رفتن به مطلب

دومین هجوم به سیاره مشتری !


Fahim

ارسال های توصیه شده

رصد لحظه دقیق برخورد جرمی کیهانی با مشتری هیجان دانشمندان از برخورد سال گذشته شهابسنگی ناشناخته با سیاره مشتری هنوز به پایان نرسیده بود که این سیاره عظیم گازی برای دومین بار مورد هجوم جرم کیهانی دیگری قرار گرفت.

کد خبر : 05101 تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ moshtari.jpg

 

سال گذشته اخترشناسی در حیاط خانه اش شاهد لکه خراش تیره ای بر روی بدن سیاره مشتری بود که در اثر برخورد صخره ای کیهانی بر اتمسفر مشتری به وجود آمده بود و این بار "آنتونی وزلی" و "کریستوفر گو" در استرالیا و فیلیپین در روز سوم ژوئن و راس ساعت 4:31 عصر شاهد لحظه دقیق برخورد جرمی کیهانی با این سیاره بودند.

 

تصاویر ویدئویی و عکسها لکه درخشانی را بر روی مشتری نشان می دهند که در اثر برخورد گلوله ای آتشین در ابعاد سیاره زمین بر روی سطح این سیاره به وجود آمده است. به گفته "هایدی هامل" از موسسه علوم فضایی کلرادو این واقعه به صورت جداگانه توسط دو نفر از مشهورترین اخترشناسان آماتور به تایید رسیده است.

 

رویداد اخیر درست در روزی واقع شده است که هامل و همکارانش تصاویر و تحلیلهای جدیدی را از واقعه برخورد سال گذشته سیاره مشتری منتشر کردند. بر اساس مطالعات برخورد پیشین به واسطه شهاب سنگی 500 متری شکل گرفته بود.

 

دانشمندان اکنون برای به دست آوردن اطلاعاتی از جراحتی که بر بدن سیاره مشتری به جا مانده و نوع مهاجمی که مشتری را زخمی کرده است با یکدیگر به رقابت پرداخته و برای دستیابی به آن از اخترشناسان حرفه ای و آماتور کمک می گیرند.

 

متخصصان بر این باورند برخورد، هاله ای تاریک از ذرات و غبارها را در ابرهای موجود در منطقه برخورد به وجود خواهد آورد، مشابه آنچه در برخورد قبلی رخ داد که می توان طی روزهای آینده این لکه تاریک را رصد کرد.

 

به گفته هامل هنوز از وجود چنین لکه تاریکی اطمینان حاصل نشده است اما دانشمندان در تلاشند از تلسکوپهای سرتاسر جهان از جمله بزرگترین تلسکوپ جهان و تلسکوپ مشهور هابل برای ردیابی این رویداد استفاده کنند.

در این میان با توجه به اینکه رخ دادن چنین برخوردهای کیهانی در سیاره مشتری از گذشته رویدادهای کمیابی پنداشته می شدند، وقوع دومین برخورد طی دوره زمانی کوتاه باعث شگفتی بسیاری از اختر شناسان و دانشمندان شده است.

 

تا زمان برخورد سال 2009 آخرین برخورد مشهوری که در پرونده مشتری به ثبت رسیده بود مرگ مشهور ستاره دنباله دار شومیکر- لوی 9 در سال 1994 بوده است.

 

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی هامل می گوید: "واژه "باورنکردنی" واژه ای بوده که محتوی اولین نامه های الکترونیکی دریافت شده پس از این رویداد را تشکیل می داده است زیرا این رویداد تمامی درک دانشمندان را از آمار برخورد در چنین اجرام کیهانی زیر سوال برده است.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...