رفتن به مطلب

آب در معماری منظر؛ پارک های ایل گلی، ملت و ساعی


ارسال های توصیه شده

چکیده

آّب به عنوان یکی از عناصر اصلی طبیعت همواره به صور گوناگون بنا به شرایط خاص محیطی طراحان منظر جهت ارائه رویکردهای طراحی مد نظر قرار گرفته است .آنچه ذکر شده اشاره ای به کاربرد آّب در معماری منظر است که در قالب ۳ نمونه مطالعاتی به صورت تحقیق میدانی تحلیل شده است .

این تحقیق در ۳ بخش تنظم شده است : بخش اول چارچوب های نظری در خصوص حضور آب در معماری منظر را بررسی کرده به حالات مختلف حضور آب در طراحی منظر اشاره می کند . در بخش دوم به نقش آب در باغ های ایرانی پرداخته و باغ فین کاشان را به نمونه شاخص باغ سازی ایرانی ،از دیدگاه کاربرد آب در این فضا تحلیل کرده و در بخش آخر به تحلیل ۳ نمونه مطالعاتی ، باغ ایل گلی تبریز ، پارک ساعی و پارک ملت ، کاربرد مصالح و چهارفصل فرسایش در ارتباط با طراحی محیط های آبی بررسی شده است. تهران پرداخته و مسائل مرتبط با حرکت.

 

کلید واژگان: آّب، معماری منظر، حرکت، باغ و پارک، باغ های ایران.

 

آب در معماری منظر

در گذشته ای نه چندان دور که انسان، آب را به عنوان یکی از اجزا و عناصر معماری مورد استفاده قرار داد، جلوه های متنوع آن، همواره باعث تهییج و گرایش وی به زیبایی شده است. استقرار کشور ما ،در منطقه خشک و نیمه بیابانی ،سبب توجه خاص پیشینیان به آب و ارزش آن گردید. معماران ما ،آب را در مجموعه های خود وارد می کردند و گنجینه ای از خصوصیات فیزیکی ، مذهبی و اسطوره ای را به خدمت می گرفتند؛ تا معماری آنان از غنای بیشتری برخوردار باشد. در حقیقت عنصر آب، ما و فضای زندگیمان را دوباره به طبیعت پیوند می زد. وضعیت شهرهای کنونی ،دستخوش تغیرات فاحشی گردیده، به نحوی که امروزه، صحبت از آب ، به عنوان عاملی موثر در معماری و طراحی فضای شهر، تجملی به نظر می رسد. در حالیکه آب ورای نقش پر اهمیت خویش در تمدن و فرهنگ ، ریشه در روح و روان آدمیان دارد: آبنماها و ترکیبات آن ها با زیبایی های طبیعت ، باعث آرامش و راحتی انسان می گردد. جریان دائمی و پویای آب رودخانه ها و نهر ها، شوق حرکت را در آدمی زنده می کند. آب در آبشارها، حالتی دیگر را باعث می شود و عظمت آب جاری ، هیجان زایدالوصفی را به وجود می آورد. این ها ، همگی نمونه ای از تاثیرات متنوع وحالات متفاوت آب،روی انسان می باشد. هرچند مطالعات گسترده و منسجمی در رابطه با معماری آب و بکارگیری جنبه های وسیع آن در محیط شهری صورت گرفته، اما به شکل جامع ، نتایج قابل توجهی را بر نداشته است. تصویر شهر های کنونی ما نه تنها فاقد صراحت است، بلکه خام است و بی ظرافت. طبیعت ، حلقه گمشده ما در زنجیر زندگی مصنوع امروزی است. آرامش و پویایی در سیمای شهرهایمان به خاطره ای خوش بدل گشته و به رؤیاها سپرده شده است. اینجاست که روح تشنه ما، آب را می طلبد. آب ، این عنصر حیات بخش ، می تواند به شیوه ای هنرمندانه ، مژده طراوت دوباره طبیعت دلنواز و روح افزا را در فضای زندگیمان به ارمغان آورد.

