رفتن به مطلب

تفاوت‌های ۲ تکنولوژی بی‌سیم Wi-max و Wi-Fi


ارسال های توصیه شده

تفاوت‌های ۲ تکنولوژی بی‌سیم Wi-max و Wi-Fi

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: pico_body] df5c8dd8b5a96903b7eb54cd07b3c500.jpgWi-max، تكنولوژی پهن باند Wireles، در حال تسخیر جهان است. Wi-max نسخه برد بلند تكنولوژی Wi-Fi است كه به كامپیوترهای نزدیك به ایستگاه های كوچك اجازه می دهد، بدون آنتن از امواج اینترنت استفاده كنند. در حالی كه برد Wi-Fi محدود به چند متر است در تئوری Wi-max می تواند بیش از ده كیلومتر عمل كند و به منطقه وسیع پیرامون اجازه می دهد تا از اینترنت Wireless استفاده كنند.

بنابراین این ادعا كه Wi-max باعث دستیابی و دسترسی ۵ میلیارد نفر كه در حال حاضر فاقد اینترنت هستند، می شود یا اینكه به موبایل های گرانقیمت۳ G سرویس و خدمات ارائه می دهد، ادعای گزافی است.واقعیت این است كه درباره Wi-max تا حد زیادی مبالغه و اغراق شده است بر خلاف ادعاهای چند شركت كه در حال حاضر تكنولوژی Wi-max عرضه می كنند، تعداد واقعی طرح های wi-max كه در بازار موجود است، دقیقا صفر است.

به این دلیل كه گردهمایی Wi-max، یك سازمان مشخص كه این تكنولوژی را تحت داشته و كنترل می كند، هیچ گونه طرح جدیدی را با برچسب و عنوان Wi-max تائید نكرده است.در ۲۴ ژانویه همین سازمان اعلام كرد كه آزمایش پیش از صدور گواهینامه در ماه جولای آغاز می شود كه به این معناست كه اولین طرح های Wi-max فقط تا پایان سال، شش ماه دیرتر از حد انتظار در دسترس خواهد بود.به همین دلیل سازندگان تجهیزات فقط می توانند تجهیزات پیش ساخته و wi-max آماده ای را عرضه كنند كه با طرح های wi-max كه بعدا ارائه می شود، سازگار باشد، چیزی كه شركت های سازنده قطعات قول داده اند.

این اغراق و مبالغه گویی در حال حاضر موجب شك و تردید زیادی درباره چشم انداز این تكنولوژی شده است. یكی از مدیران یك كمپانی بازاریابی می گوید كه من فكر نمی كنم كه فضا خیلی هیجان انگیز و داغ باشد، بلكه حتی ممكن است نتوانیم به وعده هایمان هم عمل كنیم او می گوید كه این تكنولوژی اساسا به وسیله شركت های تله كام استفاده می شود تا در مناطق روستایی سوراخ ها را در اینترنت پهن باند پوشش دهد.

در مناطق شهری تكنولوژیط wi-max معنایی ندارد، زیرا در مقایسه با كابل و DSL غیر اقتصادی است. یكی از تحلیلگران در كمپانی IDC معتقد است كه این تكنولوژی به لس آنجلس، نیویورك و لندن راه پیدا نخواهد كرد.این تكنولوژی برای استفاده در كشورهای در حال توسعه نیز پرهزینه و گران قیمت است، زیرا طرح های دستیابی wireless (كه باید خارج از ساختمان كار گذاشته شود) حدود ۵۰۰دلار هزینه در بردارد، در حالیكه سایر ارتباطات Wirelen از قبیل شبكه های تلفن همراه، راه های ارزان تری برای ارتباط به اینترنت محسوب می شوند.

طرفداران سرسخت wi-max كه مهم ترین آنها كمپانی اینتل است، معتقد است، این تكنولوژی وقتی اوج خواهد گرفت كه به جای طر ح های ثابت بر روی تلفن های همراه كارگذاشته شود. نسخه جدید wi-max، كه هنوز نهایی نشده است، تلفن های همراه را دربر دارد و تكنولوژی را ارائه می دهد كه هم كوچك است و هم به اندازه كافی كارایی دارد تا در لپ تاپ ها به كار گرفته شود.آلن مورنی، كارشناس wi-max در كمپانی اینتل، خوش بینانه معتقد است كه قطعات Wi-Max برای لپ تاپ ها در اواخر سال۲۰۰۶ در دسترس خواهد بود كه صرفا ۱۰درصد بیشتر از قطعات Wi-Max امروزه قدرت خواهد داشت.

