رفتن به مطلب

شهر بافق


ارسال های توصیه شده

تاریخچه شهر

 

مورخین گذشته های بسیار دور سرزمینی که در آن بافق بنا شده است را به وجود دریایی کم عمق و بسته متصل کرده اند و وجود آثاری که در برخی از کوههای اطراف بافق مشاهده می شود این حس را بیشتر به یقین تبدیل میکند که از جمله دریا بارهایی که در کوههای باجگان و... دیده می شود از دریا بودن بافق در دوران دور حکایت میکند و جهانگردان و سیاحانی نظیر سون هدین، ستوان استوار، ادوارد استارک، مارکوپولو، کلنل سی ام مک کرگر و لسترنج که به ایران سفر کرده اند نیز در شرح مشاهدات خود از کویر بافق و یا دریا بودن این مناطق در دوران گذشته سخنی به میان آورده اند به هر حال باید گفت که بافق از شهرهای پیشین و تاریخی استان یزد است که به دلیل جایگاه طبیعی و جغرافیایی ارتباطی و استراتژیک خود در طول تاریخ بارها مورد هجوم یاغیان و کشور گشایان قرار گرفته است.

بعضی بافق را از بناهای دوره اسلامی میدانند، چرا که بافق به حروف ابجد 183 میباشد و به همین دلیل تاریخ تأسیس این شهر را با سال 183 هجری قمری ذکر میکنند. بعضی از مورخین نیز بافق را یکی از شهرهای قبل از اسلام می دانند که در روزگار ساسانیان معمور و آباد شد است و از جایگاه ویژه ای برخوردار گردیده است.

در نيمة دوم‌ سدة 6ق‌/12م‌ در دورة حكومت‌ ملك‌ ارسلان‌ سلجوقى‌ بر كرمان‌، ولايت‌ بافق‌ به‌ همراه‌ بهاباد و داور و كوبنان‌ به‌ اتابك‌ يزد سپرده‌ شد. اين‌ شهر در دورة تيموري‌ محل‌ زد و خورد برخى‌ از امرا و شاهزادگان‌ بوده‌، و در دورة صفوي‌ از مهارت‌ و شجاعت‌ تفنگچيان‌ بافق‌ و بهاباد ياد شده‌ است‌. بافق‌ در اين‌ دوره‌ قصبه‌اي‌ بيش‌ نبوده‌، و مستوفى‌ بافقى‌ مورخ‌ سدة 11ق‌ از آن‌ با عنوان‌ «قصبة طيبه‌« و «دارالشجاعه‌« ياد كرده‌ است‌.

منطقه بافق در زمان خلیفه سوم (عثمان) توسط مسلمانان فتح شد و در نیمه دوم سده سوم هـ.ق یعقوب لیث بر این منطقه دست یافت و در دوره دیلمیان فخرالدوله دیلمی نیز برای مدتی بر این ناحیه حکومت می‌کرد.

از 536 تا 718 هـ.ق اتابکان یزد بر این ناحیه حکمرانی می‌کردند و نماینده‌ای به بافق می فرستادند در روزگار آل مظفر، حاکمان دوره تیموری و صفویان بافق رونق خاصی گرفت در حمله افغان ها به ایران به مردم منطقه یزد بخصوص بافق خسارات وارد شد و این شهر در قلمرو محمود و اشرف افغان بود در دوره نادر شاه افشار و جانشینانش نیز بافق در دست حکام بود و عاقبت محمد تقی خان بافقی و بازماندگانش نیز بر این ناحیه حکمرانی داشتند. این نکته نیز لازم به ذکر است که بافق از دوره صفویه به دلیل مردمان و صاحب منصبان شجاع و دلیر به دارالشجاعه مشهور شد و این لقب در چند مورد ازکتب مورخین از جمله جامع المفیدی ذکر شده است بافق به قصبه طیبه نیز مشهر بوده است.

بافق‌ در گذشته‌ از توابع‌ كرمان‌ به‌ شمار مى‌رفت‌، اما از حدود سال‌ 1188ق‌ به‌ ولايت‌ يزد پيوست‌. در تقسيمات‌ كشوري‌ 1332ش‌ بافق‌ يكى‌ از بخشهاي‌ شهرستان‌ يزد در استان‌ اصفهان‌ بود؛ اما پس‌ از تشكيل‌ استان‌ يزد و اهميت‌ يافتن‌ منطقه‌ به‌ واسطة كشف‌ و استخراج‌ معادن‌ كه‌ موجب‌ افزايش‌ جمعيت‌ آن‌ نيز گرديد، به‌ صورت‌ شهرستان‌ درآمد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

موقعیت مکانی

 

در فاصله یکصد و بیست کیلومتر جنوب شرقی شهر یزد مرکز استان یزد

 

 

آب و هوای شهر

 

بافق شهرستانی است گرم خشک و کویری از اواخر اسفند تا اوایل تیر ماه که دمای هواکمی مطلوب است طوفانهای شن با مردم این سر زمین جدال می کند بافق شهرستانی است که به قول مردمان اینجا(جهنم این دنیا )سه ماه از سال بسیار سرد و خشک سه ماه طوفانی بقیه هم گرم وخشک .

