رفتن به مطلب

اعتياد مغز با زياده روي در مصرف غذاهاي چرب


- Nahal -

ارسال های توصیه شده

پژوهشگران آمريكايي و ايتاليايي دريافتند كه زياده روي در مصرف غذاهاي سرشار از چربي و قند در مغز تغييراتي ايجاد كرده و به اين ترتيب ذهن به مصرف اين غذاها معتاد مي شود.

محققان مدرسه پزشكي دانشگاه بوستون و دانشگاه ساپينزا در رم در تحقيقات خود نشان دادند كه مصرف زياد غذاهاي بسيار چرب و شيرين موجب ايجاد تغييراتي در مغز مي شود اين تغييرات مشابه تغييرات مغز افرادي است كه به موادمخدر اعتياد دارند.

نتايج اين كشف توضيح مي دهد كه چرا پرهيز شديد از غذاهايي مثل انواع پاستا و شيريني هاي خامه اي براي كساني كه رژيم غذايي مي گيرند بسيار دشوار است و اغلب اين افراد پس از دوره چشم پوشي از غذاهاي پرچرب دچار ناهنجاري هاي غذايي مي شوند.

اين دانشمندان به منظور دستيابي به اين نتايج، رفتار گروهي از افراد چاق يا افراد با ناهنجاري هاي غذايي را كه در دوره پرهيز از غذاهاي شيرين و پرچرب قرار داشتند تحت كنترل قرار دادند و دريافتند كه براي اين افراد پرهيز و كنترل غذايي بسيار دشوار است و به همين علت وزن آنها در طول رژيم تغيير نمي كند.

در مرحله دوم آزمايشات، اين محققان با هدف بررسي اثرات غذاهاي چرب بر روي ذهن از 155 موش استفاده كردند و پاسخ هاي نوروبيولوژيكي آنها را مورد بررسي قرار دادند.

اين حيوانات به دو گروه تقسيم شدند: براي گروه اول به مدت پنج روز رژيم غذايي منظم برپايه غذاهاي مورد علاقه جوندگان و براي دو روز ديگر غذاهاي پرچرب و بسيار شيرين با طعم شكلات تجويز شد و سپس غذاهاي عادي به آنها داده شد. گروه دوم تنها از غذاهاي استاندارد مي خوردند.

نتايج اين تحقيقات نشان داد پس از مصرف غذاهاي چرب و شيرين، موش هاي گروه اول زماني كه به غذاهاي عادي بازگشتند تمايلي به خوردن آن نداشتند و از خوردن امتناع كردند و اگر در اثر گرسنگي زياد مجبور مي شدند غذاي استاندارد را به آرامي بخورند به طور ناگهاني عصبي، استرسي و مضطرب مي شدند و بي تابي مي كردند، درحالي كه اگر به آنها غذاي چرب و شيرين داده مي شد اين حيوانات دوباره آرام شده و با اشتياق غذاي چرب را مي خوردند.

براساس گزارش pnas، در مرحله سوم آزمايشات، اين دانشمندان نقش سيستمي را كه استرس را در مغز تنظيم مي كند بررسي و كشف كردند كه اين سيستم همانند همان سيستمي است كه استرس ناشي از اعتياد به موادمخدر را برمي انگيزد به طوري كه در دوره پرهيز، در موش ها افزايش بيان ژن Crf در بادامه مغز مشاهده مي شد و تنها زماني كه به موش ها غذاهاي چرب و شيرين داده مي شد سطح اين ژن به حالت طبيعي باز مي گشت.

بادامه، فضايي از مغز است كه با پاسخ به ترس، اضطراب و استرس ارتباط دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...