سکون ، حرکت و پویایی ، رطوبت ، انعکاس ، بافت و فرم های متنوع ، هر یک یا در کنار هم ، در ترکیب با نور و موسیقی آب قادر هستند،دستمایه آفرینش جلوه هایی بدیع ، در هویت بخشیدن به مناظر و فضاهای شهری باشند.

لینک به دیدگاه

حضور آب در محیط

آب در محیط دست ساز انسان آب به یکی از چهار شکل زیر تبدیل می شود:

یک نقطه، یک خط، یک نما (صفحه) یا یک مرز یا کناره.

4xgviv5ap4x070qqrgb.jpg

نقطه

 

3kpkz2rzv899mj7xgsn6.jpg

صفحه

 

tum6pat1sdx545d071n.jpg

خط

 

q2bmgui0h4y2lt1lhxy7.jpg

مرز یا کناره

لینک به دیدگاه

آب در باغ ایرانی

باغ فین کاشان

باغ فین نمونه قابل تحسینی از باغ های سلطنتی ایران است، یعنی کلیه مشخصات و جنبه های مختلف باغ های ایران در این باغ جمع شده اند. در جنوب باغ فین چشمه آبی موسوم به چشمه سلیمانیه، با قریب به دوازده سنگ آب وجود دارد. در باغ فین کاشان با آب زیبایی های کثیری خلق شده است؛ تاسیسات آب رسانی دقیق و پیچیده این باغ، چون ارتفاع یکنواخت فواره ها در تمامی طول شیب باغ و همچنین ترکیب های مختلف آب مانند آب و آیینه، آب و فواره، آب و چشمه،آب و جوشش، آب و حرکت و آب و رطوبت همگی نشانگر پیچیدگی سیستم تاسیساتی و آب رسانی این باغ است.

 

885sx6597nkenybsgs5f.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

rviosos8zl7t3ezo4a3.jpg

لینک به دیدگاه

باغ ایل گلی تبریز

شاه گلی، مخلوطی از کلمات ترکی و فارسی که استخر شاهی معنا می دهد .قسمت برجسته این باغ دریاچه مصنوعی آن است که اندازه هر طرف آن در حدود ۶۵۰ متر است.درختانی که در اطراف آن کاشته اند ، مثل حصاری آن را فرا گرفته و زمین دور استخر را پوشانده اند و در نتیجه هرگاه از ایوان کوشک به آن نظر افکنیم ، مانند آن است که آب استخر بر فراز سطح دره ای که در عقب واقع شده ، معلق است .

 

bh82weai2g5t45hmlw.jpg

 

ccpj0hg2gqyfq16g7z.jpg

 

1d23jmafwcwm8ddentf8.jpg

 

yeeo4z6ncyvc66dorg5m.jpg

urb69i8wi64xx7evm9.jpg lhz8dsuocbat7jo37tb.jpg

لینک به دیدگاه

نتیجه گیری:

 

  • وجود تنوع نسبی جریان آب متناسب با پتانسیل های محیطی در پارک های مورد مطالعه
  • استفاده از مصالح مناسب در لبه ها و سطوح آب با در نظر گرفتن ملاحظات بصری و شرایط اقلیمی
  • در نظر گرفتن فاکتور زمان و مسائل محیطی در طراحی
  • استفاده از پتانسیل های محیطی و توپوگرافی سایت در طراحی آبگیرها و آبروها
  • توجه به مسائل ادراکی حضور آب در طراحی
  • طراحی برای کاربران در رده های سنی و اقشار جامعه
  • توجه به اصول امنیتی در طراحی
  • توجه به شیوه های جدید در طراحی جزییات اجرایی آب نماها و آبگیرها و
  • توجه به جنبه های مثبت و منفی فرسایش حاصل از آب در طراحی منظر

 

منبع: نشریه اینترنتی معماری منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...