رفتن به مطلب

80 درصد موارد تالاسمي با آزمايش خون قابل شناسايي است


ارسال های توصیه شده

معاون شبكه بهداشت فريدونكنار:

80 درصد موارد تالاسمي با آزمايش خون قابل شناسايي است

خبرگزاري فارس: معاون شبكه بهداشت و درمان فريدونكنار گفت: 80 درصد موارد تالاسمي با آزمايش ساده خون قابل شناسايي است.

 

A0291003.jpg

 

 

نبي‌الله باقري امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در شهرستان فريدونكنار افزود: چاقي از عواملي همچون عادت غذايي جامعه، باورهاي غلط و نوع رژيم غذايي خانواده نشأت مي‌گيرد و عوارضي همچون سايش عضلات، ديابت، سنگ كيسه صفرا، عوارض پوستي و مشكلات روحي و رواني را در پي دارد.

باقري رعايت رژيم غذايي، فعاليت‌هاي بدني، كوچك‌تر كردن ظرف‌هاي غذا، آهسته‌خوري و اندازه‌گيري وزن هر چند وقت يكبار را از مهم‌ترين راه‌هاي پيشگيري چاقي در افراد دانست.

وي از كم‌خوني ناشي از كمبود آهن به عنوان يكي ديگر از بيماري‌هاي شايع در زنان ياد كرد و بيان داشت: سردرد، خستگي مفرط، چهره زرد و پريشان، پا درد و تنگي نفس از عوارض كم‌خوني است كه مي‌توان با استفاده از قرص‌هاي آهن، ميوه، سبزي، ويتامين C، آبليمو و غلات و عدم استفاده از جوش شيرين از بروز اين بيماري جلوگيري كرد.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينكه هر سال 300 نفر به تعداد بيماران تالاسمي كشور افزوده مي‌شود، گفت: سالانه مبالغ هنگفتي براي بيماران تالاسمي در كشور هزينه مي‌شود.

وي درباره تعداد بيماران تالاسمي در كشور افزود: تعداد بيماران مبتلا به تالاسمي ماژور در كشور 18 هزار و 600 نفر است كه از اين لحاظ ما بيشترين تعداد بيماران ثبت شده در دنيا را داريم، شايد اگر نظام ثبت در هند يا پاكستان وجود داشته باشد آمار مبتلايان در كشور ما نسبت به آنها كمتر باشد، اما فعلا آمار ثبت شده ما بيشتر است و همچنين بر اساس برآوردها حدود چهار تا هفت درصد مبتلا به تالاسمي مينور داريم كه در واقع بيمار نيستند بلكه ناقل ژن هستند و مي‌توانند ژن را به نسل بعدي منتقل كنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...