رفتن به مطلب

روز جهانی کتاب سال 2015 به نام کودکان سند خورد


ارسال های توصیه شده

[h=1]روز جهانی کتاب سال 2015 به نام کودکان سند خورد[/h] [h=3]تهران - ایرنا - روز جهانی کتاب در سال 2015 که هر ساله از 23 فوریه تا ششم مارس (4 تا 15 اسفند ماه سال جاری) در انگلستان برگزار می شود برنامه های سال جاری خود را مخصوص ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج کتابخوانی برای این گروه سنی تنظیم کرده است.[/h]

81450083-6179478.jpg به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، طبق برنامه ریزی های انجام شده و مطابق سنت همیشگی، مراسم بزرگداشت روز جهانی کتاب (World Book Day) در سال 2015 با حضور 44 ناشر کودک و نوجوان بزرگ و شناخته شده در عرصه بین الملل چون «کرسیدا کوول»، «کتی کاسیدای»، «لیز پیچون» «کریس ریدل»، «مایکل روزن» و «جاکلین ویلسون» برگزار می شود.

 

این گروه از ناشران فعالیت خود را از شمال ایرلند آغاز می کنند و سرانجام در لندن با برگزاری جشن اختتامیه علاوه بر معرفی برترین های این حوزه در سراسر جهان بیانیه روز جهانی کتاب در سال 2015 که توسط ناشر برگزیده جهان نوشته شده است را قرائت خواهند کرد و این بیانیه را به عنوان دستورالعمل فعالیت های سال جدید میلادی سرلوحه فعالیت های خود قرار می دهند.

 

مراسم روز جهانی کتاب که از آن به عنوان «بزرگترین شوی کتاب جهان» نیز نام می برند در سال 2015 در 10 نقطه از پیش مشخص شده در سراسر بریتانیا (ایرلند شمالی، ایرلند جنوبی، اسکاتلند، ولز و انگلستان) برگزار خواهد شد و نویسندگان سرشناس جهان طی این مدت با حضور در برنامه های مختلف علاوه بر سخنرانی درباره لزوم توجه به توسعه کتاب و کتاب خوانی در بین کودکان، با این گروه سنی شروع به کتابخوانی خواهند کرد و آرا و نظرات آنها نیز به عنوان مخاطبان اصلی این کالای فرهنگی برای ارتقای سطح نوشته و موضوعات کتاب های کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار خواهند داد.

 

بر اساس این گزارش که در روزنامه «آیریش تایمز» کشور ایرلند بازتاب داده شده است، مراسم روز جهانی کتاب در سال 2015 با شعار ««روز جهانی کتاب و روز کپی رایت یونسکو، با هدف مطالعه، نشر و حق نشر» برنامه ریزی شده است در طی 11 روز برگزاری خود (23 فوریه تا ششم مارس) در تمامی مدارس انگلستان باعث می شود تا کلیه کلاس های غیر مرتبط با دروس ادبیات تعطیل شده و دانش آموزان در این مدت تمام ساعات خود در مدرسه را به آشنایی با کتاب، فرهنگ کتابخوانی، شرایط نگارش یا ترجمه یک اثر داستانی تا مرحله چاپ و توزیع آن می پردازند.

 

در این دوره دانش آموزان علاوه بر آشنایی و علاقه مندی هر چه بیشتر برای انس گرفتن با فرهنگ کتاب وکتابخوانی بُن مخصوص یک پوندی برای خرید کتاب از کتاب فروشی های مشخص شده در شهر و استان خود را دریافت می کنند تا در کنار این مراسم از شرایط خرید و انتخاب یک اثر داستانی منطبق با سلیقه و نوع نگاه خود و کمک به توسعه اقتصاد نشر بهره گیرند.

 

بر اساس این گزارش لیست کتاب های مورد توافق ناشران و نویسندگان برای فروش به کودکان در طی برگزاری مراسم روز جهانی کتاب در انگلستان برای پنج گروه سنی به اضافه دو سال، پنج تا هفت سال، هفت تا 9 سال، بالای 9 سال و گروه سنی نوجوانان نیز منتشر شده و در اختیار مدارس و والیدن کودکان قرر گرفته است.

 

کتاب های «دایناسوری که زیاد غذا قورت می داد» به قلم «تام فلچر» و «رژه المر» به قلم «دیوید مک کی» برای گروه به اضافه دو سال، کتاب های «راهنمای دزدان دریایی به سوی لندلابینگ» به قلم «جانی دادل» و «دوستان حیوانات جادویی: مشتاقان خوشبخت یک دوست را پیدا می کنند» اثر «دیزی میدوز» برای گروه سنی پنج تا هفت سال و کتاب های «خاطرات دنیس» نوشته «استیون باتلر» و «دختران و ملکه دزدان دریایی» اثر «کریس ریدل» نیز برای گروه سنی هفت تا 9 سال معرفی شده اند.

 

همچنین برای گروه سنی بالای 9 سال کتاب هایی چون «بهترین رفقا» به قلم «مایکل مورپورگو»، «خاطرات بچه نالایق» اثر «راشل رنه راسل» و برای گروه سنی نوجوانان نیز «کشتن مرده» به قلم «مارکوس سدگویک»، «دختری با ماسک» به قلم «هولی اسمیل» و «دام تخیلی» نوشته «اریکا مک گان» معرفی شده اند.

 

مراسم روز جهانی کتاب برای نخستین بار سال 1995 میلادی در انگلستان آغاز شد و بعد از ثبت در تقویم برنامه های فرهنگی یونسکو اکنون در آستانه بیست سالگی دامنه برگزاری خود را در اطراف این کشور گسترش داده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...