رفتن به مطلب

تانک ویرانگر m1 آبرامز


soheiiil

ارسال های توصیه شده

تانک M1-A2 ABRAMS : مدل M1A2 نوع پیشرفته و تغییر یافته مدل M1A1 است و کالیبر توپش بزرگتر است و سیستم های کامپیوتری پیشرفته تری دارد. اولین بار در جنگ خلیج فارس استفاده شد .

 

ویژگیها:این تانک دارای 4 خدمه, توپ 120 میلیمتری , و3 تیربار نصب شده برروی تانک , سیستم ایجاد پرده دود, سیستم هدف یابی لیزری می باشد.دارای سیستم حفاظتی هسته ای , بیولوژیکی و شیمیایی می باشد و قادر است با چرخش 360 درجه در حال حرکت تیر اندازی نمایند. سیستم سوخت و مهمات آن از خدمه آن جداست بنحویکه اگر آسیب دید به خدمه آسیبی نرسد.

 

معرفی و تاریخچه:تانک M1 آبرامز به عنوان تانک جنگی اصلی ایالات متحده آمریکا جایگزین تانک M60 Patton در سال 1980 شد.این تانک در سه مدل M1،M1A1 و M1A2 ساخته میشود و طراحی آن در شرکت جنرتل دینامیکز انجام گرفت و در نهایت در سال 1980 وارد خدمت شد. مدل ارتقا یافته ی M1 ،M1A1 نام دارد که در سال 1985 عرضه شد.

 

M1A1 دارای توپ 120 میلیمتری بدون خان است که توسط شرکت آلمانی Rheinmetall طراحی شده است.همچنین این مدل دارای زره ی تقویت شده و سیستم حفاظت NBC است.M1A1 مدل ارتقا یافته ی M1 است که دارای نمایشگر گرمایی فرمانده و جایگاه اسلحه،تجهیزات ناوبری،و گذر گاه اطلاعاتی دیجیتال است.نیروی زمینی آمریکا تمام M1 و M1A1 های خود را به M1A2 ارتقا داده و سپاه تفنگ داران دریایی آمریکا هنوز از مدل های M1A1 استفاده میکند.در عملیات طوفان صحرا و سپر صحرا نیز در زره های تعدادی از M1A1 ها تغییراتی ایجاد شد.علاوه بر آنچه که گفته شد به آبرامز میتوان خیش مین و یا غلتک مین را نیز وصل کرد.تا کنون بیش از 8800 تانک آبرامز تولید شده است.که علاوه بر آمریکا به کشور های دیگری مانند استرالیا،عربستان،مصر،کویت و ترکیه صادر شده است.البته این تانک در لیست نامزد های خرید سوئد نیز قرار دارد.این تانک برای اولین بار در جنگ خلیج فارس در سال 1991 مورد استفاده قرار گرفت و در این جنگ بود که توانایی های بالا ی خود رابه نمایش گذاشت.در مجموع 1848 دستگاه تانک M1A1 در عربستان مستقر و برتری خود را بر تانک های T-72 T-62 و T-55 روسی در عراق نشان دادند.در این جنگ تنها 18 دستگاه M1A1 به خاطر صدمه های وارد شده از از خدمت خارج شدند.M1A1 دارای برد بیش از 4000 متر است.سیستم کنترل آتش ابرامز بسیار پیچیده و موثر و مهلک می باشد بطوریکه امکان شلیک دقیق توپ در حین حرکت در زمینهای ناهموار را دارد.

 

