزارش، انتشارات «خرسندی» کتاب «حقوق بشر دوستانه و مسائل نوظهور (جنگ‌های پسانوین)» تألیف «نادر ساعد» را در 327 صفحه و با قیمت 14000 تومان منتشر کرده است که علاقه‌مندان برای تهیه آن می‌توانند به نمایشگاه و فروشگاه کتب فقهی، حقوقی و مجموعه قوانین به نشانی تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخررازی، خیابان لبافی‌نژاد، نرسیده به خیابان دانشگاه، پلاک 174، واحد 2 مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02166971034_5 تماس بگیرند./س

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...