نام دیگر از نظر اب هوا سر زمین شنهای روان در 50 کیلومتر ی شهرستان منطقه کوهستانی یکی از این مناطق کوهستانی به نام خودیان بسیا خوش اب و هوا ودارای پوشش گیاهی هوا و اب(کیفیت) بی نظیر در سطح این شهرستان را دارد .

 

 

میزان جمعیت شهر

 

جمعیت شهرستان در سال 1385 برابر با 52888 هزار نفر بوده كه 17000 نفر در بهاباد و دهستانهای اطراف و مابقی در بخش مركزی سكونت دارند.

از نظر آمار حدود 5/48% از كل جمعیت مرد و 5/51% را زنان تشكیل می دهند و جمعاً 9800 خانوار در این شهرستان زندگی می كند. ساختار سنی جمعیت این شهرستان باسوادند. تعداد 19230 نفر مشغول به تحصیل می باشند. از آمار تقریبی 9350 نفر شاغل 82% مرد و تنها 18 درصد زن میباشند.

لینک به دیدگاه

محصولات کشاورزی

 

جايگاه جغرافيايی اين ناحيه سبب شده كه هميشه دست‌خوش كم آبی باشد. شوره زارها نه تنها با خاك های شور و قليايی خود، عامل ركورد كار كشاورزی می شوند، بلكه كاهش بازدهی فرآورده های كشاورزی را به دنبال دارند. با وجود اين شغل بيش تر مردم بافق كشاورزی بوده است. از مهم ترين فرآورده های كشاورزی اين شهرستان می توان گندم، جو، پنبه، روناس، نارنج، پسته و خرما را نام برد که هرساله مقداری از اين فراورده ها به نقاط ديگر صادر می‌شود. نخلستان های بافق بيش از 400 هزار اصله درخت خرما دارند، كه ‌در شكوفايی اقتصاد آن تأثير زيادی داشته اند.

 

 

حصیربافی

 

اين هنر دستي منحصراً در شهرستان بافق و بخشهاي بهاباد و مباركه رايج و تماماً به وسيله زنهاي خانه دار در اندازه هاي مختلف تهيه مي گردد و بيشتر از برگ درخت خرماي وحشي نر و برگ خرماي وحشي ماده ، ساقه هاي ني خود روي اطراف جويهاي آب ( كه البته الياف درخت خرما بيش از ساير گياهان در حصيربافي مورد توجه است ) استفاده مي شود .

شاخه هاي درخت نخل به صورت مدور و بندبند از ابتداي رويش تنه در اطراف درخت روئيده و همزمان با نخل رشد تنه ، بزرگ مي شود . در انتهاي هر شاخه برگهاي پنجه اي شكل وجود دارد كه توسط برگهاي بلند و باريك و سرنيزه اي مانند احاطه شده ؛ اين برگهاي سرنيزه اي از الياف موئي مانند كه در كنار هم قرار گرفته و پوشيده از سبزينه است تشكيل شده و در صورت قطع عرض آن نمايي از عدد 7 ديده مي شود . پس از جدا كردن و تميز كردن برگها قسمت انتهايي هفت را جدا نموده و پس از تبديل به نوار در آفتاب قرار داده تا خشك و سفيد رنگ گردد .

رشته هاي باريك به دست آمده را در آب گذاشته تا نرم و انعطاف پذير و قابل مصرف براي توليد انواع فرآورده هاي حصيري گردد . سپس نوارهاي آماده شده را به رنگهاي گوناگون و متنوع رنگ آميزي و جهت مصرف نهايي براي بافتهاي مختلف حصيري به كار مي رود . در حصيربافي از ابزار و وسايل بسيار محدود و ابتدايي نظير داس ، انواع كارد ، سوهان ، درفش ، قيچي و سوزن استفاده مي شود . اين ابزار عموماً براي قطع گياهان و پيراستن آنها به منظور آماده سازي مواد اوليه و گاهي نيز حين توليد به عنوان وسيله اي كمكي ، امر ساختن را تسهيل مي نمايد . آنچه بيشتر محصولات حصيري را تشكيل مي دهد ، مهارت و ذوق هنرمندان است .

لینک به دیدگاه

مسجد جامع شهر

 

از قدیمی ترین مساجد این شهرستان است که در عصر صفوی بنا شده است. این مسجد به اصطلاحاً مردم به آن مسجد جمعه می گویند در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی شده که قسمت تابستانی آن شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد و در دو ردیف با پایه های محکم بنا شده که سقف به دولایه بوده است که امروزه تخریب گردیده و مسجد نوساز دیگری به سنگ نوین بنا گردیده است.

