رفتن به مطلب

تغییرنگرش داروسازان به داروهاي گياهي


ارسال های توصیه شده

بازنگري در آموزش‌هاي كلاسيك داروسازان جهت ارائه خدمات دارويي گياهان ضروري است

 

 

 

 

 

کد خبر : 05095 تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۹

توجه و بازنگري در اهداف و برنامه‌هاي آموزش كلاسيك داروسازي در خصوص ارائه خدمات دارويي گياهي ضروريست.

 

نقش داروسازان در مصرف صحيح داروهاي گياهي و ايجاد ايمني دارويي انكارناپذير است. از اين رو مطالعه حاضر، با هدف سنجش آگاهي، نگرش و عملكرد داروسازان شهر اصفهان در خصوص مصرف داروهاي گياهي توسط علي محمد سبز قبائي از دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان طراحي و اجرا شد.

 

در اين مطالعه توصيفي- مقطعي، صد نفر از مجموع 350 نفر داروسازان شاغل به كار در داروخانه هاي شهر اصفهان در سال 1387 به روش تصادفي انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه هاي محقق ساخته دانش و نگرش آنان مورد سنجش قرار گرفت. عملكرد نمونه‌ها از طريق بيمارنما و با استفاده از سه سناريوي علمي بررسي شد.

 

نتايج آماري بررسي نشان مي دهد: بيـن نمره آگـاهي داروسازان از خصوصيات داروهاي گياهي و تعداد سال‌هاي فراغت از تحصيـل آنها رابطـهاي معكوس و معنـيدار وجود داشت اما رابطه معنيداري بين شركت در دوره هاي آموزش مداوم و نمره آگاهي داروسازان به دست نيامد. ضمناً آگاهي داروسازان مؤنث و مذكر اختلاف معنيداري را نشان نداد.

 

با توجه به ميانگين 75 براي پرسشنامه مذكور، 91 درصد داروسازان نسبت به داروهاي گياهي نگرش مثبت داشتند. ارتباط بين نگرش و آگاهي داروسازان در زمينه داروهاي گياهي معني دار نبود. عملكرد و آگاهي داروسازان همبستگي داشت ولي ارتباط معناداري نداشت. بين نگرش داروسازان و عملكرد آنها ارتباط معني داري ديده نشد.

 

يافته هاي اين بررسي حاکي است: توجه و بازنگري در اهداف و برنامه هاي آموزش كلاسيك داروسازي در خصوص ارائه خدمات دارويي گياهي ضرورت دارد و تا آن زمان، لزوم توجه ويژه به اين مساله در برنامه هاي آموزش مداوم داروسازان به نحو كاربردي و تغيير روش هاي سنتي آن ضروري است.

 

گفتني است، اين بررسي در مجله آموزش در پزشکي به چاپ رسيده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...