درگیری مهم دیگر این تانک زمان حمله ی آمریکا به عراق در سال 2003 بود.در 27 نوامبر 2004 یک دستگاه آبرامز به وسیله ی بمب قدرتمندی که در آن جاسازی شده بود نابود شد که به کشته شدن راننده آن انجامید.یک تانک دیگر هم هنگام حمله به عراق هنگام رد شدن از پل با خراب شدن پل به درون آب سقوط کرد،اما تاکنون هیچ تانک آبرامز دیگری به وسیله ی آتش نابود نشده است.البته در عملیات طوفان صحرا چهار دستگاه آبرامز بر اثر اصابت اشتباه موشک های شلیک شده ضد تانک Hell Fire AGM-114 از هلی کوپتر AH-64 آپاچی ساقط شدند. تانک آبرامز توسط نوعی ماده ی کامپوزیتی از لایه هایی از استیل و سرامیک تشکیل شده است.که از آن محافظت میکنند.مهمات و سوخت در قسمتی زره قرار داده شده اند تا به خاطر حساسیت این قسمت ها امنیت خدمه بیشتر شود.در اوایل 1988 مدل M1A1 زره های جدیدی دریافت کرد که در آن از میله های ضد اورانوه استفاده شده است.این میله ها در جلوی برجک و بدنه ی تانک قرار داده شده اند.با وجود افزایش قابل توجه مقاومت تانک در برابر سلاح های ضد تانک این زره ها وزن آبرامز را نیز افزایش داده است.توپ مدل M1 از نوع M68A1 120 میلینتری بوده است که توانایی شلیک انواع توپ های ضد نفر،دود های سفید فسفری (از جنس فسفر سفید)و یا توپ هایی با قدرت انفجای بسیار بالا را دارد.در مدل های M1A1 و M1A2 از توپ 120 میلیمتری M256 بدون خان استفاده شده است که در شرکت رینمتال لیجی آلمان و تحت لیسانس جنرال دینامیکز آمریکا طراحی شده است.این تانک توانایی شلیک انواع توپ های مختلف اورانیوم ضعیف شده را دارا میباشد که به آن توانایی مقابله با نیروهای زرهی و نفرات دشمن و حتی از نظر تئوری با وسایل پرنده با ارتفاع کم را میدهد و البنه این توانایی هنوز امتحان نشده است.

 

آبرامز علاوه بر توپ اصلی خودمجهز به سه مسلسل دیگر تیز میباشد :

 

1-مسلسل 12.7 میلیمتری M2 که جلوی دریچه ی فرمانده قرار دارد و دارای آلت نشانه روی با بزرگنمایی 3x را داراست.2دو مسلسل 7.62 میلیمتری که یکی مقابل پنجره ی پر کننده (لودر) و دیگری هم محور با توپ تانک است که بخاطر استفاده از داخل تانک بسیار ورد توجه قرار میگیرد.همچنین در برجک تانک دو پرتاب کننده ی 6 لول نارنجک های دود زا گنجانده شده است که باعث پنهان ماندن از دید دشمن و نایانگر گرمایی فروسرخ میشود.موتور این تانک نیز میتواند پرده ی دودی برای استتار تولید کند.M1 به کامپیوتر کنترل آتش مجهز است که متصل به سنسور های نمایانگر گرمایی،مسافت یاب لیزری،حسگر باد،حسگر شیب زمین،داده های مربوط به نوع مهمات که تنظیمات مختلف را انجام میدهد،میباشد.هم فرماند و هم توپچی میتوانند توپ را شلیک کنند.با خدمه ی ماهر این تانک میتوان هدف را در برف،باران،مه،دود و تاریکی مطلق یا تاریکی صفر از فاصله ی 4 کیلو متری تشخیص داد و اغلب هدفی با اندازه ی یک تانک را در یک شلیک میتوان با آن نابود کرد! آبرامز از موتور 1500 اسب بخاری نیرو گرفته و دارای 4 حالت حرکت(سرعت)جلو و 2 حالت عقب بوده که به آن حد اکثر سرعت 70 کیلو متر در ساعت را در خیابان با همه ی تجهیزات و سرعت 50 کیلومتر در ساعت در بیابان به آن میدهد.موتور آن با گازوئیل،نفت سفید،JP1 یا سوخت هواپیما و حتی الکل نیز کار میکند.کیت پایداری شهری تانک یا همان (TUSK) شامل تجهیزاتی است که به منظور افزایش توانایی رزمی روی نمونه ی M1A2 در محیط های شهری اعمال میشود. ابرامز را میتوان با هواپیمای ترابری استراتژیک c-5و c-7 حمل کرد. در جنگ خلیج فارس (1) 1848 تانک توسط کشتی حمل شد. در حالت حمل بعضی قسمتهای زره نصب نمی شود ومهمات وسوخت پس از رسیدن به مقصد در اختیار تانکها قرار می گیرد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...