رفتن به مطلب

کدام نقاط در سواحل جنوبی کشور پتانسیل انرژی دریایی دارند؟


ارسال های توصیه شده

2015_1_20_11_8_55_206.jpg انرژی هاب: مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران گفت: انرژی موجود در دریا‌ها و اقیانوس‌ها یکی از اشکال انرژی‌های تجدیدپذیر است که می‌تواند به عنوان یک منبع بزرگ و بی‌پایان انرژی برای مصارف گوناگون بشر مورد استفاده قرار گیرد.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، محمد ساتکین افزود: منبع اصلی این انرژی مانند سایر انواع انرژی‌های تجدیدپذیر (به استثنای انرژی زمین گرمایی و جزر و مد)، انرژی خورشیدی و منبع اصلی انرژی جزر و مد جاذبه ماه است.

 

وی با بیان اینکه انرژی‌های دریایی شکل‌های مختلفی دارند و از روش‌های مختلفی استحصال می‌شوند، گفت: نیروگاه‌های موجی از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند؛ برخی بر روی آب شناورند و برخی دیگر در ساحل نصب می‌شوند. همچنین نحوه درگیری آن‌ها با امواج و درنتیجه نوع حرکتی که جذب می‌کنند، با هم تفاوت بسیار دارد.

 

به گفته این مسئول در سازمان انرژی‌های نو، انرژی جزر و مد معمولا توسط سامانه‌هایی شبیه سد‏های هیدرولیکی معمولی مهار می‌شود به این ترتیب که در هنگام بالا آمدن آب، مخازنی در ساحل پر می‌شود و آبی که در آن به دام افتاده است، در هنگام پایین رفتن تراز آب از دریچه‌های سد عبور داده می‌شود و توربین‏‌های آبی را برای تولید برق می‌چرخاند.

 

ساتکین اظهار داشت: البته می‌توان درصورت وجود شرایط مناسب منطقه‌ای و تاسیسات لازم، در هنگام بالا بودن تراز آب هم عکس این عمل را انجام داد و از یک جزر و مد دو بار انرژی استحصال کرد که برای بهره برداری اقتصادی از این سامانه‌ها، اختلاف تراز آب در حالت جزر و حالت مد باید متوسطی معادل دست کم پنج متر داشته باشد که طبق مطالعه‌ها تنها ۴۰ نقطه در جهان چنین اختلاف ترازی را تجربه می‌کنند.

 

وی از روش اقیانوسی به عنوان روش دیگر تولید برق یاد کرد و گفت: انرژی حرارتی اقیانوس‌ها یا دریا‌ها که از اختلاف دمای آب‌های سطحی و آب‌های عمق ۱۰۰۰ متری دریاهای بزرگ استفاده کرده و یک سیکل کم بازده و دما پایین ترمودینامیکی را بین این دو منبع حرارتی سرد و گرم برقرار می‌کند، نیز مورد توجه و بهره برداری آزمایشی قرار گرفته است.

 

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به میزان پتانسیل ایران در انرژی‌های موج و دریا، گفت: در بیشتر سامانه‌های استفاده از جریان‌های دریایی، حداقل سرعت جریان برای اقتصادی عمل کردن سامانه استحصال انرژی ۱.۵ متر بر ثانیه و یا برای نیروگاه‌های موجی ارتفاع موج ۲-۳ متر گزارش شده ‏است که در دریاهای ایران چنین سرعت جریانی و یا ارتفاع موجی به ندرت اتفاق می‌‏ افتد که در زمینه انرژی جزر و مد نیز ۳۶ منطقه از سواحل جنوبی ایران تاکنون مورد سنجش قرار گرفته است.

 

ساتکین گفت: یکی از مناطق مناسب برای استفاده از انرژی جزر و مد در ایران به یک منطقه ویژه به نام خورموسی در استان بوشهر مربوط است که به طور طبیعی به شکل حلزونی است و می‌تواند یک مخزن طبیعی ذخیره آب باشد که در هنگام مد آب را ذخیره کند و در هنگام جزر بازگرداند که با نصب توربین‌های متوالی می‌توان به برق تجدیدپذیر دست یافت.

 

وی تصریح کرد: درباره پتانسیل‌های جریانی موجود در کشور می‌توان به منطقه «تنگه خوران» حدفاصل جزیره قشم و خاک مادر اشاره کرد که جریان آب با سرعت از آنجا عبور می‌کند و می‌توان با بکارگیری توربین‌های جریانی نسبت به تولید برق اقدام کرد.

 

ساتکین یکی از دلایل کم توجهی به انرژی‌های دریایی و امواج را غیراقتصادی بودن آن‌ها عنوان کرد و گفت: می‌توان گفت که سامانه‌های موجی درمجموع هنوز به اندازه کافی تکامل پیدا نکرده‌اند و برای جا افتادن و رسیدن به مرحله بهره برداری تجاری، راه درازی را در پیش دارند و استفاده از سایر انرژی‌های تجدیدپذیر همچون باد، زمین گرمایی و خورشیدی اقتصادی‌تر بوده و لذا رویکرد به آن‌ها بیشتر است.

 

وی درباره ویژگی‌های سامانه‌های دریایی، گفت: از میان انرژی‏‌های تجدیدپذیر، انرژی‏‌های دریایی از انرژی‏‌های پاک و پرظرفیت به شمار می‌روند. چنین طرح‌هایی کاملا سازگار با محیط زیست هستند که تاثیر کمی بر تغییر اکولوژیکی می‌گذارد.

 

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سابا، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت در منابع مالی از یک سو و توجیه پذیر نبودن این فناوری‌ها از نظر اقتصادی در زمان حاضر و همچنین کم بودن پتانسیل‌های مناسب در برخی از اشکال انرژی دریایی، امکان توسعه طرح‌های مرتبط با انرژی‌های دریایی در آینده نزدیک چندان متصور نیست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...