اینتل Wi-Max رابه عنوان منبع موعود برای رشد آینده محسوب می كند. قطعات ساخته شده توسط اینتل را اكثریت كامپیوترهای شخصی در جهان استفاده می كنند و كمپانی آرزو دارد تا در طرح های موبایل همچنین فروشی را تجربه كند. Wi-Max در صورتی توسعه و گسترش پیدا خواهد كرد كه قیمت آن كاهش پیدا كند. سازندگان قطعات و تجهیزات درباره توسعه و گسترش سWi-Max روی اینتل حساب می كنند.

اما اینتل در تحویل به موقع قطعات و تجهیزات سابقه خوبی ندارد. از طرف دیگر هنوز آشكار نیست كه چه میزان تقاضا برای موبایل های Wi-Max وجود دارد. كمپانی Carlton Oneal بزرگ ترین سازنده Wireless ثابت معتقد است كه بازار ایستگاه های موبایل بیش از ۵۵میلیارد دلار در طول یك سال است. رویای بزرگ همگانی كردن Wi-max در سراسر كره زمین و گرفتن ۵۰میلیارد دلار است. این قطعا رویای بزرگ است.در حالی كه شركتهای مخابراتی جهان در حال آزمایش یك سامانه اینترنت بی سیم پرسرعت به جای اینترنتهای پر سرعت كابلی و «دی اس ال» هستند، شركت «اینتل» نخستین تراشه استفاده كننده از این فناوری موسوم به «وای مكس » Wimax را عرضه كرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از «سانفرانسیسكو»، بزرگترین شركت تولید كننده پردازنده های رایانه ای جهان «اینتل» امیدوار است فناوری اینترنت بی سیم پر سرعت «وای مكس» همانند فناوری اینترنت بی سیم قبلی با نام «وای-فای» (Wi-Fi)كه دارای برد كوتاه تری بود، بتواند محبوبیت زیادی كسب كرده و سود سرشاری را نصیب شركتهای ارائه دهنده آن كند.

مسوولان «اینتل» عقیده دارند فناوری اینترنت بی سیم پر سرعت «وای مكس» احتمالا در مناطقی كه اشتراكهای پرسرعت كابلی و یا «دی اس ال» اینترنت در دسترس نبوده و یا بهای زیادی دارند، سبب افزایش فروش رایانه های شخصی خواهد شد.تراشه جدید اینتل با نام «روزدیل» Rosedaleدارای قیمت ۴۵دلار است و در تجهیزات خانگی دریافت كننده سیگنالهای اینترنت پرسرعت «وای مكس» مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گفته «اسكات ریچاردسون» مدیر بخش تجاری اینترنت بی سیم و پر سرعت شركت «اینتل»، تجهیزات دریافت سیگنالهای فناوری «وای مكس» احتمالا در ابتدا دارای بهای زیادی خواهند بود اما «اینتل» همگام با شركتهای تولید كننده تجهیزات شبكه های رایانه ای تلاش می كند تا بهای این تجهیزات را از ۲۰۰ تا ۵۰۰دلاری فعلی، به زیر ۳۰۰ برساند.

بر خلاف فناوری قدیمی تر «وای-فای» كه تجهیزات آن می تواند برای تمام فضای یك خانه و یا اداره سیگنالهای اینترنت پر سرعت را ارسال كند، با كمك فناوری «وای مكس» می توان با استفاده از ایستگاه های ارسال كننده در سطح یك شهر، تمامی آن شهر را زیر پوشش اینترنت بی سیم پرسرعت قرار داد. كاربران این سامانه باید از تجهیزاتی مشابه دستگاه های «مودم» از نوع كابلی و یا «دی اس ال» كه به تراشه ای نظیر تراشه «روزلین» جدید اینتل مجهز شده اند استفاده كرده و سیگنالهای اینترنت پرسرعت و بی سیم «وای مكس» را دریافت كنند. شركت «اینتل» و برخی دیگر ازشركتهای پشتیبانی كننده از فناوری جدید «وای مكس»، در حال كار روی استاندارد جدیدی از این فناوری هستند كه می توان از آن در تلفنهای همراه نیز بهره گرفت و به گفته كارشناسان این فناوری حتی می تواند تهدیدی برای شركتهای ارائه كننده خدمات تلفن همراه محسوب شود.

گفتنی است حمایت «اینتل» از فناوری قدیمی تر اینترنت بی سیم «وای-وای» در تراشه ها و چیپ ست «سنترینو» ویژه رایانه های «لپ تاپ»، در چند سال اخیر این فناوری اینترنت بی سیم پر سرعت با برد كوتاه را به یك استاندارد جهانی برای استفاده در ادارات، منازل، كافی نتها و اماكنی نظیر آن بدل كرده است. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_legend]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left] منبع : روزنامه ابرار [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...