در پیشانی ایران و شبستان آن کاشی کاری قاجاری هست و مؤسس و بانی اولیه آن فردی به نام ملا محمد باقر می باشد

لینک به دیدگاه

قلعه باقر آباد

 

ساخت قلعه در اکثر نقاط مرکزی ایران و حول وحوش راههای عمده ای که مناطق جنوبی و شرقی را به مرکز ارتباط می دهد رواج داشته است زیرا ناامنی و ترس از جمله راهزنان، کوچ نشینان و حوادث تاریخی نظیر لشکر کشی و عبور سپاهیان متعدد مردم مناطق را وادار می کرد برای حفاظت از جان و مال و حتی دامهای خود بناهای مستحکم با دیوارهای بلند و برجهای متعدد احداث نمایند منطقه بافق هم از این قائده مستثنی نبود و در برهه هایی از تاریخ که نا امنی عمومی بر همه جای مملکت سایه می انداخت در جای جای این خطه کویری قلعه هایی بنانموده اند که هنوز در مقابل حوادث تاریخی مستحکم و پابرجاهستند . قلعه باقرآباد یکی از این قلعه هاست که با قدمتی طولانی هنوز پابرجاست و بعنوان یکی از بناهای قدیمی و فرهنگی به ثبت رسیده است . این قلعه در روستای باقرآباد قرار دارد .

 

kavir_ghalee15ef6dd67-4c5a-4da6-9de1-13f321d44a9e.jpg

لینک به دیدگاه

نخلستان های شهر بافق

 

از جاذبه های زیبا و دیدنی این شهرستان است که مناطق بسیار زیادی را در بر می گیرد این شهرستان با داشتن 300 هزار اصله نخل و در زمینی به وسعت 1800 تا 2000 هکتار یکی از مناطق خرماخیز محسوب می شود. اکثر درختان خرما بصورت توده ای و خودرو رشد نموده اند . نخلستانهای بافق ، حومه بافق،‌روستای باقرآباد و دهستان مبارکه را بیشتر در برمی گیرد .

 

nakhlestane_bafgh1beb81177-b41c-449f-840a-484ab7480306.jpg

لینک به دیدگاه

قنات جلال آباد

 

قنات جلال آباد: که طول آن حدود 18 کیلومتر و قدمت آن 750 سال و طول ترکار آن 1000 متر و عمق مادر چاه آن 40 متر و تعداد میله های آن 450 میله و در دشت واقع گردیده است که مصرف آن جهت کشاورزی و کیفیت آب آن شیرین ، دبی آن 15 لیتر در ثانیه و سطح زیر کشت هفتاد هکتار و محل چاه مادر آن حوض حافظ و محل خروجی آب منطقه فاضلیه

لینک به دیدگاه

منطقه ییلاقی و چنار کهنسال همسک

 

روستای همسک در 72 کیلومتری شهرستان بافق و دارای آب و هوای معتدل در منطقه کوهستانی بافق قرار دادر و در این روستا برج نگهبانی دوره های گذشته خودنمائی می کندو درخت تنومند و چنار این روستا که قدمت هزار سال دارد صفائی وصف ناپذیر را به همراه داشته و درختهایی تنومند گردو این روستا را به جنگلی انبوه مبدل سالخته و آب این روستا از طریق قنات تأمین و در این روستا رودخانه نسبتاً طویلی قراردارد که از میان روستا عبور می نماید. و آسیاب قدیمی این روستا براثر بی توجهی در حال ویران شدن است . در نزدیکی این روستا معادل حفاری شده ای قراردارد که حکایت از قدمت و سخت کوشی مردم این دیار می باشد.

لینک به دیدگاه

چنار تاریخی باجگان

 

که در ارتفاع 2400 متر از سطح دریا و در 100 کیلومتری جنوب شرق بافق در منطقه باجگان قرار گرفته قدمتی حدود 1000 سال دارد و ارتفاع آن 34 متر است . این درخت تک پایه بوده و از نظر ظاهری تقریباً سالم است دارای 3 شاخه قطور است که محیط هرکدام بالغ بر 5/2 متر است .

ارتفاع تشکیل تاج این درخت 3 متر و محیط بقیه آن 6/7 متر و قطر حدودی تاج آن 29 متر است .

 

chenare_bafgh1d1c5256f-adc8-479a-b042-4b0a00b26edb.jpg

لینک به دیدگاه

منطقه ارس باجگان

 

در فاصله 100 کیلومتری شهرستان بافق قراردارد و وسعت جنگلهای ارس باجگان در حدود 3500 هکتار می باشد که تراکم هر هکتار حدود 90-60 اصله می باشد . منطقه جنگلهای ارس باجگان منطقه حفاظت شده ذخائر جنگلی اعلام گردیده که توس اداره منابع طبیعی شهرستان مراقبت و حفاظت کامل می شود که وجود این جنگلهای ارس در استان بی نظیر است .

