رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فریفتن و استتار در دنیای حیوانات هم طرفداران فراوانی دارد؛ نمونه‌ای حاضر و آماده: آفتاب‌پرست. اما جانوران همیشه برای دور ماندن از چشم دشمن خود را با محیط تطبیق نمی‌دهند. گروهی حتی آگاهانه به شکارچیان پیغام می‌دهد.

iuteoywaee5iqnzsldid.jpg

متخصص استتار

وقتی سخن از تغییر رنگ و شکل در طبیعت به میان می‌آید، آفتاب‌پرست نخستین جانداری است که نام آن به ذهن خطور می‌کند. دیرزمانی تصور می‌شد که این خزنده همیشه خود را به رنگ محیط درمی‌آورد. این تصور اما کاملا درست نیست. آفتاب‌پرست بسته به شرایط هم تغییر رنگ می‌دهد؛ مثلا برای نشان دادن پرخاشگری، عصبانیت یا برای ارتباط با همنوع.

mbmcrommsu614memdev.jpg

نه هر رنگی

هر آفتاب‌پرستی اما نمی‌تواند هر رنگی را به خود بگیرد. آفتاب‌پرست‌ها گاهی بسته به ساعات مختلف روز، روشنی و تاریکی رنگ پوست خود را تغییر می‌دهند. افزون بر این، این خزندگان وقتی رنگ خود را تغییر می‌دهند، معمولا فرم بدن خود را هم عوض می‌کنند. مثلا وقتی می‌خواهند دشمن را بترسانند، خود را باد می‌کنند تا بزرگتر به نظر برسند.

o3blld7fwbfrhi56hgc.jpg

تکون نخور!

آفتاب‌پرست‌ها در طبیعت دشمنان چندانی ندارند. آنها معمولا خود را به خوبی استتار می‌کنند و بدون حرکت منتظر طعمه می‌نشینند. وقتی حشره‌ای به اندازه کافی به آنها نزدیک شود، زبان درازشان در کسری از ثانیه به سمت طعمه پرتاب می‌شود. تنها پرندگان هستند که گاهی نقشه آفتاب‌پرست‌ها را بر هم می‌زنند و این شکارچیان را به طعمه تبدیل می‌کنند. در چنین شرایطی دیگر عوض کردن رنگ هم دردی از آفتاب‌پرست‌ها درمان نمی‌کند.

j0j34zw9fb0nwp02onv.jpg

استتار گروهی

گوره‌خر هم به نوعی خود را استتار می‌کند. درست است که موجودی خط-خطی در دشت به راحتی دیده می‌شود، اما در گله‌ای از گوره‌خرها خطوط پیکر هر رأس گوره‌خر ناپدید می‌شود و چشمان شکارچی را به گمراهی می‌اندازد.

rbc70c9ckbagmcy1fbp.jpg

شاخه یا کرم پیله‌ساز؟

انواع کرم‌ها از خانواده بزرگ پیله‌سازان هم توانایی منحصر به فردی در استتار خود در دل طبیعت دارند. کرم پیله‌سازی که در این تصویر به نمایش درآمده، در امتداد شاخه یک درخت یا بوته به سختی قابل تشخیص است. برآمدگی‌های ریز روی بدن این کرم به جوانه می‌ماند و تشخیص آن از شاخه را دشوارتر می‌کند.

nbb3ig6i2p0d6xphuox.jpg

لقبی شایسته

اختاپوس مقلد در کف دریا به سختی قابل تشخیص است. این نوع از هشت‌پا حتی می‌تواند رنگ و شکل دیگر جانداران دریایی را هم تقلید کند؛ مثلا خود را به هیبت یک مار دریایی، گونه‌هایی از سفره‌ماهی یا عضوی از خانواده حلزون‌ها درآورد. توانایی بالای این جانور دریایی در تغییر شکل و رنگ سبب شده در زبان آلمانی به آن لقب "ماهی کارناوال" داده شود.

cicqkzt3zssrw6boq5.jpg

پوششی برای جلب توجه

جانوران در طبیعت تنها برای استتار، رنگ و شکل خود را تغییر نمی‌دهند. گروهی از جانداران اتفاقا به دنبال جلب توجه شکارچیان هستند؛ مثلا با استفاده از رنگ‌های هشداردهنده به شکارچی می‌گویند که خوردنی نیستند یا سمی و خطرناکند؛ حتی اگر این هشدار دروغین باشد. تصویر چشم‌های بزرگ روی بال این پروانه شکارچیان را می‌ترساند و می‌تاراند.

zqnf3qqbn14wxeuyiqa0.jpg

من کی هستم؟

یکی از متخصصان هشدار دادن به شکارچیان مگس گلزار است. او رنگ و حرکات زنبور عسل را تقلید می‌کند. این حشره با تقلید نوارهای زرد و سیاه درخشان روی بدن زنبور عسل به شکارچیان القا می‌کند که نیش دارد و خطرناک است. جالب اینکه دشمن این "دروغ" را باور می‌کند.

d6bkhmvcwe32no1x8jym.jpg

استاد فریب

"ماهی‌گیر" که به "اهریمن دریایی" مشهور است، خود را با کف دریا تطبیق می‌دهد. این جانور که به سختی قابل تشخیص است، ابزاری خطرناک هم در اختیار دارد: یک زائده پوستی که به کرم شبیه است. "ماهی‌گیر" این زائده را به این سو و آن سو می‌رقصاند تا توجه ماهی‌ها را جلب کند. وقتی ماهی‌ها برای شکار این "کرم" به آن نزدیک می‌شوند، "ماهی‌گیر" آنها را شکار می‌کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...