رفتن به مطلب

شارژ کنترلر


ارسال های توصیه شده

در همه سیستم‌های جدا از شبکه که باتری ذخیره‌کننده انرژی است، شارژ کنترلر یک جزء ضروریمحسوب می شود. هدف اصلی شارژ کنترلر، حفاظت از باتری‌ در مقابل شارژ و یا درشارژ بیش ازحد توسط آرایه خورشیدی است. شارژکنترلر جریان و ولتاژ ورودی به باتری را تنظیم می‌کند. بعضیاز انواع شارژکنترلرها که دارای خصوصیت ردیابی ولتاژ پایینهستند،باتری را رد مقابل دشارژ زیاد توسطبار محافظت می‌کنند

اگر باتری‌ها به‌طور معمول شارژ شوند، عمر پیش‌بینی شده آن‌ها به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. کنترلرها ولتاژ باتری را بررسی می نمایند و هرگاه که ولتاژ باتری زیادتر از حد شود، جریان شارژ را متوقف می‌کند.این موضوع به خصوص در مورد باتری های sealed دارای اهمیت است چراکه در آنها نمی توان آب داخل باتری را که در طی شارژ مجدد باتری از دست رفته است،جایگزین نمود.

تنها در یک حالت استثنا کنترلر نیاز نیست و آن هنگامی است که منبع شارژ خیلی کوچک است و یا باتری در مقایسه با آن خیلی بزرگ است.اگر جریان تولیدی توسط پنلهای PV برابر ۵/۱% جریان مجاز باتری یا کمتر از آن باشد،به شارژ کنترلر نیازی نیست.برعکس کنترلرهای سیستم‌های باد یا برق آبی، در سیستم های خورشیدی می توان کنترلر راهنگامی که باتری پر است از سیستم جدا کرد بدون این‌که به ماژول‌های خورشیدی آسیبی وارد شود.بیشتر کنترلرها وقتی ولتاژ به حد تعیین شده ای می‌رسد به‌راحتی می‌توانند باز شوند و یا این‌ که جریان میان باتری و PV را محدود نمایند و هنگامی که ولتاژ باتری پائین بیاید دوباره به مدار برگردانده می‌شود.ولتاژ حد در بعضی از کنترلر‌ها قابل تنظیم است و در برخی دیگر توسط کارخانه سازنده از پیش تنظیم گردیده است.کنترلرها بر مبنای این‌که تحمل چند آمپر جریان را دارند دسته بندی می‌شوند. استانداردهای بین‌المللی کنترلرها را ملزم به تحمل ۲۵% جریان اضافی در زمان محدود می نمایند.این موضوع باعث می شود که در زمان افزایش بیش از حد تابش به کنترلر آسیبی نرسد.جریان بیش از حد می تواند به کنترلر آسیب برساند.

انتخاب کنترلر شارژر با جریان بزرگ تر از حد مورد نیاز،امکان توسعه سیستم را در آینده فراهم می آورد بدون اینکه هزینه زیادی زا تحمیل نماید.کنترلر همچنین از جریان معکوس در هنگام شب جلوگیری می نماید.جریان معکوس،مقدار جریانی است که هنگام شب در جهت معکوس از پانل می گذرد و باتری را تخلیه می کند.اما این توان تلف شده قابل صرف نظر کردن است.تنها در مورد سیستم های PV بزرگ این جزیان محسوس است.تقریبا تمامی کنترلرها به طور اتوماتیک این جریان را کنترل می نمایند.MPPT شارژکنترلی است که با استفاده از الگوریتم MPPT مقدار جریانی که از PV به باتری می‌رود را حداکثر می نماید.MPPT برق DC تولید شده توسط PV را به AC تبدیل می‌کند و سپس برق AC را متناسب با ولتاژ و جریان پنل خورشید مجددا به DC تبدیل می‌کند.ولتاژی که در آن پنل PV می تواند بیشترین توان را تولید نماید،”نقطه حداکثر توان” نام دارد.حداکثر توان با میزان تابش خورشید،دمای محیط و دمای سلول خورشیدی متغیر است.بیشترین توان تولیدی توسط PV به دما بستگی دارد.پنل های متداول دارای ولتاژ ۱۷ ولت در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد هستند که این ولتاژ در روزهای خیلی گرم به ۱۵ ولت کاهش و در روزهای خیلی سرد به ۱۸ ولت افزایش می یابد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...