لینک به دیدگاه

تپه های قاضی میر جعفر

 

گستردگی و وسعت تپه قاضی میر جعفر و غنی بودن آن به لحاظ دادههای فرهنگی و معماری زیاد است و لایه های فوقانی آن متعلق به دوره میان اسلامی و قرون 5و6و7 می باشد .

لینک به دیدگاه

براریگ

 

شامل تپه های شنهای روان و وسعت زیاد می باشد از گذشتگان نقل شده که ریگهای روان تا محل پمپ بنزین (مدخل ورودی شهر) که امروز منطقه ای مسکونی شده ادامه داشته ولی همین ریگهای روان امروزه تپه های دیدنی را در جاده قطرم و دهستان مبارکه به وجود آورده که بسیار دیدنی و جلوه خاصی به کویر می دهد .

 

berarig_bafgh132161160-f315-4fb7-8486-af43c4a301fc.jpg

لینک به دیدگاه

روستای شادکام

 

یکی از روستاهای خوش آب و هوای شهرستان بافق می باشد که در فاصله 40 کیلومتری این شهرستان قراردارد کوههای بلندی دور تا دور این روستا را در برگرفته به طوری که در زمستانها ساکنان آن روستا نور چندانی ندارند و آب این روستا از فاصله 2 کیلومتری که کانال کشی شده است . از طریق چشمه تأمین می گردد، و رودخانه نسبتاً بزرگی دارد که هنگام بارندگی راه ارتباطی این روستا به شهر را قطع می کند و در آن مکان زیارتگاه و چنار کهنسالی وجود دارد .

 

shadkame_bafgh156a94fc3-5e70-4187-9b75-75a75bc24197.jpg

لینک به دیدگاه

روستای قطرم، پیر قطرم

 

این روستا در فاصله 50 کیلومتری جنوبشرق بافق واقع شده است. ویژگی بارز و مشخص این روستا خصوصیت آب و هوایی است. این روستای خوش آب و هوا در دره ای میان کوههای بلند و سر به فلک کشیده واقع شده دارای آب و هوای چهار فصل می باشد بطوریکه در این روستا درخت خرما که مخصوص مناطق گرمسیری می باشد در آن روئیده و همچنین دارای درختان بادام و زردآلو و گردو است که این درختان خاص مناطق سردسیری است . این روستا در تمام فصول سال دارای سکنه بوده و در آن به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. در نزدیکی این روستا آرامگاه پیر قطرم قراردارد که از عرفا و مشایخ این روستا بوده و آرامگاه او محلی برای زیارت و تفریح اهالی بافق و توابع می باشد .

 

ghatrom_bafgh10a5ad92b-819f-483f-a0c5-f2e6262a22a6.jpg

 

 

ghatrom_bafgh2da1e82b7-da39-47f9-914e-98b90f5e9f86.jpg

 

 

ghatrom_bafgh3a5d5dcc7-8260-42fc-8cc1-151a6dd7ac80.jpg

لینک به دیدگاه

چشمه پیروزی

 

در فاصله 40 کیلومتری شرق شهرستان بافق واقع شده است . این چشمه به عقیده مردم بافق چشمه نظر کرده بوده و هرسال در ایام تعطیل پذیرای تعداد زیادی از شهروندان بافقی میباشد و بازدید کنندگان با این عقیده که این چشمه گذرگاه حضرت علی(ع) بوده است و آن را مقدس می دانند . چشمه پیروزی از دامنه کوه بیرون می آید و آب آن در حوضچه ای قدیمی کنار همان کوه ذخیره می شود که اخیراً توسط اداره منابع طبیعی یک باب آب انبار احداث شده و مازاد آب چشمه در آن ذخیره می شود. در حوالی این چشمه باستانی چند باب ساختمانی احداث شده که استراحتگاه مناسبی جهت بازدید کنندگان می باشد .

لینک به دیدگاه

چشمه آب مرغو

 

این چشمه در 20 کیلومتری شرق شهرستان بافق در مسیر جاده واقع شده و خصوصیت این چشمه این است که از طاق نمائی واقع در کمرکش کوه و از برجستگی های آن آب بصورت قطره قطره می چکد . و به حفاریهای ایجاد شده طبیعی می ریزد این چشمه راه مناسبی ندارد و هیچگونه ساختمان یا امکاناتی در حوالی آن وجودندارد و بیشتر افراد بوسیله موتور سیکلت به این منطقه وارد و جهت تفریح از آن استفاده می کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...